Gå til innhold

Homoseksualitet i hver eneste nyere serie/film


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg kaster meg selv til ulvene, men jeg synes det begynner å bli i overkant mye representasjon av homoseksuelle i tv-serier og film nå.

Jeg synes det er fint at de blir representert i filmer og serier av og til, men trenger vi det virkelig i hver bidige serie og film? Det må jo også være greit om man ikke tar det med, eller er det nå blitt sånn at skaperene av filmen/serien blir stempla som homofobe om det ikke blir med?

Et kjapt google søk sier meg at 1,2% av befolkningen er homofile. At alle nyere serier og filmer må ha med homofile par blir jo til slutt en overrepresentasjon?

Anonymkode: ade57...f5b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt google søk sier at 7% av Norges befolkning har en ikke-heterofil orientering eller tiltrekning, og at avhengig av spørsmålsstillingen så får vi mellom 1,2-10% homofile, lesbiske og bifile i Norge.

Samtidig kjenner 3 av 4 noen som de vet er lesbiske, homofile eller bifile.

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Hvor_mange/

 

Så at dette er representert i serier og filmer gjenspeiler jo faktisk at det er en del av hverdagen for de fleste av oss.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke med i absolutt alt, men jeg skjønner litt hva du mener. Jeg er homofil selv og legger merke til at det er veldig mye ihvertfall i enkelte filmer og serier. Det har blitt flere filmer der det handler om skeive karakterer og det er fint , men i noen filmer og serier der det i utgangspunktet ikke handler om skeive kan jeg forstå at det blir mye selv om det er viktig å bli inkludert . Man møter sjeldent på andre homofile tilfeldig egentlig. At vi inkluderes i samfunnet på en naturlig måte er bra, for tidligere var det ingen. Men neida vi trenger ikke homofile karakterer i alle filmer og serier. 

Anonymkode: 79ac3...673

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet i Norge og Sverige. Etter hvert våget de andre seg etter. Nå er jobben gjort synes jeg, folk respekterer og aksepterer, ikke er det spesielt spennende lenger heller. Samme kan for øvrig sies om innkvoteringen av fremmedkulturelle der de ikke hører hjemme i utgangspunktet. Det er vi også blitt godt vant med nå. Nå kan skuespillerprestasjoner og generell relevant kompetanse bestemme hvem som er med i de ulike tv-programmen/filmene synes jeg. Det er på tide. Hvis ikke vil pendelen snu andre veien.

Anonymkode: 15cf5...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit med såkalt overrepresentasjon av skeive i film og tv, for å kompensere med årtier med ingen eller stereotyp representasjon. 

Endret av C8H10N4O2
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme faktisk. Jeg har på ingen måte motforestillinger mot homofile/heterofile/bifile, men det er veldig tydelig at det er viktig å ha med en homofil karakter i mye av det som produseres nå. Kanskje det er en del av det å normalisere homofili, men det virker litt påtatt og kunstig at man må ha et "homo-alibi". 

Anonymkode: ff46c...7c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvilken spesifikke serie eller film føles det som tilstedeværelsen av en homofil er tatt med fordi skaperen er redd for å fremstå som homofob? Altså, der det føles rart at den homofile er med i serien/filmen? Vær så snill og forklar, for jeg skjønner ikke helt problemstillingen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglen skrev (5 minutter siden):

I hvilken spesifikke serie eller film føles det som tilstedeværelsen av en homofil er tatt med fordi skaperen er redd for å fremstå som homofob? Altså, der det føles rart at den homofile er med i serien/filmen? Vær så snill og forklar, for jeg skjønner ikke helt problemstillingen

Det oppleves sikkert som ekstra mye for de som enda ikke er helt ferdig "formet" av mediesamfunnet. Men for oss ikke homofobe så tenker jeg det samme, uten å reagere på annet enn hvordan enkelte framstilles. Vi ser merkelig nok ganske sjelden helt vanlige/straighte homofile, selv om de dukker oftere opp de også. Det er bra.

Anonymkode: 15cf5...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner man å henge seg opp i det så ser man det over alt og ignorerer at man fortsatt ser mye mye mere hvor det man har hengt seg opp i ikke er med i. Begynn å fokuser på tallet 11.11 så syns du at du ser det hele tiden overalt. 

Bare bra at flere enn bare heterofile a4 mennesker blir inkludert. Om vi nå kunne få litt flere funksjonshemmede på banen så hadde det vært gull. 

Anonymkode: 04d0d...382

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det oppleves sikkert som ekstra mye for de som enda ikke er helt ferdig "formet" av mediesamfunnet. Men for oss ikke homofobe så tenker jeg det samme, uten å reagere på annet enn hvordan enkelte framstilles. Vi ser merkelig nok ganske sjelden helt vanlige/straighte homofile, selv om de dukker oftere opp de også. Det er bra.

Anonymkode: 15cf5...cc2

Det må være lov å stille kritiske spørsmål uten å bli stemplet som homofob. 

Det at man stiller spørsmål vil som regel si at man er nysgjerrig, og jeg er absolutt åpen for begge sider av saken. 

