Gå til innhold

Fhuzzy skal bli mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

34+0

Ny uke og ny graviduke ☺️ Kjekt med skifte på en mandag, så har jeg alltid noen apper å kose meg med over en kaffekopp på morrakvisten. To netter på rad nå har jeg faktisk sovet veldig godt og ikke måttet opp for å tisse en eneste gang! Våkner stort sett når jeg skifter stilling, men det er så lite at jeg nesten ikke husker det om morgenen.

På lørdag ble jeg «overrasket» med babyshower 😍😍 Jeg visste om det på forhånd fordi jeg egentlig hadde vært veldig tydelig på at jeg ikke ville ha det. De ukene jeg hadde det som verst var jeg så frynsete, utslitt og deppa at jeg orket ikke tanken på en sosial setting som en babyshower.... Mine aller nærmeste overtalte meg likevel til en nedskalert utgave med venninnelunsj i et rolig format. Det ble veldig hyggelig! God mat, kun de aller nærmeste venninnene, bleiekake, ballonger og skikkelig koselige gaver 💕

Kroppen begynner helt klart å bli tyngre og selv mindre aktiviteter koster mye mer enn hva jeg er vant med. Dro en tur til IKEA på formiddagen i dag og det kan ha vært litt i meste laget. Det innebærer nesten en times kjøring hver vei, i tillegg til maset på varehuset og så alle turene opp med varer fra bilen til 3. etasje... Da jeg først fikk satt meg ned igjen var magen knallhard av kynnere. Nå har jeg ligget i ro i 3 timer, men magen holder fortsatt på. Heldigvis ingen smerter, så jeg er ikke bekymret for at det er noe mer sånn som da jeg måtte på sykehuset. Stæsjet får bare stå uoppakket til i morgen :fnise: Fikk i det minste krysset av noen julegaver fra lista i tillegg til litt småting til bebis 😍

Ellers har jeg kjøpt tilgang til fødselsforberedende kurs fra Positiv Fødsel ☺️ Tenkte jeg skulle begynne på dette i kveld siden mannen er ute på et jobbarrangement. Veldig spent og egentlig litt skeptisk, men det blir ikke noe kurs i regi av helsestasjonen annet enn en stakkarslig video de har lagt ut på hjemmesiden av en jordmor som bare sitter og prater. Det er jo fint at de laget en video, men den gir ærlig talt nesten ingen verdens ting.... Så for å ikke føle at jeg møter uforberedt, tenkte jeg at det var greit å finne et litt bedre alternativ. Ser også at kurset har fått veldig mye positive tilbakemeldinger og mange i sosiale medier som roser kurset opp i skyene, så jeg gleder meg til å komme i gang 😁

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

35+0

Ukene flyr avgårde, samtidig synes jeg hver dag går ganske så sakte! Merker at jeg begynner å bli utålmodig etter å møte den lille prinsessa, jeg rett og slett lengter etter henne 🥰 Ting begynner virkelig å bli klart for henne nå, til og med mannen koser seg med redebygging. Han er i utgangspunktet ikke den mest handy av mannfolk, men han gjør så godt han kan og har blitt litt bitt av basillen. Hele helgen har gått med til å rydde ut av bodene, selge unna både utstyr og annet vi ikke bruker, ommøblering i leiligheten og litt juleforberedelser.

Med den siste ommøbleringen har jeg fått meg en skikkelig koselig ammekrok. Vi har fjernet spisestua, den tar opp mye plass og brukes stort sett kun til nyttårsaften, 17. mai og litt bursdager. Så nå er den erstattet med litt oppbevaring, men viktigst av alt; en skikkelig godstol! Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg ønsket meg så inderlig en ammestol… Så nå har jeg fått låne «prinsessestolen» fra svigers, en gammel og grønn, men fantastisk deilig lenestol som både gynger og kan recline 💖🥰 Håper det blir mange koselige stunder i den stolen! 

Ellers har dagene gått med til litt hyggelig julehandel, innpakking av gaver, julefilmer og ganske mange turer på dynga med gammelt skrot 😅 I dag skal pepperkakehuset pyntes!

Hadde ny kontroll hos JM i dag, alt ser fortsatt fint ut. SF-målet ligger nå 4% over gjennomsnittsstreken, men helt normalt mente hun. Lillemor lå fint med hodet ganske langt ned i bekkenet, men ikke festet enda. Skal tilbake i romjulen for en ny kontroll av leie. Vekten viser nå 15 (!) kg opp fra start…. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det egentlig 😅 Helt ærlig kan jeg ikke se svangerskapet noe annet sted på meg selv enn magen og puppene, og det samme sier samboer. Kan hende han bare er grei og drar en liten hvit en der da 😂😍 men jeg vet jeg har en del vann i kroppen også. Har ganske hovne hender og føtter for tiden. Våkner ofte om natten av at hendene «sovner» og prikker, i tillegg er fingrene tjukke og vonde. Samme med føttene, må gå med slappe lisser og ekstra romslige sko for å få plass. Skal nok få meg noen støttestrømper. 

