Gå til innhold

Hvorfor går det ikke an å få en ordentlig dialog med moderatorteamet?

Robert Koch

Anbefalte innlegg

Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Men, kjære deg, det gjorde den jo ikke i det hele tatt. Det var kun overskriften som pekte i den retningen.

Dere må alvorlig talt slutte å bruke formuleringen “dette er allerede besvart.” Det stemmer aldri. Dere svarer ikke på spørsmål i det hele tatt. Dere avfeier problemstillinger for å slippe kritikk.

Her har dere gjort noe fryktelig tåpelig, som bare vil skape merarbeid og problemer for dere selv. At dere ønsker færre konspirasjoner og mindre antivaksinedebatt kan ikke være sant. Da hadde dere moderert på en helt annen måte.

Dere bør absolutt klippe ut de konstruktive delene, og opprette en tråd med dem. Og legge vekk den arrogante holdningen dere har overfor brukerne deres. Hvis dere krever at vi skal respektere dere, må dere også respektere oss. Det innebærer blant annet å lytte til hva som blir sagt, og ikke kutte av diskusjoner ved å stenge tråder og hevde at problemstillingen er besvart.

Altså, det er jo ikke verre enn at de endrer overskriften, stenger den tråden og fjerner noe konspiratorisk fra den. Det er neppe særlig vanskelig. Men det er jo bedre å behandle brukeren e dårlig enn å innrømme en feil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anglofil skrev (23 minutter siden):

Dette er allerede besvart. Tråden er slettet fordi den legger opp til konspirasjoner og antivaksinedebatt.

Tråden hadde fått stå om den ikke hadde hatt hovedinnlegg som den hadde, og hvis den ikke hadde vært full av avsporinger som igjen viste at hovedinnlegget faktisk nøret oppunder det vi ikke ønsker på forumet (konspirasjoner og antivaksine). Det hjelper ikke om enkelte innlegg var opplysende og gode, om selve trådens hovedinnlegg og flere andre innlegg i tråden også bryter reglene omkring konspirasjoner og antivaksine.

Anglofil (teamleder)

Men hadde det ikke vært mulig å dele opp tråden da? Altså lage en ny tråd av innleggene som ikke bryter med reglene? Det blir jo gjort mange ganger? Tråden utviklet seg jo til å bli en ekstremt informativ og opplysende tråd? Jeg er enig i at trådens overskrift og hovedinnlegg var temmelig shady - men er det ikke et formål å faktisk plukke i fra hverandre alle konspirasjonene rundt feks vaksinen - som jo ble gjort i tråden? Hva om tråden faktisk fungerte så informativt at brukere som har angst, er usikre og redde, eller har lest for mye konspirasjoner - hva om disse brukerne faktisk endret mening som følge av opplysningsarbeidet som ble lagt ned i tråden? 
Å kneble debatten har ofte motsatt virkning av det man ønsker seg.
Å opplyse og informere - har ofte ønsket effekt. 
Jeg har aldri sett motpoler diskutere så bra som det ble gjort i den tråden. Det var lite personangrep, og de fleste brukerne holdt en god, og respektfull tone. Akkurat det man mangler i mange andre tråder som omhandler dette temaet. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera said:

Men hadde det ikke vært mulig å dele opp tråden da?

Det er jo blitt gjort veldig mange ganger før, så hvorfor ikke nå? Med denne adferden gir man jo bare grobunn for tanker om at forumets ledelse ikke driver rent spill.

Det burde være i forumets interesse å la slikt stå, da det i utgangspunktet danner grunnlag for færre regelbrudd….

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er at mange av oss snakker med vaksinemotstandere og skeptikere. Enkelte ting er vanskelig å gi gode svar på, enten fordi vi ikke forstår det selv eller ikke engang har hørt problemstillingen. For oss er det viktig å ha lest disse innleggene slik vi har et godt svar å gi. Det er viktig for samfunnet at så mange som mulig blir med på krafttaket. Jeg håper virkelig brukeren ikke blir utestengt. Det er en ressurs vi er heldige å ha. Dette kan få stor betydning, om dere tror det eller ei.

Tillegg: jeg har 4 nære vaksinemotstandere. 2 vil jeg si er i høy risiko for alvorlig forløp og 2 er i arbeid der de kan ramme andre. Klarer jeg å snu en eller to (kanskje alle) har det potensial til å redde liv. Det er mange som er i lignende situasjon som meg... 

Endret av 2ro
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (12 minutter siden):

En fiffig ting er at flere av de mest aktive i "antimrna"debatten stiller spørsmål på ris og ros her om "Er det ikke lov å snakke om bivirkninger av vaksinen?". Dette er interessant fordi nesten alle trådene og svarene til denne brukeren handler om nevnte vaksiner og bivirkninger, av en vaksine brukeren ikke skal ta. 

Men brukere har proklamert at hen er for vanlige vaksiner så da er alt ok.

