Gå til innhold

Dame1989 sin graviditetsdagbok

Dame1989

Anbefalte innlegg

Hvordan har formen vært etter dose 2?

Jeg og gikk for å vaksinere meg heller enn å vente. Merker at samfunnet slipper mye opp, og jeg kjenner litt ekstra på frykten for å bli smittet når det er såpass lite tiltak rundt omkring. Føles også litt godt å kunne gi den lille ekstra beskyttelse ved å vaksinere seg i svangerskapet ❤️

Håper alt går bra med deg, og at svangerskapet behandler deg bra :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atticmess skrev (På 5.9.2021 den 8.53):

Hvordan har formen vært etter dose 2?

Jeg og gikk for å vaksinere meg heller enn å vente. Merker at samfunnet slipper mye opp, og jeg kjenner litt ekstra på frykten for å bli smittet når det er såpass lite tiltak rundt omkring. Føles også litt godt å kunne gi den lille ekstra beskyttelse ved å vaksinere seg i svangerskapet ❤️

Håper alt går bra med deg, og at svangerskapet behandler deg bra :klem:

Dose 2 gikk helt greit :) Var veldig øm i armen, tung i hode og verk i kroppen. Når jeg våknet i går var jeg i helt fin form :) Jeg er bare glad jeg ikke ble helt slått ut med høy feber :) Akkurat nå er det godt å tenke at jeg har fått 2 doser og så får vi bare krysse fingrene for at det går bra med baby nå og fremover :)

Var hos jordmor i dag og fikk høre hjerte slå, alltid like hyggelig :)

Endret av Dame1989
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16+0

Enda en ny uke har gått og nå er det bare 15 dager til OUL. Jeg bekymrer meg ikke for at hjerte til baby skal slutte å slå, men er veldig engstelig for OUL og om de finner noen store avvik. Vi var jo til en tidlig organrettet ultralyd for 3 uker siden, men er jo en del ting som er for tidlig å sjekke da. Vis alt er bra etter OUL kan jeg endelig begynne å planlegge og begynne å se på klær og utstyr :)

I går var jeg hos jordmor og fikk høre hjertet slå, det er alltid veldig hyggelig :)

Magen min har ikke begynt å vokse, men kjenner at det er litt hardere nederst på magen når jeg ligger. Bukser som er trange over magen er ubehagelige. Har bestilt meg noen gravidklær så jeg har når magen plutselig popper. Har heller ikke kjent noe liv enda (fortsatt tidlig). Har ikke lagt på meg noe enda og er fornøyd med det (overvektig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (2 timer siden):

Enda en ny uke har gått og nå er det bare 15 dager til OUL. Jeg bekymrer meg ikke for at hjerte til baby skal slutte å slå, men er veldig engstelig for OUL og om de finner noen store avvik. Vi var jo til en tidlig organrettet ultralyd for 3 uker siden, men er jo en del ting som er for tidlig å sjekke da. Vis alt er bra etter OUL kan jeg endelig begynne å planlegge og begynne å se på klær og utstyr :)

Er som å lese om meg selv for noen uker siden. Vi er nok temmelig like der! Så vil tro du også vil få det myye bedre etter OUL. Nå har jeg endelig begynt å glede meg og gjort innkjøp og alt, så gled deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (48 minutter siden):

Er som å lese om meg selv for noen uker siden. Vi er nok temmelig like der! Så vil tro du også vil få det myye bedre etter OUL. Nå har jeg endelig begynt å glede meg og gjort innkjøp og alt, så gled deg :hug:

Godt å høre at du kan glede deg over graviditeten nå :) Satser på at jeg også kan gjøre det om 2 uker :)

Jeg har tittet mye på ultralydbildene fra uke 13 og innbiller meg at jeg ser noe galt med overleppen/kjeven. Sendte melding til ultralydklinikken om de kunne ta en rask titt på bildene som ble tatt, men de sa at man ikke kunne se avvik på leppe/gane/spalte så tidlig og at man ser på det på OUL. Prøver også å fortelle meg at vis jeg ser noe rart så burde gynekologen ha sett det 🙈😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17+0

Tenkte jeg skulle begynne med fast ukesoppdatering som flere allerede har gjort :)

Hvor langt påvei er jeg:

I dag er jeg 17+0 uker påvei og er 42 % ferdig med graviditeten. Jeg har vært gravid i 119 dager. 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

164 dager igjen av graviditeten. Om 3 uker er jeg halvveis :)

Formen:

Formen er grei så lenge jeg ikke gjør for mye. Blir fort veldig sliten og utmattet. Jobber noen dager i uken nå. Kjenner det i korsryggen/bekken når jeg går, prøver å gjøre øvelser hver dag. Vurderer å bestille en ny time til fysio. 

Mage og vekt:

Fortsatt ikke gått opp noe i vekt. Er overvektig fra før så bør helst ikke gå opp mer enn 10 kg. 

