Gå til innhold

Hva spiser dere som er normalvektige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad i mat! Er 40, har en BMI på 23, så ikke syltynn. Har aldri vært overvektig. Spiser alt jeg har lyst på, spiser til jeg er mett (noen ganger stappmett). Jeg liker både sunt og usunt, så en dag kan jeg spise en big mac meny (men ikke oftere enn kanskje en gang annenhver måned) en annen dag spiser jeg grønn salat og omelett til middag. Liker pasta, ris, veldig glad i rødt kjøtt, ikke så glad i kylling. Frokost kan være toast med ost og skinke, stekt egg eller frokostblanding. Drikker vin og spiser chips flere ganger i uka. Jeg er veldig aktiv, tror det er årsaken til at jeg ikke legger alt for mye på meg. Var tynnere før (for 20 år siden), hadde en BMI rett over og under grensen for normalvektig. Har hatt stabil vekt de siste årene.

Anonymkode: 5e781...801

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hverdager har jeg nesten (drikker ett glass juice iblant) sluttet å drikke kalorier og spiser oftest kun mellom kl 11 og 19.

Spiser sjelden kjøtt i ukedagene.

Egg, yoghurt blandet med firkorn, ferske oliven, oftest knekkebrød istedenfor ferskt brød, baker squash og grønnsaker med krydder og god eddik i ovnen til middag 2-3 ganger i uka.

Anonymkode: 23e7b...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175cm og 60-61 kg.

Spiser alt utenom melkeprodukter og minimalt med egg siden jeg ikke tåler det.

Vanlig sunn mat og godterier nesten daglig, tenker aldri på vekten.

Kvinne 52

Anonymkode: b1651...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost og lunch oftest et av følgende: Rugsprø med makrell i tomat, tykke knekkebrød med smøreost, kjøleskapsgrøt av chia, salat (med kylling og dressing!), omelett og brød, middagsrester.

middag: 1-2 porsjoner. Vanlig mat. Type taco, laks, kyllingsuppe, fiskekaker. Alltid grønnsaker til.

kveldsmat: 1-2 brødskiver eller et rundstykke med søtt pålegg (syltetøy eller nugatti).

spiser også gjerne et par frukt og en yoghurt i løpet av dagen innimellom. Eller litt nøtter. Drikker vann, kaffe, te, juice og sukkerfri brus/farris. 

Prøver å holde godteri til helgen, men hender det blir noe is, kjeks, kake eller lignende i hverdagen. Jeg er ikke veldig streng med meg selv. Men har en hovedregel om å spise ordentlig til de fire hovedmåltidene (selv om kveldsmat ofte har søtpålegg 😂). Og et par mellommåltider. Det fører til et lavere inntak av godis og usunn mat, særlig i ukedagene. 

Trener også litt (4 ganger per uke).

BMI 18,5-19

Anonymkode: 6965c...608

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj: 0,0 % yoghurt med 4 korn eller lignende

Middag: vanlig middag når barna er her, men har bare ris eller poteter til helg, spiser da kjøtt/fisk og grønnsaker stort sett i ukedagene.

Når barna er hos far går det stort sett i brødskiver eller knekkebrød med makrell i tomat til middag (ikke glad i middag).

Trener hver dag hele uka når barna er hos far, da spiser jeg gjerne en skyr eller pro pud etter trening, og ev. en skyr og banan før trening.

Er svak for godteri og is. Men prøver begrense inntaket til fredag/lørdag. Drikker så og si aldri alkohol, eller sukkerholdig drikke.

Uken barna er her blir det bare vanlige hverdagsaktiviteter. Men har hund, så blir jo mye ut allikevel. 

Anonymkode: 769b1...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175 cm, rundt 68 kg.

Trener mye, spiser mer 😂   Spiser vegansk.

