Gå til innhold

Eks lot barnet på 5 år (som ikke kan svømme) gå uten armringer i badeland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eks har samvær med sine barn. Jeg har daglig omsorg for dem. Det er en historie som er veldig vond mellom barn og eks. Ønsker ikke gå inn på denne men det er årsak til at eks ikke har veldig mye samvær.

Et av samværene i sommer inkluderte å dra på et badeland. Det ene barnet er 5 år og kan ikke svømme. Jeg sa spesifikt før de dro at betingelsen var at 5åringen brukte armringer til enhver tid og at eks ikke slapp barnet ut av synet og var tett på hele tiden. 

Får så høre av de andre barna at armringer ikke har blitt brukt i det hele tatt. I tillegg har eks tatt sklier med et annet barn og overlatt 5åringen til et eldre søsken på 12. Disse to har vært ute i dype basseng, løpt rundt forbi i badelandet og 12åringen ble rett og slett gitt ansvaret for 5åringen.

Jeg lurer på hva dere syns om dette? Ville dere tenkt at det er helt ok? Er det uansvarlig? Er det innafor?

Det hører med til historien at i løpet av de 6 timene de var der, så fikk de ikke annet enn en is. Er det innafor?

Jeg spør åpent, men ikke misforstå, jeg har en opplagt mening om dette men vil høre hva dere tenker og evt ville gjort med det. 

Anonymkode: 86547...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres sinnssykt ut spør du meg. Hadde blitt fullstendig rasende.

Anonymkode: 6d26a...a60

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druknet barnet? Hvis nei, så tenker jeg det gikk bra uten store traumer for andre enn deg. 

Anonymkode: 3675e...4c7

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke armringer på ungene mine når vi er på badeland. To av de kan ikke svømme, men jeg ønsker ikke at de skal ha en falsk trygghet med armringer. Armringer redder ingen, men hjelper dem kanskje litt dypere utpå. 
Men jeg ville ikke latt en tolvåring få ansvar for et yngre barn. 
ift til sklie og sånt, så kommer det litt an på badelandet. Vårt nærbadeland er ikke så stort. Jeg tar sklia med yngste på tre selv om mellom på snart fem er i bassenget. (Barnebassenget med beskjed om å holde seg der, men sjansen er jo der for at hun driter i det) På grensen til å være forsvarlig, men…

en is på seks timer er dumt, men siden de klarte å fortelle deg det overlevde de tydeligvis. Man kan jo håpe at alle var så sure og slitne at han fant ut at det var dumt selv.

Jeg skjønner du blir irritert, men jeg ville fokusert på å akseptere at folk er forskjellige og du kan ikke kontrollere andre. Han må få gjøre ting på sin måte selv om du ikke ville gjort det slik. På badeland er det ansatte som passer på i tillegg til 12 åring og en femåring klarer som regel å plaske seg inn til land. Kanskje ikke helt ideelt, men jeg ville ikke lagd noe sak ut av det. Fokuser på å ha et godt samarbeid istedet.

Anonymkode: a7c73...aad

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Druknet barnet? Hvis nei, så tenker jeg det gikk bra uten store traumer for andre enn deg. 

Anonymkode: 3675e...4c7

Så du syns det er helt innafor? 

Barnet druknet ikke. Men gikk under med hodet en gang og svelgte masse vann. Folk generelt kan lite om stille drukning og at det kan være livsfarlig. (Ved stille drukning er det nettopp slik, man svelger mye vann men det ser ut til at det har gått bra. Kanskje i en eller mange timer...Men om ikke vannet er kommet opp og ut igjen kan man faktisk drukne av det, lenge etter man er på land igjen....) 

Jeg er forøvrig ikke traumatisert av dette, så ordbruken din er litt ute. 

Anonymkode: 86547...183

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres vanvittig uansvarlig ut spør du meg. Man overlater ikke en femåring, som ikke kan svømme, til et annet barn uten tilsyn og uten sikring - i alle fall ikke på dypt vann. Hadde det endt i drukning kunne det kanskje blitt straffet som uaktsomt drap eller omsorgssvikt med døden til følge. Han bør ikke få ha samvær alene med så små barn igjen.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frykten din, til en viss grad. Helt feil at en tolvåring passer en femåring, men armring er ikke nødvendig. Drar ofte på badeland med min femåring som ikke kan svømme. Har ikke på armringer, men jeg passer på hele tiden da. 

