Gå til innhold

Dame1989 sin graviditetsdagbok


Dame1989

Anbefalte innlegg

Tror man bare kan ha 14 dagers ulønnet perm før man mister sykepengerettigheter. Så ganske håpløst for oss som planlegger flere måneder med ulønnet... 🙄 Holder på med dette puslespillet selv. 

Måter å komme unna dette på, om jeg har forstått det riktig er å jobbe én dag etter ulønnet perm, for så å ta ferieukene sine til slutt. Ellers driver jeg og lurer på om jeg heller skal avslutte hele fraværet mitt med foreldreperm... om det gjør at man beholder rettighetene 🤔 men har ikke funnet svaret ennå. Det vil helt klart være det enkleste. Foreldreperm - ulønnet - ferie - foreldreperm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (På 6.10.2021 den 16.28):

Tror man bare kan ha 14 dagers ulønnet perm før man mister sykepengerettigheter. Så ganske håpløst for oss som planlegger flere måneder med ulønnet... 🙄 Holder på med dette puslespillet selv. 

Måter å komme unna dette på, om jeg har forstått det riktig er å jobbe én dag etter ulønnet perm, for så å ta ferieukene sine til slutt. Ellers driver jeg og lurer på om jeg heller skal avslutte hele fraværet mitt med foreldreperm... om det gjør at man beholder rettighetene 🤔 men har ikke funnet svaret ennå. Det vil helt klart være det enkleste. Foreldreperm - ulønnet - ferie - foreldreperm. 

Får bare se når barnet blir født, kun da vil vi vite hvor mange uker ulønnet det blir før jul :)

Jeg er ganske sikker på at sjefen ikke vil godta 1 dag med jobb før ferie (jobber i helsevesenet). Må vel ta en prat med sjefen om hvordan vi løser det og hva de vil godta. Er vanligvis ingen som får ta ferie i julen og må alltid jobbe 100% i julen og jobbe enten julaften eller nyttårsaften hvert år. Kanskje det er enklest, dele opp permisjonen og ta ferie/ulønnet imellom. Du får si ifra @Amatariel vis du finner ut noe smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21+0 

De siste ukene har faktisk gått fort! Det hadde jeg aldri trodd for noen måneder siden :)

Hvor langt påvei er jeg:

21+0 i dag. 51,9 % ferdig og jeg har vært gravid i 147 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

136 dager.

Formen:

Bekkenet er fortsatt vondt, men noe bedre etter flere runder hos fysio. Skal begynne å jobbe litt igjen nå :)

Mage og vekt: 

Magen er uforandret siden sist tror jeg. Jeg har lest at livmor skal gå ca 2cm over navelen nå, men livmoren min kjennes rett under navelen. Håper ikke at det gjør noe 🤔 (og jeg er lav, under 160cm). 

Vekten er fortsatt ca +1 kg opp hittil i graviditeten. 

Søvn:

Sover fortsatt dårlig. Må opp 2-3 ganger om natten for å tisse. 

Kosthold:

Ok kosthold siste uken. Prøver å fokusere på å få i meg vanlig mat. Merker jeg er mer sulten. 

Liv i magen:

Kjenner liv flere ganger om dagen :) Fortsatt litt forskjell fra dag til dag hvor mye liv det er. Har kjent noen spark som har vært skikkelig sterke. Regner med jeg vil kjenne noe utenpå innen noen uker :)

Innkjøp: 

Har ikke kjøpt inn noe mer enda, men tror jeg har bestemt meg for litt flere ting som skal bestilles denne uken.

Oversikt innkjøp: Babynest og ammepute :) 

 

Ca 1 måned til neste kontroll hos fastlege og jordmor. Da blir det også ny rhesus måling (jeg er negativ) og glukosebelastning. 

Har tenkt å booke fødselsforberedende kurs til meg og mannen. Og kanskje barselkurs? Noen som kan tipse om noen kurs i Oslo? Og evt andre smarte kurs å ta?

Har noen forresten tips til podcaster for den kommende pappaen? 

Tenker også å ta 3d/4d ultralyd rundt uke 28 :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22+0 

Den siste uken har også gått fort 😃 

Hvor langt påvei er jeg:

22+0 i dag. 54,4 % ferdig og jeg har vært gravid i 154 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

129 dager.

Formen:

Bekkenet holder seg stabilt, men kjenner det både foran og bak. Jobber noen dager i uken og det går ok. 

