Gå til innhold

Kan din snart førsteklassing lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun leser logografisk, men ikke fonologisk. Tror hun kan de fleste bokstavene og bokstavlydene, men hun klarer ikke trekke dem sammen enda. 😊 Født på våren

Anonymkode: 19cb6...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk til alle som har svart! Litt overrasket over at det ikke er flere som har barn som leser allerede - her på KG virker det nemlig ofte som at «alle» har barn som leser rent ved treårsalderen 🙂

 

ts

Anonymkode: cba0b...375

Jeg også. Trodde.det var vanligere at de leste før skolestart nå pga lekeapparater på nettbrett. Gutten vår er ikke skolestarter på to år enda enda, men han kan lese enkeltord, også ganske lange ord. Men han har klarer ikke lese og få med seg innholdet i en setning, og han kan ikke skrive ord med mindre vi staver for ham, og nå er det helt andre ting han interesserer seg for, så regner ikke med så mye fremskritt her på en stund. Han har alltid likt å bli lest for og ha hatt interesse for bokstaver siden før han var 2,5 da og nå er han straks 4,5.

 

Anonymkode: 35c85...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg også. Trodde.det var vanligere at de leste før skolestart nå pga lekeapparater på nettbrett. Gutten vår er ikke skolestarter på to år enda enda, men han kan lese enkeltord, også ganske lange ord. Men han har klarer ikke lese og få med seg innholdet i en setning, og han kan ikke skrive ord med mindre vi staver for ham, og nå er det helt andre ting han interesserer seg for, så regner ikke med så mye fremskritt her på en stund. Han har alltid likt å bli lest for og ha hatt interesse for bokstaver siden før han var 2,5 da og nå er han straks 4,5.

 

Anonymkode: 35c85...75b

*Leseapper 

Anonymkode: 35c85...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er født i november, kunne bare lese sitt eget navn før skolestart. Leste veldig godt nå ved utgangen av førsteklasse. Stresset ikke med at han skulle lære å lese før skolen, de hsr brukt veldig mye tid på dette i førsteklasse uansett. Han er mer glad i å lese på eget initiativ, enn lekser. 

Anonymkode: c65a7...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt født i mai. Han leser ganske godt, men ikke helt flytende. Har hatt en rivende utvikling denne sommeren,  veldig motivert av sommerles.

Anonymkode: 12c00...aca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg også. Trodde.det var vanligere at de leste før skolestart nå pga lekeapparater på nettbrett. Gutten vår er ikke skolestarter på to år enda enda, men han kan lese enkeltord, også ganske lange ord. Men han har klarer ikke lese og få med seg innholdet i en setning, og han kan ikke skrive ord med mindre vi staver for ham, og nå er det helt andre ting han interesserer seg for, så regner ikke med så mye fremskritt her på en stund. Han har alltid likt å bli lest for og ha hatt interesse for bokstaver siden før han var 2,5 da og nå er han straks 4,5.

 

Anonymkode: 35c85...75b

Snodig at han kan lese lange ord men ikke skrive ord?

Anonymkode: cba0b...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, leser flytende norsk og spansk, og kan snakke noe spansk.

Anonymkode: 6b8b3...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Kjenner igjen navnet sitt, men ingen interesse av å lære seg å lese.

Null stress det. Om det ikke er noen lese og skrivevansker leser barn på ganske likt nivå i utgangen av 2. klasse. 

Anonymkode: 1f76a...f66

Det er ikke helt riktig. Det er store forskjeller i leseferdigheter i en klasse. Det er jo bare å se på nasjonale prøver på 5. trinn, ulike resultater. De som er interessert i lesing, og leser mye, får en bedre lesekompetanse (enkelt og kort forklart). Lesing er mer enn bare å avkode ord. Når det er sagt er det ikke nødvendigvis sånn at man må kunne lese før man begynner på skolen for å bli en god leser. Men de som kan lese OG er glad i å lese får stort sett en bedre lesekompetanse. 

Anonymkode: a3e57...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope han kan ikke lese. Han kan skrive navnet sitt og navnet til lillebroren på tastatur (passordene på pc’ne 🤓) og kjenner igjen bokstavene, men han har et ganske langt navn egentlig med mange bokstaver så han husker ikke helt hvordan det skrives .. Vi har øvd litt på bokstavlyder nå de siste dagene, men om jeg sier «LLLLLLL, hvilke ord begynner på LLLLLL» feks så sier han bare masse svada, som absolutt ikle begynner på L. Jeg har blitt litt svett, så denne tråden var god å lese 🤓

 

Men jeg tror 100% sikkert at han lærer det etterhvert 💙

Anonymkode: 19e28...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stresset av denne tråden. Nei, vår sønn kan hverken lese eller skrive. Ikke kan han alfabetet, eller noen av bokstavene. Vi øver nå på at han skal lære å skrive sitt eget navn før han begynner på skolen. Han hater å øve på bokstaver, blir sint og vil heller leke med lego.