En is på seks timer er lite for barn som er i mye aktivitet. Håper barnet fikk nok væske i seg underveis da. 

Endret av Sheik
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke armringer på ungene mine når vi er på badeland. To av de kan ikke svømme, men jeg ønsker ikke at de skal ha en falsk trygghet med armringer. Armringer redder ingen, men hjelper dem kanskje litt dypere utpå. 
Men jeg ville ikke latt en tolvåring få ansvar for et yngre barn. 
ift til sklie og sånt, så kommer det litt an på badelandet. Vårt nærbadeland er ikke så stort. Jeg tar sklia med yngste på tre selv om mellom på snart fem er i bassenget. (Barnebassenget med beskjed om å holde seg der, men sjansen er jo der for at hun driter i det) På grensen til å være forsvarlig, men…

en is på seks timer er dumt, men siden de klarte å fortelle deg det overlevde de tydeligvis. Man kan jo håpe at alle var så sure og slitne at han fant ut at det var dumt selv.

Jeg skjønner du blir irritert, men jeg ville fokusert på å akseptere at folk er forskjellige og du kan ikke kontrollere andre. Han må få gjøre ting på sin måte selv om du ikke ville gjort det slik. På badeland er det ansatte som passer på i tillegg til 12 åring og en femåring klarer som regel å plaske seg inn til land. Kanskje ikke helt ideelt, men jeg ville ikke lagd noe sak ut av det. Fokuser på å ha et godt samarbeid istedet.

Anonymkode: a7c73...aad

Jeg har aldri sagt det er en "han". Rart hvordan folk antar det så fort. 

Jeg henger meg ikke så mye opp i en is på 6 timer, det kan hvemsomhelst "glemme" hvis man har det gøy. Det er bare dumt. 

Armringer er en falsk trygghet uten tvil men når sant skal sies er de faktisk med på å holde et barn, som øver seg på å svømme, oppe mye bedre enn uten dem. Og særlig på dypere vann. Armringene som brukes er ikke slike man kjøper i lekebutikker, men slike som er spesialtilpasset arm og vekt og som gir en svært god oppdrift. 

Anonymkode: 86547...183

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også mer på at 12-åring fikk ansvaret for 5-åring enn manglende armringer. Armringer er ingen redningsvest. Teit av far å ikke gi annet enn is, men jeg hadde ikke blitt rasende over det og armringene. Bare oppgitt.

Anonymkode: 6ca69...1de

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sagt det er en "han". Rart hvordan folk antar det så fort. 

Forumet heter Kvinneguiden, og du er anonym. Siden du ikke nevnte annet i innlegget er det vel ikke helt fjernt å anta at du er mor og eks er far.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uansvarlig. Som en annen nevnte ang stille drukning. Jeg hadde ikke fått sove dersom jeg fikk ungene levert på døren etter en sånn dag, hadde sittet oppe å glodd på ungen hele natten. ( ja, jeg har noe angst) Lar ikke 9 åringen være ute av syne i svømmehaller en gang og hun er flinkere enn meg til å svømme. 4 åringen min svømmer helt fint med armringer, men også selvfølgelig ikke alene. Hva hvis noe hadde skjedd, da måtte 12 åringen ha levd med det hele livet. Mannen hadde ikke fått klarsignal av meg til å ta med ungene i nærheten av vann noen gang igjen da han har vist total mangel på kunnskap og respekt for vann/badeland med dette.

Anonymkode: d6d56...692

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 12 åring kan fint passe på en 5 åring i bassenget, å ja det går fint å ikke ha på armringer når man er 5 år i badeland! Selv jeg som er hms-mamma til fingerspissene har hatt et uoppmerksomt øyeblikk med barn i basseng og barnet har gått under og svelget noe vann… Hvis det er sånn at alle kom i fra dette uten varige me’n så syns jeg det vitner om en ganske vanlig badeland opplevelse for de aller fleste barnefamilier. Husk at barna forteller sin versjon av dagen, så er det pappans versjon og så har du sannheten…

Anonymkode: b0bb9...ae6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En 12 åring kan fint passe på en 5 åring i bassenget, å ja det går fint å ikke ha på armringer når man er 5 år i badeland! Selv jeg som er hms-mamma til fingerspissene har hatt et uoppmerksomt øyeblikk med barn i basseng og barnet har gått under og svelget noe vann… Hvis det er sånn at alle kom i fra dette uten varige me’n så syns jeg det vitner om en ganske vanlig badeland opplevelse for de aller fleste barnefamilier. Husk at barna forteller sin versjon av dagen, så er det pappans versjon og så har du sannheten…

Anonymkode: b0bb9...ae6

Ville du sagt det samme dersom 12 åringen hadde ADHD og en angstdiagnose, store konsentrasjonsproblemer, sterk frykt for det meste og mye umodenhet? For jeg antar svaret ditt gjelder for en 12 åring uten spesifikke psykiske/fysiske lidelser/utfordringer?