Mage og vekt: 

Magen er fortsatt uforandret siden sist. Jeg har lest at livmor skal gå over 2cm over navelen nå, men livmoren min kjennes rett under navelen. Føler den ikke har vokst de siste 2-3 ukene.... Litt bekymret for det, håper baby vokser som hun skal. 

Tror jeg har mye kynnere. Ofte står magen ut og er helt hard. Kjenner lite til det/evt bare litt ubehagelig. 

Vekten er opp 1,1 kg hittil i graviditeten. 

Søvn:

Har den siste uken kun vært oppe ca x1 for å tisse om natten så tydelig at baby har flyttet litt på seg. 

Kosthold:

Ok kosthold siste uken. Prøver å fokusere på å få i meg vanlig mat. Merker jeg er mer sulten. Prøver å spise godis osv max 2 ganger i uken 🙈😃

Liv i magen:

Hatt 3-4 dager med mye mindre liv og svakere bevegelser. Men i går kveld og i dag tidlig kjenner jeg godt med liv igjen. Det gjør godt for mammahjertet :)

Nye innkjøp: 

Nå har jeg både bestilt noe fra nettet og kjøpt fra butikk 😍 Jeg har kjøpt bæresele, vippestol, stelleveske og koppholder/myggnett/vinterpose til vogn. Vogn og bedside crib er bestilt 😄 Fikk også med en gratis bleiebøtte fra angelcare 😄

Fødselsforberedende og barsel/ammekurs er fullbooket før jul så håper jeg får plass tidlig i januar. Er 34 uker tidlig i januar så håper ikke det blir for sent med kurs da :)

Har bestilt 3D ultralyd i uke 27 og det er bare 5 uker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi masse som skjer ja! Deilig at du endelig føler svangerskapet går fort :)  Koselig å kjenne liv ja ♥️ Men må si du er veldig flink om du spiser godis max to ganger i uka! Her er det betraktelig mer 🙈

Jeg elsker innkjøp! Gøy å høre om! Hvilken vogn har du bestilt? Og stelleveske kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (1 time siden):

Oioi masse som skjer ja! Deilig at du endelig føler svangerskapet går fort :)  Koselig å kjenne liv ja ♥️ Men må si du er veldig flink om du spiser godis max to ganger i uka! Her er det betraktelig mer 🙈

Jeg elsker innkjøp! Gøy å høre om! Hvilken vogn har du bestilt? Og stelleveske kjøpt?

Ja, å kjenne liv flere ganger om dagen er koselig 😃 

Prøver iallefall å holde meg til max 2 ganger i uken, men sprekker skjer 🙈 

Vi endte opp med å bestille Bugaboo fox 3 da den koster bare litt mer enn 2'eren. Ønsket også helsvart og 2'eren var utsolgt for det. Fikk også 10 % avslag når jeg meldte meg inn i kundeklubben :) Tenkte også at ved et evt salg så kan det lønne seg med en nyere modell :)

Hadde egentlig sett på en del forskjellige stellesekker, men når mannen min syntes Bugaboo sin egen stelleveske var fin gikk vi bare for den i butikken. Greit å ikke overanalysere alle kjøp 😃 Kjøpte også med en liten sånn organizer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (23 minutter siden):

Så koselig oppdatering😍 nyt tiden fremover, håper det går fort til 3D-Ul💛

Takk :) Ja satser på at tiden fortsetter å gå fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23+0 

Endelig 23 uker. Det er betryggende å vite at vis noe skulle skjedd nå vil legene vurdere å redde baby. Og at for hver dag baby holder seg inne øker sjansene for overlevelse 😃

Hvor langt påvei er jeg:

23+0 i dag. 56,9 % ferdig og jeg har vært gravid i 161 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

122 dager.

Formen:

Formen er ok. Har diverse vanlige ubehag. Orker kun å gjøre en ting hver dag :)

Mage og vekt: 

Føler magen fortsatt er uforandret de siste ukene. Jeg har lest at livmor skal gå langt over navelen nå, men livmoren min kjennes rett ved navelen. Håper baby vokser som hun skal. 

Vekten hoppet plutselig en del opp og er nå 2,2 kg opp hittil i graviditeten. Stresser litt med det, men prøver å tenke at det er normal vektoppgang. 

Søvn:

Sover dårlig som vanlig 🙈

Kosthold:

Ok kosthold siste uken. Prøver å fokusere på å få i meg vanlig mat. Merker jeg er mer sulten. Prøver å spise godis osv max 2 ganger i uken 🙈😃

Liv i magen:

Etter noen dager med masse liv har det vært mindre liv igjen de siste 4-5 dagene. Kjenner noe hver dag, men kun enkelte svake bevegelser. Det bekymrer meg ganske mye, men tror/håper at det er normalt såpass tidlig? 

