Gå til innhold

Homoseksualitet i hver eneste nyere serie/film


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glut skrev (3 minutter siden):

Det har gått altfor langt dessverre. Jeg hadde mer respekt for homofile og lesbiske for 20 år siden enn hva jeg har i dag. Konstant fokus på det i media, filmer, tv-serier, litteratur, musikk pluss "gay pride" en hel måned hvert eneste år gjør at jeg fått overdose på hele greia. Hvorfor må dem trykke seksualiteten sin opp i tryne på oss hele tiden? Jeg drar ikke på homsepub og forteller damehistorier og hvor glad jeg er i fitte. Jeg skjønner at homofile kan ha det vanskelig og at dem er diskriminert i mange situasjoner. Det må vi for all del bekjempe. Dem bør selvsagt behandles slik som alle andre.

Nå har det derimot kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er drittlei av å høre om det. Hele populærkulturen er overfylt av homser. Man skulle nesten tro at 30-40% av alle mennesker er homofile. Det er helt merkelig at noe som gjelder 6-7-8 % av befolkningen får et slikt massivt fokus. Når det blir slik vil hele greia virke mot sin hensikt tror jeg. Jeg kjenner veldig mange som føler det på samme måten, dem er lei hele greia.

Hvordan tror du det er for homofile og få dyttet heterosex i filmer oppi trynet hele tiden? Og jeg synes ikke dette er helt det samme som Pride-greia. 
Men for meg er dette ganske dagligdags. Kanskje ikke for en som har hørt om homofile, men egentlig aldri omgås noen. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I enkelte type serier så er det også vanlig å lage karakterene slik at flest mulig seere kan relatere seg til minst en av karakterene.

Yess!! 

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan tror du det er for homofile og få dyttet heterosex i filmer oppi trynet hele tiden? Og jeg synes ikke dette er helt det samme som Pride-greia. 
Men for meg er dette ganske dagligdags. Kanskje ikke for en som har hørt om homofile, men egentlig aldri omgås noen. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

Nå er det nå slik at dem aller fleste er hetrofile. 5% av befolkningen er ikke mye. Dem trenger ikke gjennomsyre absolutt alt i samfunnet. Man blir fort lei når det blir for mye fokus på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glut skrev (1 minutt siden):

Nå er det nå slik at dem aller fleste er hetrofile. 5% av befolkningen er ikke mye. Dem trenger ikke gjennomsyre absolutt alt i samfunnet. Man blir fort lei når det blir for mye fokus på temaet.

Synes faktisk ikke at presentasjonen av homofile i filmer er noe som helst problem. Det er da fortsatt en sterk overvekt av hetero alt i alt. Mye annet, som Pride-styret i hele juni måned for eksempel,  er verdt å kritisere. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne hva du mener, men jeg syns ikke det er et problem. Syns det er helt greit at man har mangfold i en film, hvor mangfold er riktig. Men jeg syns kanskje man overdriver i forsøket på å skape mangfold, sånn at mangfoldet blir feil representert. Jeg ønsker at i stedet for at man lager en "ny" resinspilling av en film slik at man innfører mangfold i den, så lager man nye historier og filmer sånn at mangfoldet føles riktig. 

For eksempel - det er helt feil for meg å lage en reinspilling av Harry Potter der Hermine er mørkhudet, basert på at noen mennesker mener at mangfoldet i filmen er for dårlig og burde endres. Man kan debattere det, og heller jobbe for at man blir bedre på casting i andre filmen. Ingenlund er en lik type bok, som i dag ikke er laget til film. Jeg ser for meg jenta i Ingenlund som hvit, men har ingen problemer med at hun for eksempel hadde blitt mørkhudet, dersom det blir laget film av boka. Hidden figuers er en fantastisk bra film, basert på mørkhudede kvinner som var hjernene bak en av historiens største bragder: oppskytingen av romfartøyet som fikk astronaut John Glenn til å bli første amerikaner i bane rundt jorden.

Dette gjelder alle andre grupper også! Jeg ønsker mangfold, men jeg ønsker at mangfoldet kommer i nye, gode filmer, laget for de menneskene sånn at historiene blir gode av den personen. Ikke at historiene skal endres og tilpasses fordi det er dårlig gjort at vi ikke tenkte lenger på 50 tallet - eller tidlig 2000 tallet. Det er tross alt både 70 og 20 år siden. 

Anonymkode: f6e56...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Glut said:

Nå er det nå slik at dem aller fleste er hetrofile. 5% av befolkningen er ikke mye. Dem trenger ikke gjennomsyre absolutt alt i samfunnet. Man blir fort lei når det blir for mye fokus på temaet.

