AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #21 Skrevet 9. juli 2021 Vi ser det her også, det går med relativt mye mat på kort tid. Har en på 14 1/2 og 12 år, begge bedriver idrett. De spiser mye, 12 åringen spiser porsjoner som en voksen mann. God apetitt men slank. Foruten regninger, går veldig mye av pengene til mat. Ren og sunn mat er kostbart. Tenåringer vokser jo i tilegg, klart de blir sultne. Jeg synes jeg ikke gjør annet enn å lage mat da jeg er hjemme 😅 Anonymkode: ff2de...32b 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #22 Skrevet 9. juli 2021 Humle Brumle skrev (8 minutter siden): Men det ts kjøpte inn var vel helt vanlig husmannskost? Det var ingen av de varene som jeg syntes hørtes noe ekstra godt ut bare helt vanlig mat. Ok ser den, men de liker tydeligvis disse tingene veldig godt 😂 Kjøp billigvarianter da ☺️ Anonymkode: 4a63b...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #23 Skrevet 9. juli 2021 Det skulle du tenkt på før du fikk barn. Anonymkode: e6bfc...fce 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #25 Skrevet 9. juli 2021 Disse tenåringene spiser mer på en dag enn jeg gjorde på en måned i tenårene. Var slapp og sulten. . Anonymkode: 19b41...fc4 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #26 Skrevet 9. juli 2021 Så bra de spiser sunne matvarer👏 Anonymkode: 57301...626 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #27 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er bare å sette begrensinger på enkelte matvarer som er dyrere. Granola/musli osv kan porsjoneres i små plastbegre så du bestemmer porsjonen. Melk, juice kan begrenses. Maks et glass om dagen f.eks. Har en 14 åring i hus og ikke snakk om at han får spise hva eller hvor mye han vil til frokost/lunsj/kveldsmat, spesielt ikke til kvelds. Han får kun vann til de fleste måltidene, kan velge melk til frokost eller kvelds, aldri som tørstedrikke. Liker ikke juice og brus heldigvis. Hadde han fått velge så hadde han spist mest på kvelden og drukket flere liter melk om dagen. Men han går ikke sulten. Anonymkode: 66825...5ef Seriøst? Maks ett glass om dagen? 😳 her går det tre og en halv liter melk på to dager og det er nesten bare 14-åringen som drikker melk. Jeg tar et par porsjoner havregryn med melk, ellers tar han resten. Det er jo en kjempefin kilde til proteiner og masse andre næringsstoffer! Her i huset begrenses ikke annet enn kjeks, godteri, potetgull og brus. Syns jeg det går litt mye saft og juice så slutter jeg å kjøpe det et par dager. Da drikker de bare noe annet. Fri tilgang på mat ellers. Mat er viktig, spesielt for tenåringer! Anonymkode: 65b51...c31 32
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #28 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det skulle du tenkt på før du fikk barn. Anonymkode: e6bfc...fce Og dump ham i samme slengen? Anonymkode: ba5e8...54a 24
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #29 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Seriøst? Maks ett glass om dagen? 😳 her går det tre og en halv liter melk på to dager og det er nesten bare 14-åringen som drikker melk. Jeg tar et par porsjoner havregryn med melk, ellers tar han resten. Det er jo en kjempefin kilde til proteiner og masse andre næringsstoffer! Anonymkode: 65b51...c31 Ikke alle tåler melk like godt selv om de liker det… Her går det i laktosefri melk og begrensninger for å holde magen i sjakk. Tåler ikke for mye og ett stort glass gir nok næring. En lier lettmelk er rundt 400 kalorier så trenger ikke drikke kalorier heller. Anonymkode: 66825...5ef 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #30 Skrevet 10. juli 2021 Helt normalt , det går jo i rykk Og napp. Når de trener hver dag, trenger de mat Anonymkode: e44e5...d54 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #31 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Seriøst? Maks ett glass om dagen? 😳 her går det tre og en halv liter melk på to dager og det er nesten bare 14-åringen som drikker melk. Jeg tar et par porsjoner havregryn med melk, ellers tar han resten. Det er jo en kjempefin kilde til proteiner og masse andre næringsstoffer! Her i huset begrenses ikke annet enn kjeks, godteri, potetgull og brus. Syns jeg det går litt mye saft og juice så slutter jeg å kjøpe det et par dager. Da drikker de bare noe annet. Fri tilgang på mat ellers. Mat er viktig, spesielt for tenåringer! Anonymkode: 65b51...c31 Det må jo være lov å begrense seg litt. Mat er viktig men hvem trenger en liter melk om dagen? Vi drikker et par liter melk om dagen men det hadde doblet seg om de fikk drikke så mye de ville. 11-åringen kom hjem etter middag og fikk spise det hun ville. Jeg så henne hive innpå 5 burgere med tilbehør og hun er helt normal i fysikken. Fader vet hvor all energien tar veien men ingen må komme å fortelle meg at en 11-åring trenger 4000kcal pr dag. Anonymkode: cb33f...fca 9
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 10. juli 2021 #32 Skrevet 10. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal de spise SÅ mye!? Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus. Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også. Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det? Anonymkode: fa9fd...93a Konkret råd: Ha et bankkort som heter "handlekort". Her har du 8890 kr delt på 4 uker som er 2222,5 avrundet til 2200 pr uke. (sifo budsjett kun matvarer) Sett inn 2200 kr pr uke eller annen fastsatts sum som du mener er fornuftig. Sett deg/dere ned og lag liste for ukeshandling. Begge barna blir med, sammen med listen, på butikken og handler. Det blir ikke flere handleturer denne uken og du slipper stersset. Om dere ikke ukeshandler så lag liste til tenåringene hver gang og kjøp kun det - tenåringene kan fint fikse handleturen, det er lærerikt og de har godt av å se hva ting koster. Be de ta med kvittering hjem. Bruk denne/ sifo kalkulator Endret 10. juli 2021 av DEN NAKNE GARTNER