Men når noen har en agenda - som er å snakke om bivirkninger av en vaksine man ikke skal ta selv og linke til dette ofte, så må man nesten se på om dette er brukere som er her for noe annet enn å spre frykt. Liksom, hvorfor er det så interessant med andres bivirkninger? Men en tråd om "hvilke konspirasjonsteorier tror du på" blir slettet?

Godt poeng ;) Merkelig at man skal være så opptatt av en vaksine, og føle seg pliktig til å drive skremselspropaganda her inne - når man ikke engang skal ta vaksinen.  
Jeg er en av dem som ble skikkelig skremt av vaksinemotstandere helt i starten, når vaksinene begynte å bli klare - fordi opplysningene tilsynelatende kom fra valide kilder. Og slikt får stå??
Men informasjon som trygger og opplyser, det blir slettet?? Faen altså..jeg blir skikkelig provosert!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (9 minutter siden):

Det er jo blitt gjort veldig mange ganger før, så hvorfor ikke nå? Med denne adferden gir man jo bare grobunn for tanker om at forumets ledelse ikke driver rent spill.

Det burde være i forumets interesse å la slikt stå, da det i utgangspunktet danner grunnlag for færre regelbrudd….

Ja!

Men hva skjedde etter siste rydding? Ble det cowboyfest? 
Tråden fikk jo stå, etter første rydding (med samme overskrift og samme hovedinnlegg) - så hva forandret seg egentlig? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si jeg er overrasket over det plutselige skiftet i modereringen av dette underforumet. Jeg har selv lenge holdt meg unna disse trådene, men de økte såpass i omfang at jeg personlig ikke klarte å se på at de ble stående uimotsagt, og et slags ekkokammer av vaksineskeptikere som egget hverandre opp. Den siste uken synes jeg dog et man har hatt ganske mange fruktige diskusjoner, men som stadig forsvinner. Det er litt frustrerende, samtidig som jeg egentlig er glad for at KG også tar grep for å moderere dette forumet. Dog må jeg si at jeg noen ganger stusser over hvilke diskusjoner som forsvinner fra en tråd, mens andre får bli.

Jeg må si jeg er litt forvirret over hvor lista nå legges. Er det tillatt å diskutere vaksiner overhodet? Hvis ikke tror jeg moderatorteamet er nødt til å presisere dette litt nærmere, for nå er det mye forvirring ute og går.

Jeg tror også enkelte brukere skal være forsiktige med å legge skylda på sine meninger som grunnlag for utestengelse. Dette handler nok mer om generell oppførsel og personangrep enn meninger. 

Endret av Example
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vera said:

Ja!

Tråden fikk jo stå, etter første rydding (med samme overskrift og samme hovedinnlegg) - så hva forandret seg egentlig? 

Ingen ting. Det fortsatte i den positive retningen. Men det var tydeligvis utålelig. Hvorfor?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
9 minutter siden, Vera said:

Ja!

Det lurer jeg også på. Jeg rakk ikke lese de siste innleggene, men jeg vet @Kollontajsvarte meg på noe, så kanskje du vet?

Ikke for å bæsje i salaten, men jeg har en konspirasjonsteori om at enkelte brukere fra Rampelys er rimelig forbanna på meg og holder grudges for en annen tråd som også ble stengt. :closedeyes:

Endret av Bremnes.Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver et generelt svar da det er mange som skriver i tråden.

Konspirasjoner er ikke lov hvis disse regnes som helseskadelige. Derfor skrev jeg konspirasjoner og vaksinemotstand/antivaksinedebatt. Konspirasjoner kan altså være innenfor reglene, om disse ikke regnes å være helseskadelige.

Jeg har gitt svar på hvorfor tråden ble slettet, viser til mitt svar her:

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anglofil said:

Konspirasjoner er ikke lov hvis disse regnes som helseskadelige. Derfor skrev jeg konspirasjoner og vaksinemotstand/antivaksinedebatt. Konspirasjoner kan altså være innenfor reglene, om disse ikke regnes å være helseskadelige.

Anglofil (teamleder)

Nå må du gi deg!

Den tråden handlet om alt annet enn konspirasjoner og vaksinemotstand. Innholdet var egnet til å bekjempe denslags, og det ga tydelige resultater.

Er det så umulig å innrømme at man har gjort en feil?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (1 minutt siden):

Anglofil (teamleder)

Men tråden ble jo først ryddet en gang, og fikk allikevel stå? Trådens overskrift og hovedinnlegg forandret seg jo ikke? 
Og jeg lurer oppriktig på hvorfor tråden ikke ble delt opp. Det er mye god informasjon som gikk tapt der..

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Nå må du gi deg!

Den tråden handlet om alt annet enn konspirasjoner og vaksinemotstand. Innholdet var egnet til å bekjempe denslags, og det ga tydelige resultater.

Er det så umulig å innrømme at man har gjort en feil?

Tråden er håndtert i henhold til gjeldende retningslinjer.

Vera skrev (1 minutt siden):

Men tråden ble jo først ryddet en gang, og fikk allikevel stå? Trådens overskrift og hovedinnlegg forandret seg jo ikke? 
Og jeg lurer oppriktig på hvorfor tråden ikke ble delt opp. Det er mye god informasjon som gikk tapt der..

Viser til følgende svar:

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anglofil said:

Viser til følgende svar:

Anglofil (teamleder)

Dere har altså slettet en tråd der det blir slått hull på grunnlaget for vaksinemotstand og konspirasjonsteorier for å…..hindre vaksinemotstand og konspirasjonsteorier?

Dette henger jo ikke på greip!

Er dere fullstendig ute av stand til å ta imot kritikk? Kan dere ikke ta feil? Ser dere ikke hva folk skriver til dere?

Nei, dette er ikke tilfredsstillende besvart. Nå synes jeg dere skal være ærlige, og fortelle hva som ligger bak dette!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor kunne dere ikke bare ha stengt tråden, og latt den stå?

Det er noe som lukter veldig vondt her….

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (7 minutter siden):

Viser til følgende svar:

Anglofil (teamleder)

Det er mulig jeg må ha informasjonen inn med spiseskje - men jeg finner ikke svar på hvorfor ikke tråden ble delt opp?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (25 minutter siden):

Godt poeng ;) Merkelig at man skal være så opptatt av en vaksine, og føle seg pliktig til å drive skremselspropaganda her inne - når man ikke engang skal ta vaksinen.  
Jeg er en av dem som ble skikkelig skremt av vaksinemotstandere helt i starten, når vaksinene begynte å bli klare - fordi opplysningene tilsynelatende kom fra valide kilder. Og slikt får stå??
Men informasjon som trygger og opplyser, det blir slettet?? Faen altså..jeg blir skikkelig provosert!

Hehe, ja. Utallige tråder om bivirkninger med katastrofeoppslag og diverse andre(samme gjengen) som kjenner noen som kjenner noen. Jeg og en annen bruker her inne hadde en bivirkning av vaksinen som var ganske lik, muskulært, og i vår tråd kom det et tonn innlegg fra uvaksinerte skeptikere om "det er fordi vaksinen gir betennelse i hjerteposen". Det er ikke så vanlig å være opptatt av andres bivirkninger, det er agenda.

Vera skrev (21 minutter siden):

Ja!

Ingenting skjedde i den tråden. Selv de som har vært svært konspiratoriske før forholdt seg saklige. Så forstår ikke helt hva som utviklet seg. Det er ikke sant.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (23 minutter siden):

Jeg tror også enkelte brukere skal være forsiktige med å legge skylda på sine meninger som grunnlag for utestengelse. Dette handler nok mer om generell oppførsel og personangrep enn meninger. 

Mener du i denne tråden, eller i tråden som ble moderert bort?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (5 minutter siden):

Det er mulig jeg må ha informasjonen inn med spiseskje - men jeg finner ikke svar på hvorfor ikke tråden ble delt opp?

Tråden utviklet seg ganske mye på 18 timer etter Lomvis svar, men utover dette så vi også at hovedinnlegg i seg selv brøt reglene. Dette var min feil: tråden skulle vært slettet da jeg oppdaget den og ikke hadde utviklet seg slik den gjorde. Det ble også vanskelig å dele opp tråden fordi vi da ikke kunne ha med hovedinnlegg, samt at det var mange innlegg som direkte var knyttet til dette innlegget. Dessuten var det mange avsporinger som ville gjort deling ufullstendig hvor innlegg ble stående alene uten mening.

Vi foreslår at man lager en tråd som omhandler samme tematikk, men uten lignende hovedinnlegg. 

Anglofil (teamleder)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (7 minutter siden):

Hehe, ja. Utallige tråder om bivirkninger med katastrofeoppslag og diverse andre(samme gjengen) som kjenner noen som kjenner noen. Jeg og en annen bruker her inne hadde en bivirkning av vaksinen som var ganske lik, muskulært, og i vår tråd kom det et tonn innlegg fra uvaksinerte skeptikere om "det er fordi vaksinen gir betennelse i hjerteposen". Det er ikke så vanlig å være opptatt av andres bivirkninger, det er agenda.

Ingenting skjedde i den tråden. Selv de som har vært svært konspiratoriske før forholdt seg saklige. Så forstår ikke helt hva som utviklet seg. Det er ikke sant.

Jeg tror jeg muligens husker den tråden. Du ble nesten oppfordret til å være redd, skikkelig redd - på tross av du skrev at du hadde det veldig bra, og ble godt ivaretatt, og ble frisk etter noen dager? Så ble det litt sånn «talk to my hand» stemning fordi du virket så trygg og rolig? 🤪🤪 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...