AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #61 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes ikke du er streng generelt, men jeg reagerer på «regimet» med maten. Ved å tvinge dem til å spise det som serveres, eller gå sulten til neste måltid… Bare…. NEI sånt gjør man ikke… Hvordan ville du selv reagert om du fikk servert snegler eller smalahove, og hadde valget mellom å enten spise eller sulte? Det er ikke greit i mine øyne. Har aldri praktisert slikt med mine barn. De MÅ smake på alt som serveres, og om de ikke liker det er det helt greit. Men da må de lage seg et smørbrød selv, jeg lager ikke noe ekstraordinært til de kresne. Men å la barna mine sulte for å statuere et eksempel? NEI! Ser for meg at traumer kan komme ut av slikt i ytterste konsekvens. Anonymkode: 04d0d...6ac Veldig enig Anonymkode: b5d8d...d38
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #62 Skrevet 19. august 2021 Åh, jeg skulle vært som dere. Da hadde alt vært bra! Neida, spøk til side altså. Jeg tror ikke at det har så mye å si (dessverre!) Dere er strenge, men barna krangler jo ikke med dere. Da er det jo ikke noe vanskelig å være streng? Så jeg tror mer det at dere har vært "heldige" i personlighets- og temperaments genlotteriet. Jeg sier "heldige", da jeg ikke ønsker å gi inntrykk av at "vanskelige" barn er dårligere barn eller mennesker. De er jo også like bra mennesker, bare litt annerledes utrustet (og modnes kanskje annerledes). Har du jenter eller gutter ts? Anonymkode: 5310e...90c 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #63 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Veldig enig Anonymkode: b5d8d...d38 Det er misforstått snillhet å tilby barna alternativ mat dersom de nekter å spise noe som helst av en helt ordinær middag i en norsk barnefamilie. Det er oppskriften på å få kresne barn (fordi de vet at de kan få noe annet istedenfor å utfordre seg selv på å venne seg til nye smaker), og de kan fort ende opp som en god venninne av meg. Hun er nå, i en alder av snart 40 år, fortsatt litt irritert på foreldrene sine for at de bestandig lot henne få noe annet når de hadde noe hun ikke hadde lyst på til middag da hun var barn. Og grunnen til at hun fortsatt er irritert på dem, er fordi det gjorde henne kjempekresen, noe som har gjort det vanskelig for henne nå som voksen. Hun må stadig på kundemiddager o.l på restaurant med jobben sin, og har syntes det har vært veldig pinlig med alt hun ikke har greid å spise- fordi hun aldri trengte å spise det, og venne seg til det, som barn. Hun har jobbet veldig med å utfordre smaksløkene sine nå som voksen, fordi det er viktig for henne å komme over kresenheten. Etter 15 år med mye jobbing med dette, begynner hun nå endelig å takle ting som oliven, fetaost, torsk, franske oster osv. Den situasjonen slipper heldigvis barna mine å havne i 😊 Anonymkode: d69e6...1d3 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #64 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er misforstått snillhet å tilby barna alternativ mat dersom de nekter å spise noe som helst av en helt ordinær middag i en norsk barnefamilie. Det er oppskriften på å få kresne barn (fordi de vet at de kan få noe annet istedenfor å utfordre seg selv på å venne seg til nye smaker), og de kan fort ende opp som en god venninne av meg. Hun er nå, i en alder av snart 40 år, fortsatt litt irritert på foreldrene sine for at de bestandig lot henne få noe annet når de hadde noe hun ikke hadde lyst på til middag da hun var barn. Og grunnen til at hun fortsatt er irritert på dem, er fordi det gjorde henne kjempekresen, noe som har gjort det vanskelig for henne nå som voksen. Hun må stadig på kundemiddager o.l på restaurant med jobben sin, og har syntes det har vært veldig pinlig med alt hun ikke har greid å spise- fordi hun aldri trengte å spise det, og venne seg til det, som barn. Hun har jobbet veldig med å utfordre smaksløkene sine nå som voksen, fordi det er viktig for henne å komme over kresenheten. Etter 15 år med mye jobbing med dette, begynner hun nå endelig å takle ting som oliven, fetaost, torsk, franske oster osv. Den situasjonen slipper heldigvis barna mine å havne i 😊 Anonymkode: d69e6...1d3 Javel å min mening er at å tvinge folk til å spise opp er oppskriften på dårlig forhold ril mat!! Anonymkode: b5d8d...d38 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #65 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er misforstått snillhet å tilby barna alternativ mat dersom de nekter å spise noe som helst av en