Gå til innhold

Dame1989 sin graviditetsdagbok


Dame1989

Anbefalte innlegg

Wow, 37 uker! Gratulerer! Nå nærmer det seg virkelig og hun kan komme hvert øyeblikk... Er kjipt med manglende søvn, føle magen er i veien osv. men man må bare nyyyte. Vet det er lettere sagt enn gjort, for bare for èn uke siden satt jeg her med gigamage som plagde meg på mange måter og jeg tryglet baby om å komme uuut. Nå er hun her, og har barseltårer hver dag fordi det er så trist at magen er borte :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (2 timer siden):

Wow, 37 uker! Gratulerer! Nå nærmer det seg virkelig og hun kan komme hvert øyeblikk... Er kjipt med manglende søvn, føle magen er i veien osv. men man må bare nyyyte. Vet det er lettere sagt enn gjort, for bare for èn uke siden satt jeg her med gigamage som plagde meg på mange måter og jeg tryglet baby om å komme uuut. Nå er hun her, og har barseltårer hver dag fordi det er så trist at magen er borte :roll:

Ja, selv med mange plager nå er jeg glad jeg har fått mulighet til å gå gravid. Vi kommer ikke til å bruke ivf igjen vis vi ønsker flere barn. Så kan jo hende at dette er første og siste gang 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38+0

Hvor langt påvei er jeg: 

38+0 i dag. 94 % ferdig og jeg har vært gravid i 266 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

17 dager! 🙈

Formen:

Formen er ikke så bra, men heldigvis ikke lenge igjen :) Merker at jeg er høygravid nå for å si det sånn 🙈

Mage og vekt: 

Det begynner å bli dårlig plass i magen nå! Huden er skikkelig stram. Jeg smører meg med både biooil og kløedempende fet krem iallefall 2x hver dag. Men den siste uken har strekkmerkene begynt å komme. Mest tynne hvite striper. Vet det er mest hormonelt og genetisk, men litt kjipt likevel. 

Vekten fortsetter å øke, opp 3.5 kg totalt nå. Har litt væske i kroppen :)

Søvn:

Hvilken søvn? Søvnen er omtrent så dårlig/lite som det kan bli 🙈 Men ikke så mye å gjøre med det :)

Kosthold:

Klarer fortsatt å spise sunt. Gleder meg til å kunne skjeie litt ut etter fødsel :)Fortsatt ganske stabile blodsukkerverdier. Glad for at jeg kun har trengt små doser med insulin. 

Liv i magen:

Fortsatt varierende liv. Ca 3 dager med propell og så 3 dager hvor hun er litt roligere. Var på en kontroll i dag og ctg var normal (trengte ikke ultralyd sjekken jeg egentlig skulle ha) 🙂

 

Jeg tror det viktigste er i orden nå. Iallefall av det jeg kommer på 😀 Er en del vi må kjøpe inn ettervært, men tror vi skal klare oss de første ukene med det vi har :) Jeg har fått en dato for igangsetting (pga svangerskapsdiabetes), men velger å holde denne datoen for megselv. Datoen ligger ganske rundt termin så jeg vet det blir februar baby på oss 😲 De siste dagene har magen vært konstant hard (ubehagelig), men har lite ubehagelige kynnere. Kjenner noen svake stikninger opp i vagina, men ikke noe murring eller annet. Så kjennes ikke ut som om jeg er moden eller at fødsel kommer til å starte av segselv snart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ikke noen flere gravidoppdateringer :)

Fødselen startet med at vannet gikk og baby kom 12.02.22 😀

Vi er hjemme og har det bra, oppdaterer litt mer senere ❤

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, herlighet så koselig!😍 Gratulerer så masse som nybakt mamma❤️ Gleder meg til å lese oppdateringen din☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! 💕 Da ble det jo bare to uker mellom babyene våre. Stas etter å ha fulgt hverandre så lenge :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering: Fødselen og baby 16 dager 😀

1,5 døgn før baby ble født gikk litt av slimproppen (tror jeg). Jeg blødde litt den dagen, men ikke noen flere symptomer. 