Nye innkjøp: 

Ikke kjøpt noe mer den siste uken :)

Bekymringer oppsummert: Mindre liv de siste 4-5 dagene og engstelse for at ikke livmor vokser mer. Skal ikke måle første symfysemål før om 16 dager 25+2. Føler jeg leser så mye forskjellig på når man skal reagere ved mindre liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24+0 

Hvor langt påvei er jeg:

24+0 i dag. 59,4 % ferdig og jeg har vært gravid i 168 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

115 dager.

Formen:

Formen holder seg ok. Har diverse vanlige ubehag. Orker kun å gjøre en ting hver dag :)

Mage og vekt: 

Magen har kanskje blitt litt større nå, kjenner iallefall livmor litt over navelen :) Har en veldig koselig babymage på morningen når jeg ligger flatt før jeg står opp. Når jeg står ser jeg fortsatt bare større ut og ikke tydelig gravid 🙈

Vekten har holdt seg stabilt den siste uken så er opp 2,1 kg hittil i graviditeten. Stresser fortsatt en del med det, men det er nok fordi jeg jeg ganske overvektig fra før. Har spist veldig bra den siste uken, lite usunt og bra med vanlig mat. 

Søvn:

Sover dårlig som vanlig 🙈

Kosthold:

Bra kosthold siste uken. 1 uke til glucosebelastning... Spennende å se resultatet :)

Liv i magen:

Sist jeg skrev hadde det vært lite liv i noen dager. Så kom det en dag med 0 liv. Prøvde alle triks for å lure frem bevegelser, men kjente ikke noe. Ringte til føden og fikk komme inn på en sjekk :) Ble en rask sjekk og så at baby bevegde seg spontant selv om jeg ikke kjente det. Det ble målt både hode og magemål og baby ligger på 50 % persentilen sin (målte sist på OUL). Veldig deilig å få komme inn på en rask sjekk. Etter dette har det selvfølgelig vært vanlig med liv igjen de siste dagene :) Mannen min har også fått kjent bevegelse 😃

Nye innkjøp: 

Ikke kjøpt noe mer denne uken heller :)

Kjenner jeg må få kjøpt inn litt flere viktige ting og kanskje litt klær. Har kun noen få plagg i 50, 56 og 1 ullsett i str 62. Vi holder også på å pusse opp barnerommet så håper å ha det klart om 1 måneds tid og kan bestille møbler :)

Må også få ordnet med permisjon og legge opp en plan for ferie og ulønnet også. Merker jeg utsetter det som er litt vanskelig. 

Alt av føde kurs osv er fullt før jul så venter på at det skal settes opp kurs i januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+0 

Hvor langt påvei er jeg:

25+0 i dag. 61,8 % ferdig og jeg har vært gravid i 175 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

108 dager.

Formen:

Formen holder seg ok. Har diverse vanlige ubehag. Orker kun å gjøre en ting hver dag :)

Mage og vekt: 

Magen vokser som bare det nå. Skal måle sf mål hos jordmor på fredag 🙂

Vekten har holdt seg stabilt den siste uken også så er opp 2,1 kg hittil i graviditeten. 

Søvn:

Sover dårlig som vanlig 🙈

Kosthold:

Bra kosthold siste uken :)

Blodsukkeret 2 timer etter å ha drukket glukosedrikken var litt forhøyet så nå må jeg måle blodsukkeret flere ganger om dagen i 2 uker. Jeg er skikkelig skuffet. Blodsukkeret mitt har alltid vært fint. Fastlegen sa jeg burde kutte ut fullkornspasta og fullkornsris helt :( Blir vanskelig med middag fremover da grønnsaker fortsatt blir tvunget ned (synes fortsatt alle grønnsaker smaker pyton i en alder av 32 år 🙈

Liv i magen:

Den siste uken har jeg kjent liv jevnt gjennom hver dag. Noen av bevegelsene begynner å bli ganske sterke nå :)

Nye innkjøp: 

Bestilt tripp trapp stol med babydel og stellematte :)

Jeg har søkt om foreldrepenger til Nav og permisjon til jobben :)

Fødselsforberedende kurs og barsel/ammekurs er bestilt til desember. Blir nok litt tidlig, men føler det er deilig å få gjort før jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns virkelig du er godt i rute og har fått gjort masse ☺️ 
Kanskje kjenner du det litt slik som meg - at formen er dalende, julen kommer snart og tiden går fort mot termin da! Deilig med alt som er gjort da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Syns virkelig du er godt i rute og har fått gjort masse ☺️ 
Kanskje kjenner du det litt slik som meg - at formen er dalende, julen kommer snart og tiden går fort mot termin da! Deilig med alt som er gjort da!

