Gå til innhold

Jeg hater leiligheten jeg nettopp har kjøpt pga. naboens røyklukt!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du først velger å klage til styret og deretter selge, kan dette brukes mot deg om du ikke informerer kjøper om røyklukt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 22.12):

Trodde jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten og kunne bli boende her til jeg ble gammel. Jeg har nettopp flyttet inn, det er sommer og varmt. Naboen(e) røyker som skorstein. Er snakk om en hel 20 pakning for dagen. Det er blokkleilighet og flere som røyker.

Jeg forstår veldig godt problemstillingen. Jeg var selv storrøyker for 20 år siden, men er i dag følsom for røyklukt. Jeg merker med en gang når naboen tar seg en blås fra balkongen. Ingen krise men det kan være litt ubehagelig så jeg kan forstå din situasjon om du konstant må leve i gammel røyklukt.

Så her har du et aldri så lite dilemma. Tar du det videre med styret og lager en sak ut av det så er det stor sjanse for at eventuelle kjøpere får denne informasjonen, enten via megler, styret eller nabo. Og om du ikke gjør noe med saken så vil det likevel oppstå problemer ved visning om det stinker gammel røyklukt.

Om det virkelig er så ille som jeg får  inntrykk av her, så mener jeg du bør lage en sak ut av det. Det er ikke din feil at du må leve som passiv røyker i din egen bolig, og da mener jeg dette blir et problem for sameiet eller borettslaget for her må det jo være flere som sliter med det samme... alle naboene kan jo ikke være stor-røykere.

Det er ingen god markedsføring for borettslaget dersom folk ikke vil flytte dit pga dårlig rykte, derfor mener jeg det er styret og ikke du som først tar samtalen med naboen. Om det ikke hjelper så bør dette gå  på borettslaget felleskostnader, å sørge for at det siver minst mulig røyk  inn i din leilighet.

Problemet er at naboen din ikke gjør noe galt her, det er ingen som kan forby han å røyke inne i sin egen leilighet, men jeg er ganske sikker på at det vil komme en ny lov om ikke alt for lenge.

Dette kunne også vært en sak for helsemyndighetene. 

Endret av klondrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 22.23):

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

Mannen min har astma, så trist å høre at folk tenker som deg. Du vet at det finnes mennesker som helsemessig plages av din røyking? Koster det deg så mye å gå et stykke vekk fra huset når du skal røyke?

Anonymkode: 54cb3...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 9.49):

Jeg synes det er rart at noen blir så plaget av røyklukt at jeg nesten tror det er psyken som spiller inn....  Jeg vet om flere som hevder de er allergiske mot røyk, men de samme personene kan godt sitte i grill-osen eller kose seg rundt et bål.  😉  Jeg har aldri røkt selv, men har hatt kjæreste som røkte og jeg har noen få venner som røyker.  Jeg synes ikke det lukter godt, men fryktelig plagsomt er det da ikke.   

Anonymkode: 3a224...da4

Moren min er allergisk mot røyk. Dvs hun blir veldig rød i øynene og får utslett i ansiktet. Men hun kan greit sitte rundt et bål. Tror du det er samme kjemikalier i bålrøyk som sigarettrøyk?  

Vi leide et sted med samme problem som hos ts. Mannen min har astma så det var verre for han enn meg. Men jeg kunne våkne midt på natta av naboens røyk som sev inn soveromsvinduet. Og jeg sover tungt! Selvsagt er det et problem for mange!!

Anonymkode: 54cb3...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja røyklukt er kjipt, men bor man i blokk er det bare sånn det er hvis du er uheldig nok- for det er lov. Hvis du skal unngå det helt må du kjøpe deg hus uten naboer. Det er uansett vanskelig å ordne opp hvis det plager deg når de røyker både inne og på verandaen. De skal være over gjennomsnittet greie hvis de gidder å gå ut av leiligheta, ta heisen/trappen ned og stille seg utenfor i all slags vær 20 ganger om dagen bare for å please deg.

Anonymkode: ce400...114

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjest Powermonger skrev (På 17.7.2021 den 10.29):

Til dere røykere på balkongene rundt om i landet, dere som ikke tror dere plager noen: Det STINKER SOM FAEN i 50 meters omkrets når dere holder på! Det er bare dere som er så miljøskadd at dere ikke kjenner lukta.

Det gjør drittmaten utlendinger lager også, ser ingen som klager på det. Det handler om preferanser, at man  ikke liker lukten er en ting, slutt for faen å dra inn passiv røyking når det ikke handler om det. 

Anonymkode: c60da...ff3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 0.17):

Nå vet du hvorfor selger solgte leilighet til deg. Du er sikkert nummer 5 som selger på grunn av kjederøyker nabo. Vi burde ha lov mot røyking i leiligheter og borettslag. 

Helvete vil det bli om man legaliserer hasj, det lukter enda mer forferdelig. 

Anonymkode: ee1a3...4a6

Ja, det lukter for jæ...  Jeg kan våkne flere ganger i løpet av en natt fordi en nabo her røyker hasj. Er så lei.

Det samme gjelder en nabo som hver morgen kl. 06.00 syv dager i uken røyker sigaretter på verandaen. Jeg våkner av den lukten også. Hadde jeg hatt råd hadde jeg flyttet. 

Jeg ønsker virkelig et forbud mot røyking i borettslag.

Anonymkode: 50c22...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det lukter for jæ...  Jeg kan våkne flere ganger i løpet av en natt fordi en nabo her røyker hasj. Er så lei.

