Gå til innhold

Forbrenner jeg virkelig over 3000 kcal med mitt aktivitetsnivå?:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er kvinne, 27 år og har en bmi på 29.

Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg sjeldent under 3000 kcal dagllg. Som regel sier den mer. Jeg beveger meg mye og sitter sjeldent stille bortsett fra under måltid og på kvelden etter (den aktive ungen) er lagt. 

Går tur hver dag og løper etter ungen som nettopp har lært å gå. Prøver å trene på senter 2-3 ganger i uka (styrketrening for det meste - men av og til spinning eller andre gruppetimer). Går alt mellom 15 000 - 22 000 skritt daglig. Har i tilegg en aktiv jobb (men kjøpte klokka nå når jeg har ferie, så aner ikke hvordan ting ser ut med jobb - men jeg tipper ca likt nivå totalt i løpet av en dag).

I dag feks viser klokka at jeg har forbrent rett over 3400 kcal. Syntes det høres så utrolig høyt ut? Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg bør legge meg på for å gå ned i vekt, men innser jo at 1500 kanskje blir for lite. Bør jeg ta kalorinivået på klokka med en klype salt eller er det reelt? :)

Anonymkode: 8c45d...270

For meg med også en bmi på 29 så stemmer dette sånn ca. Jeg hadde en dag forrige uke med 17000 skritt og 3400 forbrendt. 1500 er for lite. Legg deg på hvertfall 1800 og evt juster etter noen uker. 

Anonymkode: 82dae...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja jeg forbrenner 2000kcal når jeg går 10.000skritt. Jeg forbrenner ca 1500 hvis jeg ikke går noen skritt. 
hva er det som er vanskelig å forstå ? 

Anonymkode: 8877a...624

Det som var vanskelig å forstå, var at du først skrev det som om at du forbrant 2000kcal ved å gå 10 000 skritt.

Hadde vært enklere for noen å forstå om du hadde skrevet at du «bruker 500 kcal ved å få 10 000 skritt».

Men tror alle har skjønt det nå😊

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ifht min vektnedgang og kalkulering i samarbeid med fitbit så stemmer ikke det nei. LITT feilmargin er det nok, men stor er å overdrive!

Anonymkode: 82dae...f6e

Når man får mange skritt på å klippe over et gavepapir vil jeg si feilmargin er ganske stor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du hvileforbrenning? Isåfall har du ikke bare 1600 i forbrenning av å gå 6000 skritt. Hvileforbrenning innebærer at man ligger helt i ro og faster. Bare du spiser mat forbrenner du jo mer.

Anonymkode: a0916...348

Nei ikke hvileforbrenning. 

Hverdagsforbrenning = en vanlig dag med hjemmekontor, litt husarbeid, maks en liten tur i butikken, og ingen trening. :) 

Anonymkode: 05585...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri målt hvileforbrenning. :) 

Anonymkode: 05585...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (1 time siden):

Når man får mange skritt på å klippe over et gavepapir vil jeg si feilmargin er ganske stor. 

Da vil jeg si man har ei dårlig klokke. Jeg får absolutt ikke skritt på klokka så lett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunga skrev (2 timer siden):

Dette var det du faktisk skrev. Ingenting om 1500kcal. 

2000 totalt  de dagene hun går 10000 skritt og 1500 de dagene hun ikke går opfatter jeg det som?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (4 minutter siden):

2000 totalt  de dagene hun går 10000 skritt og 1500 de dagene hun ikke går opfatter jeg det som?

Samme gjorde jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldigvis Fitbit du har, TS? Jeg byttet akkurat fra Fitbit til Garmin. Samme person, samme aktivitetsnivå, men med Garmin er estimatet av gjennomsnittlig dagsforbruk 1000K lavere enn Fitbit sitt. 

Er jo uansett bare et estimat da kropper er ulike, og selv personer med lik aktivitet kan h ulik forbrenning, men min oppfatning er at Fitbit i større grad overestimerer. Tallene jeg får fra Garmin gjorde det i alle fall lettere for meg å gå ned i vekt.

