Gå til innhold

Homoseksualitet i hver eneste nyere serie/film


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fuglen skrev (2 minutter siden):

Ok, men du klarer likevel ikke å nevne én serie eller film du har sett hvor du har reagert på det du sier i HI, som et spesifikt eksempel?

Meningen var ikke å dissekere hvorvidt den og den skrive rollen var "nødvendig", der finner man sikkert argument både for og imot om man vil. 

Dersom man ser på helheten av det jeg personlig har sett i det siste er det uansett en veldig stor representasjon. Har det ikke vært sånn i det du har sett på tv i det siste?

Dersom du absolutt vil ha eksempler som jeg har sett i det siste kan jeg jo nevne mare of easttown, atypical, pørni, ein stad å høre til, ragnarok, the bold type, Orange is the new Black, sex education, never have I ever, killing eve, euphoria osv.

Anonymkode: ade57...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meningen var ikke å dissekere hvorvidt den og den skrive rollen var "nødvendig", der finner man sikkert argument både for og imot om man vil. 

Dersom man ser på helheten av det jeg personlig har sett i det siste er det uansett en veldig stor representasjon. Har det ikke vært sånn i det du har sett på tv i det siste?

Dersom du absolutt vil ha eksempler som jeg har sett i det siste kan jeg jo nevne mare of easttown, atypical, pørni, ein stad å høre til, ragnarok, the bold type, Orange is the new Black, sex education, never have I ever, killing eve, euphoria osv.

Anonymkode: ade57...f5b

Ok. Jeg tenker det må være slitsomt å bli brydd av å se homoseksuelle i tv-serier, men deg om det. Jeg har sett mange av seriene du nevner, men har aldri tenkt tankene du har. Kan hende jeg er mer vant til homofile rundt meg i hverdagen, og dermed ikke konkluderer med at homofile er "overrepresentert" i tv-underholdning, hvem vet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte Six Feet Under i sin tid. Stappfult av homser der men den serien handlet jo om det temaet. Bra skrevet, ikke noe problem.

Nyere serier derimot så bare kaster de inn homofile og utlendinger for å fylle opp en kvote, og det merkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er helt greit med såkalt overrepresentasjon av skeive i film og tv, for å kompensere med årtier med ingen eller stereotyp representasjon. 

Er vel ordet kompensere jeg reagerer mest på, hvorfor? De som fortærer medier i dag er jo ikke fra generasjonen som har stått for mangelen på representasjon tidligere?

Dette ser en jo også med noen feminister og rasetenkere, at en skal kompensere. Svart Supermann, svarte i europeiske middelaldershoff, serier som OitnB og filmer som Ghostbusters hvor greia er å rakke ned på menn. Hva har dagens generasjon menn gjort for å fortjene dette?

Når det gjelder homofile i Tv og film for min del handler det om balansegang, HBO er ganske gode på dette i sine klassikere som The Wire, Six Feet Under og Sopranos, men i serier hvor det tydelig at det kun handler om representasjon, eller kompensering om du vil, ender det oftest med at jeg skrinlegger hele serien. 

Anonymkode: 8b9d8...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at min unge tenåringsbarn vokser opp med media som inkluderer og viser frem hele fargespekteret, regnbuespekteret, religio sspekteret og mental helse spekteret. Jeg vet at de allerede har et mye mer nyansert syn på hva og hvem en person kan være, enn det hvite, vakre, kristne og pengesterke idealet vi ble utelukkende fremvist i min oppvekst. Homofile eller fargede var ofte perifere bikarakterer som utelukkende dukket opp i én av 24 episoder for å vise oss at 'de er folk de også'. Vi skulle lære oss at den hvite og vakre hovedrollen kunne klemme en homofil, og de overlevde! 

Mine barn vokser opp i en verden hvor aksept for å være den du er, faktisk er godtatt og ikke stilt spørsmål ved. 

Men slapp heeeeeelt av, de aller fleste protagonister på tv og film er fremdeles hvite, vakre, kristne og pengesterke. 

