Gå til innhold

Jeg hater leiligheten jeg nettopp har kjøpt pga. naboens røyklukt!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Robin666

Kontakt megler og kreve heving. Konstant røyklukt er noe selger skulle informert om, dersom det er så ille som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan jo ikke nekte folk å røyke i sitt eget hjem, men det er to ting du kan gjøre:

1: opprett kontakt med naboene og de om dere kan komme til en minnelig løsning. Jeg syns dette er mye bedre enn å blande inn styret. Det er ikke så mye styret får gjort noe med uansett, og jeg tror nok de fleste vil være mer velvillig mot en nabo som prater til de direkte, enn om de får strenge lapper fra styret. 

2: se hva som kan gjøres for å tette mellom etasjene. Her kan man faktisk dra inn styret. Å tette mellom leiligheter kan også være relevant med tanke på brannvern. Det hjelper jo ikke mot røyk som kommer gjennom åpne binduer så klart, men vil hjelpe inne, og det kan være billigere og enklere enn å selge og flytte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er rart at noen blir så plaget av røyklukt at jeg nesten tror det er psyken som spiller inn....  Jeg vet om flere som hevder de er allergiske mot røyk, men de samme personene kan godt sitte i grill-osen eller kose seg rundt et bål.  😉  Jeg har aldri røkt selv, men har hatt kjæreste som røkte og jeg har noen få venner som røyker.  Jeg synes ikke det lukter godt, men fryktelig plagsomt er det da ikke.   

 

Anonymkode: 3a224...da4

Hvorfor skal jeg akseptere at andre skal fyre opp en røyk og ha det i trynet mitt, i motsetning til hvor jeg frivillig fyrer opp et bål? (Ikke at jeg gjør dette). Tror du hadde hatt en annen oppfatning om du feks hadde astma. Røyking er en uting. Røyking er ikke sunt. Hvorfor skal jeg akseptere å få andres usunne vaner i mitt liv? Skjerp deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er rart at noen blir så plaget av røyklukt at jeg nesten tror det er psyken som spiller inn....  Jeg vet om flere som hevder de er allergiske mot røyk, men de samme personene kan godt sitte i grill-osen eller kose seg rundt et bål.  😉  Jeg har aldri røkt selv, men har hatt kjæreste som røkte og jeg har noen få venner som røyker.  Jeg synes ikke det lukter godt, men fryktelig plagsomt er det da ikke.   

 

Anonymkode: 3a224...da4

Det er forskjell på å sitte med venner på fest som røyker en gang i blant, og det å bli påtvunget å være passiv røyker i sitt eget hjem. Grilling gjør man gjerne et par ganger på sommeren, de fleste skygger unna dersom grillrøyken kommer direkte mot deg. Men å få inn sur røyklukt 24/7 i eget hjem dersom man ønsker frisk luft..DET er ganske plagsomt.

Anonymkode: 335bd...419

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fell your pain. Har bodd sånn jeg også, men jeg leide heldigvis bare. Gammel mann som bodde vegg i vegg med meg, han hadde bodd der i flere tiår og røyket som en svamp inne i leiligheten sin. Lukten slo mot meg allerede i oppgangen. Stua mi som lå nærmest hannes leilighet hadde hele tiden en eim av sur innrøyket leilighet uansett hvor mye jeg vasket og luftet. Nyttet heller ikke å klage til styret, da gamlingen hadde bodd der i såå mange år og han var jo såå lojal og grei å ha med å gjøre så å be han slutte å røyke i sin egen leilighet hadde de bare ikke hjerte til å gjøre. Herregud.. Jeg flyttet ikke lenge etter. Og regner med alle som flytter inn der etter meg kommer til å gjøre det samme. 

Anonymkode: 83d61...421

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er rart at noen blir så plaget av røyklukt at jeg nesten tror det er psyken som spiller inn....  Jeg vet om flere som hevder de er allergiske mot røyk, men de samme personene kan godt sitte i grill-osen eller kose seg rundt et bål.  😉  Jeg har aldri røkt selv, men har hatt kjæreste som røkte og jeg har noen få venner som røyker.  Jeg synes ikke det lukter godt, men fryktelig plagsomt er det da ikke.   

 

Anonymkode: 3a224...da4

Så fordi du har frivillig sex med mannen din så synes du det er greit at alle menn har sex med deg når de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her driver naboen på å demonstrativt hoste om jeg røyker ute. Vi har terrasser og ikke tak over. Hva skjer. Jeg røyker inne i et rom vegg i vegg med naboens soverom. Jeg gir faen i om naboen plages. 

Anonymkode: efe24...e6f

Dere røykere er jaggu noe for dere selv

Anonymkode: 26c8a...c1a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powermonger

Til dere røykere på balkongene rundt om i landet, dere som ikke tror dere plager noen: Det STINKER SOM FAEN i 50 meters omkrets når dere holder på! Det er bare dere som er så miljøskadd at dere ikke kjenner lukta.