Anonymkode: 6dc1c...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nope han kan ikke lese. Han kan skrive navnet sitt og navnet til lillebroren på tastatur (passordene på pc’ne 🤓) og kjenner igjen bokstavene, men han har et ganske langt navn egentlig med mange bokstaver så han husker ikke helt hvordan det skrives .. Vi har øvd litt på bokstavlyder nå de siste dagene, men om jeg sier «LLLLLLL, hvilke ord begynner på LLLLLL» feks så sier han bare masse svada, som absolutt ikle begynner på L. Jeg har blitt litt svett, så denne tråden var god å lese 🤓

 

Men jeg tror 100% sikkert at han lærer det etterhvert 💙

Anonymkode: 19e28...042

Han er født i november forresten, så han er fortsatt «bare» 5 år 💙

Anonymkode: 19e28...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junibarn. 

Hun kan lese det meste, lange ord også, med både ng-lyd og skj/sj/kj-lyder, men hun synes det er uhyre slitsomt. Orker kun 2-3 setninger, så er hun kaputt for en halvtimes tid før hun vil lese mer. Skriver gjør hun også, men likedan her: ikke mange ordene før hun ikke orker mer. Hun liker godt å lese og skrive, og hun er rå på regning.

Eldste, marsbarn, kunne lese og skrive sitt eget navn og navn på barn og voksne i bhg, samt mamma og pappa. 

Det er store forskjeller i klassen til eldste (begynner i 3. nå). Jeg vet om en i klassen hennes som kunne lese da han begynte, og nå leser han Harry Potter på egenhånd. Han er på tredje boka. Han leser helt uten hjelp fra voksne. Mitt barn er langt unna samme nivå.

Anonymkode: 21363...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir stresset av denne tråden. Nei, vår sønn kan hverken lese eller skrive. Ikke kan han alfabetet, eller noen av bokstavene. Vi øver nå på at han skal lære å skrive sitt eget navn før han begynner på skolen. Han hater å øve på bokstaver, blir sint og vil heller leke med lego.

Anonymkode: 6dc1c...0cf

Føler’n! Har en prikk lik en her hjemme 😂 Du er ikke alene 😂🙌🏼

Anonymkode: 19e28...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er mye viktigere at de kan klappe stavelser og rime før skolestart, enn at de kan koble lyd til bokstav. 

Anonymkode: c5f59...5b4

Støtter denne! Og kunne bokstavlyden fremfor bokstavnavnet. Det er nesten til mer skade enn gagn. 

Anonymkode: a3e57...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingene av guttene mine kunne det. Født i februar og juni. Datteren min leste godt fra hun var 4. Født i januar.

Anonymkode: 319fe...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir stresset av denne tråden. Nei, vår sønn kan hverken lese eller skrive. Ikke kan han alfabetet, eller noen av bokstavene. Vi øver nå på at han skal lære å skrive sitt eget navn før han begynner på skolen. Han hater å øve på bokstaver, blir sint og vil heller leke med lego.

Anonymkode: 6dc1c...0cf

Ja, problemet er at de begynner på skolen når de er så små. De vil bare leke. Veldig vanlig. For de fleste hjelper det å begynne på skolen. Hvis han blir sint av å øve på bokstaver tar dere en pause fra det😊Dere kan heller få til et samarbeid med skolen om utfordringene vil fortsette. Prøv heller å jobb med rim, øv på å lytte ut første lyden i ord. Klapp stavelser. Dette er viktige grunnleggende prinsipper for å knekke lesekoden. 

Anonymkode: a3e57...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min gutt kunne lese da han akkurat hadde fylt 5.

Men det trenger ikke ha noen betydning i det hele tatt. Jeg kunne lese før jeg fylte 4, søsteren min lærte det ikke før mot slutten av 2. klasse. Innen vi gikk ut av barneskolen leste hun mye fortere enn meg.

Men det har med interesse å gjøre. Jeg ble interessert tidlig, men det var et blaff som gikk over. Hun har bare fortsatt å sluke bøker siden hun knakk koden. ;)

Anonymkode: 47c63...895

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan hun ikke. Hun kan spise ulike navn men veldig interessert i å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å bli stresset. Jeg har barn født i januar og juli, ingen av de kunne lese da de begynte i første. De bruker masse tid på dette på skolen. Hadde vært mer stresset om barne t kunne det før skolestart, kan fort bli kjedelig… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ei på 4 år som leser korte setninger, både små og store bokstaver. Skriver også navn og korte setninger selv. Ikke alltid helt riktig da hun skriver som hun snakker, men man ser godt hva det står. 

Gutten var 5 år da han lærte å lese. Husker læreren sa at hun hadde tenkt "ånei, hva skal jeg gjøre med han" da hun fant ut at han kunne lese. Det gikk fint det, bare litt tilpasset leselekser, han kjedet seg ikke i timene. Men virker som de helst vil at barna skal lære det samtidig på skolen. 

Anonymkode: a20c5...d5e

Var det nytt for læreren at et barn kunne lese?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...