Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sto slett ikke og klagde for at de var fratatt bind og tamponger - men barberhøvel for de kunne jo ikke ha hår under armene...iiiik...

Skrevet

jeg så også i går, og så heller ikke noe til verken bind eller tamponger. ikke hørte jeg noen av jentene si de savnet det heller.

Det var g-strenger, dagbøker, bilder av kjærster på utsiden, deodoranter, barberhøvler og slikt som jentene klaget over.

dessuten så er det jo gutta som stikker, ikke ei jente som har trukket seg foreløpig, så det kan jo ikke være bind som gjør at det er for tøft for dem der.

personlig tror jeg vi (og jeg snakker da om samfunnet, ikke bare 17åringer) har mistet mye og vunnet mye siden 1955.

mye av respekten for andre er blitt mindre og forventningene til at andre respekterer ens egne måter er blitt større.

vi har fått det enklere i forhold til mye, og det er da bra. men vi har blitt mye mer egoistiske også, slik jeg ser det ihvertfall. (og det er ikke bare basert på denne serien, men det man ser i hverdagen)

De ante nok ikke hva de gikk til disse ungdommene, det virker som de vet fint lite om hvordan folk levde og hadde det før i tiden. Sånn sett kanskje det er bra emd en slik serie, så vi får øynene litt opp både for hvor godt vi har det og også at det faktisk ikke er SÅ lenge siden både likestilling og regler/krav var helt annerledes.

Skrevet

Jeg bare regna med at når de sa at de trakk inn alle hygienske artikler regnet de med bind og OB, jeg. Kanskje de slapp å lavere vekk de da.

Ellers er jeg enig med deg, Aline. Vi har mista en del. Og fått en del. Men det jeg tenker på er at dette skal være ett underholdningsprogram som skal gå over en viss tid, og allerede har folk begynt å reise fordi de syns det er for grusomt. Det vi ser på TV er bare en liten del, og jeg kan godt skjønne at folk ikke liker måten det er gjort på.

Skal man få disse ungdommene til å bli der, må det jo også være noe trivsel. Ikke bare for jentene ( som absolutt har det enklest), men også for guttene.

Skrevet

Gutta reiste på dag 3!!

SÅ grusomt har det da ikke vært til nå, at de fleste normale ikke hadde taklet det. Er jo en del ungdommer der som fint klarer seg også, men de ser vi ikke så mye til, "merkelig nok".

Skrevet (endret)

Jeg syns ikke at det virker som om de har det fint (og jeg har skrivd at de reiste på dag 3 selv, så det var jeg godt klar over).

Jentene som griner inne på confession-rommet og sier at de og skal reise og ville ha reist med en gang om de visste at det var en mulighet for det, peker ikke bare på at de har det så fint.

Det kom også fram at de syntes det var vansleig å bli en vennegjeng, fodi så mange av dem planla å reise til helga etc.

Når mange tenåringer sitter å griner hele tida, og sier at de ikke roker dette, så syns ikke jeg det virker som om de har det så fint.

Det er klart at de kan reise hjem, og det gjør de jo og. Jeg bare syns det er trist at folk faktisk må benytte seg av den muligheten fordi de synes at det er alt for strengt og vanskelig der. Det er tross alt unger dette er snakk om.

Endret av Dødspingvinen
Skrevet

Unger og unger fru Blom. De KAN jo reise hjem!! Som 12-åring var vi da på leirskole med omtrent samme opplegg som dette her.

Skrevet

(Forøvrig ser det ut til at en god del av griningen er tatt opp i en sekvens, og deretter klippet slik at det ser ut som om de griner i hytt og pine for diverse temaer)

Skrevet

da dette faktisk ikke er direktesendt, så tilsier jo det at faktisk er nok som ble til at det ble en serie de kunne sende utav det.

jentene har hittil sitti å grini for ting som at de fikk klippet av ett bånd som de var veldig knyttet til, uten at hun skjønte at dersom hun kanskje hadde fulgt reglene så hadde de ikke tatt det?

konsekvenser er noe det virker som de blir fortvilt over, og det er jo litt av poenget med at de er der? for at de skal se hvordan ting VAR! ikke for at de skal få kose seg slik de gjør idag.

og klart det er tøft, noen griner når ting er tøft, andre gjør det ikke. det er da ikke så utrolig mange av jentene som har sittet å grini?

synes faktisk overhode ikke synd på noen av dem, og regner med at det er fler som syter og klager over at de vil gå en de som faktisk går. ellers hadde aldri serien blitt sent.

hadde det blitt vist ett totalt feilaktig bilde av dem også, så ville jeg trodd det ville komme endel klager etc i forkant, det er litt siden serien var ferdig spilt inn, de har nok fått se endel.

