Gå til innhold

Dame1989 sin graviditetsdagbok


Dame1989

Anbefalte innlegg

Sullamitt skrev (På 1.12.2021 den 7.20):

Hvordan går det med deg?❤️

Takk, med meg går det fint :)Har bare ikke hatt behov for å skrive det samme uke for uke her inne. 

Hvordan går det med deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig med en oppdatering fra deg Dame1989 😊 Kos deg videre i adventen her med hybelboeren din ♥️ Tenk neste jul har vi en liten tass hver til å holde oss veldig opptatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

31+0

Hvor langt påvei er jeg: 

31+0 i dag. 76,7 % ferdig og jeg har vært gravid i 217 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

66 dager! 

Formen:

Formen holder seg lik. Bekkenet er vondt, men har ikke blitt værre de siste 2 ukene fordi jeg er 100 % sykemeldt. 

Mage og vekt: 

Magen vokser :) Noe høyt sf mål for 1 uke siden, men baby måler såvidt over 50 % persentilen på ultralyd. 

Vekten står fortsatt stille så er opp 2 kg hittil i graviditeten. Vekten har holdt seg stabil de siste 8 ukene. Baby veier ca 1850g. Noen som vet ca hvor mye fostervann, morkake, livmor, økt blodvolum osv veier i uke 31? Tipper jeg har gått ned 1-2kg vis vi trekker fra alt med baby og graviditet å gjøre. 

Søvn:

Sover enda mindre nå. Vond rygg fordi det er anbefalt å sove på siden etter uke 28. 

Kosthold:

Pga svangerskapsdiabetes spiser jeg ganske strengt. Prøver å øke antall måltid per dag og må øke inntaket litt da urinprøve viste +3 ketoner. Så får håpe at jeg ikke får noen høye blodsukkermålinger når jeg nå må øke matinntaket noe. 

Det skal så kjøpes inn smågodt og boller til barsel 🙈 Fikk heldigvis lov til å spise litt julemiddag og litt godt på julaften, da dropper jeg bare å måle blodsukker den kvelden :)

Liv i magen:

Fortsatt varierende bevegelse. Har ikke merket noe spesielt mønster enda. Men føler baby er 2-3 dager rolig og så 2-3 dager med mye bevegelse. 

Nye innkjøp: 

Ikke kjøpt inn noe mer. Skal vaske klær og diverse i romjulen og da får jeg en oversikt over hva vi mangler. 

Planlegger å pakke fødebaggen og skrive fødebrev i første halvdel av januar. Sånn at vis baby skulle komme tidlig så er det viktigste i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

33+0

Hvor langt påvei er jeg: 

33+0 i dag. 81,6 % ferdig og jeg har vært gravid i 231 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

52 dager! 

Formen:

Formen holder seg lik. Bekkenet er vondt, men har ikke blitt værre de siste ukene fordi jeg er 100 % sykemeldt. 

Energinivået er helt på bånn. Orker  veldig lite nå. Målt blodprosenten og den er ok. 

Får veldig fort kynnere vis jeg går mer enn 5 min. Så aktivitetsnivået er veldig lavt for tiden 🙈

Mage og vekt: 

Magen vokser :) Baby ligger innenfor normalen, men ultralyd viser at hun sansynligvis er noe større en gjennomsnittet. Ble målt 100g tyngre enn gjennomsnittet i dag. 

Vekten står fortsatt stille så er opp 2 kg hittil i graviditeten. Vekten har holdt seg stabil de siste 12 ukene. Har jo fortsatt 7 uker igjen til termin så vet at mange kg kan komme på innen den tid. Iallefall om jeg skulle bli plaget med vann i kroppen. 

Søvn:

Sover enda mindre nå. Vond rygg fordi det er anbefalt å sove på siden etter uke 28. Sover kanskje 1-3 timer per natt med mange oppvåkninger. 

Kosthold:

Selv om jeg har økt matinntaket noe siden sist pga 3+ ketoner i urin har det ikke hjulpet. Hadde fortsatt 3+ ketoner. Fått beskjed om å spise enda mer mat og karbohydrater og må derfor begynne med insulin til hovedmåltidene. Dette er skikkelig nedtur og jeg synes det er urettferdig. Jeg har ikke spist noe usunt de siste 2 månedene. Og holdt meg borte fra så mye mat pga blodsukkeret :(

Alt av snacks kjøpt inn til fødsel får vente til jeg kommer hjem etter fødselen (de vil nå måle mitt blodsukker både under og etter fødsel og babys blodsukker etter fødsel. Heldigvis skal mitt blodsukker stabilisere seg raskt etter fødsel så jeg kan slutte med medisin og begynnne å spise mer normalt ganske raskt. 