helt ordinær middag i en norsk barnefamilie. Det er oppskriften på å få kresne barn (fordi de vet at de kan få noe annet istedenfor å utfordre seg selv på å venne seg til nye smaker), og de kan fort ende opp som en god venninne av meg. Hun er nå, i en alder av snart 40 år, fortsatt litt irritert på foreldrene sine for at de bestandig lot henne få noe annet når de hadde noe hun ikke hadde lyst på til middag da hun var barn. Og grunnen til at hun fortsatt er irritert på dem, er fordi det gjorde henne kjempekresen, noe som har gjort det vanskelig for henne nå som voksen. Hun må stadig på kundemiddager o.l på restaurant med jobben sin, og har syntes det har vært veldig pinlig med alt hun ikke har greid å spise- fordi hun aldri trengte å spise det, og venne seg til det, som barn. Hun har jobbet veldig med å utfordre smaksløkene sine nå som voksen, fordi det er viktig for henne å komme over kresenheten. Etter 15 år med mye jobbing med dette, begynner hun nå endelig å takle ting som oliven, fetaost, torsk, franske oster osv. Den situasjonen slipper heldigvis barna mine å havne i 😊 Anonymkode: d69e6...1d3 Å nei det er faktisk ikke oppskriften på kresne barn Anonymkode: b5d8d...d38 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #66 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Åh, jeg skulle vært som dere. Da hadde alt vært bra! Neida, spøk til side altså. Jeg tror ikke at det har så mye å si (dessverre!) Dere er strenge, men barna krangler jo ikke med dere. Da er det jo ikke noe vanskelig å være streng? Så jeg tror mer det at dere har vært "heldige" i personlighets- og temperaments genlotteriet. Jeg sier "heldige", da jeg ikke ønsker å gi inntrykk av at "vanskelige" barn er dårligere barn eller mennesker. De er jo også like bra mennesker, bare litt annerledes utrustet (og modnes kanskje annerledes). Har du jenter eller gutter ts? Anonymkode: 5310e...90c Har en av hver. Som jeg skriver, kan de absolutt også være kranglete og irritable, og det hender selvsagt at det går en kule varmt hjemme hos oss også. Men det er forholdsvis sjelden, de krangler/protesterer så og si aldri på de typiske tingene jeg hører at folk opplever å krangle med barna om (som leggetid og måltider). ts Anonymkode: d69e6...1d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #67 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Javel å min mening er at å tvinge folk til å spise opp er oppskriften på dårlig forhold ril mat!! Anonymkode: b5d8d...d38 Hvor har jeg skrevet at jeg tvinger barna til å spise opp? Det har vi aldri noen sinne gjort- hvorfor i alle dager skulle vi gjøre det? De velger jo selv hva de vil spise, og hvor mye de vil spise. Som regel spiser de uansett en full porsjon helt frivillig, og ofte enda mer enn det også. ts Anonymkode: d69e6...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #68 Skrevet 19. august 2021 Jeg er og så streng som dere. Tenker mye av det er normalt. Kanskje jeg er hakket strengere faktisk. 😅 Uansett, har fått tilbakemeldinger på at barna er høflige, vennlige, snille og generelt godt likt blant lærere og venners foreldre. Samtidig kan mine fort teste grenser og prøve seg hjemme, men vi er like rolige og holder på reglene. Samtidig har mine begynt å stå litt imot reglene (som feks spilling) der de kan diskutere og komme med gode argumenter for å få lov til det de vil. Tenker barn har godt av å stå litt imot og foreldrene og. Hvertfall hjemme på en sunn måte. Anonymkode: f14eb...a57
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #69 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er og så streng som dere. Tenker mye av det er normalt. Kanskje jeg er hakket strengere faktisk. 😅 Uansett, har fått tilbakemeldinger på at barna er høflige, vennlige, snille og generelt godt likt blant lærere og venners foreldre. Samtidig kan mine fort teste grenser og prøve seg hjemme, men vi er like rolige og holder på reglene. Samtidig har mine begynt å stå litt imot reglene (som feks spilling) der de kan diskutere og komme med gode argumenter for å få lov til det de vil. Tenker barn har godt av å stå litt imot og foreldrene og. Hvertfall hjemme på en sunn måte. Anonymkode: f14eb...a57 Ja, som jeg har skrevet flere ganger kan barna mine selvsagt innimellom også være kranglete, teste grenser osv her hjemme 😊 Men det skjer langt fra daglig, som regel er de veldig samarbeidsvillige og greie, uten at vi behøver å «kreve» at de gjør ditt og datt. Og dersom de argumenterer for ting og har gode argumenter er vi absolutt lydhøre for det 😊 ts Anonymkode: d69e6...1d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #70 Skrevet 19. