Gå til innhold

Bokdamen tar seg sammen


Bokdamen

Anbefalte innlegg

Tusen takk for kloke ord @Kepaløk❤️

I dag byttet jeg ut løpeturen med en liten fjelltur: gikk opp, men løp over ryggen og ned. Var en deilig variasjon fra løpingen med ulendt terreng og strålende utsikt over den fineste byen. I går hadde vi en flott skogstur med ungene der vi prøvde oss på turorientering. Har mye jeg må gjennom på jobb i uken som kommer før to særs korte uker (2 uker på rad med 2 arbeidsdager), og helgen har gitt en godt utgangspunkt med masse frisk luft og bevegelse ❤️

Mai
2. mai: 5 km
3. mai: opp og ned et fjell (Ulriken) - en liten time
5. mai: 6,5 km
8. mai: fjell-løpetur - én time

Totalt mai:  4 treningsøkter, 11,5 km

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mai
2. mai: 5 km
3. mai: opp og ned et fjell (Ulriken) - en liten time
5. mai: 6,5 km
8. mai: fjell-løpetur - én time
12.mai: 6,5 km

Totalt mai:  5 treningsøkter, 17 km

Litt trå uke, men kom meg ut på en løpetur i går, men det gikk sakte. Kombinasjonen litt mye mentalt stress, nyankommet mensen og pollen er ingen oppskrift for suksess 😅 Men det viktigste er at jeg fikk luftet hodet og beveget kroppen, tempo er egentlig ikke så viktig. 

2022
Startvekt 06.07.21: 95,3

30. desember: 73,4 kg
7. januar: 73,5 kg (+0,1 kg)
14. januar: 72,5 kg (- 1 kg)
21. januar: 72,7 kg (+0,2 kg)
28. januar: 72,3 kg (-0,4 kg)
4. februar: 71,1 kg (-1,3 kg)
11. februar: 71,2 kg (+0,1 kg)
18. februar: -
25. februar: 70,7 kg (-0,5 kg)
4. mars: 70,6 kg (-0,1 kg)
11. mars: 70,2 kg (-0,4 kg)
18. mars: 70,6 kg (+0,4kg)
25. mars: 69,9kg (-0,7 kg)
1. april: 69,6 kg (-0,3 kg)
8. april: 70 kg (+0,4 kg)
22. april: 70,4  (+0,4 kg)
29. april: 69,3  (-1,1 kg)
6. mai: 69,7  (+0,4kg)
13.mai: 69,4 (-0,3 kg)

Totalt ned: 25,9 kg

Og litt ned igjen 😅 Har tatt med ørlite grann sammen denne uken, men ikke mer enn at det har blitt både bursdagskake og en ekstra skive til lunsj flere ganger denne uken. Merker mitt nye mål er å holde meg under 70 fremover og alt utover det er en bonus. Har en fabelaktig, men krevende periode foran med spisemessig: 17. mai - studietur med jobben - helgetur med familien til København. Det kommer til å bli mange kanelsnegler og glass med hvitvin 🥳🥳

Ønsker alle en god helg når den tid kommer ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er superflink til å trene og vekta går stadig nedover! Ned er ned! :)

Kos deg masse på 17. mai, studietur og i Køben, merker at jeg er litt misunnelig på deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig flink, og det å holde seg under 70 kg når du har sånne uker foran deg (og bak deg) er et bra mål 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mai har vært litt trå. Har vært sliten etter halvmaraton og på generell basis. Har hatt en lang periode på jobb med veldig mye å gjøre, og mye ansvar som har tatt litt på i lengden. Hadde en stor leveranse parallellt med halvmaratonet, og det var som om luften gikk helt ut av ballongen. Har ikke hatt noe overskudd, hatt kort lunte med ungene og kjent litt på at jeg må ta noen grep for å ikke gå på en liten smell. Har hatt noen løpeturer, men de har vært tunge og ikke gitt meg noe i form av hverken overskudd eller glede.

Så kjenner jeg ar må ta litt grep. Har valg løpingwn litt vekk, gått noen fjellturer, vært sosial og lagt mer på sofaen. Prøver å ikke si ja til noe ekstra og innse at ikke alt trenger være 100% hver gang. 

I helgen var jeg i København med familien og det var helt nydelig og akkurat det jeg trengte. Hadde løpesko med i kofferten og tok meg en tur en kveld da ungene sov. Var en bucket-list tur som jeg hadde gledet meg til, og den innfridde 00% Jeg var lett i kroppen, lyset og stemningen og ruten var perfekt og det kjentes som om gleden ved å løpe kom tilbake.

Kom hjem i dag og var ganske segen, i tillegg middagen ble litt for sen. Så jeg hadde veldig lave forventninger til kveldens 5 km. Men: jeg var i toppform, og fikk ny personlig rekord på 28.13. Er så sinnsykt fornøyd 🥳 Kanskje kroppen trengte litt restitusjon?