Liv i magen:

Fortsatt varierende bevegelse. Har ikke merket noe spesielt mønster enda. 

Nye innkjøp: 

Ikke kjøpt inn noe mer. Vasket det meste av klær osv i romjulen. 

Begynt å skrive liste til fødebagen og skrevet ned noen ord til fødebrevet. Satser på å gjøre det litt mer ferdig innen noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 33 uker! Koselig med en oppdatering om hvordan det går😍 Nå begynner det virkelig å nærme seg altså😊 Så kjedelig å lese at du må begynne med insulin, særlig når du har vært så flink å holde deg unna alt av sukker osv! Håper det stabiliserer seg raskt igjen etter fødsel, slik at du kan komme tilbake til et vanlig kosthold så fort som mulig🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 5.1.2022 den 18.47):

Hurra for 33 uker! 😊 Og dette nye året hvor vi får møte babyene våre!

Ja 😍 Nå er det ikke lenge igjen for noen av oss. Er egentlig ganske uvirkelig hvor mye livet kommer til å forandre seg snart som førstegangsforeldre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 5.1.2022 den 19.43):

Gratulerer med 33 uker! Koselig med en oppdatering om hvordan det går😍 Nå begynner det virkelig å nærme seg altså😊 Så kjedelig å lese at du må begynne med insulin, særlig når du har vært så flink å holde deg unna alt av sukker osv! Håper det stabiliserer seg raskt igjen etter fødsel, slik at du kan komme tilbake til et vanlig kosthold så fort som mulig🤞

Ja, nå er det ikke veldig lenge igjen for noen av oss :)

Har også skjønt at muligheten er stor for at jeg blir satt igang en gang mellom uke 38 og 40. Så nå ble plutselig ventetiden enda kortere 🙈 Regner med jeg får vite mer om kontroll om ca 3 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (På 8.1.2022 den 21.32):

Ja, nå er det ikke veldig lenge igjen for noen av oss :)

Har også skjønt at muligheten er stor for at jeg blir satt igang en gang mellom uke 38 og 40. Så nå ble plutselig ventetiden enda kortere 🙈 Regner med jeg får vite mer om kontroll om ca 3 uker :)

Nei, det er det virkelig ikke! Så rart og gøy å tenke på❤️ 

Oi, ja da ble plutselig ukene ytterlige kortet ned for deg 😄 Så spennende å få en mer konkret dato å forholde seg til! Masse lykke til med kontrollen du skal på😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+0

Hvor langt påvei er jeg: 

35+0 i dag. 86,6 % ferdig og jeg har vært gravid i 245 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

38 dager! 🙈

Formen:

Jeg sier ofte at formen er ok når folk spør. Men den er jo ikke det. Men jeg vil ikke klage da dette barnet er så etterlengtet og tok så lang tid å få. Bekkenet holder seg stabilt (går lite nå pga bekkenet og veldig glatt ute).  

Energinivået er helt på bånn. Orker  veldig lite nå. Sover kanskje totalt 1-2 timer hver natt fordelt på veldig mange oppvåkninger. Ryggen er ikke god så ligger å snur meg hele natten. Pulsklokka klarer som regel ikke å registrere noe søvn på meg 🙈

Mage og vekt: 

Det føles ikke som magen har vokst veldig mye den siste uken. Baby har tidligere ligget litt høyt på kurven sin, men har nå begynt å falle. Baby skulle ha lagt på seg ca 400g de siste 2 ukene, men har lagt på seg ca 300g. Det bekymrer meg litt for hva vis baby stopper helt å legge på seg? Skal på kontroll om 1 uke :)

Vekten min står fortsatt ganske stille. Har kanskje gått opp 0,5 kg de siste ukene. Totalt har jeg gått opp 2,5 kg hittil i graviditeten. 

