Gå til innhold

Forsker Kjetil Elvevold: Dette er eksperimentelle vaksiner


Tunique

Anbefalte innlegg

Jegern Puahate skrev (4 timer siden):

 

Jegern Puahate..

Når du skal innhente informasjon - må du nøytralisere hodet ditt, og ikke lete etter informasjon som støtter din negative innstilling til vaksinen. Selvsagt finner du negativ informasjon da! Om du ønsker valid informasjon - må du nullstille hodet ditt, og klare å tolke «bevisene» du finner med nøytralitet. 
Det er temmelig åpenlyst at du har lett etter informasjon som kun støtter din egen teori om vaksinen. Får man en valid kilde da? Neppe.

Selvsagt skal man være skeptisk og stille spørsmål ved noe som potensielt kan påvirkes ens helse - vi har bare en helse! Man er ikke antivaxxer eller motstander av vaksine - selv om man stiller spørsmål. 
Men, når begynner å se for seg en svær konspirasjon om at verdenssamfunnet er ute etter å skade oss, og ødelegge oss - da bør man kikke nærmere på kildene sine. 
 

For min del sa det mye at Norge var et av de første landene som stoppet AZ vaksinen. Hvorfor stoppet de den, om de ønsker å skade oss? Hvorfor er FHI så bastante og sier at denne vaksinen er uaktuell for vår befolkning - når mange andre land fortsatt bruker vaksinen? Kan det brukes som en kilde til å forstå at myndighetene ikke har interesse av å skade oss? 
 

Jeg ser også at mange skriver om senvirkninger - og det skjønner jeg! Jeg var også veldig skeptisk til denne vaksinen pga senvirkninger (og jeg har «legitim» grunn til å være skeptisk) - spesielt etter å ha lest mye av det som ble publisert her inne før jul - tilsynelatende med valide kilder. Men vet du? Når jeg søkte etter informasjon - slo det meg at jeg søkte etter informasjon som støttet mitt syn på vaksinen - ikke faen om den vaksinen skal inn i kroppen min. Og hva finner man da? Hauger og lass av mennesker som elsker å utnytte folk i sårbare posisjoner, folk som er redde for sin helse, og folk som stiller spørsmål - denne gruppen blir så grovt utnyttet at det er skremmende. 
Og når man søker etter informasjon mens man er redd - da blir informasjonen rasjonell - fordi den trygger angsten som gjør at man er redd. Man får noen som støtter verdensbildet sitt, og det gjør at man føler seg trygg i angsten sin - selvklart gjør det det! 
Det er det samme som når man har et panikkanfall - det kjennes meget rasjonelt ut når man står der med panikken sin - hodet (nervesystemet) sender ut signaler til kroppen som sier at du er i livsfare - og kroppen agerer helt riktig; med hjertebank, skjelvinger, svette, bunnløs redsel. Altså - kroppen reagerer helt riktig ut fra hvilke informasjon nervesystemet har gitt den. Akkurat som vi gjør når vi samler på informasjon ut fra et ikke-nøytralt verdensbilde - og så agerer vi ut fra informasjonen som støtter angsten og redselen vår. Helt naturlig. 
Men hvem blir utnyttet i det scenarioet? 
 

Så, senvirkninger. Det virker som mange tror at vaksinen inneholder stoffer som blir lagret i kroppen vår. Dette medfører ikke riktighet. Vaksinens ingredienser blir skilt ut med kroppens naturlige avfallsstoffer. Det eneste «avtrykket» vaksinen gir, er en oppskrift til immunforsvaret ditt, som gjør kroppen i stand til å kjenne igjen viruset, og bekjempe det, om det skulle finne veien til kroppen din. 
Slik jeg har forstått det, oppfører altså vaksinen seg helt likt som et virus til det punktet at man lærer kroppen å kjenne igjen et virus som ikke ønsker kroppen din godt. Vaksinen gir immunforsvaret ditt en dyrebar oppskrift - som du får helt uten å måtte bekjempe drittviruset. 
 

En ting er i hvert fall sikkert, vi har gode data på hvor stor skade viruset gjør, og hvor mange pasienter som sliter med senvirkninger etter gjennomgått virusinfeksjon.


 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for innlegg som bryter med koronarommets regler om saklighet, innlegg som fremmer antivaksinedebatt, innlegg med brukerdebatt eller brukerangrep, samt innlegg som siterer innlegg med regelbrudd. 

Lomvi, mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (5 timer siden):

Jeg sa jeg skulle sove på et godt svar og håper dette er det. 🙂 

De har forsket på mRNA teknologi en stund. Tror du ikke dette er i tankene at det kan brukes med suksess for å kurere andre sykdommer? Korona eksisterte ikke engang når de starter forskningen. Nå er det et enormt internasjonalt samarbeid, åpenhet og uante ressurser som har gjort at dette har fått muligheter vi aldri har sett før. Dette vil komme forskningen et enormt skritt videre. 