Jeg gir dere noe av bildet, ikke alt. Jeg syns det er interessant å se hvor mange som faktisk syns det er uansvarlig å la en helt vanlig 12 åring passe på en 5 åring i badeland....så kan man jo legge til noen diagnoser også....og da er det fortsatt interessant å høre hva dere tenker :)  Blir det fortsatt helt innafor, hos dere som mener det er innafor, eller endrer bildet seg?

Anonymkode: 86547...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ville du sagt det samme dersom 12 åringen hadde ADHD og en angstdiagnose, store konsentrasjonsproblemer, sterk frykt for det meste og mye umodenhet? For jeg antar svaret ditt gjelder for en 12 åring uten spesifikke psykiske/fysiske lidelser/utfordringer?

Jeg gir dere noe av bildet, ikke alt. Jeg syns det er interessant å se hvor mange som faktisk syns det er uansvarlig å la en helt vanlig 12 åring passe på en 5 åring i badeland....så kan man jo legge til noen diagnoser også....og da er det fortsatt interessant å høre hva dere tenker :)  Blir det fortsatt helt innafor, hos dere som mener det er innafor, eller endrer bildet seg?

Anonymkode: 86547...183

Ikke så rart med en så overbeskyttende og hysterisk mor.

Anonymkode: b30af...ed7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alts armringer er falsk sikkerhet og ikke anbefalt , så ser ikke problemet. En is er heller ikke noe problem , 12 årring som har ansvar kommer helt sn på 12 åringen

Anonymkode: e4ce5...424

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke annet enn at det har gått fint og at barna har kost seg? 

Du skriver om 6 timer uten mat, tror ikke at barn i Norge får hungersnød av slik, men hvem fortalte deg det faktumet?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en femåring og en tolvåring. Femåringen vil ikke ha armringer, og tolvåringen, som elsker vann og er flink til å svømme; passer gjerne på broren sin. Pappaen følger med, men de to kan fint ta sklier osv sammen. 

Anonymkode: 2d2b3...27c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvor du vil med dette, men høres ut for meg at du vil ha "rett" uansett hva. Hvoorfor fortalte du om ADHD etter at noen synes det var greit å la 12 åringen passe barnet? Jeg hade uten problemer latt min 12 åring passet lillesøster i badeland, jeg bruker heller aldri armringer til barnet, hvordan skal de da lære at det er dumt å gå alene på dypt vann når man ikke kan svømme? for at tørrdrukning skal skje er det ikke nok å svelge masse vann men man må innhalere vannet (eneste måten det havner i lungene) Selv om dette er noe som kan skje, så er det ikke slik at ungene ligger å puster inn vann selv om de kommer under, å tiden det tar og sile er ikke nok til at ungen skulle innhalert nok vann til å tørrdrukne. Tilbake til armringer ( får nok mange på meg nå men ) Ja unger må lære at man går ikke ut på dypt vann når man ikke kan svømme. det lærer de ikke med armringer, men med erfaring. Jeg har trygge unger i vann, men før de kunne svømme fikk de gå fritt i bassenget og faktisk kjenne på det å miste kontroll når de kom på dypt vann, jeg har alltid gått rett bak de, selv  om de ikke vet det, og fem åringen min går ikke lenger enn hun har kontroll over (selvsagt under oppsyn) Hun er snart svømmedyktig. 6 timer uten mat og kun is. Høres ut som en perfekt dag regner med at både 5 åringen og 12 åringen sier ifra om de er sultne. Hvordan skal vi lage ansvarsfulle voksne om man ikke lar barn ta ansvar??

For meg høres det ut som en alt for kontrollerende mor som bare skal ha rett. gi far litt slack, evt alt for kontrollerende far som bør gi mor litt slack.

Anonymkode: 880fd...04c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...