Søvn:

Som jeg skrev over så er ikke søvnen mye å skryte av :) Gleder meg til å kunne sove på ryggen igjen :)

Kosthold:

Jeg skiller fortsatt ut ketoner fra urinen. Selv etter å ha økt matinntaket og begynt med insulin til hovedmåltidene :(Nå gleder jeg meg til svangerskapet er over så jeg kan spise vanlig mat 🙈

Liv i magen:

Fortsatt varierende bevegelse. Har ikke merket noe spesielt mønster enda. 

Nye innkjøp: 

Barnevognen er kommet i hus og soveskinn er bestilt :)

Usikker på om det viktigste er i hus, merker jeg har mistet litt oversikten :) Fødebagen må jeg begynne å pakke snart. Mye bruker jeg hver dag, men kan starte å pakke ned noen ting :)

35 uker gravid er helt sykt. Jeg forstår nesten ikke hvor mye livet vil forandre seg snart. Har nesten litt panikk 🙈 Gleder meg også, men vet ikke hva jeg går til 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 35 uker! Tenk det! 😊

Skjønner godt du ikke vil klage på formen når babyen er så etterlengtet. Har kjent på det selv mange ganger. Dette er i tillegg min siste graviditet, så jeg gjør alt jeg kan for å nyte hardt. Men det er jo en gang slik at en graviditet sjeldent er en dans på roser i 40 uker da... noen plager vil man bare få, og ingen syns det er noe gøy å ha. Helt klart lov å føle at noe er slitsomt og plagsomt! Spesielt når man opplever direkte smerter.

Koselig med barnevognen i hus! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 20.1.2022 den 8.31):

Wow, 35 uker! Tenk det! 😊

Skjønner godt du ikke vil klage på formen når babyen er så etterlengtet. Har kjent på det selv mange ganger. Dette er i tillegg min siste graviditet, så jeg gjør alt jeg kan for å nyte hardt. Men det er jo en gang slik at en graviditet sjeldent er en dans på roser i 40 uker da... noen plager vil man bare få, og ingen syns det er noe gøy å ha. Helt klart lov å føle at noe er slitsomt og plagsomt! Spesielt når man opplever direkte smerter.

Koselig med barnevognen i hus! ❤️

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+4

Jeg har den siste tiden omtrent isolert meg og nesten ikke møtt noen mennesker pga korona. Jeg kjenner ingen som har vært like forsiktig som meg.

Likevel så sitter jeg her å testet positivt på korona for noen dager siden. Både jeg og min mann testet positivt på hurtigtest hjemme (den ble positiv med en gang). Pcr test er tatt å venter på svaret, men er helt sikker på at denne også vil slå ut positiv. 

Når jeg testet positivt hadde jeg kun litt hes stemme (mannen min litt sår hals). Har det siste døgnet blitt forkjølet og er tett og tung i hodet. Nå krysser jeg fingrene for at jeg ikke blir skikkelig dårlig. For det ligger en redsel i meg at jeg skal bli skikkelig dårlig. Jeg er ganske overvektig, har svangerskapsdiabetes og er høygravid. Jeg har 2 vaksinedoser og skulle tatt nr 3 snart (dette utgår jo nå). 

Så lenge formen ikke blir mye dårligere, baby holder seg inne til isolasjonen er over og formen er tilbake til normal høygravidform og alt står bra til med baby så går dette bra :)

Denne uken skulle jeg egentlig vaske babyklær, se på barnevognen (som vi rakk å få i hus), pakke fødebaggen og forberede diverse ting. Men vil ikke ta på noe av barneutstyret så lenge jeg er i isolasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei så kjedelig at du ble syk - spesielt når du har vært så forsiktig :( Men er utrolig mange som ikke blir så merkbart syk. Min gravide venninne fikk korona tidligere denne måneden her, og hun hadde feber èn dag og var litt snørrete bare. Håper du også slipper unna uten så mange symptomer! Personlig har jeg vært syk i over 1 uke nå, med skikkelig vond hals, tett nese, redusert allmenntilstand så det holder men ingen positive koronatester. Er så rart alt dette nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

37+0

Hvor langt påvei er jeg: 

37+0 i dag. 91,5 % ferdig og jeg har vært gravid i 259 dager 😀 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten:

24 dager! 🙈

Formen:

Formen er ikke så bra, men heldigvis ikke så mange ukene igjen :) Man kan lese det jeg skrev om formen min i uke 35 vis man er nysgjerrig. 

