Gå til innhold

Kan din snart førsteklassing lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, han er født i midten av desember, har lest siden han var 4,5, lærte det faktisk i barnehagen kun for han var interessert. Men det er nok et av ytterpunktene på normalen :) 

Anonymkode: 83a70...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en gutt som lærte seg å lese tidlig, fire år, født i november og en som lærte det ordentlig ved utgangen av første klasse. De er på omtrentlig samme nivå nå, aldersmessig.

Anonymkode: 41979...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig at førskolebarn kan lese før skolestart. Men de fleste har begynt å leke seg med bokstaver. Standard er å skrive en masse bokstaver og så be meg lese det høyt- EKDTYVSADLNOP- full latter😍 Andre ber meg skrive ord for seg, f.eks "TIL MAMMA, DU ER SØT", så skriver de etter dette i brev og på tegninger de lager. De fleste kan i vårhalvåret skrive navnet sitt, og ofte ord som TIL og FRA. Selv om de kan lese og skrive disse ordene så har de ikke knekt lesekoden. De har bare automatisert disse ordene og "leser"de uten å omgjøre bokstav til lyd og så kople lydene sammen. Ofte når foreldre sier at barna har begynt å lese er det dette de mener. De "leser" ord som McDonald, Posten, Mamma, Kiwi osv. De gjenkjenner ordbildene, men de har ikke begynt å lese i ordets rette betydning. Men det er en god start, de har begynt å bli oppmerksomme på bokstavenes betydning og for alle ordbildene rundt oss.
 

Noen har lite interesse, andre sluker alt de lærer i førskolegruppa og ellers, og knekker dermed lesekoden allerede i barnehagen. Men flertallet er der som jeg beskrev over. Tøyser, utforsker og leker seg med bokstaver og ord😃

Jeg er barnehagelærer med ansvar for førskoleopplegget.

Anonymkode: 691c3...c60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da kjenner han igjen logoer. Tipper han kjenner igjen navn som kiwi osv som han ser ofte. Da er han alt igang med leseopplæringen 🙂

Anonymkode: 1f76a...f66

Ja stemmer det. Han er i gang, men på enklere nivå. Søsteren var helt lik og knakk lesekoden før jul i 1. Klasse. Pleier gå bra.

Anonymkode: 4dd14...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er født i april og kunne ikke lese før 1.trinn. Kunne noen få bokstaver bare, og hadde ikke noen interesse av dette før skolen.  Lærte det meget raskt da de startet med bokstaver og ligger nå på det høyeste lesenivå i klassen (5.trinn).

Anonymkode: 924d7...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leser flytende. Lærte å lese da han fylte 5.

Anonymkode: b380e...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, han er født i midten av desember, har lest siden han var 4,5, lærte det faktisk i barnehagen kun for han var interessert. Men det er nok et av ytterpunktene på normalen :) 

Anonymkode: 83a70...447

Høres ut som en super barnehage 🙂

Anonymkode: cba0b...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som begynner på skolen neste år, og han kan ikke lese. Han kjenner igjen navnet sitt og bokstavene til oss foreldre og venner, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: fc353...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn begynte på skolen uten å kunne lese, og det var med vilje fra min side. Vi har brukt mye tid på lydbok, høytlesing og språkleker fra de var små, men med vilje aldri øvd på bokstaver, skriving eller lesing. Hvis de viser egen interesse har vi selvfølgelig fulgt opp det, den yngste har vært litt mer interessert enn den eldste.

Jeg ser ingen positive ting ved å kunne lese når du begynner på skolen. De bruker hele første året på å øve på nettopp lesing og skriving, og det er viktigere for barnet at det da er klart til å være med på opplæringen, enn at det kan alt fra før. 

Noen barn lærer å lese av seg selv, og da er det annerledes, man skal selvfølgelig følge opp initiativ som kommer fra barnet. 

Men det viktigste for oss har vært å tilrettelegge med masse nye, spennende bøker og ofte turer til biblioteket. Samt ekstra goder ved lesing/lydbok - for eksempel kjøper jeg aldri nye leker utenom bursdag eller jul, men nye bøker kan vi kjøpe. Man kan også være litt lengre våken hvis man leser eller hører på lydbok hjemme hos oss, det kan være vanskelig å legge fra seg en god bok. Vi har øvd mye på å bruke lydbok der jeg ser andre kanskje bruker nettbrett eller tv, og synes det gir mer tilbake. 

 

Anonymkode: 5852e...c58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan håndterer skolen nå til dags det at noen barn kan lese og skrive fra før? Håper det er bedre enn i min tid, da vi som kunne lese bare måtte sitte der og se på at de andre lærte ca en bokstav i uka. 

Anonymkode: d84c0...a44

Er nok desverre fortsatt mye det samme, selv om de får mer tilpassede leselekser om de allerede har knekt lesekoden.

 

Til TS så lenge en leser til og for barnet før det starter på skolen så det får opp interessen for historiene ordene kan skape, så vil som oftest lesingen komme i løpet av de første skoleårene.

Har sendt barn jeg tenkte hadde liten sjanse til å lære seg å lese i løpet av 1.klasse på skolen, og det gikk strålende selv om de mente barnet kunne ha lesevansker når det kom til 6.trinn. Syntes nesten det ble verre når minste som kunne å skrive navnet sitt, og så vidt hadde begynt å lese startet på skolen og en så hvor kjedelig det ble fordi alt var alt for lett. Der slet vi mye med motivasjonen rundt 5.trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februarbarn her, begynner på skolen nå om et par uker. Hun kan ikke lese, men kan mange bokstaver, så hun kan lese noen ord - som mamma, sitt eget navn og pappa. 