Dagen etterpå våknet jeg av mer blødning (rundt kl 07) og på wc gikk litt av vannet. De neste minuttene gikk mer og mer av vannet så jeg ringte inn til føden. De ville ha meg inn til en sjekk for å bekrefte at vannet hadde gått. 

Sjekken bekreftet at vannet hadde gått og jeg kjente allerede da at jeg begynte å få annerledes kynnere. Jeg dro hjem og var hjemme i ca 7 timer mens riene tok seg opp. De ble sterkere, men gikk fint å puste seg gjennom de. Rundt kl 17 ble de sterkere og uhåndterbare og jeg bestemte at nå må vi reise inn til sykehuset. Jeg ble satt på ctg og når de utførte første vaginalsjekk rundt kl 19 hadde jeg 5 cm åpning. Da var jeg overlykkelig for nå var riene ekstremt vonde. Jeg ble flyttet over til en fødestue og fikk epidural rundt kl 20. På det tidspunktet var riene så ekstremt vonde at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Epiduralen fungerte kjempe bra og jeg fikk slappet av fra kl 20-00. Kl 22 hadde jeg 8 cm åpning. De siste cm tok ganske lang tid og baby brukte lang tid på å komme nedover i bekkenet. Riene dabbet litt av så fikk satt på ekstra drypp. Pressriene var utrolige vonde og varte i 2-3 timer. Baby reagerte en del på pressingen så fikk kun presse på annenhver rie. Til slutt kom det et punkt hvor hun måtte ut og det ble bestemt å klippe meg. De rakk kun å sette bedøvelsen før hun kom ut. Fikk kun noen overfladiske sting (tror jeg). 

Alt i alt en rask fødsel til å være førstegangs synes jeg. Fra jeg syntes riene begynte å bli ukontrollerbare hjemme til baby var ute tok det ca 9 timer. Mye positivt, men også negativt. Jeg skulle jo bli satt igang, men glad for at jeg slapp det 🙂Smertene fra riene (2-3 timer) før jeg fikk epiduralen og smertene fra pressingen (2-3 timer) er ikke glemt og akkurat nå har jeg ikke lyst til å føde igjen 🙈😬🙂

Formen min er ganske grei. Merker jeg har mistet en del muskler under graviditeten. Kun gått noen korte trilleturer. Tar det med ro og gleder meg til lengre turer ettervært som baby og jeg blir litt tryggere på å bevege oss utenfor leiligheten 🙈Bekkenet er ganske bra tror jeg, men har ikke fått testet det så mye ut enda, kun vanlig bevegelse hjemme :)

Jeg veide meg 2 dager før fødsel og hadde gått opp 3,2 kg. I dag 16 dager etter fødsel veier jeg 5 kg mindre enn jeg gjorde når jeg ble gravid. Det har vært deilig å slippe å måle blodsukker og spise det man ønsker :) Jeg har mye å ta av, men ønsker ikke å gå opp i vekt igjen så må begynne å tenke på å begrense det usunne igjen :)

Baby har det ganske fint på dagen, men sover ikke så mye på natten. Er nok en del kvelds/natt uro og luftsmerter. Baby pleier å gråte i ca 5 min etter hvert måltid, men da får hun også ut en del luft så det føles normalt ut. Ellers sover hun godt på meg, men liker ikke å sove alene i bedside criben. Det er vel en fase og satser på at nettene blir noe bedre om noen uker :)

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte ❤ Høres ut som en fin fødsel, s3lvom jeg skjønner at de værste smertene ikke blir glemt med det første 🙊🙊 

Musklene kommer nok gradvis tilbake nå når det både skal trilles, busses og bæres 😁 Blir deilig når vårværet kommer og alt man vil er å være ute i sola 😁

Nyt tiden, så får vi håpe hun finner mer ut av søvnen etterhvert 🤞😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...