Gå til innhold

Søsken med dårlig råd, hvor mye bør man hjelpe til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannens søsken har dårlig råd og det er ingen håp om bedring der. Vedkommende er på aap og selv hvis søknaden om uføretrygd går igjennom så er det snakk om lite penger.  Vedkommende har aldri jobbet noe særlig. Midt oppi dette er det 3 unger som skal forsørges, og som trenger mat, klær og fritidsaktiviteter på lik linje med andre unger. Alle er under 10 år. 

Vedkommende spør ofte om hjelp, både fra oss og andre bekjente. Det er penger som man aldri får igjen,  det er ikke lån, men hjelp. Dette begynner å bli dyrt, jeg har regnet på det. Jeg kom frem til at det er snakk om 1000kr i gjennomsnitt hver måned som vi har hjulpet til med.  Det går i rykk og napp, den ene gangen er det strømregningen, så er det vinterjakke til minstemann eller så er det tannlegen. Alt koster penger og det er utrolig dyrt å oppfostre 3 unger i Norges dyreste by. 

Jeg skjønner at familie må hjelpe hverandre.  Men så er det slitsomt i lengden og ett stort innhogg i felles økonomi.  Jeg opplever at min manns søsken ikke innser livets mange harde realiteter og setter ikke tæring etter næring. Sannheten er at de færreste av oss har råd til alt vi har lyst på. Selv har jeg lang universitetetsutdanning og tjener likevel under gjennomsnittet.  Mannen er fremdeles student, men jobber vedsiden av og vi prioriterer selv knallhardt for å betale ned ekstra på boliglånet,  spare til hus og vårt barn.  Jeg har måtte ofre mye for eie en leilighet,  og ha den jobben jeg har.  

Jeg har lyst til å skru igjen pengekrana nå, men mannen sier at han må fortsette å hjelpe til,  for blod er tykkere enn vann. Jeg har gått med på at det går greit så lenge det går av hans private forbruk og det ikke overskrider enn gitt sum årlig. Vi greier ikke å bli enige om hva den summen skal være, mannen mener 1000kr i måneden er greit, jeg synes det er helt hinsides mye. 

Hva tenker dere er en passende sum? Hvor mye bør man hjelpe til? 

Anonymkode: 366b6...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo gå av din manns penger. Hvis han har 3000-4000 å dispensere utenom familieøkonomien får han bruke av dem. Gi avkall på noe eget.

Anonymkode: a5080...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting! Familie MÅ ikke hjelpe hverandre! Ja, det er bra om man kan hjelpe, men familiebånd betyr på ingen måte at man må hjelpe med penger! 

Nav har mulighet til å hjelpe med økonomiske råd, det bør dere heller anbefale fremfor å gi penger!

Anonymkode: d67e8...097

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også dette må gå av hans del av pengene. Noe har dere vel til å disponere fritt på dere selv eller til noe dere selv ønsker? 

Anonymkode: 25ad7...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye 1000,- er for dere kommer jo an på hvor god råd dere har. Dersom det var mitt eller mannens søsken ville jeg gladelig hjulpet med en 1000 lapp i mnd dersom det var et behov for det. Jeg og mannen har også gjennomsnittlig inntekt og 2 barn, men vi har 2 inntekter og lever nøkternt så 1000,- er strengt tatt ikke mye.

Anonymkode: c1e6a...cc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må jo gå av din manns penger. Hvis han har 3000-4000 å dispensere utenom familieøkonomien får han bruke av dem. Gi avkall på noe eget.

Anonymkode: a5080...c2f

Disponere.

Anonymkode: a5080...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan bor vedkommende? eier eller leier? sentralt i oslo? jeg er selv minsteufør, og låner for å klare å betale medisinene mine mm. mine søsken er millionærer men har aldri spurt dem om penger. jeg er ikke deres ansvar. 

Anonymkode: 14f72...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye 1000,- er for dere kommer jo an på hvor god råd dere har.

Enig i dette. I vår familie hjelper vi hverandre når det trengs, og iallefall når det er prekært. Jeg har bl.a nettopp refinansiert boliglånet mitt fordi et nært familiemedlem sårt trenger økonomisk hjelp til noe som er helt nødvendig, og det har jeg gjort med glede, selv om jeg har lav inntekt og lever på så lite jeg klarer. Men det er et spørsmål om hvor mye dere har å rutte med, satt opp mot hvor nødvendig hjelpen er.

