Gå til innhold

Søsken med dårlig råd, hvor mye bør man hjelpe til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2021-8-2 den 0.09):

Hvordan bor vedkommende? eier eller leier? sentralt i oslo? jeg er selv minsteufør, og låner for å klare å betale medisinene mine mm. mine søsken er millionærer men har aldri spurt dem om penger. jeg er ikke deres ansvar. 

Anonymkode: 14f72...21a

Bor i Oslo og leier, ønsker ikke å oppgi flere opplysninger pga hensynet til hennes privatliv. 

Anonymkode: 366b6...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun trenger et kurs i økonomi og må lære seg å sette tæring etter næring. Dere skylder henne ingenting. 
 

jeg er selv ufør på minstesats og har aldri fått en krone av noen. Det er faktisk fult mulig. Jeg har som henne vært utenfor arbeidslivet hele livet. Jeg har derfor sett at jeg aldri vil ha råd til å få barn selv om jeg skulle ønske det var annerledes. Som alene klarer jeg meg helt greit med god planlegging.
 

Du sier hun aldri har jobbet og da har hun altså med vitende vilje ikke bare fått ett men tre barn med en så dårlig økonomi som ufør minstesats er. Da lurer jeg alvorlig på prioriteringene hennes.

Selv hadde jeg glatt fått barn om jeg hadde hatt økonomi til det, men livet er ikke rettferdig. Sorry, men å sette barn i en slik situasjon gjør meg rett og slett provosert. Det er pur egoisme.

Anonymkode: ece58...43c

Og samtidig blir vi oppfordret til og få flere barn, vi seg at det ikke er bærekraftig med så få barn og liten arbeidstyrke i vente. Og ha råd til og ta vare på barna har vi dog ikke.

alt dreie seg om penger .vil anta at ts ikke synes sin svigerinne burde få barn. Kan det tenkes at mannen hennes allikevel synes det er fint og være onkel? Kan det være at deres felles barn vil ha glede av kusiner og fettere? Vel, det høres ut som hun er sjef, så barnet blir vel oppdradd til og kun telle penger .

så vi er enige om at hun har vansker med økonomien .dette har sannsynlig forverret seg etter at barna kom, da den ene ytelsen etter den andre blir tatt fra henne i vårt varme samfunn . Nå har også broren hennes funnet seg en kone som har overtalt han til og ikke bry seg om familien sin. Så hva nå? Avlive barna? Ta de fra henne?

det er trist at du ikke har kunnet få barn av økonomiske årsaker .tipper du også blir dømt , som andre barnløse, for og være egoist? Jeg er ikke enig i at mor her ( eller barnløse) er egoist, men at det er noe galt med samfunnet da folk må velge mellom økonomi og barn , da flere barn på sikt er det som kan redde økonomien vår. Det er også trist at og hjelpe familie regnes som» skyld» i disse grådige tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man kan fint hjelpe de til selvhjelp. Med tre barn i bildet, hvor er faren? Får hun de stødnadene hun har krav og rett på? 
 

Og det virker som hun bor over evne. Flytte er alltid et alternativ. Hun er syk. Hva er da hennes begrensinger? Jeg spør ikke om sykdom, men hvordan det påvirker henne. 
 

Om det hadde vært mulig å hjelpe henne med budsjett, kunne nok noe vært ordna der. Men så var det å få den tilgangen da. 

Anonymkode: 83261...408

Vedkommende får alle stønader og ytelser som er mulig. Mannen min har fulgt opp ganske mye og vært med på flere nav møter. Problemet er at det ikke er nok pga der faktum at vedkommende har 3 unger, og er i tillegg svært opptatt av at alle barna skal ha det samme som "alle" andre.  Problemet er at det aldri vil la seg gjøre med de midlene de har til rådighet. 

Flytte er ikke ett alternativ, fordi barna har tilknytning til nærområdet gjennom barnehage og skole.

Anonymkode: 366b6...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (På 2021-8-2 den 0.20):

Har dette søskenet søkt all den hjelpen det er å få på nav ? Suplerende sosial hjelp, bostøtte, vet at flere idrettslag har grstis klubbavgift til familier som sliter økinomisk, det samme har kommunene.  

Har dere klær, sykkler , ski å annet utstyr å avse så muligens dere kan gi henne sånne ting? 

Ta dere en ekstra titt på finn my som selges til en billig penge både av klær å utstyr. Mye på gis bort også 😊

Hvor mye dere er villige til å gi av penger må dere nesten bli enige om! Men hadde villet vite hva hun kjøpte for de pengene litt kjipt om de går til snus å fest liksom.

Hadde kanskje kjøpt noen poser med dagligvarer for å hjelpe istedenfor penger feks.

Du traff spikeren litt på hodet her ... Det er mye som gis bort, både på Facebook og i omgangskretsen vår. Brukte klær koster ikke så mye som nye. Men her kommer tankegangen om " mine unger skal ha det alle andre har" inn. Vedkommende takker nei til å arve klær og utstyr. Vil aller helst ha nytt. 

Det samme gjelder uvaner som snus og Pepsi max, de opprettholdes til tross for trang økonomi.  Det sier seg selv at dette ikke er holdbart i lengden,  med den trange økonomien og 3 unger som skal forsørges i mange år fremover. 

 

Anonymkode: 366b6...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det går direkte til ungene, er det greit. Ikke via mor som kan suse bort pengene.. 

Anonymkode: 34e8f...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...