Frokost - et hjemmebakt rundtstykke med (mye) hummus og grønnsaker 

Lunsj - en salat med bønner og pasta, evt bulgur, wrap, varmmat (får lunsj på jobb og kantinedama er ikke helt god på vegansk mat, så hender og proteinkilden utgår)

Før trening - et rundstykke med kun grønnsaker og salt/pepper (også fra kantinedama)

Middag/kvelds - hva nå en jeg har lyst på. I dag blir det wok med grønnsaker, edamebønner, peanøtter og teriyaki saus, servert med ris. Stort sett alt hjemmelaget, men hender jeg tyr til disse ferdigproduktene om jeg har lyst på. Spiser 2 porsjoner fordelt utover kvelden.

I helgene blir det enten sjokolade eller potetgull. Gjerne også noen øl med venner. Trener CrossFit 4-6 ganger i uken, samt forsøker å få til litt egentrening og jogging. Sykler til jobb, men det er ikke lange turen. Bortsett fra noen øl med venner innimellom drikker jeg kun vann og kaffe.

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost:

Liten porsjon havregrynsgrøt med litt hirseflak, en skje chiafrø, solsikkefrø og gresskarkjerner kokt på vann.Pyntet med gresskarkjerner/ blåbær/bringebær/ kanel og en stor klatt økologisk peanøttsmør+1 banan

Lunsj/middag:

2 skiver baconburger kjøtt med stekt squash, paprika,grønne linser,salat+pesto 

Mellommåltid:

2 speltlomper med peanøttsmør og bringebær på

Kvelds:

salat bestående av skinke/ litt kylling, raspet gulrot, bittelitt kvitost, feta, mais, salat! quinoa, agurk og avocado

Senkveld knekkebrød: bestående av frø og kjerner med kjøttpålegg, egg eller peanøttsmør.

174 cm og 59/60 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frokost:

Liten porsjon havregrynsgrøt med litt hirseflak, en skje chiafrø, solsikkefrø og gresskarkjerner kokt på vann.Pyntet med gresskarkjerner/ blåbær/bringebær/ kanel og en stor klatt økologisk peanøttsmør+1 banan

Lunsj/middag:

2 skiver baconburger kjøtt med stekt squash, paprika,grønne linser,salat+pesto 

Mellommåltid:

2 speltlomper med peanøttsmør og bringebær på

Kvelds:

salat bestående av skinke/ litt kylling, raspet gulrot, bittelitt kvitost, feta, mais, salat! quinoa, agurk og avocado

Senkveld knekkebrød: bestående av frø og kjerner med kjøttpålegg, egg eller peanøttsmør.

174 cm og 59/60 kg

Glemte å tilføye en shake med proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en som trener mye. Min utfordring er og spise nok og variert. 

Frokost: kefir med granola, havregrøt eller dansk rugbrød med ost /makrell i tomat går det mye i om dagen. Jeg spiser alltid en solid porsjon frokost, som holder meg mett så lenge som mulig. 

Lunsj: suppe/knekkebrød/brød. Gjerne noe som blir servert på jobb. 

Middag: kan være hva som helst. Alt fra grandiosa til linsesuppe. 

Kvelds: grønnsaker /sjokolade /potetgull/ost og kjeks/ brødskiver.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

173cm og 62kg

Prøver å få i meg mye proteiner da jeg bygger muskler med styrketrening 5 dager i uken

Frokost: Havregrøt kokt på vann med eple eller cottage cheese og granola

Lunsj: Omelett, skyr, proteinpudding, frukt eller proteinbar

Middag: Biffkjøtt, karbonadedeig eller kylling med grønnsaker og enten poteter eller fullkornspasta

Kvelds: Skyr, bær, frukt eller mer havregrøt!