Fokus fremover blir å finne balansen. Stresse ned på jobb, planlegge tiden, velge vekk oppgaver. Gjøre mer ting med ungene som gir glede. Date mannen min. Putle i hagen og ha fingrene i jorden. Kveldstur på fjellet når det er fint vær. 5.5 uker igjen til sommerferien, og de skal helst være så gode som mulig ❤️

Mai
2. mai: 5 km
3. mai: opp og ned et fjell (Ulriken) - en liten time
5. mai: 6,5 km
8. mai: fjell-løpetur - én time
12.mai: 6,5 km

16. mai: fjell-løpetur - én time
22.mai: 8 km
24.mai: 5 km + oppvarming

Totalt mai:  8 treningsøkter, 31 km

 

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ny pers! Dette var jo en veldig formidabel tid også. 😄 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om at mai har vært litt treg. Jeg var jo veldig godt i gang i mars og april, men så kom det mye på en gang: stress på jobb, pollen og forkjølelse, og det har føltes som en nedtur at treningen ikke har blitt helt som jeg ville. Men liker veldig godt det du skrev om at alt ikke trenger å være 100% hele tiden. ❤️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 14 dagene har blitt som fryktet matmessig med 17, tur til København og bursdag. Kjenner at når jeg først har åpnet «slusen» for sukker, kommer jeg fort i en modus der jeg går rundt og «har lyst på noe». Vet ikke helt hva som er ekstra vekt og hva som er vanlig helgevariasjon, men jeg har bikket over 70 igjen og synes det er litt nedsig. Har gått såpass proporsjonalt ned at jeg synes jeg ser veldig lik ut naken (med unntak av kragebeina) og det er derfor lett å tenke at jeg ikke har gått særlig ned. 

MEN: jeg kjøpte meg en ny bukse denne uken, og den er str 29! I fjor på denne tiden var XL fra Cubus litt ukomfortabelt. Og se forskjellen da! Setter i perspektiv at kroppen overhodet ikke er den samme 💪

DA5DFF94-2ED1-4751-B3F1-8BC288CEC091.jpeg

Endret av Bokdamen
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var kjempeforskjell!

Kjenner til den at "slusene åpnes", ja. Hvis jeg gir meg selv "lov" til å spise whatever, så sitter jeg og stapper innpå noe jeg ikke har lyst på en gang, bare fordi. Hvorfor er jeg så dum, tenker jeg da. Jeg vet jo at jeg føler meg skikkelig uggen når jeg blir så stappmett, og i mye bedre form når jeg spiser fornuftig. Den inngrodde tankegangen er seig å snu, altså!

Du kommer nok raskt inn i de gode vanene igjen, er nok sikkert mest vann det som utgjør den ekstra vekten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - du har gått ned mye! Insirerende å lese og herlig å se buksebildet👏😊 Jeg står på startstreken nå, og har mye arbeid foran meg. Håper motivasjonen holder🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar: 12 økter, 98 km
Februar: 14 økter, 79 km
Mars: 11 økter, 61,5 km
April: 9 økter, 92 km

Mai
2. mai: 5 km
3. mai: opp og ned et fjell (Ulriken) - en liten time
5. mai: 6,5 km
8. mai: fjell-løpetur - én time
12.mai: 6,5 km

16. mai: fjell-løpetur - én time
22.mai: 8 km
24.mai: 5 km + oppvarming

26.mai: 5,5 km 
31.mai: fjell-løpetur - én time

Totalt mai:  10 treningsøkter, 36,5 km

Kom meg ut i kveld på en liten fjelltur i nye sko. Har kjøpt meg Hoka speedgoat som ble anbefalt til «gå opp på en fjell og løpe hjem med asfalt det siste stykket». Litt uvant såle, men tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd. Glad jeg kom meg ut, så fikk jeg antall økter opp i 10 i mai. 

Løpemessig den desidert svakeste måneden i år, ikke en eneste 10 km ser jeg nå 😬 Men jeg sier meg fornøyd med antall økter. Det tilsvarer ca 3 i uken, noe jeg aldri ville sett for meg for et år siden. Har også valgt bort løping til fordel for å gå mer i terrenget, og merker det har gjort godt for sjelen. Men i juni må jeg ta meg litt sammen, har en 10 km den 25 og jeg har ikke gitt opp håpet om å gå inn i sommerferien med en <60 min i bagasjen 💪
 

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for en forskjell på buksene 👏 Angrer på at jeg ikke tok vare på en bukse bare for å kunne sammenligne 😜

