Gå til innhold

Tenåringene spiser oss ut av huset.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- havregrøt med melk og vann,  og maks to egg utenom faste måltider. 

- Kan spise dobbel porsjon til frokost, lunsj, middag og kveldsmat

Hilsen en som kom fra familie med 5 søsken tett i alder og en familie med trang økonomi. 

Anonymkode: 6b444...718

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (1 time siden):

Vil tro disse barna er overvektige idag. Har hatt tenåringer selv men det du beskriver er helt hinsides. Tror knapt mine barn spiste 13 skiver på en uke. (Men nå er begge mine sylslanke) 

Eh det er da ikke sikkert, forøvrig kan man være sylslank selv om man spiser mye mat alrså 

Anonymkode: e44e5...d54

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (3 timer siden):

Helt enig.

Jeg kan ikke fordra barn. Men man skal selvfølgelig kjøpe så mye mat de bare vil ha. Alt annet er jo sykt. SYKT.

Eksempelet med de barna som spiser 14 brødskiver med roastbeef er jo verst. Man kjøper "kjip" mat som barna ikke vil ha, for ellers blir det for dyrt? OM en guttunge spiser et helt brød, så har man jo lyktes som kokk og forelder, slik jeg ser det.

Høres fantastisk ut om barna spiser en hel grillet kylling, med ris og en liter melk. Gjerne litt grønnsaker til da.

Kan ikke tro annet enn at mange på KG enten troller, eller skriver for å provosere. Uhørt at "barna mine spiser for mye".

Alt tatt med forbehold om at man ikke har overvektige barn da.

Er dessverre veldig mange spiseforstyrrede mødre der ute som tror at aktive tenåringer trenger like lite mat som dem. Vokste selv opp med en mor som kun spiste fire riskaker, en fugleporsjon middag og en blåbæryoghurt hver dag og mente vi tenåringene skulle gjøre det samme. Det endte opp med at alltid var slappe og dårlige og dro til venner og andre familiemedlemmer for å få nok mat.

Anonymkode: 4ab15...c5a

• Liker 11
Gjest Jon Are
Skrevet
ukjentjente skrev (1 time siden):

Skjønner ikke dette jeg heller.. en hel kylling til lunsj? Høres helt sykt ut. Har to nevøer og søsteren min sier at han ene spiser masse, men masse der er kanskje halvparten av det som nevnes i denne tråden og vel så det… 

Jeg jobber i butikk og ser stadig ungdom som bikker til overvektig eller er på god vei. Mine foreldre osv spiste da virkelig ikke så mye og de ble helt normale mennesker? Spiste mye om de trente mye men så mye? Sykt. Men «normalen»  er nok en del flere kg nå enn før… 

mhar flere ungdommer i familien og har seriøst aldri erfart noe av det som skrives her.. vedder på at det er mye overspising ute og går om god mat kjøpes inn.. kjøp kjip kneipp og et pålegg de ikke er så fan av så skal dere se at budsjettet synker… nesten litt kvalmt å lese om 😛 og blir stadig sjokka over hvor sinnsykt mye melk nordmenn kjøper 😝

Absolutt. Det er nesten litt kvalmt. Når vi det at vi blir tjukkere og tjukkere,. Er det greit å etablerer gode og sunne matvaner fra en er ung.. serverte mindre porsjoner og server vann. Dropp melk og juice.

AnonymBruker
Skrevet

Min storebror har fortalt meg at han var konstant sulten fra 14 til 17 år. Sånn jeg husker det spiste han hele tiden. Han trente hver dag i tillegg til gym og valgfag fotball. I dag er han en sunn slank og aktiv mann.

Jeg blir litt sjokkert over forslag om at man skal begrense matinntaket til aktive barn som er sultne ved å kjøpe kjip mat. God sunn mat til barn som vokser vil for meg være noe av det jeg prioriterer å bruke penger på. 

Anonymkode: 95ec6...960

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
ukjentjente skrev (1 time siden):

Seriøst? Nordmenn bør seriøst kutte ned på melka og tenke litt på de stakkars dyra oppi det her og.. hva med å prøve havremelk eller annet? Eller… vann?., juice er da heller ikke sunt å bøtte ned på. Masse sukker i det. 