Så bra :) Jeg liker å ha ting gjort :) Bestemt meg for å vente med klesinnkjøp til etter jul. 

Ja, mistenker at jeg ikke kommer til å løpe rundt høygravid så greit med alt som blir gjort :) Går nok veldig fort mot jul og så sikkert tregt etter jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26+0 

Hvor langt påvei er jeg:

26+0 i dag. 64,3 % ferdig og jeg har vært gravid i 182 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

101 dager! Nå begynner nedtellingen skikkelig. De siste ukene har flydd forbi :)

Formen:

Formen holder seg ok. Bekkenet blir ikke bedre. Nå er hvert eneste skritt vondt så tror ikke jeg holder mange ukene til på jobben... Får se hva fastlegen sier neste uke. 

Mage og vekt: 

Magen vokser som bare det. Sf mål ble målt forrige uke og jeg målte 1 cm over 50 % persentilen. Jeg er lav og overvektig så tenker at det målet er bra :)

Vekten står fortsatt stille så er opp 2 kg hittil i graviditeten. Vekten har holdt seg stabil de siste 3 ukene.

Søvn:

Sover dårlig som vanlig 🙈

Kosthold:

Jeg føler meg så flink med kostholdet. Spiser 3-4 måltider med normal mat hver dag og holder meg nesten helt borte fra alt usunt. Har så lyst til å spise masse usunt, men føler ikke jeg kan pga vekten og blodsukkeret :( Føler det blir en kjip jul uten noe kos. Kjenner jeg ikke orker å dra på julemarked engang fordi jeg ikke vil bli fristet til å kjøpe noe usunt. Alt for at baby skal være frisk :)

Jeg har jo fått diagnosen svangerskapsdiabetes siden blodsukker 2 timer etter å ha drukket glukosedrikken var på 9.0. Hadde den vært 8.9 hadde jeg ikke fått diagnosen. Og sekretæren tok blodprøven 5 min før tiden.... Fastende blodsukker var 4.5. Nå må jeg måle blodsukker 4x hver dag i 2 uker. Den første uken har alle verdier vært innenfor normalen. 

Liv i magen:

Merker at bevegelsene har forandret seg. De er ikke like sparkende, men mer ålende ? Tipper det er fordi hun blir større. Baby skal være rundt 900 gram nå 😃

Nye innkjøp: 

Kjøpt en Caboo close bæresele brukt :)

I morgen er det 100 dager igjen til termin! Rart å tenke på hvor mye livet skal forandre seg snart, både på godt og vondt 😃

Ps, gleder meg til jeg kan drikke 1 glass med rødvin 🙈😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering🥰 Gøy at du ligger nøyaktig 3 uker foran meg i løypa! Jeg er akkurat 23 uker i dag😊 

Og tenk at det snart er under 100 dager igjen til terminen din da! Tiden går virkelig fort nå om dagen altså🥳 Åh, jeg gleder meg også såå til å kunne drikke rødving igjen!🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woow, tenk at det er bare er 100 dager igjen - og snart tredje trimester for deg! Er så magisk :hjertesmil:

Kjempefint å få en oppdatering fra deg. Men kjedelig å høre at du (også) sliter med å gå. Og svangerskapsdiabetesen da 😑 Bra du blir fulgt godt opp!

Close caboo er deeeilig. Vært avhengig av den i starten på mine to siste barn. Gled deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Annabel skrev (39 minutter siden):

Så koselig med oppdatering🥰 Gøy at du ligger nøyaktig 3 uker foran meg i løypa! Jeg er akkurat 23 uker i dag😊 

Og tenk at det snart er under 100 dager igjen til terminen din da! Tiden går virkelig fort nå om dagen altså🥳 Åh, jeg gleder meg også såå til å kunne drikke rødving igjen!🙊

Gratulerer med 23 uker :)

Nå er det greit at det går fort til jul og så kan tiden gå litt saktere etter jul så jeg får kjøpt inn alt vi trenger 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (41 minutter siden):

Woow, tenk at det er bare er 100 dager igjen - og snart tredje trimester for deg! Er så magisk :hjertesmil:

Kjempefint å få en oppdatering fra deg. Men kjedelig å høre at du (også) sliter med å gå. Og svangerskapsdiabetesen da 😑 Bra du blir fulgt godt opp!

