Gå til innhold

Eks lot barnet på 5 år (som ikke kan svømme) gå uten armringer i badeland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Druknet barnet? Hvis nei, så tenker jeg det gikk bra uten store traumer for andre enn deg. 

Anonymkode: 3675e...4c7

Så det er greit å ta risiko hvis det gikk bra? Droppe bilbeltet? Ikke ha røykvarsler? Gå fra sovende små barn uten barnevakt? Det går jo som oftest bra, jeg kan med tre voksne barn konstatere at jeg aldri hadde behov for bilstoler eller bilbelter.

Anonymkode: 75a77...a68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Armringene og isen er ikke allverdens å henge seg opp i. Ja, femåringen kunne godt hatt noe flytehjelp og ungene burde spist noe mat den tiden, men det er å betegne som 'småplukk'.

At ansvaret for femåringen ble overlatt til tolvåringen som - etter beskrivelsen av oppførselen deres med løping og herjing rundt og i dypt basseng - helt klart ikke var moden for oppgaven, dét er uakseptabelt. Hadde de oppholdt seg rolig i basseng med grunt nok vann for femåringen, kunne det vært innafor.

Anonymkode: 3cf7b...e8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedatteren min på 13 er super flott og ansvarlig, noe hun også var for 3 måneder siden da hun var 12. Ville ikke hatt noen problemer med å la henne passe småsøsken, en 5-åring kan snakke og høre etter, skulle noe helt galt skje kan 12-åringen kontakte badevakt eller far. 

Anonymkode: 39d61...474

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enorm respekt for vann, og mener at en voksen burde være tilstede hele tiden når en 5-åring er ved vann. Armringer synes jeg ikke er så farlig, men noen må passe på. 12-åringer er ulike, noen kan sikkert få et sånt ansvar, men bare over en kort tidsperiode mener jeg. 
En is på 6 timer hadde jeg ikke brydd meg om hvis dette var et engangs tilfelle, men hvis dette er en del av problemet at samværsforelder ikke tar ansvar/følger opp ville jeg tatt det opp. 

Anonymkode: 32bfe...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig uansvarlig ut å la en 12åring passe en 5åring som ikke kan svømme og ikke har på noe flytehjelp i badeland der det sikkert er mange barn, mye som skjer osv. Iallfall om de er i dypt basseng. Såklart kommer det litt an på 12åringen da men likevel, det er da tommelfingerregel at en voksen skal passe på barn i vann. Synes absolutt ikke det er hysterisk å mene dette.

At de ikke fikk mat er jo litt vanskelig å si om er dumt eller ikke, om de feks fikk mat rett før og etter parken og ikke var sultne er det jo greit men om de var sultne er det dumt å ikke få mat da. Men ville hengt meg mindre opp i dette enn at barnet ikke ble passet på i vannet. 

Anonymkode: 968ae...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står forresten på badelandet til kristiansand dyrepark sine nettsider:

"Alle barn under 10 år skal holdes under oppsyn under hele besøket, og må være i følge med voksen over 18 år. Barna er foreldre/foresattes ansvar fra de kommer til de drar. Dette gjelder også barn over 10 år som ikke er svømmedyktige."

Anonymkode: 968ae...3ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i at dette nok ikke var så lurt, men du kan ikke diktere hva far skal gjøre når han har samvær. Betingelser for hvordan en far skal oppføre seg med egne barn er latterlig. 

Anonymkode: be8a0...081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett i at dette nok ikke var så lurt, men du kan ikke diktere hva far skal gjøre når han har samvær. Betingelser for hvordan en far skal oppføre seg med egne barn er latterlig. 

Anonymkode: be8a0...081

Man må jo nesten kunne "diktere" eller altså forvente at den andre forelderen holder barna trygge? Hva om samværsforelder ikke ønsker å bruke barnesete i bil, er det også ok da fordi man "kan ikke diktere"? 

Anonymkode: 968ae...3ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armringer er falsk trygghet og bør ikke brukes. Bare google og les, enhver svømmetrener vil si det samme.

I tillegg er de veldig i veien, spesielt i et badeland.

Her har 12-åringer fint hatt ansvar for mindre søsken i sklier etc. Det burde gå helt fint.

Virker som om du leter etter ting å ta far på. Kanskje ikke så rart det blir konflikter da.

Anonymkode: 76395...24a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må jo nesten kunne "diktere" eller altså forvente at den andre forelderen holder barna trygge? Hva om samværsforelder ikke ønsker å bruke barnesete i bil, er det også ok da fordi man "kan ikke diktere"? 

Anonymkode: 968ae...3ef

Bilsikring er påbudt ved lov, baderinger i badeland er ikke det. 

