Gå til innhold

Tenåringene spiser oss ut av huset.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror mennesker idag har glemt.. eller ikke lært, at man ikke MÅ spise seg stappmette. Men til man ikke er sulten mer. Og faste måltider.. pluss at  barn ( og endel voksne) må lære seg å kunne være sultne litt. Det er ikke farlig å være sulten. Å spise hele tiden er oppskriften på overvekt og annet rask. 

Anonymkode: 5b13e...120

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart vi sliter med mer og mer fedme blant unge voksne her i landet…. Om tenåringene blir vant til å ta ubegrenset innhogg på mat, har de ikke lært å begrense seg når de blir 20-22 og flytter for seg selv og tjener egne penger. = kjapt å bli overvektig. 

Anonymkode: 2e07b...46d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenåringer trenger ikke spise og drikke enorme mengder. De spiser mye ja, men det er lov å ikke spise for kun for å spise. De må lære seg å kjenne etter. Det er lov å sette noen begrensninger.

Anonymkode: 97246...d75

Tenåringer vokser enormt mye en periode og trenger mye mat. Hvis de spiser grovt brød, egg, skinke og kylling ville jeg aldri ha begrenset de. 

Her har jeg en 9 åring som spiser vanvittig mye i perioder, og jeg tenkte at det er ikke bra med så mye mat, så jeg begynte å begrense det litt. Da gikk han ned i vekt. Så tydeligvis så regulerer han dette helt selv. Og han er slank. 

Må legge til at her er det kun melk til måltider og resten vann. Vi har veldig sjelden jucie eller saft her i huset. Kjeks, is og godteri er også kun i helgene og det er ikke ubegrenset mengder. Og det er heller ikke noe jeg har trengt å begrense mengdene på heller, fordi han sjeldent spiser så my av det. 

Anonymkode: e2cb5...722

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke rart vi sliter med mer og mer fedme blant unge voksne her i landet…. Om tenåringene blir vant til å ta ubegrenset innhogg på mat, har de ikke lært å begrense seg når de blir 20-22 og flytter for seg selv og tjener egne penger. = kjapt å bli overvektig. 

Anonymkode: 2e07b...46d

De fleste friske barn regulerer matinntaket selv. Det er vi voksne som gir de boller/saft/brus/kjeks/godteri/kaker. Hvis barnet spiser mye egg, grovt brød og skinke og er normalt aktiv så skal det mye til at de blir overvektig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (56 minutter siden):

Vil tro disse barna er overvektige idag. Har hatt tenåringer selv men det du beskriver er helt hinsides. Tror knapt mine barn spiste 13 skiver på en uke. (Men nå er begge mine sylslanke) 

Jeg hadde en bror som hadde med seg 7-8 brødskiver i matpakka si som tenåring og han har alltid vært veldig tynn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal de spise SÅ mye!?

Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus.

Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også.

Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: fa9fd...93a

Joda kjenner til det- ekstreme mengder, og min er 17.... Så det vil vare noen år til. Han vil helst ha varm mat (da snakker vi rene produkter som kyllingfilet og rent kjøtt) to ganger om dagen. Ellers går det i egg, yoghurt, frukt mm). 

Prøver å prente inn at matbudsjettet ikke er grenseløst- og to middager per dag er ikke aktuelt. Vi kan ikke ha kyllingfilet hver dag heller. Men tærer på budsjettet ja... Men tar gjerne mot gode tips jeg også! 

Anonymkode: c9dca...9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror mennesker idag har glemt.. eller ikke lært, at man ikke MÅ spise seg stappmette. Men til man ikke er sulten mer. Og faste måltider.. pluss at  barn ( og endel voksne) må lære seg å kunne være sultne litt. Det er ikke farlig å være sulten. Å spise hele tiden er oppskriften på overvekt og annet rask. 

Anonymkode: 5b13e...120

Aktive idrettsungdom trenger mye mat. Min ungdom i samme alder er alltid sulten, og spiser Def ikke hele tiden og spiser sunt,,, 

Anonymkode: c9dca...9e8

• Liker 3
Skrevet

Jeg er så lei av de i tråden som tror de er eksperter på ærnæring fordi deres barn spiser lite.

Hvis barna spiser mer, tror dere virkelig at de blir overvektige som voksne? 😠

Unn de maten og se om de ser slanke ut. Gjør de det, så vær glad for at de er aktive barn med god forbrenning.

Og så, hvis de slutter med idretten og spiser like mye, sett dere ned sammen med de og fortell på en grei måte at nå forbrenner de ikke så mye kalorier lenger, så de bør spise mindre. Vis de gjerne oversikter om hvor mye kalorier man forbruker og anbefalte kalorier. Gjøres dette på en god måte, så får de ikke skamfølelse over at de spiser for mye.

Det trenger ikke å være slik at tenåringer som spiser mye, må bli feite voksne. Man trenger ikke å være redd for det. Det kommer an på om foreldrene har tatt tak i det på en rolig og voksen måte, hvis de ser at det går den veien.

• Liker 3
Skrevet

Man ber dem ikke spise mindre mat, men treningen kan de sikkert roe litt om de ikke har mål om å bli toppidrettsutøvere.

Skrevet
ops2 skrev (1 minutt siden):

Jeg er så lei av de i tråden som tror de er eksperter på ærnæring fordi deres barn spiser lite.

Unn de maten og se om de ser slanke ut. Gjør de det, så vær glad for at de er aktive barn med god forbrenning.

Og så, hvis de slutter med idretten og spiser like mye, sett dere ned sammen med de og fortell på en grei måte at nå forbrenner de ikke så mye kalorier lenger, så de bør spise mindre. Vis de gjerne oversikter om hvor mye kalorier man forbruker og anbefalte kalorier. Gjøres dette på en god måte, så får de ikke skamfølelse over at de spiser for mye.