Prøver å legge meg på 500 kalorier under det klokka sier at jeg har forbrent den dagen, og går ned jevnt og trutt. Med Fitbit gikk jeg ikke ned på samme strategi. 

Anonymkode: 5d6e3...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - jeg ville ha forsøkt meg fram. Hvis du blir lett på 1500 kalorier, så holder det. Men hvis du er sulten på det inntaket, så forsøk å øke litt. Hvis man skal ned i vekt så må man regne med å være litt sulten, men ikke overdrive. Mitt tips er å forsøke å spise saktere, sånn at man får tid til å kjenne etter hvor mett man er 😊 

Også kan man spise nesten ubegrenset med grønnsaker. Så spis mer av det. 

Anonymkode: 41db8...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tilfeldigvis Fitbit du har, TS? Jeg byttet akkurat fra Fitbit til Garmin. Samme person, samme aktivitetsnivå, men med Garmin er estimatet av gjennomsnittlig dagsforbruk 1000K lavere enn Fitbit sitt. 

Er jo uansett bare et estimat da kropper er ulike, og selv personer med lik aktivitet kan h ulik forbrenning, men min oppfatning er at Fitbit i større grad overestimerer. Tallene jeg får fra Garmin gjorde det i alle fall lettere for meg å gå ned i vekt.

Prøver å legge meg på 500 kalorier under det klokka sier at jeg har forbrent den dagen, og går ned jevnt og trutt. Med Fitbit gikk jeg ikke ned på samme strategi. 

Anonymkode: 5d6e3...0d7

Jeg har charge 3 og har ikke erfart dette selv. Det vil sia t det virker på meg som om den beregner rett ift vektnedgangen jeg har hatt 

Anonymkode: 41db8...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg forbrenner 2000kcal når jeg går 10.000skritt. Jeg forbrenner ca 1500 hvis jeg ikke går noen skritt. 
hva er det som er vanskelig å forstå ? 

Anonymkode: 8877a...624

Det er du som formulerer deg uklart og prøver å ro deg inn igjen. Flaut å se på.

Anonymkode: 8dbd9...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er du som formulerer deg uklart og prøver å ro deg inn igjen. Flaut å se på.

Anonymkode: 8dbd9...89d

Beklager å si det, men det var ikke vanskelig å forstå. Fin egenskap å kunne lese og tolke informasjon ut fra kontekst. (Jeg er ikke TS, bare lest tråden).

Til TS; min erfaring er at klokken estimerer litt høyt, men ikke veldig mye for mye. Høres ut som du er veldig aktiv så 1500 høres for lite ut. Jeg har ca. samme BMI, men mindre aktiv og spiser ca. 1700kcal, klokken min viser typisk ca. 2500-2900kcal brukt på en dag. Nå går jeg jevnt ned i vekt.

Anonymkode: 8a8ab...ac9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er du som formulerer deg uklart og prøver å ro deg inn igjen. Flaut å se på.

Anonymkode: 8dbd9...89d

Det er jo du som framstår som en kverulant. Jeg skjønte hva vedkommende mente med en gang. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. :) ser det er litt delte erfaringer her. Har fitbit charge 4, så kanskje den feilberegner? 

Syntes det er vanskelig med disse kalkulatorene, fordi jeg ikke aner hva jeg skal velge av aktivitetsnivå. Er jo mye i bevegelse, men ikke den type trening man blir svett av (bortsett fra de 2-3 øktene i uka). Er trilletur/tur med hunden og småtrakking det går i. Hvor bør jeg huke av på aktivitetsnivå?

 

Har slitt med vekta etter en tøff graviditet og fødselsdepresjon. Skal ta tak i det nå og spør om hjelp. Vet selv jeg er overvektig - derav jeg laget denne tråden.

Anonymkode: 8c45d...270

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar dere. :) ser det er litt delte erfaringer her. Har fitbit charge 4, så kanskje den feilberegner? 