Endret av Powermonger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trodde jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten og kunne bli boende her til jeg ble gammel. Jeg har nettopp flyttet inn, det er sommer og varmt. Naboen(e) røyker som skorstein. Er snakk om en hel 20 pakning for dagen. Det er blokkleilighet og flere som røyker.

Jeg har 3 soverom, og har prøvd å bytte på å sove i stue, hovedsoverom og gjesterom. Det kommer røyklukt inn fra alle kanter. Hadde de ekle naboene bare røykt på balkongen i det minste så kunne jeg ha sovet på rommet i motsatt ende. Men det er folk som røyker inndørs med vinduene åpen. Så det er ikke ''fersk'' røyklukt som siver opp engang. Mer typ gammel mann boende i en innrøyka leilighet med vinduet på gløtt, og den lukten siver inn mitt vindu. 

Har måtte stenge alle ventilene i alle rom. Jeg sliter veldig med å sove når jeg ikke får frisk luft, spesielt på sommeren. Røyklukten kommer på alle tider av døgnet. Jeg våkner f.eks. 03:00 av at det stinker røyk. Jeg har en vifte men den gir ikke frisk luft.

Eneste jeg tenker på nå er at jeg vil selge.. Jeg må bo her 1 år minst, og jeg frykter å gå i tap ved salg så raskt. Men dette er intenst. Er ikke snakk om en liten pinne her og der, det oser inn røyklukt som fyller leiligheten dersom vinduene er åpen, minst 1 gang i timen (om ikke oftere).

 

Vet jo at det ikke er noe jeg kan gjøre med dette, folk har rett å røyke i sin private bolig. Bare følte for å få ut min frustrasjon her jeg sitter å koker i hel i min innestengte rom. Jeg blir skikkelig uvel av røyklukten, typ kvalm og svimmel. Våkner av lukten å må dekke nesen med dynen.

 

Visste ikke at røykende naboer skulle være et så stort problem for meg, men har innsett at jeg hadde hatt det bedre boende i en campingvogn på en øde plass, enn dette her. Eneste jeg tenker på nå er at jeg skal selge, at alt jeg kjøper må passe til et boligsalg, og at livet bare står på vent.

Anonymkode: 335bd...419

Vi kjøpte oss leilighet før jul og sliter med at naboen tenner røkelse! 

Blir veldig intens noen ganger og jeg får ofte migrene anfall. 

Så føler med deg😥

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, føler med deg. Sterkt. Vi flyttet også til et borettslag. Men er i dag ikke fornøyd. Nettopp på grunn av 45+ åringer som røyker fra de står opp til de legger seg. Vi har barn og vi kjenner røyken sive inn i stue og soverom. 

Vi skal flytte straks det lar seg gjøre.

Men før det så vurderer vi tiltak som å sette ut bleiebøtte med vifte mot naboen. Ser ikke at det kan være mot reglene hvis røyking er tillatt. Drittlukt det også.

Anonymkode: 76bad...6ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trodde jeg hadde kjøpt drømmeleiligheten og kunne bli boende her til jeg ble gammel. Jeg har nettopp flyttet inn, det er sommer og varmt. Naboen(e) røyker som skorstein. Er snakk om en hel 20 pakning for dagen. Det er blokkleilighet og flere som røyker.

Jeg har 3 soverom, og har prøvd å bytte på å sove i stue, hovedsoverom og gjesterom. Det kommer røyklukt inn fra alle kanter. Hadde de ekle naboene bare røykt på balkongen i det minste så kunne jeg ha sovet på rommet i motsatt ende. Men det er folk som røyker inndørs med vinduene åpen. Så det er ikke ''fersk'' røyklukt som siver opp engang. Mer typ gammel mann boende i en innrøyka leilighet med vinduet på gløtt, og den lukten siver inn mitt vindu. 

Har måtte stenge alle ventilene i alle rom. Jeg sliter veldig med å sove når jeg ikke får frisk luft, spesielt på sommeren. Røyklukten kommer på alle tider av døgnet. Jeg våkner f.eks. 03:00 av at det stinker røyk. Jeg har en vifte men den gir ikke frisk luft.

Eneste jeg tenker på nå er at jeg vil selge.. Jeg må bo her 1 år minst, og jeg frykter å gå i tap ved salg så raskt. Men dette er intenst. Er ikke snakk om en liten pinne her og der, det oser inn røyklukt som fyller leiligheten dersom vinduene er åpen, minst 1 gang i timen (om ikke oftere).

 

Vet jo at det ikke er noe jeg kan gjøre med dette, folk har rett å røyke i sin private bolig. Bare følte for å få ut min frustrasjon her jeg sitter å koker i hel i min innestengte rom. Jeg blir skikkelig uvel av røyklukten, typ kvalm og svimmel. Våkner av lukten å må dekke nesen med dynen.