Magen begynner å komme, men det ser egentlig bare ut som at min mage er større. Vis jeg skal fremheve magen ser jeg veldig gravid ut, men det er mest min mage sin skyld 🙈 og ikke baby :) Jeg kjenner at baby ligger på høyre side av magen, det er hardere der. Kjennet også mest stikninger i lysken på den høyre siden. 

Søvn:

Sover veldig dårlig. Mye mareritt og bruker timevis på å sovne. 

Kosthold:

Kostholdet er greit. Prøver å fokusere på å få i meg vanlig mat og lørdagsgodt x1 i uken. 

Liv i magen: 

Kjenner ikke noe liv i magen enda. Har begynt å kjenne litt etter, men har ikke kjent noe jeg kan si er liv.

Innkjøp:

Har ikke kjøpt noe enda, venter til etter OUL neste uke. 

Ellers er det 8 dager til OUL og jeg gruer meg alt for mye. Livredd for å oppdage store avvik som betyr at vi må/bør avslutte graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig koselig med oppdatering 😊 Tenk at du er 17 uker!! Blir veldig godt å få overstått OUL snart slik at du kan begynne å kose deg. Jeg måtte over det før jeg klarte det - men det var hovedsakelig fordi jeg ikke fikk utført organsjekk i uke 13. Du som har gjort det er nok mye mer sikret. Er vel kun hjerne/hode som først da er nok utviklet til å se alt tror jeg? Ekstremt små sjanser for at det skal være noe galt med det, så forsøk og tenk positivt. Selv om jeg forstår at det er vanskelig :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Veldig koselig med oppdatering 😊 Tenk at du er 17 uker!! Blir veldig godt å få overstått OUL snart slik at du kan begynne å kose deg. Jeg måtte over det før jeg klarte det - men det var hovedsakelig fordi jeg ikke fikk utført organsjekk i uke 13. Du som har gjort det er nok mye mer sikret. Er vel kun hjerne/hode som først da er nok utviklet til å se alt tror jeg? Ekstremt små sjanser for at det skal være noe galt med det, så forsøk og tenk positivt. Selv om jeg forstår at det er vanskelig :hug:

Ja, de siste ukene har gått litt raskere så det er fint :) Ja nå skal det bli godt å kunne senke skuldrene snart, begynne å glede seg og forberede seg på tiden som kommer :)

Jeg prøver å tenke og fortelle meg selv at sjansene for at noe er galt er små. Jeg tror også det, gynekologen sjekket hjernen, men den er ikke utviklet ferdig i uke 13. Samme gjelder kjeven osv, der må man vente til OUL. Men er jo alltid et godt tegn at det de fikk sjekket var bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenker at sjansen er mega små nå for å finne noe feil med fosteret ettersom du hadde ultralyd i uke 13 ☺️ Så dette kommer nok til å gå veldig bra❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Love90 skrev (7 timer siden):

Jeg også tenker at sjansen er mega små nå for å finne noe feil med fosteret ettersom du hadde ultralyd i uke 13 ☺️ Så dette kommer nok til å gå veldig bra❤️ 

Satser på det :) Gleder meg sååå til å dra innom en babybutikk etter OUL neste onsdag. Har planer om å kjøpe et kjempe søtt sett i rosa eller lignende 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17+2

I går opplevde jeg brun utflod når jeg tørket meg. Det varte hele dagen, men ser ut som at det er påvei bort nå :) Fastlegen sendte meg til legevakten hvor de sjekket med ultralyd at hjertet slo. De sjekket ikke noe annet så ble ikke så beroliget. Jeg bestilte meg en privat ultralyd i dag og alt stod bra til :) Gynekologen gikk ikke gjennom alle organer siden jeg skal på OUL neste uke. Men baby så frisk ut 😀 Den enderste delen av morkaken ligger litt langt nede så det kan være årsaken til den brune utfloden. Nå kan jeg gå inn i helgen med senkede skuldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18+0

OUL i dag og alt ser bra ut. Jeg ble flyttet 1 dag pga ivf uttaksdatoen selv om ivf klinikken har sagt at ingen fikk flytte termindatoen. Heldigvis bare 1 dag så da får det være. Ny termindato er 26.02 og jeg er da 18+0 i dag. Vi fikk bekreftet at vi venter en jente som er akkurat så stor som hun skal være. Baby rørte masse på seg (glemte meg og drakk en iskaffe 1 time før 🙈😀) og hadde tommelen i munnen.

Hvor langt påvei er jeg:

18+0 i dag. 44 % ferdig og jeg har vært gravid i 126 dager 😀

157 dager.

Formen:

Blir fortsatt veldig sliten vis jeg gjør mye. Kjenner det i bekkenet vis jeg går en del og det stikker foran i symfysen. Tenker det er en kombinasjon av bekkensmerter og ligamentsmerter. 

Mage og vekt: 

Magen har virkelig kommet den siste uken. Jeg ser bare større ut, men når jeg ligger i sengen på morningen kjenner/ser jeg magen stå litt ut fra navelen og ned :)

Vekten er +0,2 kg så nå har jeg lagt på meg for første gang denne graviditeten. 

