Gå til innhold

Kvinnelandslaget må spille i truser - menn kan spille i shorts - er det greit?


Gjest DEN NAKNE GARTNER

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det ikke greit. Og at det ikke libr gjort noe med, sier jo alt om idrettledelsen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Realverdien skrev (1 minutt siden):

Under tvang? Man er da frivillig på landslaget.

Må si at jeg noen ganger ser på strandvolleyball. Uten sexyfaktoren hadde ikke sporten hatt publikum, hverken herre eller dame varianten.

Synes det er helt greit at det er uniformskrav i idretter der man skal vurdere 

At mennene må ha short skyldes jo at hele kuk stellet henger og slenger foran og bak alle veier på dem. Damene har jo ikke dette, og man får bedre inntrykk av innsatsen på bommen.

Videre tipper jeg de samme damene som raser mot idrettsantrekkene til disse som søker å vise seg frem gjennom sporten, ville klikket i vinkel om en mann postet noe om "hvorfor er badedraktene helt oppi rumpesprekken i år?" Burde de ikke dekke seg mere til? (Noe jeg faktisk har lurt litt på de siste par årene).

 

 

Nå var du litt vel enkel. Ja det er tvang. Man har da rett til å utøve idrett på høyt nivå, uten å måtte bli utsatt for kjønnsdiskriminering. Landslagsdrakten har ingen praktisk funksjon bortsett fra å vise mest mulig hud for kvinnene. 

Det er heller ingen ting galt med uniformskrav. Det er utformingen av denne som er problematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Dolce skrev (3 minutter siden):

Skulle gjerne sett kjønnssammensetningen blant sjefene i den idrettsorganisasjonen som har satt disse reglene. Tviler på at det er over 50% kvinner der, for å si det sånn. 

Kanskje det skulle være uniformsplikt for idrettspampene - Så kan de gå rundt i tettsittende truser og topper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (1 minutt siden):

Nå var du litt vel enkel. Ja det er tvang. Man har da rett til å utøve idrett på høyt nivå, uten å måtte bli utsatt for kjønnsdiskriminering. Landslagsdrakten har ingen praktisk funksjon bortsett fra å vise mest mulig hud for kvinnene. 

Det er heller ingen ting galt med uniformskrav. Det er utformingen av denne som er problematisk. 

Er det kjønnsdiskriminering at de har forskjellige uniformer+

Landslagsdrakten for kvinner gjør vel at det ikke fester seg sand på klærne, og er kjølige og greie i varmen?

Litt av poenget er vel å speile "stranda", altså slik vanlige folk kjenner igjen strandvolleyballspillet. I realiteten spiller jo de fleste mannfolk i bar overkropp på stranda, og damene i enda mindre klær, så de holder da enda litt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke greit, og jeg tror trådstarter er inne på noe når han sier det handler om forgubbing. De fleste av særforbundene internasjonalt er fulle av gamle gubber med antikvariske holdninger. Mange av dem kommer også fra land som ikke har kommet like langt som Norge når det gjelder å se kvinner som hele mennesker og ikke sexsymboler. Jeg heier på de norske jentene som tar denne kampen, akkurat som jeg heier på turnjentene og alle andre som har gjort og kommer til å gjøre opprør mot slikt.

Og den som mener at interessen vil synke kan umulig vite noe som helst om dameturn. Det er ikke på grunn av de minimale antrekkene at selv mange som ikke kan noe om turn har hørt om Nadia Comaneci, Olga Korbut og Simone Biles, det er kun fordi de gjennom prestasjoner har skrevet seg inn i historiebøkene på en måte ingen mannlige turnere har klart.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogkatten skrev (4 minutter siden):

Det er selvsagt ikke greit, og jeg tror trådstarter er inne på noe når han sier det handler om forgubbing. De fleste av særforbundene internasjonalt er fulle av gamle gubber med antikvariske holdninger. Mange av dem kommer også fra land som ikke har kommet like langt som Norge når det gjelder å se kvinner som hele mennesker og ikke sexsymboler. Jeg heier på de norske jentene som tar denne kampen, akkurat som jeg heier på turnjentene og alle andre som har gjort og kommer til å gjøre opprør mot slikt.