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også veloppdragene og "enkle" barn og er tydelig, men fleksibel. Har feks ikke faste leggetider hverken i hverdag, helg eller ferier. Ser heller ann behovet. Det er så og si noe de aldri krangler på. Mat: har du ikke lyst på det som serveres, ta deg en brødskive. Det skjer kanskje 1 gang i måneden, men her går ingen sultne fra bordet og ingen tvinges til å spise noe de ikke vil ha. Så nei, tror ikke dine veloppdragene barn nødvendigvis er et resultat av at du er (for) streng. Anonymkode: 13370...fe2 Det tviler jeg absolutt 100% på!! Anonymkode: 22d73...7bc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #71 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor finner du statistikken? Og nøyaktig hva mener du med det siste utsagnet ditt? Anonymkode: d4e3e...945 Det er en godt bevart upolitisk hemmelighet som media ikke vil fronte i stor grad da det er mye stigma rundt det, men som det er gjort flere studier på. Tor Willy Mørch, psykolog og professor ved universitet i Tromsø har undervist om dette i mange år, studier viser at spesielt alenemødre (uten kapasitet til å håndtere barna sine ønsker(presser) diagnosen ADHD på barna for da er de litt unnskyldt for barnas oppførsel. Det disse alenemødrene derimot trenger foreldreveiledning og at det settes inn psykososiale tiltak i hjemmet for i de fleste tilfeller har ikke barnet ADHD, men mangler bare det som er nevnt tidligere i tråden. Men helst skulle det vært en far i bildet da det viser at to foreldre er den beste medisinen mot å bli påtvunget diagnosen ADHD. Som et paradoks kan man si, for oss som kan litt mer om denne problematikken at når en alenemor sier at barnet har ADHD så tenker jeg implisitt at denne moren har lite kapasitet til å håndtere krevende barn og hun burde fått profesjonell hjelp fra barnevernet i stedet for å løpe til legen og kreve en diagnose. Så mitt tips til de som er alenemødre og har barn med diagnosen ADHD, ikke snakk så høyt om det, for det bekrefter mye om dere selv også. Anonymkode: 7c5c8...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #72 Skrevet 19. august 2021 Tror ikke det handler om å være så streng, men å være bevisst på hvordan man vil ha ting og stå stødig i det ovenfor barna. Orke å stå i alle "kampene", og være bestemt og forutsigbar. Jeg tror også at foreldre som sliter med stress eller personlige problemer, lettere kan vingle litt og ikke orke å stå i kampene, og det tror jeg barna tar til seg. Anonymkode: da158...133 1
Nnilm Skrevet 19. august 2021 #73 Skrevet 19. august 2021 De fleste tingene du beskriver ser jeg på som vanlig god oppdragelse, jeg er bare litt uenig i det med maten. Jeg liker ikke all mat og forventer heller ikke at barna gjør det. Vi spiser feks en del kylling, et av barna liker det ikke (har smakt mange ganger) og når vi da skal ha det så lager vi noe annet til det barnet. Det er viktig at barn i vekst får i seg mat og hadde aldri latt de gå rundt sultne. (At de ikke har lyst på eller ikke vil smake for første gang er noe annet) 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #74 Skrevet 19. august 2021 Nnilm skrev (8 minutter siden): De fleste tingene du beskriver ser jeg på som vanlig god oppdragelse, jeg er bare litt uenig i det med maten. Jeg liker ikke all mat og forventer heller ikke at barna gjør det. Vi spiser feks en del kylling, et av barna liker det ikke (har smakt mange ganger) og når vi da skal ha det så lager vi noe annet til det barnet. Det er viktig at barn i vekst får i seg mat og hadde aldri latt de gå rundt sultne. (At de ikke har lyst på eller ikke vil smake for første gang er noe annet) Da får vi bare være uenige. Forskning viser at man trenger å smake på ting inntil 15 ganger før man liker en ny smak- altså er det nettopp det å stadig eksponeres for ting man tror man ikke liker, som bidrar til at man begynner å like det. https://forskning.no/mat-og-helse-partner-barn-og-ungdom/opptil-15-forsok-for-barnet-liker-en-ny-smak/384469 Jeg tenker at du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste ved å bare servere det noe annet enn kylling de gangene dere har det. Barn i Norge sulter ikke, og har de spist mindre til ett måltid, kompenserer de ved å spise mer til neste måltid. Men mine spiser som sagt uansett alltid godt til alle måltider, siden de er svært lite kresne. De har selvsagt begge to hatt perioder der de «ikke liker» ditt og datt, men det går som