Anonymkode: be8a0...081

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må jo nesten kunne "diktere" eller altså forvente at den andre forelderen holder barna trygge? Hva om samværsforelder ikke ønsker å bruke barnesete i bil, er det også ok da fordi man "kan ikke diktere"? 

Anonymkode: 968ae...3ef

Barnesete er påbudt, armringer frarådet. Stor forskjell.

Anonymkode: 76395...24a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløs svar du får her inne og dere bedrevitere kan bare takke alt du har at deres har ikke druknet.  

Barn som ikke kan svømme skal ikke være ut av synet deres, er dere helt gale? 

 

Anonymkode: b7232...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min eks har samvær med sine barn. Jeg har daglig omsorg for dem. Det er en historie som er veldig vond mellom barn og eks. Ønsker ikke gå inn på denne men det er årsak til at eks ikke har veldig mye samvær.

Et av samværene i sommer inkluderte å dra på et badeland. Det ene barnet er 5 år og kan ikke svømme. Jeg sa spesifikt før de dro at betingelsen var at 5åringen brukte armringer til enhver tid og at eks ikke slapp barnet ut av synet og var tett på hele tiden. 

Får så høre av de andre barna at armringer ikke har blitt brukt i det hele tatt. I tillegg har eks tatt sklier med et annet barn og overlatt 5åringen til et eldre søsken på 12. Disse to har vært ute i dype basseng, løpt rundt forbi i badelandet og 12åringen ble rett og slett gitt ansvaret for 5åringen.

Jeg lurer på hva dere syns om dette? Ville dere tenkt at det er helt ok? Er det uansvarlig? Er det innafor?

Det hører med til historien at i løpet av de 6 timene de var der, så fikk de ikke annet enn en is. Er det innafor?

Jeg spør åpent, men ikke misforstå, jeg har en opplagt mening om dette men vil høre hva dere tenker og evt ville gjort med det. 

Anonymkode: 86547...183

Her er det åpenbart at du prøver å skape en splid imellom dere. 

Det er en grunn til at han får lite samvær? Mange fedre vet at du ikke trenger noen grunn for å holde barna tilbake. Du trenger kun en advokat så vipps får ikke far sett sine barn. 

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke armringer på ungene mine når vi er på badeland. To av de kan ikke svømme, men jeg ønsker ikke at de skal ha en falsk trygghet med armringer. Armringer redder ingen, men hjelper dem kanskje litt dypere utpå. 
Men jeg ville ikke latt en tolvåring få ansvar for et yngre barn. 
ift til sklie og sånt, så kommer det litt an på badelandet. Vårt nærbadeland er ikke så stort. Jeg tar sklia med yngste på tre selv om mellom på snart fem er i bassenget. (Barnebassenget med beskjed om å holde seg der, men sjansen er jo der for at hun driter i det) På grensen til å være forsvarlig, men…

en is på seks timer er dumt, men siden de klarte å fortelle deg det overlevde de tydeligvis. Man kan jo håpe at alle var så sure og slitne at han fant ut at det var dumt selv.

Jeg skjønner du blir irritert, men jeg ville fokusert på å akseptere at folk er forskjellige og du kan ikke kontrollere andre. Han må få gjøre ting på sin måte selv om du ikke ville gjort det slik. På badeland er det ansatte som passer på i tillegg til 12 åring og en femåring klarer som regel å plaske seg inn til land. Kanskje ikke helt ideelt, men jeg ville ikke lagd noe sak ut av det. Fokuser på å ha et godt samarbeid istedet.

Anonymkode: a7c73...aad

Her var det vettugt innlegg. Les og lær trådstarter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt håpløs svar du får her inne og dere bedrevitere kan bare takke alt du har at deres har ikke druknet.  

Barn som ikke kan svømme skal ikke være ut av synet deres, er dere helt gale? 

 

Anonymkode: b7232...ffe

De er jo ikke ute av syne selv om vi ikke bruker armringer eller får gå rundt med storesøsken til sklier etc.

Vi er jo ikke idioter heller

Anonymkode: 76395...24a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Armringer er falsk trygghet og bør ikke brukes. Bare google og les, enhver svømmetrener vil si det samme.

I tillegg er de veldig i veien, spesielt i et badeland.

Her har 12-åringer fint hatt ansvar for mindre søsken i sklier etc. Det burde gå helt fint.

Virker som om du leter etter ting å ta far på. Kanskje ikke så rart det blir konflikter da.

Anonymkode: 76395...24a

Du må huske at det er falsk trygghet FOR VOKSNE. IKKE BARN.   Folk som gi de armeringer og ikke passe på er like ille som dere som ikke bruke de men ikke passe på ungene deres.   Armeringer er trygg så lenge du, som voksne, passe på barnet som bruker de.  