Havremelk er dyrt. Forsåvidt enig i at melk kan kuttes ned på. Personlig syns jeg det er noe svineri, og bruker det ikke i det hele tatt. Omtanken min går ikke til dyrene først og fremst, men er enig i at man kunne behandlet dem bedre. Lykkelige dyr, gir bedre produkter. Kvalitet over kvantitet.

Juice er også noe tull. Er jo rene sukkerbitene i flytende form. Rører det ikke. Så helt enig der.

Anonymkode: 3aec6...708

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke alle tåler melk like godt selv om de liker det…  Her går det i laktosefri melk og begrensninger for å holde magen i sjakk.  Tåler ikke for mye og ett stort glass gir nok næring.

En lier lettmelk er rundt 400 kalorier så trenger ikke drikke kalorier heller.

Anonymkode: 66825...5ef

Nei det sier seg vel selv da. Hvis man tåler noe dårlig så må man begrense det, men det var ikke diskusjonen her.

Jeg har ikke fortalt mine barn noe om kaloriinnhold i noe som helst, ei heller hvor mange kalorier man bør få i seg. Eneste de vet, foreløpig, er forskjellen på sunn og usunn mat. Melk er sunt. Dersom min sønn får i seg 400 kalorier av en liter melk så er det helt i orden! Han har uansett ikke plass til så mye mer etter en liter melk. 

Matinntak regulerer seg forresten selv. Da det ble treningsforbud i vinter så forsvant det en tredjedel fra matbudsjettet. Ingen av oss endret vaner noe spesielt den tiden annet enn at sønnen min trengte mindre mat fordi han var mindre aktiv. Så lenge unga ikke er tjukke så la de spise!

Anonymkode: 65b51...c31

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min storebror har fortalt meg at han var konstant sulten fra 14 til 17 år. Sånn jeg husker det spiste han hele tiden. Han trente hver dag i tillegg til gym og valgfag fotball. I dag er han en sunn slank og aktiv mann.

Jeg blir litt sjokkert over forslag om at man skal begrense matinntaket til aktive barn som er sultne ved å kjøpe kjip mat. God sunn mat til barn som vokser vil for meg være noe av det jeg prioriterer å bruke penger på. 

Samme her. Besvimte flere ganger på trening fordi jeg fikk for lite mat og måtte en periode bare slutte fordi jeg ikke hadde nok energi. Heldigvis flyttet vi til slutt til min far som gav meg og min bror nok mat slik at vi kunne fortsette å blomstre i idrettene vi elsket. som voksne er vi begge slanke, sterke muskuløse mennesker som trener hver dag og har et sunt kosthold.

Anonymkode: 4ab15...c5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (2 timer siden):

Vil tro disse barna er overvektige idag. Har hatt tenåringer selv men det du beskriver er helt hinsides. Tror knapt mine barn spiste 13 skiver på en uke. (Men nå er begge mine sylslanke) 

Det er ikke hinsides. Det er helt normalt for unger som driver med toppidrett. Vedkommende sa at dette var langrensunger, nå vet ikke jeg hvor aktive de er kontra andre idretter på toppnivå, men av de jeg har sett så er de rimelig dedikerte og de trenger mye mat! Min driver med hockey og det er helt normalt med 13 skiver til lunsj. Jeg har servert mat på turneringer, du vil bli overrasket over hvor mye mat de klarer å konsumere! Og ingen av dem er overvektige!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
ukjentjente skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke dette jeg heller.. en hel kylling til lunsj? Høres helt sykt ut. Har to nevøer og søsteren min sier at han ene spiser masse, men masse der er kanskje halvparten av det som nevnes i denne tråden og vel så det… 

Jeg jobber i butikk og ser stadig ungdom som bikker til overvektig eller er på god vei. Mine foreldre osv spiste da virkelig ikke så mye og de ble helt normale mennesker? Spiste mye om de trente mye men så mye? Sykt. Men «normalen»  er nok en del flere kg nå enn før… 

mhar flere ungdommer i familien og har seriøst aldri erfart noe av det som skrives her.. vedder på at det er mye overspising ute og går om god mat kjøpes inn.. kjøp kjip kneipp og et pålegg de ikke er så fan av så skal dere se at budsjettet synker… nesten litt kvalmt å lese om 😛 og blir stadig sjokka over hvor sinnsykt mye melk nordmenn kjøper 😝

Signerer denne. Å normalisere å tørstedrikke melk og juice; ikke rart at nordmenn bare blir tjukkere og tjukkere. Jeg fikk meg en støkk på cubus i går faktisk. Så og si alt i str L var utsolgt, mens mengder av str S og M hang igjen på stativene. Litt skremmende.

Anonymkode: c65d7...07a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på hva slags begrensninger.  Ofte kan man spise mer av god mat selv om man er mett. (Ekstra godt pålegg..) Mye mat er mest sukker som granola, melk, juice. Hva slags brød man har betyr noe. Dess mindre nyttig jo flere brødskiver er ganske vanlig. Skal man først basere mye av maten til ungdommer på brødmat så kan man sørge for at også selve brødet metter. Ikke bare ha ferdigoppskjærte tynne brødskiver fra butikken som fører til mere pålegg. 

God sunn mat kan være både dyr og billig, hva som er kjip mat er også mulig å være uenige om.   Enkelte har også nevnt faren for at ungdommers er for godt vant med dyrt pålegg og får sjokk når de flytter for seg selv. Jeg merker at når barna får en sum å handle for så velger de billigere matvarer…. F.eks fikk sønnen invitere noen kompiser over for å se film. Fikk 200kr å handle for. Da ble valget first price brus, billigere potetgull osv.   

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jon Are skrev (10 timer siden):

Enig.  Tullprat. De trenger absolitt ikke så mye. Holder med langt mindre. Ingen av meg eller mine brødre fråtset slik i mat og vi ble alle normale . Høye alle sammen også. Nå er det supermange tjukke tenåringer.. Ikke noe vits øl lande fråtse sånn. De klarer seg på langt mindre. Kjøp havregrøt og grovbrød.  Egg og noe billig pålegg. Trenger hverken yoghurt eller granula.

Fordi om du var en i aktiv sofagris, gjelder ikke det alle tenåringer. 

Jeg spiste veldig mye som tenåring, og spiser mye nå også. Har aldri veid over 55 kilo på min 162 cm høye kropp, og å skulle tvangsslanket meg fordi noen fikk en fiks ide om at jeg «ikke trenger så mye mat» er jo bare latterlig.

Anonymkode: 993e3...eed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke hinsides. Det er helt normalt for unger som driver med toppidrett. Vedkommende sa at dette var langrensunger, nå vet ikke jeg hvor aktive de er kontra andre idretter på toppnivå, men av de jeg har sett så er de rimelig dedikerte og de trenger mye mat! Min driver med hockey og det er helt normalt med 13 skiver til lunsj. Jeg har servert mat på turneringer, du vil bli overrasket over hvor mye mat de klarer å konsumere! Og ingen av dem er overvektige!

De færreste ungdommer driver med toppidrett. Man trenger ikke å ta kostholdet til de som trener 8-12 ganger i uka som utgangspunkt for vanlig norsk ungdom.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på hva slags begrensninger.  Ofte kan man spise mer av god mat selv om man er mett. (Ekstra godt pålegg..) Mye mat er mest sukker som granola, melk, juice. Hva slags brød man har betyr noe. Dess mindre nyttig jo flere brødskiver er ganske vanlig. Skal man først basere mye av maten til ungdommer på brødmat så kan man sørge for at også selve brødet metter. Ikke bare ha ferdigoppskjærte tynne brødskiver fra butikken som fører til mere pålegg. 

God sunn mat kan være både dyr og billig, hva som er kjip mat er også mulig å være uenige om.   Enkelte har også nevnt faren for at ungdommers er for godt vant med dyrt pålegg og får sjokk når de flytter for seg selv. Jeg merker at når barna får en sum å handle for så velger de billigere matvarer…. F.eks fikk sønnen invitere noen kompiser over for å se film. Fikk 200kr å handle for. Da ble valget first price brus, billigere potetgull osv.   

Signerer denne. Man kan fint kjøpe seg i hjel på perletomater, salmalaks, dyre brød, avokado, roastbiff, juice og pinjekjerner. Tenåringene spiser deretter. For så å få sjokk når de flytter hjemmefra og er vant med personlig matbudsjett på 3-4000 kroner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jon Are skrev (39 minutter siden):

Absolutt. Det er nesten litt kvalmt. Når vi det at vi blir tjukkere og tjukkere,. Er det greit å etablerer gode og sunne matvaner fra en er ung.. serverte mindre porsjoner og server vann. Dropp melk og juice.

Du er ekstremt opptatt av å skrive overvektig , tjukk osv 

Anonymkode: e44e5...d54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig brød, pålegg og frukt, er det så dyrt? Hvis jeg kjøper en stor kartong Tine eplejuice og den er tom etter to dager, så kjøper jeg ikke ny. Da er det vann som gjelder frem til neste handledag. Havregrøt til frokost er topp. Baker grove rundstykker til matpakke. De kan godt mase om at jeg må kjøpe inn ekstra ting som iskaffe, kakao osv men da forsvinner alt på 2-3 dager. Greit nok, men det kommer ikke påfyll før om minst en uke. Sånn er det for de fleste. 

Anonymkode: 631c6...e60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal de spise SÅ mye!?

Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus.

Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også.

Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: fa9fd...93a

En aktiv gutt på 13 år kan spise et helt brød, med pålegg/egg ol, alene.

Tenåringer spiser mye, de trenger energien, spesielt om de er aktive i tillegg.

Ville ikke sagt du hadde handlet inn store mengder med mat. Heller mat til 1-2 dager. 

Anonymkode: 7cbe4...e85

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke mine barn tenåringer enda, eldste er 11, så jeg vet ikke så mye om hva som er normalt for tenåringer. Men jeg kan  ikke huske at jeg selv, mine søsken eller mine venner spiste enorme mengder mat i tenårene. Jeg var vant til at vi ikke spiste utenom måltider, og at vi spiste det vi fikk servert. 
Hvordan gjør dere dette, lar dere tenåringene forsyne seg av mat når de vil? Eller har dere faste måltider? 

Anonymkode: 57df1...c5f

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Synes ikke det var så mye for to tenåringer som trener hver dag i «verste» vekstfase?

Men granola osv er dyrt. Kjøp havregryn istedet. Youghurt trenger de ikke, holder avogtil. Eventuelt first price frokostblanding. 

Kjøp det rimeligste kneipbrødet, eller bak selv i langpanne. 

Når det går større mengder brød er det like greit å ha eltefritt brød klart hver dag - tar 5 min å forberede. 

Nystekt og billig brød hver dag :) 

Melk = ikke tørstedrikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De færreste ungdommer driver med toppidrett. Man trenger ikke å ta kostholdet til de som trener 8-12 ganger i uka som utgangspunkt for vanlig norsk ungdom.

Selvfølgelig ikke, men nå var det jo nettopp slike ungdommer vedkommende som originalt ble sitert hadde tilberedt mat for. 

Å begrense inntak av nyttig mat for unger/tenåringer i vekst fordi det koster for mye er noe av det dummeste/tristeste jeg har lest her inne før. Mine unger spiser vidt forskjellig. Han eldste driver med toppidrett og spiser mer enn oss andre to til sammen med god margin! Å skulle begrense hans inntak av melk til ett glass om dagen og ellers nekte han mat fordi jeg syns han har spist nok er jo helt hinsides all sunn fornuft.

Så lenge ungene ikke er overvektige eller har en eller annen sykdom som gjør at de aldri blir mette så må jo unga få spise! Det regulerer seg helt selv. Som sagt da det ble treningsforbud i vinter så kuttet vi matbudsjettet med en tredjedel!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...