Syntes det er vanskelig med disse kalkulatorene, fordi jeg ikke aner hva jeg skal velge av aktivitetsnivå. Er jo mye i bevegelse, men ikke den type trening man blir svett av (bortsett fra de 2-3 øktene i uka). Er trilletur/tur med hunden og småtrakking det går i. Hvor bør jeg huke av på aktivitetsnivå?

For en unødvendig kommentarer. Har slitt med vekta etter en tøff graviditet og fødselsdepresjon. Skal ta tak i det nå og spør om hjelp. Vet selv jeg er overvektig - derav jeg laget denne tråden.

Anonymkode: 8c45d...270

Jeg ville vel sagt moderat aktiv.

Anonymkode: 41db8...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er du som formulerer deg uklart og prøver å ro deg inn igjen. Flaut å se på.

Anonymkode: 8dbd9...89d

Herregud, du greier ikke å forstå kontekst når du leser en kommentar, DET er flaut det. Alle som har erfaring med disse klokkene skjønte vel hva hun mente.

TS, det ER stor feilmargin på disse klokkene. Selvfølgelig, vil jeg nesten si. Puls og skritt gir bare en indikator på forbrenning, ikke en fasit. Mener feilmarginen er på opptil 20%,og så er det individuelle forskjeller. Jeg bruker ikke slik klokke lenger, ble bare for dumt når jeg på en inaktiv dag liksom forbrant 3000 kalorier. Men det kan jo stemme for deg, høres ikke helt riv ruskende galt ut med tallene du presenterer. 

Det klokka uansett duger til er jo å sammenligne kalorier brukt. Du kan sammenligne om du forbrenner mer i dag enn i går, selv om tallet kanskje ikke er helt rett. 

Jeg ville prøvd meg på 2000 kalorier og sett hvordan det funker. 

Anonymkode: 02783...1b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme klokke. For meg stemmer det ganske dårlig tror jeg. Jeg har høy puls slik klokken tror jeg trenger hardere enn jeg gjør. Jeg tror den smarte teknikken er å velge en mengde kalorier eller to og holde seg til den. Eks 1600 i uken og 1800 i helgen. Etterhvert må den kanskje justeres ned. Så tar du trenings kalorier som buffer eller raskere nedgang. Eller bruker den til et lite måltid etter målrettet trening. Går man ikke ned må man senke litt eller bevege seg mer. 

Anonymkode: 3500c...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 23.33):

Jeg er kvinne, 27 år og har en bmi på 29.

Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg sjeldent under 3000 kcal dagllg. Som regel sier den mer. Jeg beveger meg mye og sitter sjeldent stille bortsett fra under måltid og på kvelden etter (den aktive ungen) er lagt. 

Går tur hver dag og løper etter ungen som nettopp har lært å gå. Prøver å trene på senter 2-3 ganger i uka (styrketrening for det meste - men av og til spinning eller andre gruppetimer). Går alt mellom 15 000 - 22 000 skritt daglig. Har i tilegg en aktiv jobb (men kjøpte klokka nå når jeg har ferie, så aner ikke hvordan ting ser ut med jobb - men jeg tipper ca likt nivå totalt i løpet av en dag).

I dag feks viser klokka at jeg har forbrent rett over 3400 kcal. Syntes det høres så utrolig høyt ut? Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg bør legge meg på for å gå ned i vekt, men innser jo at 1500 kanskje blir for lite. Bør jeg ta kalorinivået på klokka med en klype salt eller er det reelt? :)

Anonymkode: 8c45d...270

Tror jeg nok stemmer. Du har relativt høy vekt (bmi) og er veldig aktiv. De få gangene jeg selv går 15000-20000 skritt har jeg vært på en lang fjelltur.

Anonymkode: c81f6...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Herregud, man har overvekt, man er ikke "feit". Man har forresten også fedme. Det er noe man har, ikke noe man er. Dessuten så kan det godt hende at ts har en god helse, selv om hun har noe overvekt. Slutt å dømme så hardt.

Anonymkode: 41db8...d92

Verden vil bedras.

Anonymkode: 3c364...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...