Vi er i en situasjon nå der vi redder liv med vaksinen. Og jeg regner også med det kommer andre sykdommer til gode. https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Legg særlig merke til når den ble publisert og at de også jobber med kreft. Fremtiden er lysere for mange på grunn av forsking som skjer nå.

Korona er mye eldre enn forskningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, zemer said:

Korona er mye eldre enn forskningen.

Alt man forsker på er eldre enn forskningen. Ellers hadde man jo ikke kunnet finne grunnlag for å initiere studier….

Coronavirus er svært gamle. Vi ble oppmerksom på dem i 1968. Frem til 2003 kjente vi kun til at fire av dem kunne skape sykdom hos mennesker.

Så dukket SARS-CoV opp i 2003 - tretten år etter at grunnlaget for mRNA-vaksiner ble lagt. Da begynte man prosessen med å forsøke å finne en måte å immunisere mot dette viruset - hvilket møtte store utfordringer.  Med MERS-CoV i 2012 ble behovet intensivert. Heldigvis fikk ingen av disse virusene veldig stor utbredelse, men forskningen fortsatte.

Så kommer SARS-CoV-2 i 2019, som sprer seg til hele verden i løpet av noen få måneder. Da hadde vi veldig mye erfaring å bygge på i vaksineforskningen. Slik sett er det ikke sant at vaksinen ble utviklet på under et år. Grunnarbeidet var for lengst gjort.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ro said:

Å Gud! Hvor lenge har dette korona viruset som er temaet for tråden eksistert? Jeg er rimelig sikker på at barna jeg snakker med har mer forståelse for temaet. Eller later du bare?

Det vet ingen, men det har ikke vært observert før i desember 2019 (med indikasjoner på at det kan ha vært tilfeller noe tidligere samme år).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Det vet ingen, men det har ikke vært observert før i desember 2019 (med indikasjoner på at det kan ha vært tilfeller noe tidligere samme år).

Bra svar. Sannsynligheten for at mRna forskingen startet før de trodde dette viruset var et problem kan vi være ganske sikker på. Det er ikke en stor konspirasjon :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, 2ro said:

Bra svar. Sannsynligheten for at mRna forskingen startet før de trodde dette viruset var et problem kan vi være ganske sikker på. Det er ikke en stor konspirasjon :)

Den begynte i 1990, på generelt grunnlag. 

Nærmeste slektning til SARS-CoV-2 er forøvrig et flaggermusvirus som ikke skaper sykdom hos mennesker. Dette viruset - RaTG-13 ble oppdaget i 2013, og har også vært enndel av forskningsgrunnlaget.

SARS-CoV-2 er “helt nytt” - men har egenskaper vi har studert hos andre virus i samme virusfsmilie tidligere.

Endret av Robert Koch
Utdypning av innhold.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (På 2.8.2021 den 21.09):

Ja? Hvis vaksinene var superfarlige ville de tre milliardene menneskene med vaksine ha vist de til nå. Det har gått over et år siden første dose. Og kompilasjoner blir mindre sannsynlige for hvert år som går.

Og selv om vaksinen skulle være farlig etter X år, plutselig, uten forvarsel, så finner vi en løsning på det.

Advarslene i den artikkelen TS lenket til, er litt som de som var bekymret for at tog ville gjøre folk syke fordi det gikk for fort...

22000 meldinger om bivirkninger så langt i Norge, 2000 alvorlige hvorav 500 alvorlige har rammet folk i alderen 39 år og nedover...tviler på at disse opplever at 'vi finner en løsning på det'. Det er ikke noe 'vi' for dem som får alvorlige bivirkninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stwo said:

22000 meldinger om bivirkninger så langt i Norge, 2000 alvorlige hvorav 500 alvorlige har rammet folk i alderen 39 år og nedover...tviler på at disse opplever at 'vi finner en løsning på det'. Det er ikke noe 'vi' for dem som får alvorlige bivirkninger..

22.000 meldinger.

Ikke 22.000 bekreftede sammenhenger,

Litt redelighet er ikke så dumt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 minutt siden):

22.000 meldinger.

Ikke 22.000 bekreftede sammenhenger,

Litt redelighet er ikke så dumt.

Ja, 22000 meldinger som jeg skrev?

Når det gjelder de alvorlige bivirkningene (2000) er de behandlet og bekreftet. Det er altså 2000 nordmenn som er rammet av alvorlige bivirkninger hvorav 500 av disse er i alderen 39 og nedover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stwo skrev (1 minutt siden):

Ja, 22000 meldinger som jeg skrev?

Når det gjelder de alvorlige bivirkningene (2000) er de behandlet og bekreftet. Det er altså 2000 nordmenn som er rammet av alvorlige bivirkninger hvorav 500 av disse er i alderen 39 og nedover.