Anonymkode: ade57...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglen skrev (44 minutter siden):

I hvilken spesifikke serie eller film føles det som tilstedeværelsen av en homofil er tatt med fordi skaperen er redd for å fremstå som homofob? Altså, der det føles rart at den homofile er med i serien/filmen? Vær så snill og forklar, for jeg skjønner ikke helt problemstillingen

For meg virker det som nesten "alle" nyere serier og filmer har dette. Det er mer hyppigheten jeg reagerer på, enn at det føles rart/påtatt i akkurat den og den rollen.

Anonymkode: ade57...f5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg virker det som nesten "alle" nyere serier og filmer har dette. Det er mer hyppigheten jeg reagerer på, enn at det føles rart/påtatt i akkurat den og den rollen.

Anonymkode: ade57...f5b

Det er fordi så godt som alle kjenner noen som ikke er hetero. Og det gjelder også folkene i serier og filmer så da viser de det. Det som er mere merkelig er hyppigheten av hetero skuespillere som spiller de ikke-hetero karakterene. Hadde vært enda bedre om de brukte en av de kjempemange skuespillerne som er LHBT+. Da hadde det bidratt mere til faktisk inkludering utover bare fiksjon. 

(samme med tynne skuespillere som spiller overvektige istedenfor å bruke en som faktisk er overvektig. Eller skuespillere som spiller handicappet, når det finnes handicappede skuespillere som sliter med å finne jobb. 

Anonymkode: 04d0d...382

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

Ikke jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det virker påtatt og rart. Men så har jeg mange homofile venner og vant med dette hver dag. 

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig jeg kaster meg selv til ulvene, men jeg synes det begynner å bli i overkant mye representasjon av homoseksuelle i tv-serier og film nå.

Jeg synes det er fint at de blir representert i filmer og serier av og til, men trenger vi det virkelig i hver bidige serie og film? Det må jo også være greit om man ikke tar det med, eller er det nå blitt sånn at skaperene av filmen/serien blir stempla som homofobe om det ikke blir med?

Et kjapt google søk sier meg at 1,2% av befolkningen er homofile. At alle nyere serier og filmer må ha med homofile par blir jo til slutt en overrepresentasjon?

Anonymkode: ade57...f5b

Og det er et problem fordi?

Anonymkode: d48cb...bdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som er mere merkelig er hyppigheten av hetero skuespillere som spiller de ikke-hetero karakterene.

Hva er det skuespillere driver med, tror du? Bare spiller seg selv?

Anonymkode: 91dbf...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det startet i Norge og Sverige. Etter hvert våget de andre seg etter. Nå er jobben gjort synes jeg, folk respekterer og aksepterer, ikke er det spesielt spennende lenger heller. Samme kan for øvrig sies om innkvoteringen av fremmedkulturelle der de ikke hører hjemme i utgangspunktet. Det er vi også blitt godt vant med nå. Nå kan skuespillerprestasjoner og generell relevant kompetanse bestemme hvem som er med i de ulike tv-programmen/filmene synes jeg. Det er på tide. Hvis ikke vil pendelen snu andre veien.

Anonymkode: 15cf5...cc2

Helt riktig!

Anonymkode: 15835...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått altfor langt dessverre. Jeg hadde mer respekt for homofile og lesbiske for 20 år siden enn hva jeg har i dag. Konstant fokus på det i media, filmer, tv-serier, litteratur, musikk pluss "gay pride" en hel måned hvert eneste år gjør at jeg fått overdose på hele greia. Hvorfor må dem trykke seksualiteten sin opp i tryne på oss hele tiden? Jeg drar ikke på homsepub og forteller damehistorier og hvor glad jeg er i fitte. Jeg skjønner at homofile kan ha det vanskelig og at dem er diskriminert i mange situasjoner. Det må vi for all del bekjempe. Dem bør selvsagt behandles slik som alle andre.

Nå har det derimot kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er drittlei av å høre om det. Hele populærkulturen er overfylt av homser. Man skulle nesten tro at 30-40% av alle mennesker er homofile. Det er helt merkelig at noe som gjelder 6-7-8 % av befolkningen får et slikt massivt fokus. Når det blir slik vil hele greia virke mot sin hensikt tror jeg. Jeg kjenner veldig mange som føler det på samme måten, dem er lei hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, nomore82 said:

Mitt google søk sier at 7% av Norges befolkning har en ikke-heterofil orientering eller tiltrekning, og at avhengig av spørsmålsstillingen så får vi mellom 1,2-10% homofile, lesbiske og bifile i Norge.

Samtidig kjenner 3 av 4 noen som de vet er lesbiske, homofile eller bifile.

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Hvor_mange/

 

Så at dette er representert i serier og filmer gjenspeiler jo faktisk at det er en del av hverdagen for de fleste av oss.

Folk som lager filmer/serier er også som regel mer liberale enn gjennomsnittet. Så de omgås sikkert oftere folk som er åpent homofile. 

I enkelte type serier så er det også vanlig å lage karakterene slik at flest mulig seere kan relatere seg til minst en av karakterene.

Anonymkode: 97170...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...