Anonymkode: 310e9...665

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig jeg kaster meg selv til ulvene, men jeg synes det begynner å bli i overkant mye representasjon av homoseksuelle i tv-serier og film nå.

Jeg synes det er fint at de blir representert i filmer og serier av og til, men trenger vi det virkelig i hver bidige serie og film? Det må jo også være greit om man ikke tar det med, eller er det nå blitt sånn at skaperene av filmen/serien blir stempla som homofobe om det ikke blir med?

Et kjapt google søk sier meg at 1,2% av befolkningen er homofile. At alle nyere serier og filmer må ha med homofile par blir jo til slutt en overrepresentasjon?

Anonymkode: ade57...f5b

Det er da vitterlig ikke overrepresentasjon. Og slike innlegg som ditt viser hvorfor vi fortsatt trenger pride og hvorfor det er viktig at serier og filmer har med skeive roller

Anonymkode: 177a2...598

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det er litt mye av det, men jeg har ikke reagerte på det selv. 

Anonymkode: 5d9f5...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig jeg kaster meg selv til ulvene, men jeg synes det begynner å bli i overkant mye representasjon av homoseksuelle i tv-serier og film nå.

Jeg synes det er fint at de blir representert i filmer og serier av og til, men trenger vi det virkelig i hver bidige serie og film? Det må jo også være greit om man ikke tar det med, eller er det nå blitt sånn at skaperene av filmen/serien blir stempla som homofobe om det ikke blir med?

Et kjapt google søk sier meg at 1,2% av befolkningen er homofile. At alle nyere serier og filmer må ha med homofile par blir jo til slutt en overrepresentasjon?

Anonymkode: ade57...f5b

Trenger vi å ha med en heterofil i hver tv-serie eller film? Det blir akkurat det samme. Det er alltid heterofile med i serier og filmer, så hvorfor ikke ta med en homofil også? Hva er problemet?

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må det alltid være med minst en neger eller annen type utlending for å at filmen/serien skal bli politisk korrekt 🙄

Anonymkode: 4e93b...da8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og jeg synes det er dumt. Jeg har vært i homomiljøet i flere tiår, men de siste ti årene kjenner jeg meg ikke lenger igjen i hverken homomiljøet, LLH som nå er blitt FRI, homoparaden som har blitt Pride Parade, eller noen ting. Det blir altfor mye fokus på skeivhet. Det samme fokuset har også begynt å dukke opp over alt i serier, filmer, sosiale medier, aviser osv.

I en undersøkelse gjort i Norge for en del år siden svarte vel litt over 1% at de var homofile og litt under 1% at de var lesbiske. De fleste bifile holder seg til motsatt kjønn, selv om de har likekjønnet sex av og til, så det hele blir blåst ut av alle proporsjoner, synes jeg. Det gagner ikke homosaken heller, tvert i mot.

Anonymkode: edd42...763

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Også må det alltid være med minst en neger eller annen type utlending for å at filmen/serien skal bli politisk korrekt 🙄

Anonymkode: 4e93b...da8

Der har jo du tydeligvis en lang vei å gå, så du har nok uansett behov for litt påvirkning fra media. 

Anonymkode: 8a637...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at dette er noe å snakke om egentlig. Det beste ville vært om folk som TS så en homofil karakter i en tv serie og bare… -ikke tenkte noe mer over det?

Er det ikke det som er målet med eksponering/awareness/pride osv? En normalisering som gjør at vi slutter å tenke så nøye over hva det betyr at noen har en viss legning og at det er like normalt som alt annet.
Noen tenker kanskje at man kunne sluttet å nevne det/gjøre et poeng ut av det, men det må jo være lov å portrettere realistiske situasjoner som utspeiler seg på bakgrunn av at ganske mange mennesker identifiserer seg utenfor det heterofile? 
og det må være lov uten at man skal mene noe om at karakteren er homofil eller ikke.

jeg er litt sånn at når jeg får vite om noen er homofile/bifil/trans eller noe annet, så tenker jeg "åja okei! :)" så tenker jeg ikke noe mer over den saken. 
jeg har mange homofile mennesker rundt meg, både venner, bekjente og kollegaer. Derfor tenker jeg at det er helt naturlig og realistisk at det er med homofile karakterer i tv serier og filmer også. Alle kjenner jo minst én homofil/lesbisk/bifil person (noen du kanskje ikke vet om en gang?)