 

Visste ikke at røykende naboer skulle være et så stort problem for meg, men har innsett at jeg hadde hatt det bedre boende i en campingvogn på en øde plass, enn dette her. Eneste jeg tenker på nå er at jeg skal selge, at alt jeg kjøper må passe til et boligsalg, og at livet bare står på vent.

Anonymkode: 335bd...419

Hvordan vet du at det er snakk om en 20-pakning pr dag? 

Anonymkode: 6c443...66d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powermonger skrev (1 time siden):

Folk som røyker i 2021 er vel ganske ute å kjøre uansett.

Summen av lastene er ofte konstant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ingen menneskerett å røyke i egen bolig

Et borettslag i Ålesund gikk rettens vei for å få kastet ut en storrøyker og tapte. NBBL-advokat Laila Marie Bendiksen er kritisk til rettsanvendelsen og mener nabohensynet i større grad bør ivaretas ved sjenerende røyklukt.

https://www.nbbl.no/aktuelt/21-02-2020-det-er-ingen-menneskerett-a-royke-i-egen-bolig/

Anonymkode: ee1a3...4a6

Retten mener altså at det er greit å forgifte og drepe andre.

Flott rettssystem vi har.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (1 time siden):

Man kan jo ikke nekte folk å røyke i sitt eget hjem

Det burde man faktisk gjøre. Det bør være forbudt å røyke på en sånn måte at det kan påvirke andre, og røyker man inne så vil det påvirke andre.

Det er rett og slett tåpelig at det ikke er enda strengere regler rundt røyking.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er rart at noen blir så plaget av røyklukt at jeg nesten tror det er psyken som spiller inn....  Jeg vet om flere som hevder de er allergiske mot røyk, men de samme personene kan godt sitte i grill-osen eller kose seg rundt et bål.  😉  Jeg har aldri røkt selv, men har hatt kjæreste som røkte og jeg har noen få venner som røyker.  Jeg synes ikke det lukter godt, men fryktelig plagsomt er det da ikke.   

 

Anonymkode: 3a224...da4

Det er giftig og skadelig. Selv gammel røyklukt inneholder giftige og farlige partikler.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem selv. Naboleiligheten er leid ut til noen som røyker, det siver rett inn på soverommene og det er jo digg å måtte sove med vinduene lukket midt på sommeren. 🤦‍♀️ 
 

Anonymkode: 48fed...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må virkelig publisere dette overalt? Kjære deg slutt nå i det minste å røyke selv, så skal jeg gi deg medfølelse. 

Anonymkode: 3a545...a9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen" med vettet i behold prøver å selge boligen sin i juli. Det er midt i ferietiden og få eller ingen på visning, lite å hente på markedet da.

Dette tar seg opp igjen i tiden rundt skolestart, så rundt slutten av august. Prøv å legge ut boligen din for salg da og se om ikke prisen også har justert seg litt i den nye sesongen.

Jeg skjønner godt at du sliter med å takle røyklukten, den høres voldsomt plagsom ut. Er tidligere røyker selv, men det er ti år siden jeg sluttet. Jeg røyket imidlertid ikke inne da. 

Vi kommer forhåpentligvis til å se andre lover og regler mht røyking i fremtiden, får vi håpe. Kanskje flere utbyggere vil selge boligene, hele blokker, med røykeforbud innfelt i reglene fra utgangspunktet? Det hadde vært noe! Da kan ingen komme og røyke der senere. Det finnes faktisk noen som selger slike leiligheter i bygg med røykeforbud. Så noen til salgs i Bærum utenfor Oslo, for eks.: artikkel om det her

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Har selv vært røyker og er langt ifra noen fanatiker når det gjelder røyklukt. Har røyker naboen hasj. Riktignok på balkongen, men jeg har takvinduer rett over. Dette er jo ikke noe som skjer konstant men til et mer eller mindre fast klokkeslett om kvelden. Irriterende i starten, men har blitt vandt til det nå. Hadde nok vurdert å flytte om jeg var i din situasjon.

Anonymkode: 2921b...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bose skrev (På 16.7.2021 den 22.16):

Klag til styret. Hvorfor må du vente 1 år for å selge? Selger du før 1 år kan du trekke fra eventuelt tap etter salg.

Det har ingen hensikt og klage til styret. Folk har lov og røyke i sin egen leilighet og veranda. Sånn er det dessverre når man flytter inn i blokk. Vi har samme greia her at folk har klagd på røykelukt men det er faktisk ingenting et styre kan gjøre. Jeg røyker selv med på veranda. Røyker man inne så går det som regel i ventilasjonssystemet, spesielt merker man det i eldre borettslag der det er gammel ventilasjonsanlegg. Her har flere prøvd å få forbud mot røyk men det er faktisk ikke lov. 

Anonymkode: dfd00...697

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...