Jeg er skikkelig imponert over løpingen din. Selv ønsker jeg å komme igang med jogging nå når operasjonen er overstått og jeg kan begynne med trening igjen. Får se om jeg finner motivasjonen snart....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på 70 blank de siste dagene etter å ha vært oppe på 71-tallet en ukes tid 😅 Leste en tekst om "raindrops" som jeg har lagt meg litt på minne. Det gikk ut på at man må være obs på alle de små dryppene som til sammen kan føre til at du blir våt og da overført alle småtingene som til sammen fører til ekstra kalorier. Jeg har observert meg selv litt og lagt merke til at det er litt mange småting for tiden. Eks. jeg må velge mellom fetaost, avokado og soltørkede tomater på salaten i lunsjen, ikke alle tre. Har fått litt lett for å småspise når jeg lager middag og/eller fortsette å spise når jeg egentlig er mett om maten står på bordet. I går spiste jeg en mellombar mens jeg laget middag! Jeg kan ikke ta meg en is hver gang ungene vil ha en selv om jeg har lyst, og om jeg gjør det skal det være saftis. Jeg kan ikke fylle lommen når det er twist på jobb, det skjer hver fredag. Og sånn går nå dagene. Det er litt mye kjekt frem mot sommeren, så skal ta meg i nakken på hverdagsmaten frem mot sommeren så kan jeg heller unne meg litt her og der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (På 2.6.2022 den 11.23):

Tilbake på 70 blank de siste dagene etter å ha vært oppe på 71-tallet en ukes tid 😅 Leste en tekst om "raindrops" som jeg har lagt meg litt på minne. Det gikk ut på at man må være obs på alle de små dryppene som til sammen kan føre til at du blir våt og da overført alle småtingene som til sammen fører til ekstra kalorier. Jeg har observert meg selv litt og lagt merke til at det er litt mange småting for tiden. Eks. jeg må velge mellom fetaost, avokado og soltørkede tomater på salaten i lunsjen, ikke alle tre. Har fått litt lett for å småspise når jeg lager middag og/eller fortsette å spise når jeg egentlig er mett om maten står på bordet. I går spiste jeg en mellombar mens jeg laget middag! Jeg kan ikke ta meg en is hver gang ungene vil ha en selv om jeg har lyst, og om jeg gjør det skal det være saftis. Jeg kan ikke fylle lommen når det er twist på jobb, det skjer hver fredag. Og sånn går nå dagene. Det er litt mye kjekt frem mot sommeren, så skal ta meg i nakken på hverdagsmaten frem mot sommeren så kan jeg heller unne meg litt her og der. 

Mange bekker små gjør én stor å, kjenner til den. Jeg synes det er så lett å småspise på jobb, det er alltid litt kake her og litt dessert etter middag der, kanskje har dagvakten stekt vafler som man må smake på osv... Må skjerpe meg jeg også. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en forskjell et år kan utgjøre! 🤩 Å se at alle de små endringene man gjør bli til veldig store forskjeller er så gøy! Håper du koser deg på vei inn til denne sommeren. Selv om det kan bli et par is for mye, eller litt for mye god topping på salaten så er du jo endret for alltid. Du har jo ikke bare gått ned i vekt, du har jo endret mange vaner, utfordret deg selv på nye områder og løpt et halvmaraton. 😄 Håper du har en fin pinsehelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De dryppene du snakker om kjenner jeg meg så igjen i. Det er små fristelser overalt, og en del av dem har kledd seg i kamuflasjefarger….🤭🤭

Men man kan jo tenke litt omvendt også, at gode valg også kommer i drypp - så færre bekker små, gjør en smal å😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har det vært stilt i det siste, men alt har gått litt trått, både på trenings- og kostholdsfronten. For lite bevegelse og for mye av alt som er godt. 10 km jeg skulle trene til før sommeren ble utsatt tom høsten, og jeg falt helt ut av løpingen… Hjalp ikke at hele gjengen fikk omgangssyken i forrige uke.

Men nå har jeg kommet meg i treningstøyet to dager på rad og skal ut og løpe i morgen. I tillegg startet jeg uken med å se 6-tallet på vekten for første gang på lenge. Så nå benytter jeg momentet og sjekker inn for å ansvarliggjøre meg selv igjen. To uker til ferien, og jeg må komme litt i løpesiget før vi drar så jeg holder momentet. Har planlagt noen fine turer i Danmark og jeg gleder meg. 

Heldigvis har fitbiten/Strava kontroll på bevegelsen, så juni har foreløpig sett sånn ut:

Juni
2. juni: yoga på jobben, 30 min 
4. juni: fjelltur med gode venner, 25 km
7. juni: 5 km løp med oppvarming
14. juni: fjelltur én time
19. juni: 11 km løpetur i ☀️
20. juni: yoga 45 min

Totalt mai:  6 treningsøkter, 16 km løpt 

10 dager igjen av juni, skal ha inn minimum 3 økter, helst 4 på de dagene 💪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt på hvor det ble av deg 😅 er ikke rart at ting ikke går på skinner hele tiden. Men at du kan være bevisst på at ting sklir litt ut, og hente deg inn igjen er jo nettopp det som gjør at du kan lykkes i lengden 👏 

Håper du får gode løpeturer i sommervær i Danmark! 
(Jeg har vonde solbrente legger i dag 🙈🤣 vil anbefale solkrem ja..☀️)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trått her også for tida, mest med maten. Har litt vondt i en fot, så jeg prøver å variere trening litt, for det har jeg lyst til å drive med.

Regner med det blir en flott Danmarkstur! Vi skal til Hellas i sommer, jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ta med treningstøy ennå. Burde vel det, siden det er all inclusive. 😑😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...