Anonymkode: d3987...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk til alle som har svart! Litt overrasket over at det ikke er flere som har barn som leser allerede - her på KG virker det nemlig ofte som at «alle» har barn som leser rent ved treårsalderen 🙂

 

ts

Anonymkode: cba0b...375

Ja, men så er barn ikke selvstendige nok til å kunne leke ute, være alene hjemme 1 time osv før de er 14år heller her på KG 🤣 

Så lenge barnet fenger litt interesse for å bli lest for og kjenner igjen bokstaven sin så er en godt innafor, og klar til dyst når skolen starter. Viktigere at de lærer seg å være mest mulig selvstendig ved av og påkledning, do besøk, vaske hender, legge ting nedi sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en skolestarter født i mai som på ingen måte kan lese. Han kjenner igjen enkelte bokstaver som første bokstav i navnet sitt og forbokstaven i navnet på bestevennene. (Og da ikke navn eller lyd, men han sier for eksempel det er Henrik sin bokstav)  Han har svært liten interesse både for lesing og skriving og jeg blir overrasket om han leser til jul. Men det bekymrer meg uansett ikke. 

Anonymkode: 8a18e...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt har et år igjen i barnehagen, men han knakk lesekoden rett før han ble 5 år i vår. 
 

Storesøster på nå 9 år, født i desember, lærte å lese utpå høsten i 1. klasse. 
 

Hos mine barn har dette med interesse å gjøre. Minstemann hadde interesse og var bestemt på å lære å lese, så han gav seg ikke før det gikk. Eldste hadde aldri interesse for verken tall eller bokstaver, så der ble lesingen tvunget frem på skola. 

Anonymkode: 2f761...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Mine barn kunne bare lese eget navn når de begynte på skolen. De kunne gjenkjenne ulike bokstaver/noen korte ord, men ikke lese. Synest det er trasig at barn skal kunne å lese når de begynner på skolen, tror ikke noen har tatt skade av å lære dette når skolen starter - og ikke før.

Anonymkode: 4324c...478

Tror mange av de barna som leser før skolestart ikke har blitt presset til det, men at de rett og slett har hatt interessen. Jeg leste da jeg begynte på skolen, uten at noen hadde lagt spesielt til rette for det. I stor grad knakk jeg den koden selv.

Her leste ikke gutten før skolestart, han er født i april. Han lærte å lese i løpet av det første skoleåret, men har enda ikke leseforståelse nok til å forstå sammenhengen i det han leser.

Anonymkode: 7f9a0...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en skolestarter født i mai som på ingen måte kan lese. Han kjenner igjen enkelte bokstaver som første bokstav i navnet sitt og forbokstaven i navnet på bestevennene. (Og da ikke navn eller lyd, men han sier for eksempel det er Henrik sin bokstav)  Han har svært liten interesse både for lesing og skriving og jeg blir overrasket om han leser til jul. Men det bekymrer meg uansett ikke. 

Anonymkode: 8a18e...43c

Gutten her var likedan, og leste ganske godt til jul.

Anonymkode: 7f9a0...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror mange av de barna som leser før skolestart ikke har blitt presset til det, men at de rett og slett har hatt interessen. Jeg leste da jeg begynte på skolen, uten at noen hadde lagt spesielt til rette for det. I stor grad knakk jeg den koden selv.

Her leste ikke gutten før skolestart, han er født i april. Han lærte å lese i løpet av det første skoleåret, men har enda ikke leseforståelse nok til å forstå sammenhengen i det han leser.

Anonymkode: 7f9a0...a3a

Absolutt ikke noe press her i alle fall. Jeg leste tidlig selv og kjedet meg da jeg begynte på skolen, så jeg tenkte at jeg skulle i alle fall ikke lære barnet mitt å lese. Men jeg leste for ham på senga, og holdt boka sånn at han så samtidig. Plutselig skjønte han hvordan jeg gjorde det. 😛  Bokstavene og lydene hadde de snakket om i barnehagen, og han tar ting utrolig lett, så han kunne alle sammen.

Anonymkode: 47c63...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste visst flytende og raskt da jeg var 4,5. Da begynte vi på skolen det året vi fylte 7.

Datteren min leste ikke da hun begynte på skolen. Hadde null interesse, det eneste jeg faktisk "jobbet" med var at hun skulle skrive navnet sitt (fordi jeg vet at det er en liten "mestring" ved skolestart når de får ting utdelt og "de som får til" kan skrive navnet sitt.... Absolutt ikke noe must, men jeg valgte det da).

Husker vi var på teater i høstferien etter skolestart og hun plutselig sto ved siden av meg og sa "Mamma, der står det "garderobe!"". Så de lærer fort! (født seint på året, så hun var fortsatt bare 5 da).

Det er greit at de kanskje kjenner igjen navnet sitt og vet at det finnes tall og bokstaver for eksempel, men ellers er ikke det noe jeg ville hatt fokus på før skolestart. Ville heller fokusert på å kle på seg selv, tørke seg selv på do, være selvhjulpen i situasjoner, ta imot beskjeder og prøve å ha kontroll på tingene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun hadde ingen intr og jeg prøvde ikke. Lærte det raskt i løpet av 1.klasse. Men ut i fra hva hun sier, er det store forskjeller i klassen. 

Anonymkode: e1bfb...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...