- Og det burde være noe man ikke stusser på eller tenker over i det hele tatt :)

Aren’t we all just a bunch of people 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-2 den 16.09):

Hvordan tror du det er for homofile og få dyttet heterosex i filmer oppi trynet hele tiden? Og jeg synes ikke dette er helt det samme som Pride-greia. 
Men for meg er dette ganske dagligdags. Kanskje ikke for en som har hørt om homofile, men egentlig aldri omgås noen. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

Det går utmerket for min del😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-8-2 den 16.44):

Jeg kan forklare. TS er homofob og trenger et påskudd for å få ut aggresjonen mot homofile.

Anonymkode: 4472c...97e

Hvorfor kan man ikke få diskutere dette uten å bli kalt homofob? Er det kun en type mening som er lov I en slik diskusjon?

OlsenHansen skrev (På 2021-8-2 den 19.29):

Likte Six Feet Under i sin tid. Stappfult av homser der men den serien handlet jo om det temaet. Bra skrevet, ikke noe problem.

Nyere serier derimot så bare kaster de inn homofile og utlendinger for å fylle opp en kvote, og det merkes.

Så enig. 

Anonymkode: b96e6...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (På 2.8.2021 den 19.29):

Likte Six Feet Under i sin tid. Stappfult av homser der men den serien handlet jo om det temaet. Bra skrevet, ikke noe problem.

Nyere serier derimot så bare kaster de inn homofile og utlendinger for å fylle opp en kvote, og det merkes.

Det er sant. Og faktisk en viktig forskjell. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glut skrev (På 2.8.2021 den 16.04):

Det har gått altfor langt dessverre. Jeg hadde mer respekt for homofile og lesbiske for 20 år siden enn hva jeg har i dag. Konstant fokus på det i media, filmer, tv-serier, litteratur, musikk pluss "gay pride" en hel måned hvert eneste år gjør at jeg fått overdose på hele greia. Hvorfor må dem trykke seksualiteten sin opp i tryne på oss hele tiden? Jeg drar ikke på homsepub og forteller damehistorier og hvor glad jeg er i fitte. Jeg skjønner at homofile kan ha det vanskelig og at dem er diskriminert i mange situasjoner. Det må vi for all del bekjempe. Dem bør selvsagt behandles slik som alle andre.

Nå har det derimot kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er drittlei av å høre om det. Hele populærkulturen er overfylt av homser. Man skulle nesten tro at 30-40% av alle mennesker er homofile. Det er helt merkelig at noe som gjelder 6-7-8 % av befolkningen får et slikt massivt fokus. Når det blir slik vil hele greia virke mot sin hensikt tror jeg. Jeg kjenner veldig mange som føler det på samme måten, dem er lei hele greia.

Mangelen på selvinnsikt her er faktisk imponerende.

Anonymkode: ccc43...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 18.25):

Hvorfor kan man ikke få diskutere dette uten å bli kalt homofob? Er det kun en type mening som er lov I en slik diskusjon?

Så enig. 

Anonymkode: b96e6...da6

Det går ikke an å diskutere noe som helst lenger, hvis man ikke hyller saken, og er 100% enig. Er man ikke det, så deles homo, trans, rasistkortet ,(fyll inn annet som passer) ut med ėn gang. 

Endret av Hannah80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dette stemmer. White lotus og Mare of Eastown har jo dette (nok så nye serier) 

Endret av robot91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de gjør det på bekostning av god historie og manus. 

Har null problemer med LGBTQ karakterer, dersom det føles naturlig for historien, og de blir representert på en god måte. Få ting er verre enn "token" karakterer som spiller på stereotyper, og bare er der for å gjøre filmen/serien mer inkluderende. 

A Single Man, Philadelphia, The Talented Mr. Ripley, Can You Ever Forgive Me, o.l. er eksempler på gode filmer med homofile karakterer.

Anonymkode: 482ac...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...