Gå til innhold

Forbrenner jeg virkelig over 3000 kcal med mitt aktivitetsnivå?:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne, 27 år og har en bmi på 29.

Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg sjeldent under 3000 kcal dagllg. Som regel sier den mer. Jeg beveger meg mye og sitter sjeldent stille bortsett fra under måltid og på kvelden etter (den aktive ungen) er lagt. 

Går tur hver dag og løper etter ungen som nettopp har lært å gå. Prøver å trene på senter 2-3 ganger i uka (styrketrening for det meste - men av og til spinning eller andre gruppetimer). Går alt mellom 15 000 - 22 000 skritt daglig. Har i tilegg en aktiv jobb (men kjøpte klokka nå når jeg har ferie, så aner ikke hvordan ting ser ut med jobb - men jeg tipper ca likt nivå totalt i løpet av en dag).

I dag feks viser klokka at jeg har forbrent rett over 3400 kcal. Syntes det høres så utrolig høyt ut? Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg bør legge meg på for å gå ned i vekt, men innser jo at 1500 kanskje blir for lite. Bør jeg ta kalorinivået på klokka med en klype salt eller er det reelt? :)

Anonymkode: 8c45d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er kvinne, 27 år og har en bmi på 29.

Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg sjeldent under 3000 kcal dagllg. Som regel sier den mer. Jeg beveger meg mye og sitter sjeldent stille bortsett fra under måltid og på kvelden etter (den aktive ungen) er lagt. 

Går tur hver dag og løper etter ungen som nettopp har lært å gå. Prøver å trene på senter 2-3 ganger i uka (styrketrening for det meste - men av og til spinning eller andre gruppetimer). Går alt mellom 15 000 - 22 000 skritt daglig. Har i tilegg en aktiv jobb (men kjøpte klokka nå når jeg har ferie, så aner ikke hvordan ting ser ut med jobb - men jeg tipper ca likt nivå totalt i løpet av en dag).

I dag feks viser klokka at jeg har forbrent rett over 3400 kcal. Syntes det høres så utrolig høyt ut? Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg bør legge meg på for å gå ned i vekt, men innser jo at 1500 kanskje blir for lite. Bør jeg ta kalorinivået på klokka med en klype salt eller er det reelt? :)

Anonymkode: 8c45d...270

Kan høres riktig ut, jeg har en bmi på 31, forbrenner litt over 2000 kcal hvis jeg går 10.000 skritt (ifølge Fitbit)

Anonymkode: 8877a...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike klokker har stor feilmargin ifølge forskning

Anonymkode: 47dc6...4c0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er kvinne, 27 år og har en bmi på 29.

Ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg sjeldent under 3000 kcal dagllg. Som regel sier den mer. Jeg beveger meg mye og sitter sjeldent stille bortsett fra under måltid og på kvelden etter (den aktive ungen) er lagt. 

Går tur hver dag og løper etter ungen som nettopp har lært å gå. Prøver å trene på senter 2-3 ganger i uka (styrketrening for det meste - men av og til spinning eller andre gruppetimer). Går alt mellom 15 000 - 22 000 skritt daglig. Har i tilegg en aktiv jobb (men kjøpte klokka nå når jeg har ferie, så aner ikke hvordan ting ser ut med jobb - men jeg tipper ca likt nivå totalt i løpet av en dag).

I dag feks viser klokka at jeg har forbrent rett over 3400 kcal. Syntes det høres så utrolig høyt ut? Prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg bør legge meg på for å gå ned i vekt, men innser jo at 1500 kanskje blir for lite. Bør jeg ta kalorinivået på klokka med en klype salt eller er det reelt? :)

Anonymkode: 8c45d...270

Husk at den kanskje tar utgangspunkt i hva du forbrenner uten trening også, altså hvileforbrenning, altså at du da kanskje «bare» forbrenner 1000kcal med trening. Det er imponerende nok i løpet av en dag. Pluss at disse klokkene kan telle 20 skritt på feks å klippe over et ark.

jeg måtte slutte med min klokke pga vanvittige feilberegninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan høres riktig ut, jeg har en bmi på 31, forbrenner litt over 2000 kcal hvis jeg går 10.000 skritt (ifølge Fitbit)

Anonymkode: 8877a...624

Man forbrenner ikke 2000kcal på 10k skritt. Heller rundt 400. Hadde det vært tilfellet som du sier, ville det omtrent ikke vært mennesker som hadde noe i nærheten av overvekt. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 er altfor lite ja! :) Du vil føle det sliten, og dårlig form om du legger legger deg så lavt. Ville prøvd 2300 kanskje først i noen uker og sett om det hadde en virkning, også justert etter hvordan kroppen kjentes ut og om vekta flytter seg eller ikke. Ikke gå for hardt ut, for da går kroppen rett i veggen. Ikke bra i det hele tatt! Små justeringer er best for kroppen og helsa generelt. Ha litt tålmodighet og lytt til kroppens signaler. Hilsen ei som la seg på 900, og aldri skal gjøre det igjen. 

Anonymkode: d0efb...dbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Trolltunga said:

Man forbrenner ikke 2000kcal på 10k skritt. Heller rundt 400. Hadde det vært tilfellet som du sier, ville det omtrent ikke vært mennesker som hadde noe i nærheten av overvekt. 