Selv om jeg omtrent levde isolert klarte både jeg å mannen min å få korona. Det gikk heldigvis bra. Har 2 doser med vaksine. Var forkjølet med tett og tungt hode som varte i noen dager. Isolasjonen er over og formen er tilbake til normal høygravid form 🙈😀

Mage og vekt: 

Magen begynner å bli stram! Hodet er ikke festet og baby ligger høyt i bekkenet. Det vil si at baby dytter rompa si hardt oppi ribbeina mine på høyre side. Føles som jeg har et innvendig blåmerke der nå 🙈 Tenk at det ligger en ca 3kg tung baby inni magen min nå :)

Vekten har plutselig gått opp ca 1 kg på 1 uke, men har også fått noe vann i kroppen. Så totalt er vekten opp ca 3kg hittil i graviditeten :)

Søvn:

Hvilken søvn? Søvnen er omtrent så dårlig/lite som det kan bli 🙈 Men ikke så mye å gjøre med det :)

Kosthold:

Klarer fortsatt å spise sunt. Gleder meg til å kunne skjeie litt ut etter fødsel :)

Liv i magen:

Fortsatt varierende liv. 

Jeg har stabile blodsukkerverdier og baby måler helt normalt, men pga svangerskapsdiabetes får jeg ikke gå langt over termin. Jeg har fått en dato for igangsetting vis jeg ikke føder av megselv innen da 🙈 Det er ganske sykt å vite 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med 37 uker🥳 Nå er det bare for mini å komme når tid som helst❤️
 

Oi, så kjipt med den ikke-eksisterende søvnen du opplever om dagen. Jeg kjenner meg veldig igjen, selv om jeg stort sett får mer enn 1-2 timer søvn (som oftest totalt 3-4 timer her, fordelt på en del oppvåkninger) i løpet av en natt! 1-2 timer søvn er ekstremt lite å skulle klare seg på, spesielt over tid. Antar du har tatt dette opp med lege/jordmor?
 

Jeg gleder meg også såå til å sove på ryggen igjen! Det tror jeg har vært den største ulempen med graviditeten faktisk🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (3 timer siden):

Gratulerer så mye med 37 uker🥳 Nå er det bare for mini å komme når tid som helst❤️
 

Oi, så kjipt med den ikke-eksisterende søvnen du opplever om dagen. Jeg kjenner meg veldig igjen, selv om jeg stort sett får mer enn 1-2 timer søvn (som oftest totalt 3-4 timer her, fordelt på en del oppvåkninger) i løpet av en natt! 1-2 timer søvn er ekstremt lite å skulle klare seg på, spesielt over tid. Antar du har tatt dette opp med lege/jordmor?
 

Jeg gleder meg også såå til å sove på ryggen igjen! Det tror jeg har vært den største ulempen med graviditeten faktisk🙈

Ja, rart at hun kan komme når som helst nå, men føles som det er en stund igjen. Har ikke noen ubehagelige kynnere eller noe murring :)

Siden jeg følges opp på sykehuset pga svangerskapsdiabetes har jeg ikke vært hos vanlig jordmor/lege siden uke 32. Nevner søvnen, men får bare tilbake at det er normalt. Har et søvnproblem til vanlig også, hatt det de siste 20 årene. Er ikke så mye mer å gjøre med det, vil ikke begynne med sovemedisin for det er ikke en langsiktig løsning :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (1 time siden):

Ja, rart at hun kan komme når som helst nå, men føles som det er en stund igjen. Har ikke noen ubehagelige kynnere eller noe murring :)

Siden jeg følges opp på sykehuset pga svangerskapsdiabetes har jeg ikke vært hos vanlig jordmor/lege siden uke 32. Nevner søvnen, men får bare tilbake at det er normalt. Har et søvnproblem til vanlig også, hatt det de siste 20 årene. Er ikke så mye mer å gjøre med det, vil ikke begynne med sovemedisin for det er ikke en langsiktig løsning :) 

 

Uff nei, nei det skjønner jeg veldig godt. Jeg nevnte min dårlige søvn for legen. Da foreslo han sovemedisin som eneste løsning, men sa samtidig at det var lite vits… Da var det bedre med en gradert sykemelding, og det er jeg enig i.

Håper det går bedre veldig snart❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...