regel alltid fort over igjen, for de vet at det uansett ikke blir noe annen middag enn den som står på bordet. Og som en annen nevner, er det jo veldig mye forskjellig på tallerkenen ved et middagsmåltid- hvis barnet ditt ikke kan spise NOE av det, tenker jeg at det nettopp understreker poenget mitt i første avsnitt- den slags tilrettelegging skaper kresne barna). Nå er mine uansett så store at det er mer eller mindre slutt på de fasene med «liker ikke det». De spiser alt av normal, norsk mat, og når de kan velge selv, velger de helst sunn og næringsrik mat siden de har gode kunnskaper om hva det gjør for kroppen deres. (De er selvsagt også glade i pizza, pølser, taco osv, men de har intet ønske om å spise den slags mat på daglig basis). ts Anonymkode: d69e6...1d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #75 Skrevet 19. august 2021 En bekjent er helt nazi på oppdragerstil, praktiserte bla straffekrok og ignorering av barnet mens det gråt. De barna er faktisk frekke, nedlatende mot andre barn mor ikke liker i familien. Barna ligger rett ut og ser triste ut på julaften. Mor er pedagog og veldig veldig streng og kjølig som person, og er frekk og selvgod med trekk av manisk oppførsel. Anonymkode: f4320...181 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #76 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På hvilken måte er du streng? Spør for å lære. Anonymkode: 04b81...2ca Jeg er streng på feks husarbeid, lekser, rydding (spes kjøkkenet). Jeg har en femåring som må ta del i husholdningen sammen med min 14-åring og oss som foreldre. Jeg er opså streng på hbordan de oppfører seg ute blant folk (feks vente på tur med å snakke, svare om en blir spurt om noe, tilby å hjelpr andre, tilby å hjelpe meg, og å generelt være hyggelig med andre) Ellers forventer jeg at de svarer voksne og barn på en skikkelig og hyggelig måte. At de behandler alle med respekt, ikke snakke om andre bak ryggen, ikke lage kalleord, ikke snakke nedsettende om de som er utenfor normen. At de vasker klær, tørker, legger sammen klærene. Rydde kjøkkenet uten at jeg ber om det, lager middag, rydder opp. Dette var bare noe jeg husker nå. Men generelt handler det om å forme de til skikkelige mennesker, og jeg mener en aldri kan begynne for tidlig på den oppgaven. Jeg ser barn hver dag som har fått lite, eller ingen oppdragelse. Anonymkode: 45585...615 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #77 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): vorfor tror du alenemødre topper statistikken på barn med ADHD? Fordi adhd barn er krevende for foreldre, og når barnet er ustyrlig så sliter foreldrne mer sammen som et team. Et barn som sliter er tungt, og når ikke man er støttespillere sliter det på forholdet. Adhd er også arvelig, det vil si at gjerne en av foreldrene har en hjerne som er spontan. Man plumper ut med ting og sårer partneren mer. Anonymkode: f4320...181 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #78 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har en av hver. Som jeg skriver, kan de absolutt også være kranglete og irritable, og det hender selvsagt at det går en kule varmt hjemme hos oss også. Men det er forholdsvis sjelden, de krangler/protesterer så og si aldri på de typiske tingene jeg hører at folk opplever å krangle med barna om (som leggetid og måltider). ts Anonymkode: d69e6...1d3 Ja, ok. Men tror fortsatt det har mer med gener enn foreldrestil. Sorry! Anonymkode: 5310e...90c 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #79 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, som jeg har skrevet flere ganger kan barna mine selvsagt innimellom også være kranglete, teste grenser osv her hjemme 😊 Men det skjer langt fra daglig, som regel er de veldig samarbeidsvillige og greie, uten at vi behøver å «kreve» at de gjør ditt og datt. Og dersom de argumenterer for ting og har gode argumenter er vi absolutt lydhøre for det 😊 ts Anonymkode: d69e6...1d3 Synes det høres bra ut ts! Dere virker som gode foreldre. Anonymkode: f4320...181
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #80 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, ok. Men tror fortsatt det har mer med gener enn foreldrestil. Sorry! Anonymkode: 5310e...90c Jeg tenker det samme. Men også at barnet hermer etter foreldrene. Feks on foreldrene snakker på en stygg og slarvete måte om ande foreldre, så vil barnet gjøre det samme. Jeg merker dette på barn som er på besøk. Anonymkode: f4320...181
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå