Gå til innhold

Kan din snart førsteklassing lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To av barna kunne lese og skrive en god stund før de begynte på skolen. Det tredje barnet lærte å lese i løpet av første halvår på skolen. I følge lærerne er det mest vanlig å ikke kunne lese før skolestart. Her får alle tilpassede leselekser og får velge bøker selv på skolebiblioteket (med litt hjelp fra lærer og bibliotekar for å finne noe som passer nivået deres), så ikke noe problem at elevene er på ulike nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan sette sammen korte ord, som bil, sko, is osv,født i november.  

Anonymkode: 21c09...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Han kan hele alfabetet på norsk og engelsk. Kan noe staving, men ikke vært interessert i å lese. 

Jeg kunne ikke en døyt da jeg startet i 1 klasse som 7 åring. Få som kunne lese i klassen min, om noen? 

Fint å lære det i takt med andre på skolen så det ikke blir kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lese da jeg var 6. Født i starten av mai

Anonymkode: 43e16...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn kunne ikke lese ifjor sommer, før sin skolestart. Begynte smått å lese korte ord mot jul. Klarer fint å lese nå på slutten av 1. klasse. Vi er veldig stolte av hans fremgang. 

Det varierer veldig, hvor bra de kan lese, og om de kan lese i første klasse, fikk vi hørt. Noen, gjerne jenter, leser lange tekster, noen ikke kan lese i det hele tatt. 

Anonymkode: d2ff3...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn lærte seg å lese litt etter 5 årsdagen.Vistw stor interesse av seg selv,
Han leser tydelig og rett, og kan lese en hel bok skrevet med små bokstaver.Han skriver også.

Håper han får tilpassa oppgaver på skolen

Anonymkode: 87a9e...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ingen av mine kunne lese når de begynte på skolen. De er født på våren og sommeren. Begge er blant de flinkeste til å lese. Men det har med mengdetrening å gjøre😊

Anonymkode: 93826...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen (juni) her i huset leser. Begynte for ett halvt år siden, har vært opptatt av bokstaver og skriving lenge, så det gikk fort når lesekoden ble knekt. ☺️ 
 

Uansett så tenker jeg at det viktigste man innehar før skolestart er sosial kompetanse! Lesing, skriving og alt annet av fag lærer de tidsnok på skolen. Viktigheten av å være en god venn, vite hvordan man skal være mot andre, komme inn i lek og ta kontakt med andre barn og voksne. Jeg kjenner ingen som ikke kan å skrive/lese/regne av voksne folk i dag (sett bort i fra de som har heftig dysleksi), men jeg vet av mange voksne som ikke har sosiale antenner.. og da er det lett å falle utenfor videre i livet når det kommer til omgangskrets, vennskap, kollegialt forhold osv. 
 

 

Anonymkode: 5db93...af6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første leste da han var 4. Nummer to lærte seg det sommeren før skolestart, og minstemann har ingen interesse for å lære seg å lese. Han begynner på skolen nå, men kan ikke lese. 
 

Jeg stresser ikke. Jeg har brukt sommeren på å lære han å tørke seg i rumpa i stedet. Lesinga kommer når den kommer. 

Anonymkode: f552e...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt sønnen min unna leseopplæring hjemme før han begynte på skolen, fordi jeg merket at han tok det veldig lett og allerede hadde begynt å snappe opp ting på egenhånd. Jeg ville ikke at han skulle kjede seg i første klasse, og ville at han skulle lære det på skolen i stedet, sånn at det ble mer interessant for han i timene.

Det klarte han fort da han begynte i første klasse. Som vanlig begynte skolen i august, og til jul det året, fire måneder senere, skrev han sin egen ønskeliste med en lang rekke punkter. Stavefeil her og der, så klart, men fullt lesbart og forståelig.

Anonymkode: 8c6ab...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et august-barn, som kan lese, skrive relativt ok,  samt addere, subtrahere, og har lært seg litt multiplikasjon. Men her begynte vi hjemmeskole allerede da barnet var 3 år.

Barnet viste stor interesse for mor og fars akademiske fagområde, og da falt det seg bare naturlig å gjennomføre hjemmeskole for å dyrke interessen.

Anonymkode: 084d7...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av barna mine kunne lese før skolestart. De kunne å skrive navnet sitt og gjenkjenne noen få bokstaver. 

Det gikk litt trått med lesingen for begge to i starten, men når det løsnet ordnet det seg. 

Anonymkode: 1c795...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mi på straks seks år leser og skriver. Søstera leste litt når hun begynte på skolen men langt ifra på samme nivå. Men hun er rå på både lesing og skriving i dag. 

Anonymkode: 5dde5...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som førskolelærer og har førskolebarn i barnehage på egen gruppe. Det er svært sjeldent at barn kan lese før skolestart. I min erfaring kan jeg telle på en hånd de barna som har kunnet lese før skolestart i løpet av de siste 15 årene jeg har jobbet i barnehage. Så sjeldent er det.

Om barnet ikke skriver navnet sitt en gang, ville jeg vært litt bekymret, da dette er vanlig, og de fleste 4-åringer også klarer dette. Her er det noe kjønnsforskjeller så klart, jentene er mer interesserte, men guttene pleier å klare å skrive sitt eget navn før skolestart i alle fall. 