Søvn:

Sover fortsatt dårlig.

Kosthold:

Litt dårlig kosthold siste uke så må prøve å stramme inn. Ble lørdag litt for mange dager 🙈

Liv i magen:

Tror ikke jeg har kjent noe, ikke som jeg kan si sikkert er liv. Blir spennende de neste 2 ukene. Jeg så jo at baby bevegde seg masse under ultralyden :)

Innkjøp: 

Kjøpt 1 ullbody i str 56 for å feire overstått og vellykket OUL :)

Vurderer å kjøpe Bogaboo fox 2 for det er 15 % rabbatt nå så lenge lageret holder. Nå kan jeg endelig sette meg litt inn i hva man trenger og begynne å kjøpe inn litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå så gode nyheter! Gratulerer så masse med vel gjennomført OUL:nordvesta: Nå kan den ordentlige planleggingen bare starte❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19+0

Hvor langt påvei er jeg:

19+0 i dag. 47 % ferdig og jeg har vært gravid i 133 dager 😀

150 dager.

Formen:

Bekkenet har blitt en del værre, spesielt foran. Blitt 100 % sykemeldt. Lang ventetid på fysio. 

Mage og vekt: 

Føler ikke at magen har vokst noe den siste uken. Når jeg ligger på ryggen kjennes ofte hele nedre mage (livmor) hard ut. Det kan ikke være kynnere? Trodde jeg skulle merke det og ikke at det varte lenge hver eneste dag? Nesten hver gang jeg kjenner på magen når jeg ligger flatt er den hard. 

Har ikke gått opp noe mer den siste uken så er fortsatt opp +0,2 kg hittil i graviditeten. 

Søvn:

Sover fortsatt dårlig. Må opp 2-3 ganger på natten for å tisse. 

Kosthold:

Ok kosthold siste uken. Skal reise bort i helgen så da blir det å spise det man vil :)

Liv i magen:

Nå har jeg begynt å kjenne liv 😃 Har de siste dagene kjent 2-3 små dult nederst i magen hver dag. Gleder meg til det blir enda oftere 🙂

Innkjøp: 

Ikke kjøpt noe mer enn den ene bodyen 🙈 Tror når jeg først begynner å handle at jeg kjøper flere ting samtidig. Det stresser meg litt, men fortsatt lenge igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg begynt å kjenne liv 😃 Har de siste dagene kjent 2-3 små dult nederst i magen hver dag. Gleder meg til det blir enda oftere 🙂

Sååå koselig! :strix:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+0 

Hvor langt påvei er jeg:

20+0 i dag. 49,5 % ferdig og jeg har vært gravid i 140 dager 😀 Nå er jeg endelig halvveis 😄

143 dager.

Formen:

Bekkenet er fortsatt vondt, spesielt foran over symfysen. Gått til fysio noen ganger og tror det kanskje har blitt litt bedre. 

Mage og vekt: 

Magen vokser og vokser :)

Har gått opp +1kg hittil i graviditeten. Prøver å tenke at det er greit, vet at det vil bli mer. Jeg er ganske overvektig så bør ikke gå opp mer enn max 10 kg, håper jeg klarer å holde meg under 8 kg. 

Søvn:

Sover fortsatt dårlig. Må opp 2-3 ganger om natten for å tisse. 

Kosthold:

Ok kosthold siste uken. Prøver å fokusere på å få i meg vanlig mat. Merker jeg er mer sulten. 

Liv i magen:

Etter at jeg skrev at jeg kjente liv for 1 uke siden var det stille i noen dager. Men de siste dagene har det vært mye liv :) Noen dager mye, andre dager mindre :) Det er så koselig. Gir meg betryggelse på at alt er bra hver eneste gang :)

Innkjøp: 

Har bestilt babynest og ammepute :) Synes det er vanskelig å bestemme meg for alt det andre, men satser på å kjøpe inn ting jevnt fremover :)

Har begynt å tenke på permisjonen. Må anta at jeg ikke får barnehageplass før august 2023. Foreløpig plan er å ta 80 %. Vet vi taper litt på det økonomisk, men kjenner at det blir enklest. Jeg tar 80 % + hele fellesperioden + 6 uker ferie (overflytter 1 uke fra i år). Da er vi kommet til ca midten av desember og har ikke lyst til å måtte jobbe jul/nyttår (jobber turnus i helsevesenet), så tenker å ta 2-3 uker ulønnet permisjon. Da starter jeg å jobbe igjen i januar, mens mannen min har sine 19 uker. Vis jeg deretter tar 3 måneder ulønnet + ferie kommer vi ca til august. Noen som vet om det lønner seg å ta 6 uker ferie etter den lønnede permisjonen min for deretter å ta 2 uker ulønnet før jeg begynner å jobbe? Eller lønner det seg å ta 2 uker ulønnet etter den lønnede permisjonen for deretter å ta ferie? 

Noen som vet hvor lenge man kan ta ulønnet permisjon før man begynner å miste sykepenger rettigheter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...