Skrevet

Det jeg reagerer mest på, er at de overhode ikke takler motgang eller bli snakket til, at andre legger rammene for seg. At de rett og slett må løfte hodet opp fra sin egen navle og forholde seg til ting og mennesker rundt seg.Og bortsett fra varme klær på sommeren er vel det "verste" at de må holde seg til normal folkeskikk, bordskikk og må av og til holde kjeft og sitte stille.

Hva skjer med disse ungdommene når de kommer ut i det virkelige liv med arbeidsledighet, krangling i ekteskapet etc? Sånn som faktisk hører til i det virkelige liv. Jeg tror de har fått sjokk over at ikke alt handler om dem og deres behov. God skole for de fleste - og jeg kjenner flere voksne som også kunne hatt noe å lære her, altså!

Skrevet

Tror, som mange andre, at det er de saftigste eksemplene de gidder å vise. Ikke alle jentene og guttene som er flinke og høflige, men de umodne som absolutt MÅ gjøre noe kødd, uansett om de vet at resten blir straffet for det. Hadde ikke dere en sånn umoden person eller tre i klassen? Jeg blir også sjokkert over at dette er VGS-elever og ikke ungd.skoleelever, det er ikke det.. Men.. Ærlig talt, så tror jeg ikke jeg hadde vært noe særlig på tv hvis jeg hadde vært med i serien. Flink= kjedelig, nemlig. Er ikke interessant å se 18-åringer som klarer å peke ut hvor Bergen er. De som IKKE gjør det, derimot..

Også enig i at vi både har tapt og vunnet, siden 1950. Høflighet og respekt er fortsatt vel og bra, men jeg er glad vi har fjernet oss mye fra "barn skal ses, men ikke høres"-mentaliteten. Hvorfor skal ikke barn høres? Noen sa før i denne tråden, at man ikke automatisk har krav på respekt, men må gjøre seg fortjent til den. Jeg mener at folk har krav på respekt "inntil det motsatte er bevist" - enten de er lærere eller elever. Dvs at så lenge en lærer er rimelig og grei, så skal elevene respektere ham/henne. Men en lærer skal også automatisk respektere eleven! Så lenge eleven ikke har gjort seg fortjent til represalier. Så lenge en lærer setter rimelige grenser, er det ok. Men hvis h*n blir urettferdig, da SKAL eleven stå på krava.. Man SKAL ikke la seg tråkke på av en autoritet kun fordi autoriteten har posisjon.

Nå har jeg ikke sagt at noen lærere oppførte seg urimelig overfor elevene i går, det syns jeg i grunnen ikke de gjorde. Så dette var mer en refleksjon rundt roller og makt, autoriteter og syn på barn. Om hva vi har mistet og fått. En mellomting mellom da og nå hadde kanskje gjort seg?

Skrevet

Nå må det jo også sies at ikke alle oppførte seg som gull før heller... Moren min kjenner seg ikke igjen i kustusen i programmet, og har fortalt om gutter som hadde beina ut av vinduet i timen og andre pøbelstreker. Og læreren gadd ikke reagere, for de ga blanke.

Skrevet
Det jeg reagerer mest på, er at de overhode ikke takler motgang eller  bli snakket til, at andre legger rammene for seg. At de rett og slett må løfte hodet opp fra sin egen navle og forholde seg til ting og mennesker rundt seg.Og bortsett fra varme klær på sommeren er vel det "verste" at de må holde seg til normal folkeskikk, bordskikk og må av og til holde kjeft og sitte stille.

Hva skjer med disse ungdommene når de kommer ut i det virkelige liv med arbeidsledighet, krangling i ekteskapet etc? Sånn som faktisk hører til i det virkelige liv. Jeg tror de har fått sjokk over at ikke alt handler om dem og deres behov. God skole for de fleste - og jeg kjenner flere voksne som også kunne hatt noe å lære her, altså!

enig! :Nikke:

Skrevet (endret)

Må si jeg synes ungdommene i programmet takler situasjonen veldig bra jeg! De er tross alt bare 16-17 år og ikke fullt utdannede sosialantropologer som vet hvordan de skal forholde seg til et samfunn som er helt annerledes enn vårt daglige moderne Norge! Naturlig at mange av dem får "kultursjokk" spør du meg. Og jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan få ringe hjem eller skrive brev? Det var jo fullt mulig på 50-tallet. Bilder av kjæresten og familien synes jeg også de kunne fått ha med seg (i svart-hvitt selvfølgelig :ler: ).