Og den som mener at interessen vil synke kan umulig vite noe som helst om dameturn. Det er ikke på grunn av de minimale antrekkene at selv mange som ikke kan noe om turn har hørt om Nadia Comaneci, Olga Korbut og Simone Biles, det er kun fordi de gjennom prestasjoner har skrevet seg inn i historiebøkene på en måte ingen mannlige turnere har klart.

Har aldri hørt om disse bertene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hørt de aktive har klagd over antrekket de utøver sporten i. Personlig gjør det meg ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Har ikke hørt de aktive har klagd over antrekket de utøver sporten i. Personlig gjør det meg ingen ting.

Da har du ikke fulgt med.

https://www.dagbladet.no/sport/tvunget-til-a-kle-av-seg/74011581

De blir bøtelagt om de spiller i liten shorts i stedet for truse. Det er så fuckings provoserende.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 minutt siden):

Da har du ikke fulgt med.

https://www.dagbladet.no/sport/tvunget-til-a-kle-av-seg/74011581

De blir bøtelagt om de spiller i liten shorts i stedet for truse. Det er så fuckings provoserende.

Hahahaha, der kan en se,et land som satte seg på bak beina å det var noen rødstrømper fra Norge 😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Realverdien skrev (9 minutter siden):

Er det kjønnsdiskriminering at de har forskjellige uniformer+

Landslagsdrakten for kvinner gjør vel at det ikke fester seg sand på klærne, og er kjølige og greie i varmen?

Litt av poenget er vel å speile "stranda", altså slik vanlige folk kjenner igjen strandvolleyballspillet. I realiteten spiller jo de fleste mannfolk i bar overkropp på stranda, og damene i enda mindre klær, så de holder da enda litt igjen. 

Nei ikke at de har ulike uniformer men det er kjønnsdiskriminering at et kjønn blir tvunget til å vise kropp og bruke en uniform som kun spiller på å vise kropp. 

"speile stranda" er helt greit. Kvinnelandslaget trenger fortsatt ikke å gå med små truser av den grunn - det er mange andre løsninger på bekledning som fortsatt er gode. Det du glemmer er at dette er internasjonal idrett på høyt nivå - ikke en strandfest, bading eller soling som privatperson. Det er problematisk at internasjonal idrett påtvinger landslag å gå med små truser som viser mest mulig hud og kropp. 

Her er bildet som viser hva landslaget ønsket å gå med i stedet for de små trusene. Ikke fortell meg at dette ikke "speiler stranden" om det skulle være et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Smeltemann skrev (7 minutter siden):

Hahahaha, der kan en se,et land som satte seg på bak beina å det var noen rødstrømper fra Norge 😂😂😂😂😂

Det er ikke ett land som er misfornøyd med dette. Håndball president Kåre Geir Lio forteller at både Sverige, Danmark, Frankrike og Norge vil sende et skriv til EHF, for å nok en gang prøve å få til en endring i regelverket. Så nei, mange er i mot denne latterlige praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er tullete. Hva er argumentet for at de ikke i det minste kunne hatt på seg en boxertruse eller sykkelshorts? Hvorfor må de være så bittesmå at damene blir ukomfortabel? Samme med turn. Hvorfor må deres kropper synes mere enn mannekroppene? 

Like idiotisk er det at afrosvømmere er tvunget til å ha en "flat" frisyre fordi de ikke får lov til å bruke badehetter som har plass nok til det naturlige håret deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 10.54
32 minutter siden, Realverdien said:

Er det kjønnsdiskriminering at de har forskjellige uniformer+

Landslagsdrakten for kvinner gjør vel at det ikke fester seg sand på klærne, og er kjølige og greie i varmen?

Litt av poenget er vel å speile "stranda", altså slik vanlige folk kjenner igjen strandvolleyballspillet. I realiteten spiller jo de fleste mannfolk i bar overkropp på stranda, og damene i enda mindre klær, så de holder da enda litt igjen. 

Du får ikke mindre sand i trusa (eller kusa) av at den er bitteliten. Tvert i mot. Hvis shorts funker for menn så funker det for kvinner også. Utrolig at det i det hele tatt er en diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaja.

Tipper jeg er en av svært få som faktisk er publikummer til dennansporten.

Skrur av dersom det blir niqab eller lårlange tights på damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at dette var en problemstilling for rundt 15 år siden. Helt latterlig at kvinner fortsatt blir tvunget til å kle av seg.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...