Det er hele dags forbrenning min 🙄 forbrenner ca 1500,- kcal hvis jeg ikke går 10.000 skritt. 
står i innlegget hvis jeg går, ikke av 10.000 skritt ;) 

Anonymkode: 8877a...624

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er hele dags forbrenning min 🙄 forbrenner ca 1500,- kcal hvis jeg ikke går 10.000 skritt. 
står i innlegget hvis jeg går, ikke av 10.000 skritt ;) 

Anonymkode: 8877a...624

Du skrev at du forbrenner 2000kcal hvis du går 10k skritt. Og det er feil, så mye forbrenner man ikke. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunga said:

Du skrev at du forbrenner 2000kcal hvis du går 10k skritt. Og det er feil, så mye forbrenner man ikke. 
 

Ja jeg forbrenner 2000kcal når jeg går 10.000skritt. Jeg forbrenner ca 1500 hvis jeg ikke går noen skritt. 
hva er det som er vanskelig å forstå ? 

Anonymkode: 8877a...624

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk at slike klokker har stor feilmargin ifølge forskning

Anonymkode: 47dc6...4c0

Er det noen forskningsrapporter tilgjengelig😂?

Anonymkode: e9404...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 1800 i hvileforbrenning, og når jeg får lagt på rundt 17000 skritt (bla en mil med mye bakker), så kommer jeg til ca 2600kcal etter min klokkes beregning, altså 47kcal pr 1000 skritt. Vi forbrenner mindre på skritt enn mange tror. 
Men her er det ikke vanskelig å kutte over 1000kcal i mat pr dag - bare du sørger for at den maten du får i deg er næringsrik og mettende

Anonymkode: 7ba49...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverdagsforbrenning på rundt 1300 kalorier. Går jeg 10 000 skritt kan jeg komme opp i 1600, men har stillesittende jobb og ingen småbarn, så ligger ofte på 5000-6000 skritt. Var på Preikestolen nylig og bikket nesten 2500 kalorier den dagen.

Anonymkode: 05585...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ca 1800 i hvileforbrenning, og når jeg får lagt på rundt 17000 skritt (bla en mil med mye bakker), så kommer jeg til ca 2600kcal etter min klokkes beregning, altså 47kcal pr 1000 skritt. Vi forbrenner mindre på skritt enn mange tror. 
Men her er det ikke vanskelig å kutte over 1000kcal i mat pr dag - bare du sørger for at den maten du får i deg er næringsrik og mettende

Anonymkode: 7ba49...08e

Spiser du 2600 kcal?? 

Jeg går opp i vekt av å spise så mye mat. 1800 holder i massevis. Ikke engang nok til vekttap. Vi er alle forskjellige, men vi er vel ikke så forskjellige. 

Ts bør gjøre det enkelt for seg selv og glemme å telle kcal forbrent. Regnestykket er tullete all den tid 1000 forbrent ikke gjør at du kan bruke 1000 kcal på mat. Da ville de som trenge rmye kunne spist 20000 og fremdeles vært slanke, men sånn funker dwt jo ikke.  Legg deg på et nivå av kcal spist. 

Anonymkode: 3fc16...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får over 4000 skritt på å sykle 20 minutter til jobb. Det irriterer meg litt fordi jeg vet at å sykle den strekningen jeg gjør krever mindre energi enn å gå 4000 skritt, så jeg tar den målingen med en klype salt 

Anonymkode: 75095...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hverdagsforbrenning på rundt 1300 kalorier. Går jeg 10 000 skritt kan jeg komme opp i 1600, men har stillesittende jobb og ingen småbarn, så ligger ofte på 5000-6000 skritt. Var på Preikestolen nylig og bikket nesten 2500 kalorier den dagen.

Anonymkode: 05585...88d

Mener du hvileforbrenning? Isåfall har du ikke bare 1600 i forbrenning av å gå 6000 skritt. Hvileforbrenning innebærer at man ligger helt i ro og faster. Bare du spiser mat forbrenner du jo mer.

Anonymkode: a0916...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klokka mi viser 8000 før jeg har forlatt huset. Stort hus og går mye rundt, men likevel..   

Anonymkode: 3fc16...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunga skrev (10 timer siden):

Kan høres riktig ut, jeg har en bmi på 31, forbrenner litt over 2000 kcal hvis jeg går 10.000 skritt (ifølge Fitbit)

Dette var det du faktisk skrev. Ingenting om 1500kcal. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja jeg forbrenner 2000kcal når jeg går 10.000skritt. Jeg forbrenner ca 1500 hvis jeg ikke går noen skritt. 
hva er det som er vanskelig å forstå ? 

Anonymkode: 8877a...6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1500 høres greit ut. Lurer på om ikke den klokka di regner litt feil. Eller så regner den med basalforbrenninga di også.

Anonymkode: 20eef...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk at slike klokker har stor feilmargin ifølge forskning

Anonymkode: 47dc6...4c0

Ifht min vektnedgang og kalkulering i samarbeid med fitbit så stemmer ikke det nei. LITT feilmargin er det nok, men stor er å overdrive!

Anonymkode: 82dae...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...