Anonymkode: 1f9f6...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan bor vedkommende? eier eller leier? sentralt i oslo? jeg er selv minsteufør, og låner for å klare å betale medisinene mine mm. mine søsken er millionærer men har aldri spurt dem om penger. jeg er ikke deres ansvar. 

Anonymkode: 14f72...21a

Dine søsken burde uoppfordret hjulpet deg. Det hadde jeg ikke nølt et sekund med dersom jeg var millionær og er av mine søsken var ufør på minsteytelse.

Anonymkode: 1f9f6...31c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker og at man bør hjelpe familie. Men her hadde jeg og vært litt redd for å bidra til å sy puter under arnene på søstera...

Har dere full oversikt over hva hun får inn i måneden? Kanskje er det mer enn dere tror?

Hun har vel AAP med ekstra utbetaling pga. barna, 4x barnetrygd, bidrag fra far, bostøtte, støtte til barnetilsyn (barnehage og SFO), ekstra skattelettelse (antakelig er skatteprosenten hennes 0,0%), event. andre stønader/inntekter. 
 

Jeg ville nok forsøkt og stilt opp med hjelp for barna, tatt med barna på opplevelser, hatt de på overnatting og slikt.

Jeg har selv hatt lite penger og vært alenemor, men neimen om jeg tigget penger fra andre. Man må sette tæring etter næring som du skriver. Hun kan jo ikke fortsette slik.

Anonymkode: e4c78...e8a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette søskenet søkt all den hjelpen det er å få på nav ? Suplerende sosial hjelp, bostøtte, vet at flere idrettslag har grstis klubbavgift til familier som sliter økinomisk, det samme har kommunene.  

Har dere klær, sykkler , ski å annet utstyr å avse så muligens dere kan gi henne sånne ting? 

Ta dere en ekstra titt på finn my som selges til en billig penge både av klær å utstyr. Mye på gis bort også 😊

Hvor mye dere er villige til å gi av penger må dere nesten bli enige om! Men hadde villet vite hva hun kjøpte for de pengene litt kjipt om de går til snus å fest liksom.

Hadde kanskje kjøpt noen poser med dagligvarer for å hjelpe istedenfor penger feks.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på situasjon. Jeg har to eldre søsken med dårlig økonomi. Den ene har jeg hjulpet titt og ofte, mens den andre har dårlig økonomi grunnet prioriteringer. Ny mobil 4-5 ganger i året og heller kredittkort enn å spare. I koronaåret skaffet de seg intet mindre enn 4 (!) kjæledyr på kreditt. De har i tillegg 3 barn. 
 

Jeg har nektet å hjelpe og de valgte da å kutte meg ut. Det er helt greit for meg. Jeg venter bare på når jeg ser dem på luksusfellen og får høre det samme som jeg har sagt til dem.

Anonymkode: 2e3b2...16a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det irriterer, at det kanskje til og med føles feil, urettferdig eller hva som helst ... men etter det du beskriver så kan jeg ikke fatte at 1000,- kroner per måned er «helt hinsides mye». Dere eier bolig som dere klarer å betale EKSTRA ned på hver måned, dere sparer samtidig til hus. Dere er åpenbart flinke med økonomien, for all del, men at en tusenlapp i den konteksten der skal være «helt hinsides mye» ... det skjønner jeg ikke. Jeg klarer heller ikke å fatte at du beskylder denne trygdede familien med 3 barn å ikke klare å sette «tæring etter næring» ... etter å ha forklart hvor ille det står til.

Synes det er helt greit å si nei. Synes det er helt greit å prioritere seg selv, men vær nå ærlig om det. Ikke kall en tusenlapp helt hinsides mye, eller påstå at søskenet egentlig bare utnytter dere (det er det du i praksis sier). Vær kvinne nok til å innrømme at du føler selv at du fortjener den 1000-lappen mer enn du ønsker å hjelpe noen. Ja, det gjør deg en smule egoistisk, men jeg skal på ingen måte dømme deg for det. For det er jo dine penger, og jeg selv deler ikke ut 1000-lapper til trengende i hytt og pine heller.