Anonymkode: 0cf35...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Blir trist over først å skjønne hvor alene noen barn er i utviklingen sin, for deretter å lese hva voksne skriver angående dette. Jeg så etter en slik tråd fordi barnet mitt er eneste i klassen som leser (med leseforståelse). H*n leser flytende, og svarer uten problemer på spørsmål fra teksten - både muntlig og skriftlig. Å kjenne igjen eget navn har h*n gjort siden h*n var to og et halvt år. Pluss, minus og ganging går for øvrig også som en lek, og h*n elsker generelt å lære om alt mellom himmel og jord. Det er forresten, siden mange låter til å tro at det kun er streberske foreldre som får barn som leser "tidlig", ikke verken vi eller barnehagen som har lært barnet å lese - vi har stemt i ved interesse angående store bokstaver da h*n var tre år, mens de små bokstavene tok h*n på egenhånd, og det samme angående å trekke sammen lydene. Min erfaring er at eget barn og andre jeg vet om som raskt klarer og liker å lære disse tingene, generelt har vært tidligere utviklet på alle områder. Språk, finmotorikk, abstrakt tenking, empati(!) - absolutt alt. Og det kan være forferdelig ensomt, og dere må slutte å stigmatisere disse barna. Tenk hvor mye lettere det er for barn på et "gjennomsnittlig nivå" å finne likesinnede. 

Endret av Jatja
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novemberbarnet hadde lært seg selv å lese da han var 4, mens aprilbarnet ikke kunne lese før han begynte på skolen.

Anonymkode: d0c39...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldste her har alltid vært veldig interessert i tall og bokstaver og begynte å lese setninger som 4-åring. Det ble vurdert om han skulle hoppe over et klassetrinn, men det ønsket vi ikke. Var ganske langt foran de andre i klassen en stund, men det tok ikke lang tid før de andre også kunne lese på et greit nivå. Lillesøster som er født på slutten av året og skal begynne på skolen neste høst, har en helt annen personlighet og helt andre interesser. Hun har kunnet lese og skrive sitt eget navn lenge, men har ikke vist noen interesse for å lære seg mer enn det. Og det tenker jeg er helt greit så lenge hun er barnehagebarn. Disse årene får hun ikke igjen, og siden det hun elsker aller mest er å leke, er det nå hun har sjansen til å gjøre det hele tiden. Skole og læring og lekser kommer fort nok, og jeg ønsker at hun da skal være motivert - og ikke drittlei etter press hjemmefra i lang tid før det.

Anonymkode: 2445d...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 20.13):

Hvordan håndterer skolen nå til dags det at noen barn kan lese og skrive fra før? Håper det er bedre enn i min tid, da vi som kunne lese bare måtte sitte der og se på at de andre lærte ca en bokstav i uka. 

Anonymkode: d84c0...a44

Ja, det var stusselig. 

Tenk om jeg heller kunne fått hjelp til tall, matematikk og logikk i stedet for å kjede meg gjennom alt av lesing og skriving. Håper det har blitt bedre nå. 

Anonymkode: 630b0...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatja skrev (7 timer siden):

Blir trist over først å skjønne hvor alene noen barn er i utviklingen sin, for deretter å lese hva voksne skriver angående dette. Jeg så etter en slik tråd fordi barnet mitt er eneste i klassen som leser (med leseforståelse). H*n leser flytende, og svarer uten problemer på spørsmål fra teksten - både muntlig og skriftlig. Å kjenne igjen eget navn har h*n gjort siden h*n var to og et halvt år. Pluss, minus og ganging går for øvrig også som en lek, og h*n elsker generelt å lære om alt mellom himmel og jord. Det er forresten, siden mange låter til å tro at det kun er streberske foreldre som får barn som leser "tidlig", ikke verken vi eller barnehagen som har lært barnet å lese - vi har stemt i ved interesse angående store bokstaver da h*n var tre år, mens de små bokstavene tok h*n på egenhånd, og det samme angående å trekke sammen lydene. Min erfaring er at eget barn og andre jeg vet om som raskt klarer og liker å lære disse tingene, generelt har vært tidligere utviklet på alle områder. Språk, finmotorikk, abstrakt tenking, empati(!) - absolutt alt. Og det kan være forferdelig ensomt, og dere må slutte å stigmatisere disse barna. Tenk hvor mye lettere det er for barn på et "gjennomsnittlig nivå" å finne likesinnede. 

Hæ, hvor ser du stigmatisering av disse barna her? Og, tror du seriøst at barnet ditt er "alene i utviklingen sin"? 😅 Hvorfor i all verden skulle det være ensomt å ha godt språk og empati?

Du skriver at ditt barn og dets likesinnede er tidligere utviklet enn "barn på gjennomsnittlig nivå" på "absolutt alt". Jeg skal ikke tilegne barnet ditt dårlige egenskaper eller ta fra deg virkelighetsforståelsen din, barnet ditt ER sikkert best på alt, men min erfaring er at slikt ofte går på bekostning av noe annet, gjerne motorikk eller sosiale ferdigheter. Min egen sønn som jeg skrev om over, er feks skrekkelig dårlig i sport, stakkar.

Anonymkode: 2445d...31f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste lærte å lese da han var 3,5 år. Altså lese, ikke stave liksom, men lese hele ord og bøker. Han lærte det da jeg ble møkklei av å lese Donald Duck høyt hele tiden... Han startet med bokstaver og sammensetting av bokstaver til korte ord sånn i 2 års alderen. Minstemann var jo "treig", han kunne ikke lese før han var 4,5 år, han var mer interessert i tall. Skolen var fantastisk, for alle barn har krav på individuell tilpasning, og det gjelder ikke bare de som har problemer, men også de i andre enden av skalaen. Jeg har alltid lest mye selv og lest masse høyt for ungene. (Eldste var forresten middelmådig i sport 😛 Minste er svært atletisk. )

Anonymkode: 2ca11...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...