5% av befolkningen er 1 av 20. Så hvis du har en TV-serie der man møter 20 ulike karakterer er det jo helt statistisk riktig med minst en skjeiv karakterer. Og ofte har nok miljøer som skildres, som ungdom/unge voksne, høyere prosentandel enn hele samfunnet som helhet. Så selv i en film/serie der film/serieskapere ikke har en spesiell storyline eller tema knyttet opp mot homofili vil det være helt naturlig at man inkluderer homofile karakterer.

Anonymkode: 8a637...0b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glut skrev (30 minutter siden):

Det har gått altfor langt dessverre. Jeg hadde mer respekt for homofile og lesbiske for 20 år siden enn hva jeg har i dag. Konstant fokus på det i media, filmer, tv-serier, litteratur, musikk pluss "gay pride" en hel måned hvert eneste år gjør at jeg fått overdose på hele greia. Hvorfor må dem trykke seksualiteten sin opp i tryne på oss hele tiden? Jeg drar ikke på homsepub og forteller damehistorier og hvor glad jeg er i fitte. Jeg skjønner at homofile kan ha det vanskelig og at dem er diskriminert i mange situasjoner. Det må vi for all del bekjempe. Dem bør selvsagt behandles slik som alle andre.

Nå har det derimot kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er drittlei av å høre om det. Hele populærkulturen er overfylt av homser. Man skulle nesten tro at 30-40% av alle mennesker er homofile. Det er helt merkelig at noe som gjelder 6-7-8 % av befolkningen får et slikt massivt fokus. Når det blir slik vil hele greia virke mot sin hensikt tror jeg. Jeg kjenner veldig mange som føler det på samme måten, dem er lei hele greia.

Dette er typisk kommentar av hvit mann/kvinne 50+ som synes alt er greit så lenge man ikke trenger å forholde seg til det. 

God på papiret, men skeptisk til alt anderledes i virkeligheten. 

Anonymkode: d48cb...bdc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5% av befolkningen er 1 av 20. Så hvis du har en TV-serie der man møter 20 ulike karakterer er det jo helt statistisk riktig med minst en skjeiv karakterer. Og ofte har nok miljøer som skildres, som ungdom/unge voksne, høyere prosentandel enn hele samfunnet som helhet. Så selv i en film/serie der film/serieskapere ikke har en spesiell storyline eller tema knyttet opp mot homofili vil det være helt naturlig at man inkluderer homofile karakterer.

Anonymkode: 8a637...0b3

Helt enig!! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig jeg kaster meg selv til ulvene, men jeg synes det begynner å bli i overkant mye representasjon av homoseksuelle i tv-serier og film nå.

Jeg synes det er fint at de blir representert i filmer og serier av og til, men trenger vi det virkelig i hver bidige serie og film

Anonymkode: ade57...f5b

 

I hver bidige serie og film? Det har jeg virkelig ikke fått med meg. Kan du fortelle meg hvilke filmer og serier det er snakk om?

Anonymkode: 788c3...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for homofili og hva annet som finnes av ikke-heteroseksuelle legninger.

Men iblant settes det enormt fokus på ikke-heteroseksuelle legninger i filmer og serier, deres kjærlighetsliv/forhold eller generelt legning blir så veldig fremhevet, enda det ikke er relevant for filmen/serien generelt. En annen ting er at det ofte fremstilles på en stereotypisk måte, særlig homofile menn.  Mange fremstilles som feminine og "bertete". Ingen homofile menn jeg kjenner, er feminine! De snakker ikke med forhøyet toneleie, vrikker ikke overdrevent på rumpa og kler seg i trange jeans og slimfit skjorter, eller er opptatt av hår i særlig grad osv. Se f.eks Jan Thomas. Jeg kjenner ingen som ham (mediefiguren, jeg kjenner ham jo ikke). De er jo akkurat som en vanlig fyr på gata. 

Altså. Hvorfor kan ikke karakterene i filmer og serier også være vanlige folk på gata, men selvfølgelig spille rollen sin, men uten ekstra fokus på at vedkommende er homofil eller annen legning? Heterofile får vanligvis ikke samme fokus om det er homofile involvert. 

 

 

Anonymkode: be916...233

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fuglen said:

I hvilken spesifikke serie eller film føles det som tilstedeværelsen av en homofil er tatt med fordi skaperen er redd for å fremstå som homofob? Altså, der det føles rart at den homofile er med i serien/filmen? Vær så snill og forklar, for jeg skjønner ikke helt problemstillingen

Jeg kan forklare. TS er homofob og trenger et påskudd for å få ut aggresjonen mot homofile.

Anonymkode: 4472c...97e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva er det skuespillere driver med, tror du? Bare spiller seg selv?

Anonymkode: 91dbf...6b6

Selvfølgelig ikke. Problemet er ikke at de spiller rollene, men at de får dem. De portretterer minoriteter samtidig som de samme minoritetene ikke får slippe til. Da blir det bare påtatt inkludering for cred. 