Close caboo er deeeilig. Vært avhengig av den i starten på mine to siste barn. Gled deg! 

Ja det er det 😃 

Bekkenet har vært vondt i 2 måneder allerede. Løsner det litt med ukentlig fysio, men hjelper ikke veldig mye 🙈 Forhåpentligvis gir det seg etter fødsel :)

Nå var blodsukker 3.9 før middag 🙈 Så ligger nesten lavt nå 🙈 

Digg å kjøpe noe brukt :) Gleder meg til å bruke den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

29+1 

Lenge siden jeg har skrevet her nå. Har ikke følt noe behov for å skrive det samme uke etter uke. 

Hvor langt påvei er jeg:

29+1 i dag. 72,1 % ferdig og jeg har vært gravid i 204 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

79 dager! Nå begynner nedtellingen skikkelig. De siste ukene har flydd forbi :)

Formen:

Bekkenet blir ikke bedre. 100 % sykemeldt nå og kommer nok til å være det ut svangerskapet. Merker også at det er tyngre å gå gravid. Mer tungpusten og blir svimmel ved aktivitet. 

Mage og vekt: 

Magen vokser :) Har kun målt sf mål 1 gang da jordmortimene blir utsatt pga sykdom på helsestasjon. Håper det ikke blir utsatt enda en gang neste uke. Noen som vet hva man har rett på vis jordmortimer blir utsatt gang på gang? Vil jo ikke at det skal gå utover baby :)

Vekten står fortsatt stille så er opp 2 kg hittil i graviditeten. Vekten har holdt seg stabil de siste 6 ukene. Jeg er egentlig fornøyd med det og ikke bekymret da jeg er ganske overvektig fra før. Vis man trekker fra baby på rundt 1,4 kg, livmor, morkake, fostervann, økt blodvolum, litt pupper osv så har jeg vel egentlig gått litt ned i vekt. 

Søvn:

Sover dårlig som vanlig 🙈 Sliter med å sove på siden, våkner opp på ryggen selv om jeg har x antall puter og bbhugme i sengen. Vet det ikke er anbefalt å sove på ryggen etter uke 28, men snur meg i søvne 🙈

Kosthold:

Jeg føler meg så flink med kostholdet. Spiser 3-4 måltider med normal mat hver dag og holder meg nesten helt borte fra alt usunt. Har så lyst til å spise masse usunt, men føler ikke jeg kan pga vekten og blodsukkeret :( Føler det blir en kjip jul uten noe kos. 

Jeg har jo fått diagnosen svangerskapsdiabetes siden blodsukker 2 timer etter å ha drukket glukosedrikken var på 9.0. Hadde den vært 8.9 hadde jeg ikke fått diagnosen. Og sekretæren tok blodprøven 5 min før tiden.... Fastende blodsukker var 4.5. Nå måler jeg blodsukker 4x/dagen, 2x/uken. Alle målingene er normale så lenge jeg holder meg borte fra all hvetemel, ris, potet, pasta, sukker osv. Spiser ikke noe frukt, juice eller melk heller. Middagene blir ganske begrenset og det synes jeg er vanskelig. Spiser jeg en porsjon fullkornspasta får jeg en måling akkurat litt over det anbefalte 2 timer etter måltidet. 

Måler ikke noe blodsukker på lørdager da jeg unner meg en noe bedre middag og litt lørdagsgodt. Var på 3D ultralyd for 2 uker siden (uke 27) og da lå baby på 57 % persentilen :) Så foreløpig en normalvektig baby :)

Liv i magen:

Fortsatt varierende bevegelse. Har ikke merket noe spesielt mønster enda. Men føler baby er 2-3 dager rolig og så 2-3 dager med mye bevegelse. 

Kjenner fortsatt bare bevegelse på høyre side av magen, synes det egentlig er ganske rart. Jeg vet at bena ligger opp og kjenner veldig lite til det. Trodde jeg skulle kjenne mer bevegelse fra bena. 

Nye innkjøp: 

Kjøpt inn litt klær, klesskap, sprinkelseng, stellekommode, laken, sovepose osv :)

Fortsatt rart å tenke på hvor mye livet skal forandre seg snart, både på godt og vondt :) Merker jeg synes det er litt sårt at jeg ikke får utnyttet å være sosial alene og sammen med mannen pga corona. Alt sosialt har blitt avlyst de siste ukene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...