Anonymkode: b7232...ffe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så du syns det er helt innafor? 

Barnet druknet ikke. Men gikk under med hodet en gang og svelgte masse vann. Folk generelt kan lite om stille drukning og at det kan være livsfarlig. (Ved stille drukning er det nettopp slik, man svelger mye vann men det ser ut til at det har gått bra. Kanskje i en eller mange timer...Men om ikke vannet er kommet opp og ut igjen kan man faktisk drukne av det, lenge etter man er på land igjen....) 

Jeg er forøvrig ikke traumatisert av dette, så ordbruken din er litt ute. 

Anonymkode: 86547...183

De drukner ikke av å ha svelge vann. De kan drukne av å ha fått vann i lungene, fått opp en del av det igjen for så å drukne flere timer senere. Du er jo overhysterisk. La far få gjøre som han ønsker da han har samvær. Du er ikke fasiten på glimrende samvær selv. Alle kan gjøre feil og de lærer av det selv uten at du skal blande deg inn.

Anonymkode: c9267...bd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De er jo ikke ute av syne selv om vi ikke bruker armringer eller får gå rundt med storesøsken til sklier etc.

Vi er jo ikke idioter heller

Anonymkode: 76395...24a

Ja? Men deres forsvare idioten som har IKKE har passet på 5 åringen.  Har dere 12 åringer?  Plutselig ser de noe annet og ikke holde øyne på ungen, ulykker kan skje på noe sekunder.  At dere hakke på moren her og kalle henne hysterisk er så jævlig typisk av KG.  

Anonymkode: b7232...ffe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armringer er overhodet ingen trygghet og er frarådet når man skal lære å svømme for det gir feil oppdrift i vannet. Heller svømmevest som plasserer barnet riktig i vannet, men det er heller ingen trygghet. Jeg ville vært mer opprørt over at 12 åringen ble satt til å passe på.

Anonymkode: 19c87...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver det er det uansvarlig og i tillegg mot reglement på badeland/svømmehaller.

Dette kunne lett blitt en drukningsulykke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. "Far" i denne historien er mor. Uavhengig av at dette er "kvinneguiden" så er det en kjent sak at flere menn er aktive her. Til og med i denne tråden er det kommet innspill fra fedre som mener mor er hysterisk. 

2. Når det nevnes at "hva om" (dvs hypotetisk) barnet på 12 har en diagnose og blir satt til å passe en 5 åring, så får jeg høre at det er jo ikke så rart 12 åringen har diagnoser med en slik hysterisk mor. 

Altså er det foreldres skyld at barn får adhd. Interessant. Når det er sagt nevnte jeg også problematikk som angst, som faktisk KAN komme av hvordan man har det hjemme. 

Jeg skrev dette for å se om noen av dere i det hele tatt vurderer å tenke "det kan være innafor å la en 12 åring passe en 5 åring men det kommer jo helt an på hvordan 12 åringen er som person". Jeg finner det rart at det er "helt ok" å la en på 12 ha ansvar for en på 5. 

Igjen : det var hypotetisk for å fremprovosere en reaksjon jeg ikke fikk slik jeg ønsket. Det er nemlig helt nødvendig å ikke ta alle 12 åringer som ansvarlige "små voksne". Og hva om 12 åringen ønsket frihet og ikke være barnepssser? 

Min 12 åring har hverken adhd eller angst men en annen diagnose som påvirker hvordan det er å skulle passe på andre. Mor vet selvsagt om dette og har likevel tatt det valget. 

3. Jeg skriver allerede i første avsnitt at det er en vond historie mellom samværsforelder og barna. Ingen reagerer på dette eller etterspør. 

4. Av forskjellige grunner har jeg anonymisert alder, antall barn, diagnose osv. 

 

Konklusjon: jeg tar til meg støtten fra dere som mener dette var uansvarlig oppførsel. Jeg rister derimot på hodet av dere andre som mener at jeg er hysterisk fordi jeg nevner lite mat, stille drukning osv. 

Snu rundt på det og gjør historien sann. Dette handler om en mor som har mistet omsorg for sine barn og om en far som er "hysterisk" fordi barna hadde samvær uten tilsyn. 

Jeg har igjen erfart at her på kg, er det en oppsamling av kvinner som er ute etter å støtte uansvarlige mødre og å ta far. Det er usannsynlig mange dårlige råd og stygge kommentarer. 

Jeg ga dere store deler av bildet. Er ganske oppgitt over flere svar. Er en far som har kjempet for å få barna vekk fra en svært ustabil mor. Aldri vært ute etter å ta henne men å beskytte mine barn. 

Episoden i sommer syns jeg var uansvarlig. Så får dere mène hva dere vil. 

Ts, som takker for seg

Anonymkode: 86547...183

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...