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 10. juli 2021 #33 Skrevet 10. juli 2021 Realverdien skrev (6 timer siden): Kroppene vokser. De må ha mat. Send dem selv på butikken med penger for å kjøpe mat om du er så lat. Seriøst? Hadde du sagt dette til en venn, kollega eller din mor, ansikt til ansikt? Hvordan kommer du fram til at TS er lat? Ha litt folkeskikk og hold en god tone.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #34 Skrevet 10. juli 2021 Tenåringer trenger ikke spise og drikke enorme mengder. De spiser mye ja, men det er lov å ikke spise for kun for å spise. De må lære seg å kjenne etter. Det er lov å sette noen begrensninger. Anonymkode: 97246...d75 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #35 Skrevet 10. juli 2021 Jeg syns ikke dette var så mye. Sett at de spiser 3 egg hver på en dag, så går det 12 egg på to dager. Selv spiser jeg nok mer. mye av det andre ser jeg på som meningsløst vomfyll, og ville ikke rørt engang, og skinke liker jeg ikke. Men også den går fort, hvis man spiser det. Ikke mye i en sånn pakke. Ikke rart de blir sultne fort igjen heller. Brød og granola er ikke det mest næringsrike, og jeg forstår godt at de blir fort sultne igjen. Hva med grønnsaker, fiber, fisk, fett? Spiser de noe av det i det hele tatt? Jeg har blitt mye mettere (på en god måte), etter at jeg begynte med mer grønnsaker. Anonymkode: 3aec6...708 10
M Mads Skrevet 10. juli 2021 #36 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal de spise SÅ mye!? Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus. Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også. Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det? Anonymkode: fa9fd...93a Koster med barn i vekst 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #37 Skrevet 10. juli 2021 For min del har yoghurt og granola alltid mettet lite, og om jeg ikke hadde tenkt på kalorier og pris kunne jeg lett spist nesten et stort beger til et måltid. Det å føle seg oftere sulten og fysen når man er hjemme fra jobb/skole er jo heller ikke uvanlig. Så enten må du begrense mengden yoghurt, eller så får du la være å kjøpe det. Havregryn og mettende brød med «kjedelig» pålegg gir nødvendig næring, men er jo som regel ikke noe man overspiser. Anonymkode: 76263...c34 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #38 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er jo ikke sykt mye det der da, kalorimessig. De er aktive og i voksealderen, such is life. Anonymkode: 36943...cf9 Kalorimessig er det mye, jo!!! Anonymkode: 071a2...51e 5
ops2 Skrevet 10. juli 2021 #39 Skrevet 10. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Skal de spise SÅ mye!? Har en gutt på 13 og ei jente på 16. Begge to er aktive og trener nesten hver dag. I går ettermiddag kjøpte vi inn 2L melk, stort beger yoghurt naturell, 1 pk granola, 1 pose frokostyoghurt, 1 brød, 12 egg og 1pk skinke. 4 egg, og 1/2 liter melk er det som er igjen nå i kveld. Dette har de spist utenom middag, og andre matvarer vi også hadde i hus. Det går så ENORME mengder mat her hjemme og jeg skjønner ikke at det kan være normalt. Ikke bare er det stress å måtte gå i butikken hver dag fordi alt blir tomt så fort, men dyrt er det også. Er det fler med tenåringer som spiser sånn? Hvordan løste dere det? Anonymkode: fa9fd...93a Jeg skal ikke legge meg bort i hvor mye de spiser, men jeg lurer på hvorfor du sier at du må handle hver dag. Det er bare to grunner til det, du har ikke fryser, eller du har ikke bil, så du klarer bare å bære 2 poser i gangen. Hvis det er det siste, så får du få med tenåringene og bære... Men hvis du har fryser og bil, så kan du handle det 4-dobbelte. Jeg har barn som ikke spiser så mye, men jeg kjøper inn store mengder i gangen. 3-4 brød, 4 pakker melk, og minst det dobbelte av hva du kjøper av pålegg. Dette varer ca. en uke, sikkert mer. Samt 2-4 forskjellige middager. Yogurt varer mye lenger enn en dag. Granola og frokostblanding også. I tillegg minst 1 full bærepose med frukt og grønnsaker, og frosne grønnsaker. Det er et godt tips du har fått om å bake grove rundstykker. Og sett tenåringene til å bake. De store, billige boksene med syltetøy lønner det seg å kjøpe. Tester har vist at såkalt lettsyltetøy ikke er så sunt eller lett som produsentene sier, så kjøp det vanlige med god samvittighet. Når frukt er billig, kjøp inn store mengder frukt og sett fram. Hvis du aktiviserer de med å handle og lage mat, så ser de hvor mye som går med, og de får ta jobben med å fylle kjøleskap og kjøkkenskap. 7
ops2 Skrevet 10. juli 2021 #40 Skrevet 10. juli 2021 Til de som sier at dere bestemmer hvor mye barna skal spise, jeg synes det høres vanvittig ut. Jeg ville bare gjort det hvis de begynte å bli overvektige. Hvis pengene er et problem, så kjøp inn billigere merker. Det eneste jeg husker å ha begrenset, var når de overspiste yogurt. Men da spiste de nærmest ingen annen mat, som brød. Da satte jeg foten ned, ikke fordi de spiste opp alle pengene mine, men fordi de måtte spise mer variert mat. Makan til matpoliti. 22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå