Gå til innhold

Hvorfor går det ikke an å få en ordentlig dialog med moderatorteamet?


Robert Koch

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anglofil said:

Vi foreslår at man lager en tråd som omhandler samme tematikk, men uten lignende hovedinnlegg. 

Og da er du klar over hvor mye arbeid som ligger bak å skrive såpass mange detaljerte forklaringer for legfolk? Vi hadde en svært positiv prosess igang. Den har dere nå i beste fall nullstilt - sannsynligvis drept.

Hent opp den saklige delen av tråden igjen dere, så kan vi fortsette der vi slapp. Dette holder simpelthe; ikke.

Jeg opplever ditt svar som en delvis innrømmelse, men kjøper ikke argumentasjonen din. Jeg tror dere er på antivax/konspisiden, men ikke har lov til å innrømme det.

Dette går faktisk ikke an!

 

For all del, jeg kan forklare ting igjen. Men jeg synes dere opptrer jævlig respektløst, og fullstendig ute av noe samspill med brukerne deres. Og det dere nå har gjort, er faktisk svært skade,ignfor folkehelsen.

Nå må dere slutte å beskytte antivax/konspifolket!

Endret av Robert Koch
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anglofil skrev (3 minutter siden):

Tråden utviklet seg ganske mye på 18 timer etter Lomvis svar, men utover dette så vi også at hovedinnlegg i seg selv brøt reglene. Dette var min feil: tråden skulle vært slettet da jeg oppdaget den og ikke hadde utviklet seg slik den gjorde. Det ble også vanskelig å dele opp tråden fordi vi da ikke kunne ha med hovedinnlegg, samt at det var mange innlegg som direkte var knyttet til dette innlegget. Dessuten var det mange avsporinger som ville gjort deling ufullstendig hvor innlegg ble stående alene uten mening.

Vi foreslår at man lager en tråd som omhandler samme tematikk, men uten lignende hovedinnlegg. 

Anglofil (teamleder)

Ok, takk for svar. 
Er det allikevel mulig å hente frem innleggene som ikke bryter med reglene - og at vi lager ny overskrift og nytt hovedinnlegg? 

Og forøvrig; er det ulovlig å diskutere konspirasjonsteorier som ikke omhandler vaksinen på forumet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og @Anglofil: Dette er ikke å ikke respektere moderatorene. Det er å påpeke situasjonen slik den fortoner seg for oss, og hvilke konsekvenser den kan få.

Jeg forventer å bli utestengt igjen, men jeg forventer at dere denne gangen er ærlige om hvorfor!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for svar. 
Er det allikevel mulig å hente frem innleggene som ikke bryter med reglene - og at vi lager ny overskrift og nytt hovedinnlegg? 

Og forøvrig; er det ulovlig å diskutere konspirasjonsteorier som ikke omhandler vaksinen på forumet? 

Nei, slettede innlegg kan ikke hentes frem igjen.

Det er lov å diskutere konspirasjonsteorier, så fremt de ikke bryter øvrige regler, f.eks er helseskadelige. Et eksempel på dette er konspirasjoner rundt 11. september eller Flat Earth-teorier osv. Det er lov å diskutere, så lenge det ikke dras inn i en helseskadelige kontekst, eller på annen måte bryter våre regler.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere har mulighet til å hente opp tekstene. Eller kan det være mulig at dere åpner og oppfordrer ts til å endre åpningsinnlegg? Jeg er villig til å endre mine innlegg slik de passer og jeg regner med de jeg diskuterte med er villige til å gjøre det samme. Jeg ser flere er i denne tråden (hei på dere). 

Om jeg kan driste meg til et forslag: kan det være mulig å tillate konspirasjonsteorier og vaksineskepsis  om det blir stilt som spørsmål? Eks: istedenfor vaksinen har drept så så mange, spør man: jeg har lest at vaksinen.... Kan noen forklare meg hva dette kan bety? Det var det som endret tråden til å bli en dialog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Dette var trist. Vet jeg har småprovoserende framferd innimellom, men jeg setter pris på en god debatt, og var veldig takknemlig for dine bidrag i tråden @Robert Koch. Og alle dere andre! Rett og slett tragisk at alt det forsvant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anglofil skrev (1 minutt siden):

Nei, slettede innlegg kan ikke hentes frem igjen.

Det er lov å diskutere konspirasjonsteorier, så fremt de ikke bryter øvrige regler, f.eks er helseskadelige. Et eksempel på dette er konspirasjoner rundt 11. september eller Flat Earth-teorier osv. Det er lov å diskutere, så lenge det ikke dras inn i en helseskadelige kontekst, eller på annen måte bryter våre regler.

Anglofil (teamleder)

Er det feks lov å diskutere virusets opphav, eller konspirere rundt det om du vil, eller teorier rundt hvorfor viruset oppsto? 
Jeg så ikke mange innlegg av typen helseskadelig informasjon etter tråden ble ryddet. Derimot var det flere innlegg som diskuterte vaksinen, effekten av vaksinen, virkningen av vaksinen på individnivå og befolkningsnivå - på en ekstremt god og opplysende måte. Er dette også regelbrudd? 
Jeg er ofte i tvil om hva som er regelbrudd (jeg forstår selvsagt at det er regelbrudd med personhets og hatefulle ytringer feks), men jeg er ofte i tvil om hva som egentlig var regelbrudd når det kommer til konstruktive debatter. Som jeg opplevde denne tråden var. Jeg skjønner at dere ikke ønsker å ha helseskadelig informasjon på forumet - men denne tråden inneholdt ikke helseskadelig informasjon, tvert i mot.
 

Det er vanskelig å starte en tråd på nytt - når man allerede har skrevet mange innlegg, og lagt ned tid og krefter på et innlegg. Det blir liksom som å finne opp kruttet på nytt - og piften forsvinner litt.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (21 minutter siden):

Mener du i denne tråden, eller i tråden som ble moderert bort?

Uten å utdype dette så mye nærmere så betviler jeg sterkt at moderatorers holdninger til vaksiner påvirker om noen blir utestengt herfra eller ikke. Det er lite som tyder på det i alle fall.

Det som dog kan være litt forvirrende å forholde seg til er hvordan regelverket rundt disse debattene håndheves. Det har åpenbart vært et skifte i løpet av helgen.

Jeg tror dog at en sunn debatt om vaksiner og bivirkninger kan være fruktbart så lenge man har krav til kilder som brukes, og at tråder som opprettes har et annet formål enn å diskreditere vaksinene på falsk grunnlag med dårlige kilder. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da befester kg nok en gang sin forakt for brukerne og inkonsekvens overfor eget regelverk….

Jeg skjønner at vi ikke kommer til å få hverken innrømmelser eller fornuftige svar.

So much for å forsøke å gjøre noe med en alvorlig helsekrise…..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Da befester kg nok en gang sin forakt for brukerne og inkonsekvens overfor eget regelverk….

Jeg skjønner at vi ikke kommer til å få hverken innrømmelser eller fornuftige svar.

So much for å forsøke å gjøre noe med en alvorlig helsekrise…..

Og snart blir denne tråden stengt og noen blir pælma ut. 
Takk for all info du kommer med og veier opp for all galskapen på koronaforumet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Er det feks lov å diskutere virusets opphav, eller konspirere rundt det om du vil, eller teorier rundt hvorfor viruset oppsto? 
Jeg så ikke mange innlegg av typen helseskadelig informasjon etter tråden ble ryddet. Derimot var det flere innlegg som diskuterte vaksinen, effekten av vaksinen, virkningen av vaksinen på individnivå og befolkningsnivå - på en ekstremt god og opplysende måte. Er dette også regelbrudd? 
Jeg er ofte i tvil om hva som er regelbrudd (jeg forstår selvsagt at det er regelbrudd med personhets og hatefulle ytringer feks), men jeg er ofte i tvil om hva som egentlig var regelbrudd når det kommer til konstruktive debatter. Som jeg opplevde denne tråden var. Jeg skjønner at dere ikke ønsker å ha helseskadelig informasjon på forumet - men denne tråden inneholdt ikke helseskadelig informasjon, tvert i mot.
 

Det er vanskelig å starte en tråd på nytt - når man allerede har skrevet mange innlegg, og lagt ned tid og krefter på et innlegg. Det blir liksom som å finne opp kruttet på nytt - og piften forsvinner litt.  

Det er vanskelig å gi et fasitsvar her, siden det kommer litt an på hvordan det blir lagt frem. Men ja, det kan være greit, hvis det vises til pålitelige kilder der dette diskuteres på en objektiv måte uten å legge opp til helseskadelig debatt/påstander/meninger.

Som nevnt tidligere: ja og nei. Mange av innleggene var gode i seg selv, men mange ble å regne som avsporinger fra debatten hvis man ser dem i sammenheng med hovedinnlegget. Dessuten var hovedinnlegget i seg selv problematisk og brudd på reglene.

Jeg kan forstå man mister piffen, og det beklager vi. Vi ønsker debatten og tematikken i seg selv velkommen, men da i en annen sammenheng/kontekst, hvor det ikke legges opp til antivaksine/helseskadelig debatt.

Anglofil (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (26 minutter siden):

Jeg tror jeg muligens husker den tråden. Du ble nesten oppfordret til å være redd, skikkelig redd - på tross av du skrev at du hadde det veldig bra, og ble godt ivaretatt, og ble frisk etter noen dager? Så ble det litt sånn «talk to my hand» stemning fordi du virket så trygg og rolig? 🤪🤪 

Hah, det var nok hun som spurte om andre hadde hatt samme bivirkning(hvor jeg svarte at ja) som var talk to the Hand. Hun fikk også litt tilsnakk fordi bivirkningene hadde oppstått i forbindelse med aktivitet noe man visstnok skulle unngå 😅 så oppdaterte hun vel en dag eller to etterpå med at alt var borte. Slik de fleste av oss med den bivirkningen opplevde 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglofil skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig å gi et fasitsvar her, siden det kommer litt an på hvordan det blir lagt frem. Men ja, det kan være greit, hvis det vises til pålitelige kilder der dette diskuteres på en objektiv måte uten å legge opp til helseskadelig debatt/påstander/meninger.

Som nevnt tidligere: ja og nei. Mange av innleggene var gode i seg selv, men mange ble å regne som avsporinger fra debatten hvis man ser dem i sammenheng med hovedinnlegget. Dessuten var hovedinnlegget i seg selv problematisk og brudd på reglene.

Jeg kan forstå man mister piffen, og det beklager vi. Vi ønsker debatten og tematikken i seg selv velkommen, men da i en annen sammenheng/kontekst, hvor det ikke legges opp til antivaksine/helseskadelig debatt.

Anglofil (teamleder)

Ikke for å kritisere. Forskjellen i denne tråden var at det ble stilt spørsmål. Skeptikere prøvde ikke å overbevise andre eller fremstille informasjon som sannheten. Det førte til at flere momenter enkelte har bekymret seg i flere måneder ble ufarliggjort. En bruker sa rett ut: grunnen til jeg ikke tar vaksine er... Og fikk en god forklaring. 

Brukeren spredde ikke helsefarlig informasjon men delte sin egen bekymring. Jeg tror brukeren er vesentlig mer positiv til vaksinen i dag enn i går. 

Jeg håper dere ser forskjellen. Hva er hensikten og hva oppnår man er de viktigste spørsmålene dere kan ha før dere bestemmer dere.. er mine tanker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bremnes.Kari skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på. Jeg rakk ikke lese de siste innleggene, men jeg vet @Kollontajsvarte meg på noe, så kanskje du vet?

Ikke for å bæsje i salaten, men jeg har en konspirasjonsteori om at enkelte brukere fra Rampelys er rimelig forbanna på meg og holder grudges for en annen tråd som også ble stengt. :closedeyes:

Jeg skrev at du må slutte med stråmenn og tillegge meg meninger (du er liksom for åpenhet og jeg for sensur i følge deg. 😅)

Til det siste; hva mener du egentlig? Rampelys-brukerne fikk tråden din stengt? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (2 timer siden):

Man skulle tro at det de nå har fjernet var å regne som mer egnet til å skape konspirasjonstanker og antivaksinebevegelse enn de trådene som ikke er slettet. Oppfylte den tråden de lriteriene? Det tror jeg virkelig ikke.

Jeg regner med en ny utestengelse nå, så jeg er ikke redd for å si at jeg er overbevist om at moderatorteamet i sum sympatiserer med antivaksinebevegelsen, og at det er derfor de ikke vil at jeg punkterer mytene de støtter seg til.

En ny utestengelse? Jeg tviler på at moderatorteamet sympatiserer med antivaksinabevegelsen (merkelig å sette merkelapper på mange ulike brukere, forøvrig). De slettet nettopp innlegg o en vaksinedebatt om bivirkninger og argumenterte med at de ikke ønsket vaksinedebatt 😅 Dette i en tråd som handlet om vaksine. Resten av tråden fikk stå da. Men enig med deg om at de opptrer inkonsekvent og at det ikke er rom for flere sider av en debatt. Ytringsfriheten og da spesielt den delen som ikke handler om antivaksine, men bivirkninger blir høyst begrenset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden begynte uheldig, men etterhvert kom det gode og opplysende innlegg fra @Robert Koch, disse burde fått stå/bli flyttet til egnet tråd. Slike innlegg tar noe tid å skrive, skjønner godt at brukeren blir frustrert. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Robert Koch skrev (1 time siden):

Dere har altså slettet en tråd der det blir slått hull på grunnlaget for vaksinemotstand og konspirasjonsteorier for å…..hindre vaksinemotstand og konspirasjonsteorier?

Dette henger jo ikke på greip!

Er dere fullstendig ute av stand til å ta imot kritikk? Kan dere ikke ta feil? Ser dere ikke hva folk skriver til dere?

Nei, dette er ikke tilfredsstillende besvart. Nå synes jeg dere skal være ærlige, og fortelle hva som ligger bak dette!

Er det ikke litt komisk å anta det er en konspirasjon (les: agenda) bak modereringen i konspirasjonsteoriertråden? Tror du beveger deg på litt tynn is her, det er vel det motsatte av det du selv har gitt utrykk for at du ikke stiller deg bak i dine innlegg? 🙈Tror mer at det handler om at de tolker sine egne regler forskjellig og at det er vanskelig å innrømme i etterkant evnt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
6 minutter siden, Kollontaj said:

Tråden begynte uheldig, men etterhvert kom det gode og opplysende innlegg fra @Robert Koch, disse burde fått stå/bli flyttet til egnet tråd. Slike innlegg tar noe tid å skrive, skjønner godt at brukeren blir frustrert. 

Men @Robert Kochtok seg tid og bry med å dele av sin kunnskap. Som han fikk kritikk for av flere. Sitat: "hvorfor gidder du?". Han har forklart ganske godt hvorfor han gidder. Hva er poenget med å preach to the choir, og alle som allerede er enige med seg? 

Da er poenget mitt at nevnte bruker neppe hadde orket å forfatte slike innlegg i en hvilken som helst annen tråd? Ser du nytten i å utveksle meninger? Vise sitt perspektiv, sitt ståsted, tåle å bli møtt med motargumenter og tåle at tankene dine ser dagens lys?

Endret av Bremnes.Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Jeg takket han for å gidde, men du mener du kan sitere det som du vil? 🙄

Til det siste; har jeg i det hele tatt skrevet noe som kan forstås i den retningen du hentyder? Du må slutte med stråmennene dine. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg milevis unna korona-forumet etter at moderatorteamet åpenbart begynte å få en agenda mot @Robert Koch. Oh well, blir ikke overrasket over dette heller.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...