Det samme gjelder en nabo som hver morgen kl. 06.00 syv dager i uken røyker sigaretter på verandaen. Jeg våkner av den lukten også. Hadde jeg hatt råd hadde jeg flyttet. 

Jeg ønsker virkelig et forbud mot røyking i borettslag.

Anonymkode: 50c22...94d

Bare å ta det opp på årsmøte det og få det inn i ordensreglementet. 

Anonymkode: 621e7...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 23.16):

Sikker på at det ikke er din leilighet som har vært røykt inn tidligere? Høres rart ut at slikt skal sive inn alle steder. For min del høres det mer ut som gammel røykelukt i din leilighet. Kanskje bare malt over.

Anonymkode: e58c1...4a4

Tenker det samme, og det kan være et spøkelse som røyker. 

Merkelig at så mange plutselige ble allergiske etter at røykeloven kom. 

Endret av Jytte
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare å ta det opp på årsmøte det og få det inn i ordensreglementet. 

Anonymkode: 621e7...3f2

Det har blitt forsøkt, privatlivets fred står over. En allergiker bør snakke med naboen sin, de fleste viser hensyn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 23.28):

Støtter denne. Grunnen til at man venter ett år er for å ikke skatte av overskudd på salg, men da mister man samtidig retten til å trekke fra tapet på skatten. Hvis du uansett tror du selger med tap så lønner det seg vel å selge før det har gått et år så du kan trekke fra tapet på skatten. Og om du mot formodning skulle selge med overskudd så er det vel ikke store summen, og det er like greit å bare betale skatt av det fremfor å sette livet på vent et år. 

Anonymkode: 29c7d...668

Hvordan funker dette? Kan noen komme med noen eksempler med tall? La si man selger leil med 100' kr i tap. 

Anonymkode: 2f4c1...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/16/2021 at 10:16 PM, Bose said:

Klag til styret. Hvorfor må du vente 1 år for å selge? Selger du før 1 år kan du trekke fra eventuelt tap etter salg.

Hva skal h*n klage til styret på? 

Anonymkode: 7aaac...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 12:20 AM, AnonymBruker said:

Huff, så dumt at det skulle bli slik. Hvor mange naboer er det snakk om? Det er vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Jeg tror jeg hadde snakket med styreleder om hva som kan gjøres og gi det noen måneder. Jeg skjønner godt at du blir frustrert. Kan du si i fra til naboen at du er allergisk mot røyk og at du får det inn i din leilighet? Håper virkelig det ordner seg❤️.

Anonymkode: ec4e4...314

Er da ingenting styret kan gjøre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 12:23 AM, AnonymBruker said:

Det er ingen menneskerett å røyke i egen bolig

Et borettslag i Ålesund gikk rettens vei for å få kastet ut en storrøyker og tapte. NBBL-advokat Laila Marie Bendiksen er kritisk til rettsanvendelsen og mener nabohensynet i større grad bør ivaretas ved sjenerende røyklukt.

https://www.nbbl.no/aktuelt/21-02-2020-det-er-ingen-menneskerett-a-royke-i-egen-bolig/

Anonymkode: ee1a3...4a6

Der fikk du vel svar på det du selv skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 2:05 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde glatt sagt ifra til styret, så kan de videreformidle at røyk inne i leilighetene er til sjenanse for andre. Her kom det nettopp opp en lapp i fellesarealet med påminnelse om grillregler, for første gang på 5 år. Rimelig sikker på at en nabo da har klagd på en annen nabo 😅 De fleste naboer ville godtatt å røyke på en side av leiligheten regner jeg med. Jeg hatet at naboer sutret over røyk da jeg røykte, men jeg røykte kun på en side, ute. Bruker man terrassen sin synes jeg ikke man har så mye å si. Man kan lukke vinduene sine. 

Anonymkode: 9584a...7c3

Kan ikke nekte noen å røyke i sitt eget hjem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 7/17/2021 at 2:16 AM, AnonymBruker said:

Du kan prøve å klage til styret, og høre med boligkjøperforsikringen om dere skal prøve å kreve avslag fra selger, eller heving av kjøpet.

Tror du virkelig på dette selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Du kan lage en sak på det og presenterer den på generalforsamlingen neste år. Det er har du rett på som andelseier om det er borettslag og saken må stemmes over. Dersom du får flertall så kan dere lage forbud mot røyking innendørs. Dersom det er mange som ikke røyker vil det være stor oppslutning for et forslag som dette. Er styreleder så vet at det er mulig. 

Anonymkode: e09e0...e99

Nei det kan man (dessverre) ikke gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2021 at 10:46 AM, AnonymBruker said:

Hei Ts, føler med deg. Sterkt. Vi flyttet også til et borettslag. Men er i dag ikke fornøyd. Nettopp på grunn av 45+ åringer som røyker fra de står opp til de legger seg. Vi har barn og vi kjenner røyken sive inn i stue og soverom. 

Vi skal flytte straks det lar seg gjøre.

Men før det så vurderer vi tiltak som å sette ut bleiebøtte med vifte mot naboen. Ser ikke at det kan være mot reglene hvis røyking er tillatt. Drittlukt det også.

Anonymkode: 76bad...6ae

Det går under søppel, og det er nok ikke lov å bare sette ut dessverre sel om et hadde vært til pass for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/16/2021 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

https://www.wsfm.com.au/wp-content/uploads/sites/11/2020/06/Vicky-Pollard-Little-Britain.jpg?crop=174px,0px,630px,755px&resize=680,816&quality=75

Anonymkode: 01540...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...