Når det er sagt, så synes jeg det er en grei tanke at dette er mannen din sitt domene ... at det er han som må forsake noe - i alle fall mesteparten - for å hjelpe si egen slekt.

 

 

Anonymkode: f264f...e00

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vanskelig dette. Min søster går på aap. Hun har prøvd å jobbe innimellom og da har hun bra inntekt. Men den bruker hun opp på shopping og ferie enn å spare til trangere tider. Jeg hjelper henne ikke, men pappa har betalt en del kredittkort for henne oppgjenom årene. 

Anonymkode: 9bc70...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjulpet søsken i perioder, og synes det er naturlig å hjelpe hverandre. Men med de summene du skisserer ville jeg bedt om innsyn i økonomi for å støtte, som sagt tidligere så kan det hende hun har krav på annen hjelp i tillegg til AAP- da er det dumt at dere betaler isteden for at hun får støtte annen sted.

Å ha barn kan koste mye penger, av utstyr og klær har vi arvet mye og kjøpt brukt. Hvordan er hennes økonomiske sans, hvor store er utgiftspostene? 

Å få fast hjelp fra familie kan bli sovepute for å ikke ta skikkelig tak i problemet. Men det er tøft å ha dårlig råd, så kanskje hvis du så budsjettet hennes så hadde du fått mer forståelse for å støtte henne ?

Anonymkode: aa6dc...dc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at minstemann trenger ny vinterjakke når han kan Arve av ee eldre. Menne tenker du bør involvere deg mer i økonomien til svigersøster, lat som at du skal hjelpe henne med å få oversikt, passe på at hun får alle stønader osv som hun kan ha rett på. Det er ikke sånn at nav forteller deg hva du har rett på, de holder alltid igjen der de kan. Så tipper det er mange ekstra stønader svigersøster egentlig har krav på. Men med 3 barn, og så umotivert som du beskriver henne, så har hun nok ikke oversikt over hva hun kan få. Så hjelper du henne med å søke <3 bra karma og da får hun mer å rutte med og da trenger hun mindre av dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dine søsken burde uoppfordret hjulpet deg. Det hadde jeg ikke nølt et sekund med dersom jeg var millionær og er av mine søsken var ufør på minsteytelse.

Anonymkode: 1f9f6...31c

Er så hinnsides enig. Jeg skal ikke dra alle over en kam når jeg sier dette, for det gjelder ikke alle, men; jo mer man har, jo grådigere blir man… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint hjelpe de til selvhjelp. Med tre barn i bildet, hvor er faren? Får hun de stødnadene hun har krav og rett på? 
 

Og det virker som hun bor over evne. Flytte er alltid et alternativ. Hun er syk. Hva er da hennes begrensinger? Jeg spør ikke om sykdom, men hvordan det påvirker henne. 
 

Om det hadde vært mulig å hjelpe henne med budsjett, kunne nok noe vært ordna der. Men så var det å få den tilgangen da. 

Anonymkode: 83261...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om denne søsteren/broren prioriterer pengene sine feil i tillegg til dårlig råd hvis jeg leser deg rett?

Hvis så er tilfelle så hadde jeg for ungenes skyld fortsatt å hjelpe, siden det høres ut som dere har råd til det. MEN, jeg ville faktisk gått så langt som å forlangt økonomisk innsyn og krevd at personen fulgte budsjett som de gjør på Luksusfellen.

Så hadde jeg gjort som andre har nevnt. Tatt med ungene på opplevelser og sørget for at dem ikke følte seg annerledes. 

Det er ikke ditt ansvar å ta vare på de barna men, jeg skal love deg at det du og mannen din gjør for dem nå kan utgjøre en kjempeforsjell for dem senere i livet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke de som synes 1000 kr i mnd er lite å bare gi bort til forbruk til et voksent menneske som faktisk i dette landet skal kunne klare seg selv.

Om de 1000 heller settes i fond vil man etter 20 år, men en skarve beregnet avkastning på 5% sitte igjen med 349 684 kr etter at det er justert for inflasjon. Avkastningen vil jo i realiteten gjerne bli mer.

Anonymkode: 49eb4...6f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...