 

500 av nesten 5 500 000 satte doser er veldig lite. Hvordan gikk det med de som fikk alvorlige bivirkninger? Fikk de behandling og de fleste ble helt bra. Det er mye bedre odds enn ved gjennomgått infeksjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stwo said:

Ja, 22000 meldinger som jeg skrev?

Når det gjelder de alvorlige bivirkningene (2000) er de behandlet og bekreftet. Det er altså 2000 nordmenn som er rammet av alvorlige bivirkninger hvorav 500 av disse er i alderen 39 og nedover.

 

Det er bekreftede innrapporterte hendelser, ja. Det betyr ikke at det er en bekreftet årsakssammenheng, men at det er kvalitetssikret/bekreftet at meldingen er unik og faktisk. Du må sjekke kildene dine bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 minutt siden):

500 av nesten 5 500 000 satte doser er veldig lite. Hvordan gikk det med de som fikk alvorlige bivirkninger? Fikk de behandling og de fleste ble helt bra. Det er mye bedre odds enn ved gjennomgått infeksjon.

Hvor mange i alderen 39 og nedover har meldt om alvorlige bivirkninger etter korona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Det er bekreftede innrapporterte hendelser, ja. Det betyr ikke at det er en bekreftet årsakssammenheng, men at det er kvalitetssikret/bekreftet at meldingen er unik og faktisk. Du må sjekke kildene dine bedre.

Okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stwo skrev (12 minutter siden):

Hvor mange i alderen 39 og nedover har meldt om alvorlige bivirkninger etter korona?

Det er vel ikke tall for det ennå i Norge. I utlandet bruker de tall fra 1-10 prosent. Det ser ut til at det lander på 4... Ut fra hva jeg har lest. Mange av disse er barn. Også har jo du den alvorlige og permanente døden. Siste fra utlandet er at delta rammer unge mer og de oppfordrer sterkt til å ta vaksinen. Om du må be om hjelp er det for sent. 

Når uvaksinerte fyller opp sykehusene vil ingen få forsvarlig helsehjelp. Det går ut over alle.                 Delta-alarm i USA: – Vi kan ikke lenger gi forsvarlig helsehjelp 

 

https://www.vg.no/i/B3AlBl

Altså, jo mer jeg leser jo mindre forstår jeg motstand mot vaksinen. 

 

 

Endret av 2ro
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stwo said:

22000 meldinger om bivirkninger så langt i Norge, 2000 alvorlige hvorav 500 alvorlige har rammet folk i alderen 39 år og nedover...tviler på at disse opplever at 'vi finner en løsning på det'. Det er ikke noe 'vi' for dem som får alvorlige bivirkninger..

Jeg kommer også til å melde inn bivirkningen min: Støl nakke. Uten at det er så fryktelig forferdelig. Så vi har altså 20.000 lite alvorlige bivirkninger. 2500 som kan være medium til alvorlige. Så får vi se om de finner en sammenheng.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten.2.0 skrev (24 minutter siden):

Jeg kommer også til å melde inn bivirkningen min: Støl nakke. Uten at det er så fryktelig forferdelig. Så vi har altså 20.000 lite alvorlige bivirkninger. 2500 som kan være medium til alvorlige. Så får vi se om de finner en sammenheng.

Stiv nakke var det eneste ei jeg kjenner hadde. Hun hadde korona, men nakken kom nok av naturlig stivhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

500 av nesten 5 500 000 satte doser er veldig lite. Hvordan gikk det med de som fikk alvorlige bivirkninger? Fikk de behandling og de fleste ble helt bra. Det er mye bedre odds enn ved gjennomgått infeksjon.

500 av 5 500 000 doser? Er jo ikke 5 500 000 personer det er snakk om. Del tallet på to, og enda er ikke tallet riktig. 500 foreløpige alvorlige bivirkninger. Vi vet jo ikke mer enda. Å sitte å bagatellisere alvorlige bivirkninger er jo heller ikke heldig, for de det gjelder er det blodig alvor. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Det er bekreftede innrapporterte hendelser, ja. Det betyr ikke at det er en bekreftet årsakssammenheng, men at det er kvalitetssikret/bekreftet at meldingen er unik og faktisk. Du må sjekke kildene dine bedre.

Om omvendt. Selv om du virker veldig sikker i din sak på at det IKKE er noe sammenheng, og det vet du vel strengt talt ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (Akkurat nå):

500 av 5 500 000 doser? Er jo ikke 5 500 000 personer det er snakk om. Del tallet på to, og enda er ikke tallet riktig. 500 foreløpige alvorlige bivirkninger. Vi vet jo ikke mer enda. Å sitte å bagatellisere alvorlige bivirkninger er jo heller ikke heldig, for de det gjelder er det blodig alvor. 

Av antall doser,  de fleste har bare fått en dose. De passer veldig godt på bivirkninger. Det har de bevist når de trakk AZ. Jeg bagatellisere ikke, men dette ser veldig bra ut. Særlig med alternativet. Har du lest om skadene folk får etter korona? Det er både hyppigere og mer alvorlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...