Skal jo tross alt forestille en internatskole, ikke et fengsel!

Forøvrig tror jeg de fleste mennesker som blir fratatt alle "forbrukergoder" som vi omgir oss med til vanlig: mobiltelefon, Internett, kjøleskap, varm dusj, et par puter (ikke bare en), å spise seg mett osv. ville fått problemer uansett alder! Har man ikke prøvd selv, så forstår man det ikke.

Endret av Varja
Skrevet

Eg har vore fråtatt alt det der i lengre periodar, frivillig, fordi eg har reist, og det har ikkje vore noko problem! Fordi eg visste det ville berre vere for ein periode. Eg må vedgå at eg tykkjer dei er sytete ja, og det første dei gjer er å gøyme utstyr? Dei har jo meldt seg på frivillig jo!

På den andre sida tykkjer eg nok at dei lærarane, og spesielt rektor, skrik så mykje. Det er greit å heve stemmen, men han der skrik heile tida, og eg blir litt sliten må eg sei... Ellers tykkjer eg ikkje dei langt fleste lærarane er så fæle eg, dei forheld seg til skulen sine reglar, og held avstand til elevane på det personlege plan, og det tykkjer no eg er litt lurt eg då...

Skrevet
Eg har vore fråtatt alt det der i lengre periodar, frivillig, fordi eg har reist, og det har ikkje vore noko problem! Fordi eg visste det ville berre vere for ein periode.

Har samme erfaring som deg Attergløyma. Til og med vært uten mulighet til å få kjøpt nok mat hver dag et sted jeg studerte. Jeg tror nå at jeg klarte meg rimelig greit og holdt motet oppe likevel, men jeg var 3-4 år eldre enn ungdommene i serien + at jeg kunne ringe hjem av og til og sende/motta brev. Tror ingen kan være virkelig forberedt på hvordan det er å være i en slik situasjon før de har prøvd.

Gjest lilletroll
Skrevet

Hadde jeg vært moren til Wilhelm eller David hadde jeg vært FLAU!!

Skrevet

Redigert eller ikke, de har selv gått med på at de ikke skulle ha med seg ting fra i dag inn i dette "årstallet" og de skulle følge skolens regler i den tiden de gikk inn i.

Når man da sutrer og syter og ber om å få reise hjem, så blir jeg skikkelig skikkelig flau på deres og deres foreldre (ikke minst) sine vegne.

Og kunnskapsnivået er utrolig dårlig blant dem, DET kommer vi heller ikke unna, men det sier kanskje mer om dagens skole enn om ungdommen selv.

At de ble fratatt dagbøker og bilder synes jeg var litt over kanten, for de hadde vel begge deler også i 1955.

Mine unger hadde garantert heller ikke taklet det, for jeg kjenner dem igjen i dette her, og det er rett og slett synd og skam. Stakkars arme mennesker, det er disse som er neste generasjon voksne!! :overrasket: Og som skal oppdra egne ungekull.... herremin.

Skrevet

Forøvrig tror jeg de fleste mennesker som blir fratatt alle "forbrukergoder" som vi omgir oss med til vanlig: mobiltelefon, Internett, kjøleskap, varm dusj, et par puter (ikke bare en), å spise seg mett osv. ville fått problemer uansett alder! Har man ikke prøvd selv, så forstår man det ikke.

Vel, je har både vært på hytteturer, speiderleirer, og backpackingturer der vi har gått i flere uker uten disse godene. Og gjett hva; det gikk helt fint.

Skrevet

her er jeg, som flere over meg, helt uenig med deg.

jeg tror de fleste mennesker som VELGER å sette seg i en situasjon der de blir fratatt alle "forbrukergodene" du nevner, takler det helt fint!

har som fler over, gjort det jeg og, og har store planer om å gjøre det flere ganger igjen.

en måned uten mobiltelefon, internett, konstant kjøleskap, varmdusj, ett par puter (bruker aldri mer en en pute heller jeg da). etc

spiser meg nok relativt mett, men ikke nødvendigvis på mat jeg synes er lekker. også på mat jeg vet jeg kan bli syk av pga mangelen på våre kjøle og oppbevaringsinnretninger.

de har ikke blitt tvunget til dette oppholdet, de har selv gått med på å prøve, også å prøve å følge reglene.

ja, det kan lett bli mye tøffere en man trodde, men man må da virkelig gjøre det man må likevel, så lenge man faktisk fremdeles har valget om å bli eller gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...