Anonymkode: 04d0d...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glut skrev (46 minutter siden):

Det har gått altfor langt dessverre. Jeg hadde mer respekt for homofile og lesbiske for 20 år siden enn hva jeg har i dag. Konstant fokus på det i media, filmer, tv-serier, litteratur, musikk pluss "gay pride" en hel måned hvert eneste år gjør at jeg fått overdose på hele greia. Hvorfor må dem trykke seksualiteten sin opp i tryne på oss hele tiden? Jeg drar ikke på homsepub og forteller damehistorier og hvor glad jeg er i fitte. Jeg skjønner at homofile kan ha det vanskelig og at dem er diskriminert i mange situasjoner. Det må vi for all del bekjempe. Dem bør selvsagt behandles slik som alle andre.

Nå har det derimot kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er drittlei av å høre om det. Hele populærkulturen er overfylt av homser. Man skulle nesten tro at 30-40% av alle mennesker er homofile. Det er helt merkelig at noe som gjelder 6-7-8 % av befolkningen får et slikt massivt fokus. Når det blir slik vil hele greia virke mot sin hensikt tror jeg. Jeg kjenner veldig mange som føler det på samme måten, dem er lei hele greia.

Du hadde mere respekt for dem da de var usynlige.

Anonymkode: 04d0d...382

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan forklare. TS er homofob og trenger et påskudd for å få ut aggresjonen mot homofile.

Anonymkode: 4472c...97e

Altså... når du kommer med slike beskyldninger blir det jo komplett umulig å utføre en saklig diskusjon, det blir umulig å undre seg og sette spørsmålstegn ved ting!

Er det det å få ubehagelige navn kasta etter seg noe av det homofile ønsker få slutt på? Vi fortjener alle respekt. Practice what you preach osv.

Anonymkode: ade57...f5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså... når du kommer med slike beskyldninger blir det jo komplett umulig å utføre en saklig diskusjon, det blir umulig å undre seg og sette spørsmålstegn ved ting!

Er det det å få ubehagelige navn kasta etter seg noe av det homofile ønsker få slutt på? Vi fortjener alle respekt. Practice what you preach osv.

Anonymkode: ade57...f5b

Hva skal man diskutere egentlig? Du har sagt at du synes homofili er for synlig på tv og film.

Etterhvert så begynner man å kjenne lusa på gangen skjønner du.

Anonymkode: 4472c...97e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes jo homo- eller bifile i mer eller mindre alle settinger vi noen gang er i, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke homo- eller bifile burde representeres i mer eller mindre alle filmer/serier også. Kan du forklare meg hvorfor representasjonen burde være mindre på TV enn i virkeligheten? Jeg tror aldri jeg har gått i en barnehage, gått i en klasse, hatt en gruppe lærere, jobbet på en arbeidsplass, vært på en fest, hatt en vennegjeng, vært i et familieselskap, vært medlem i en organisasjon eller forening, deltatt på et arrangement, møtt en potensiell svigerfamilie eller noe annet uten at det har vært minst en og ofte flere homo- eller bifile tilstede. Men på TV, der bør de altså skjules? 

Anonymkode: 9f838...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skal man diskutere egentlig? Du har sagt at du synes homofili er for synlig på tv og film.

Etterhvert så begynner man å kjenne lusa på gangen skjønner du.

Anonymkode: 4472c...97e

Tja. Man kan si om man er enig eller uenig.

Man kan argumentere for hvorfor man er enig / uenig.

Kanskje har man innsikt å komme med som andre ikke har tenkt på før.

Å kalle folk stygge ord synes jeg er mindre fruktbart og lite hyggelig.

Anonymkode: ade57...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg virker det som nesten "alle" nyere serier og filmer har dette. Det er mer hyppigheten jeg reagerer på, enn at det føles rart/påtatt i akkurat den og den rollen.

Anonymkode: ade57...f5b

Ok, men du klarer likevel ikke å nevne én serie eller film du har sett hvor du har reagert på det du sier i HI, som et spesifikt eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglen skrev (2 minutter siden):

Ok, men du klarer likevel ikke å nevne én serie eller film du har sett hvor du har reagert på det du sier i HI, som et spesifikt eksempel?

Meningen var ikke å dissekere hvorvidt den og den skrive rollen var "nødvendig", der finner man sikkert argument både for og imot om man vil. 

Dersom man ser på helheten av det jeg personlig har sett i det siste er det uansett en veldig stor representasjon. Har det ikke vært sånn i det du har sett på tv i det siste?

Dersom du absolutt vil ha eksempler som jeg har sett i det siste kan jeg jo nevne mare of easttown, atypical, pørni, ein stad å høre til, ragnarok, the bold type, Orange is the new Black, sex education, never have I ever, killing eve, euphoria osv.

Anonymkode: ade57...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...