Gå til innhold

Jeg hater leiligheten jeg nettopp har kjøpt pga. naboens røyklukt!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten og kunne bli boende her til jeg ble gammel. Jeg har nettopp flyttet inn, det er sommer og varmt. Naboen(e) røyker som skorstein. Er snakk om en hel 20 pakning for dagen. Det er blokkleilighet og flere som røyker.

Jeg har 3 soverom, og har prøvd å bytte på å sove i stue, hovedsoverom og gjesterom. Det kommer røyklukt inn fra alle kanter. Hadde de ekle naboene bare røykt på balkongen i det minste så kunne jeg ha sovet på rommet i motsatt ende. Men det er folk som røyker inndørs med vinduene åpen. Så det er ikke ''fersk'' røyklukt som siver opp engang. Mer typ gammel mann boende i en innrøyka leilighet med vinduet på gløtt, og den lukten siver inn mitt vindu. 

Har måtte stenge alle ventilene i alle rom. Jeg sliter veldig med å sove når jeg ikke får frisk luft, spesielt på sommeren. Røyklukten kommer på alle tider av døgnet. Jeg våkner f.eks. 03:00 av at det stinker røyk. Jeg har en vifte men den gir ikke frisk luft.

Eneste jeg tenker på nå er at jeg vil selge.. Jeg må bo her 1 år minst, og jeg frykter å gå i tap ved salg så raskt. Men dette er intenst. Er ikke snakk om en liten pinne her og der, det oser inn røyklukt som fyller leiligheten dersom vinduene er åpen, minst 1 gang i timen (om ikke oftere).

 

Vet jo at det ikke er noe jeg kan gjøre med dette, folk har rett å røyke i sin private bolig. Bare følte for å få ut min frustrasjon her jeg sitter å koker i hel i min innestengte rom. Jeg blir skikkelig uvel av røyklukten, typ kvalm og svimmel. Våkner av lukten å må dekke nesen med dynen.

 

Visste ikke at røykende naboer skulle være et så stort problem for meg, men har innsett at jeg hadde hatt det bedre boende i en campingvogn på en øde plass, enn dette her. Eneste jeg tenker på nå er at jeg skal selge, at alt jeg kjøper må passe til et boligsalg, og at livet bare står på vent.

Anonymkode: 335bd...419

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klag til styret. Hvorfor må du vente 1 år for å selge? Selger du før 1 år kan du trekke fra eventuelt tap etter salg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente du ikke lukten på visning da? 

Anonymkode: 90f89...2f1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at det ikke er din leilighet som har vært røykt inn tidligere? Høres rart ut at slikt skal sive inn alle steder. For min del høres det mer ut som gammel røykelukt i din leilighet. Kanskje bare malt over.

Anonymkode: e58c1...4a4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på at det ikke er din leilighet som har vært røykt inn tidligere? Høres rart ut at slikt skal sive inn alle steder. For min del høres det mer ut som gammel røykelukt i din leilighet. Kanskje bare malt over.

Anonymkode: e58c1...4a4

Og det tenkte jeg også 

Anonymkode: 380b5...664

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikker på at det ikke er din leilighet som har vært røykt inn tidligere? Høres rart ut at slikt skal sive inn alle steder. For min del høres det mer ut som gammel røykelukt i din leilighet. Kanskje bare malt over.

Anonymkode: e58c1...4a4

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det tenkte jeg også 

Anonymkode: 380b5...664

Som kommer en gang i timen og ved åpne vinduer?

Anonymkode: 29c7d...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bose skrev (1 time siden):

Klag til styret. Hvorfor må du vente 1 år for å selge? Selger du før 1 år kan du trekke fra eventuelt tap etter salg.

Støtter denne. Grunnen til at man venter ett år er for å ikke skatte av overskudd på salg, men da mister man samtidig retten til å trekke fra tapet på skatten. Hvis du uansett tror du selger med tap så lønner det seg vel å selge før det har gått et år så du kan trekke fra tapet på skatten. Og om du mot formodning skulle selge med overskudd så er det vel ikke store summen, og det er like greit å bare betale skatt av det fremfor å sette livet på vent et år. 

Anonymkode: 29c7d...668

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme. Jeg ville faktisk ha solgt og flyttet. Hadde ikke villet ta det opp med naboen heller, men om du er tøff kan du be de om å ta hensyn, spesielt på sommeren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn luftesystem som filtrerer ut røyklukt? Kanskje luft til luft varmepumpe? Skaffe deg noen planter til å forbedre luftkvaliteten etc. ? 

Anonymkode: 0fe6d...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

For et sjarmerende vesen du er.. aldeles nydelig.

Anonymkode: c1df6...2eb

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde klikka. Støtter salg! 

Anonymkode: f0c71...aa9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen ventilene eller så risikerer du større problemer enn røyklukt. 
jeg hadde flyttet om ett år hvis jeg var deg. 

Anonymkode: b451d...870

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

Riktig god bedring :klaske:

Anonymkode: 2abfd...2ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå vet du hvorfor selger solgte leilighet til deg. Du er sikkert nummer 5 som selger på grunn av kjederøyker nabo. Vi burde ha lov mot røyking i leiligheter og borettslag. 

Helvete vil det bli om man legaliserer hasj, det lukter enda mer forferdelig. 

Anonymkode: ee1a3...4a6

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heftig passiv røyking, må være hèlt for jævlig. Får en følelse av at megler burde beskrevet nabolaget litt mer rettmessig. Et helt nabolag med folk som røyker inne høres jo helt på jordet ut... 

Anonymkode: 2abfd...2ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så dumt at det skulle bli slik. Hvor mange naboer er det snakk om? Det er vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Jeg tror jeg hadde snakket med styreleder om hva som kan gjøres og gi det noen måneder. Jeg skjønner godt at du blir frustrert. Kan du si i fra til naboen at du er allergisk mot røyk og at du får det inn i din leilighet? Håper virkelig det ordner seg❤️.

Anonymkode: ec4e4...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å røyke i egen bolig

Et borettslag i Ålesund gikk rettens vei for å få kastet ut en storrøyker og tapte. NBBL-advokat Laila Marie Bendiksen er kritisk til rettsanvendelsen og mener nabohensynet i større grad bør ivaretas ved sjenerende røyklukt.

https://www.nbbl.no/aktuelt/21-02-2020-det-er-ingen-menneskerett-a-royke-i-egen-bolig/

Anonymkode: ee1a3...4a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...