Det trenger ikke å være slik at tenåringer som spiser mye, må bli feite voksne. Man trenger ikke å være redd for det. Det kommer an på om foreldrene har tatt tak i det på en rolig og voksen måte, hvis de ser at det går den veien.

Hvorfor skal man se om barna ser slanke ut? Skal ikke overvektige barn få den maten de trenger?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lar være å kjøpe yoghurt og musli, så mye melk og juice og skifter til grovbrød fra Coop til 17 kroner brødet, hva skjer da? Test det ut en stund for å se om ungdommene er sultne, eller om de spiser bare fordi maten smaker godt i munnen. 

Jeg har hatt fem ungdom i huset som alle nå er voksne, og normalvektige, og de spiste aldri så mye som det du presenterer. De var hele tiden i aktivitet, så det lå ikke der heller. Men de fikk ikke juice til hverdags, og det er ikke nødvendig med en liter melk pr ungdom hver dag heller. Vann, og event sukkerfri saft, er tørstedrikke og skal drikkes utenom måltidene etter min mening.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg reagerte på her var granolaen. At de hadde greid å spise en hel pakke på en dag. Men altså 1 brød, 8 egg, 1 pakke skinke og litt youghurt er da helt normalt på et døgn. Jeg kjøper flere brød i uken til et gammelt familiemedlem. Hun spiser nok et halvt brød alene på et døgn. 

Anonymkode: d64dc...07b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Rart...Har 3 døtre, yngste er 15 nå..  De har alle vært aktive, men ikke spist mengder med mat... Så 20 brødskiver om dagen etc er ikke nødvendig, uansett hvor aktive og "sultne" de er...

Anonymkode: fc1a9...008

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal man se om barna ser slanke ut? Skal ikke overvektige barn få den maten de trenger?

Problemet er vel at de får mer mat enn de trenger, eller i mange tilfeller -helt feil mat.

Anonymkode: 30be1...f6d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (7 minutter siden):

Jeg er hun som ikke gir barna mine akkurat det de lyster på skiva, ref roastbeef.

Jeg begrenser ikke hva mine barn skal spise. Og jeg kjøper ikke mat de ikke liker. 

Men om du ser på den siste uken her hjemme så har tenåringene vært ute og trent og når de er hjemme lager de seg bare Comfortfood, nesten som en middag. 

Feks bruschetta med mozzarella, olje, pesto og tomatsalat, ekstra olje. Og grilled cheese. Flere store sandwicher med bare godt pålegg. Derfor er regelen hos oss at jeg kjøper det jeg kjøper på mandager, og når det er tomt er det tomt. Da får de spise skinke eller ost eller lign. I helgene handler jeg inn bedre mat men det er tomt når det er tomt. Ingen her må sulte, men det er faktisk sånn at man har ikke vondt av å spise noe som ikke er det beste man vet.

Granola hadde forøvrig ikke kommet inn i vårt hjem, det er bare sukker. Og metter ikke. Yoghurt er helt ok syns jeg.

Men å spise for å spise fordi det er digg trenger ingen

Anonymkode: ed27c...466

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal de spise SÅ mye!?

Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus.

Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også.

Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: fa9fd...93a

La de spise. Jeg satser bare på fancy pålegg i helger. Resten av uka mere syltetøy, ost osv. 

Ja det går 1 til 2 brød om dagen her i huset og 3 liter melk. Jeg prøver å redusere melkbruken, men det nytter ikke å snakke. 

De må få være aktive og vokse. Så sparer jeg heller på andre ting. 

Folk lurer innimellom på om jeg driver med storinnkjøp. Nei jeg må på butikken hver dag for å få ferskt brød. Det er best. Det er sikkert derfor de spiser så masse også. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er vel at de får mer mat enn de trenger, eller i mange tilfeller -helt feil mat.

Anonymkode: 30be1...f6d

Feil mat kan være så, men barn bør ikke gå rundt sultne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det må jo være lov å begrense seg litt. Mat er viktig men hvem trenger en liter melk om dagen? 

Vi drikker et par liter melk om dagen men det hadde doblet seg om de fikk drikke så mye de ville. 11-åringen kom hjem etter middag og fikk spise det hun ville. Jeg så henne hive innpå 5 burgere med tilbehør og hun er helt normal i fysikken. Fader vet hvor all energien tar veien men ingen må komme å fortelle meg at en 11-åring trenger 4000kcal pr dag. 

Anonymkode: cb33f...fca

5 burgere med tilbehør på en 11 år gammel jente, faktisk. Nå skrøner du fælt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Feil mat kan være så, men barn bør ikke gå rundt sultne.

Er enig i dette. Uavhengig av om man er tykk eller tynn så skal man ha mat. Å sulte overvektige barn hjelper ingenting.

Hilsen roastbeefnekteren

Anonymkode: ed27c...466

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lag rugrundstykker 😊 de er supermettende og godene. Vann, gjær, 2/3 rugmel , 1/3 hvetemel , 2 ts sukker, 1 ss salt. Deigen kan også kaldheves kvelden før og stekes morgen etter

2 rundstykker holder en gående kjempelenge. Hadde besøk av tennåring tante barn som foreldrene advarsel spiste mye. Laga de rundstykkene, ungdommene digga dem. Men forble mett og glad helt til middag 😊

Anonymkode: b16ca...ee7

Åå…hørtes gode ut. Får ikke til grov gjærbakst. Blir bare rå inni. Kan du skrive ca hvor store emner og hva og hvor lenge du steker dem? Hvor mye vann? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...