Anonymkode: a89ea...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: stort sett smoothie med overvekt av grønnsaker og bær, lite frukt og ikke sukkerholdige ting i.

lunsj: salat. Eller rundtsykker av havregryn med masse grønt til

middag: alt mulig, med mest mulig grønt. Unngår brød, ris og pasta så langt det er mulig. 

kvelds: en eller annen sukkerfri yoghurt med frø, nøtter, bær eller oppskåret frukt. 

spiser ofte et lite mellommåltid mellom frokost og lunsj.

spiser sjelden snop, men det hender seg det og. Lasten min er nok øl i helgene😇

trener mye og er generelt aktiv. Prøver å gå trapper i stedet for heis, bytter mellom å stå og sitte på kontoret osv. går til møter og lignende i nærområdet i stedet for å ta bilen.

Anonymkode: eac03...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

er 174 cm og 62 kg, trener aldri, men går mye pga har ikke bil. i går spiste jeg:

frokost: havregrøt kokt på melk, med eple og kanel

lunsj: yumyum nudler

middag: kylling og ris med sataysaus, wokgrønnsaker og asiatisk agurksalat

snacks: en neve peanøtter, en sjokoladekjeks, 2 glass vin

Anonymkode: 80ee9...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 18.27):

Ja, men ikke i enorme mengder.

Anonymkode: 25c1f...db0

Det blir hodeløst å "henge ut" karbohydrater som synderen og deretter innrømme at det ikke er usunt, bare det spises i moderate mengder. Alt med måte - selv vann kan være fatalt om man får i seg enorme mengder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

166 høy, har gått ned 14 kg på ett år med omlegging av kosthold og veier nå 67 kg:

Jeg spiser to ganger om dagen, det funker best for meg da jeg blir veldig sulten av å spise ofte.

Lunsj: typisk Pastasalat med skinke, en skive og et egg.

Middag: Valgfri stor porsjon, passer bare på inntaket av sauser og evt andre kaloririke ting. Spiser alt fra wok til en hel grandis.

Ved å spise slik får jeg spise meg skikkelig mett hver gang, og føler ikke jeg må ofre noe eller tenke for mye på kalorier. Skal sies at jeg telte kalorier og veide maten slavisk i et halvt år til jeg følte jeg fikk kontroll, nå går det av seg selv.

Anonymkode: 28a79...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

163 cm høy og 50 kg, her er planen for i dag

Frokost: yoghurt naturell med müsli som er rik på tørket frukt og nøtter

Lunsj: 2 tykke brødskiver grovbrød med pesto, speilegg, og tomat

Snacks: epleform med kremtopp

Middag: minestronesuppe med masse grana padano 

Anonymkode: 977b5...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder vekten nå etter å ha gått ned :) 172 høy, 65 kilo. Periodisk faste.

En typisk dag:

Frokost: 2-3 knekkebrød med gulost

Lunsj: 3-4 ss yoghurt med musli, mandler og blåbær

Middag: en porsjon av noe jeg har lyst på. I dag blir det stuing, da har jeg en større porsjon enn om det var pasta carbonara.

Litt snacks etterpå om det er helg, men ellers er det hva jeg spiser. Jeg må legge til at jeg ikke er aktiv, hadde jeg vært det hadde jeg garantert spist kveldsmat. Jeg går ikke sulten, og spiser meg mett, men ikke stappmett til hvert måltid. 

Anonymkode: 539cd...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer en gang til jeg, da det er alt for lett å svare perfekt i slike tråder, mens normalvektige innimellom også har dager som følger: 

Rakk ikke frokost, spiste en banan på formiddagen. Handlet på tom mage, så endte med å kjøpe en pose baconsvor som akkurat nå erstatter både lunsj og frokost. Tar så sikkert 1-3 glass vin i kveld, og spiser take-away sushi foran TVen. 

Anonymkode: bd4eb...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 18.09):

Mange sukkeravhengige i denne tråden. Karbo, sukker og enda mer karbo.

Selv spiser jeg mye grønnsaker, mye kjøtt, fisk og egg og lite brød etc.

Anonymkode: 25c1f...db0

Og poenget med kommentaren din er?

Anonymkode: ba35b...01b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...