Skrevet

Høres ut som skikkelig koselige dager med redebygging og juleforberedelser. Er litt hyggelig å få klargjort de små tingene og se for seg når man får bruk for dem 😁 Høres ut som det blir skikkelig fint!

Så bra at alt er fint på kontrollen. Frøkna mi lå og hele veien litt over snittstreken, men helt innenfor normalen, er jo egentlig ganske stort spenn på hva som er normal størrelse og vekt på disse små ❤️

• Liker 1
Skrevet

Åhh, gratulerer så mye med 35 (!) hele uker😍 Nå er du snart ferdig, tenk det😱 Håper du nyter de siste ukene med jule og redebygging🥰

Så godt å lese at kontrollen hos jordmor var fin! Jeg har jo så langt kun tatt SF-mål en gang, og da lå jeg også rett over gjennomsnittet. Jordmor virket veldig fornøyd med det, så har bare tenkt det er positivt🙊

Haha! Men ekstra vann i kroppen, i tillegg til alt av baby, blod, pupp osv, veier faktisk myye sammenlagt… Og 15 kg er jo helt innenfor normalen! Tipper vekten din er akkurat som den skal være, og at det er vekt som går rett av når lille er ute🥰

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

37+2

Føles faktisk ganske surrealistisk! Siste milepæl før termin og bebisen er ikke lenger prematur om hun kommer nå 🥰  Har hatt ei lita pause fra forumet, men også veldig mye annet rundt oss for å bare slappe av og nyte litt tid med nærmeste familie - det har gjort oss begge veldig godt! 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I dag er det 22 dager igjen til termin, i morgen er det altså kun 3 uker igjen! 

Hvordan er formen? Formen har vært litt dalende frem mot jul, men alt i alt helt ok. Merker godt den store magen og alt som følger med - vanskeligere og vanskeligere å snu seg i senga, reise seg fra sofaen eller inn og ut av bilen 😂 Har mye vann i kroppen som også merkes godt. Bruker støttestrømper så jeg får på meg skoene og skinne til håndleddet for å hjelpe mot karpaltunnelsyndrom. 

Var innom JM for kontroll i dag og alt ser heldigvis veldig bra ut! Fin urin og bra blodtrykk så det er i alle fall ikke noen svangerskapsforgiftning som forårsaker vannet 🤩

Symptomer? Ganske mye vann i kroppen som sagt, men føler det hjelper med både støttestrømper og håndleddsskinne. Sover relativt dårlig, men får meg ofte en hvil på ettermiddagen som hjelper veldig. Mye kynnere fortsatt og potte tett i desa! Ikke forkjølet eller syk på noen måte, men bare så veldig hovne slimhinner i nesa at det tetter seg helt, særlig når jeg ligger. Prøver for harde livet å holde ut uten nesespray for det blir så vanskelig for meg å slutte igjen etterpå. Matlysten har gått helt i kjelleren, har så dårlig plass til mat og det er et ork å stå på kjøkkenet. Må ofte ty til proteinbarer eller andre enkle løsninger for å få i meg nok. Ellers er samboer veldig grei og lager en del smoothie til meg 💖

De siste ukene har jeg også kjempet tappert mot en ganske så vrien hemoroide - unnskyld TMI! Den var ikke spesielt stor, men det ble ganske ubehagelig etter hvert. Til slutt ga den opp etter iherdig smøring med Scheriproct salve og stikkpiller 👏🏻 Har jo ikke vært plaget med forstoppelse på noen måte, så jeg trodde jeg skulle slippe unna 🙈

Hvordan går det med treningen? Her har det gått litt nedover de siste ukene. Er fortsatt ute med hunden på tur hver dag og gjør litt øvelser jeg har fått av manuellterapeuten, men det er i hvert fall to uker siden sist jeg klarte å passere 10 000 skritt på en dag 😂 Gjør så godt jeg kan for å både bevege meg og ta hensyn til at ting både er tungt og ubehagelig. 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? Var som sagt hos JM i dag og skal tilbake igjen i neste uke. Ganske så sikre på at hun ligger med hodet ned, men det har ikke festet seg enda. Selv om vi er ganske sikre på leiet ville hun gjerne få det dobbeltsjekket på sykehuset. Har noe som vi tror er en veldig fast og fin rumpe opp under ribbeina på høyre side, men hun synes det var greit å få dette 100% bekreftet 😅 Så da får jeg snart også innkalling til leiekontroll med ultralyd 🤞🏻

Vektøkning så langt? Samme som sist med 15 kg opp 🤰🏻

Kjenner du noe liv i magen? Masse liv i magen, helt klart et lite turntalent! Noen dager er det så mye at jeg rett og slett blir sliten, hun er jo så stor og sterk nå! Men veldig koselig at hun åpenbart koser seg der inne 💖

Har magen vokst? I følge dagens SF-mål er magen nå 6% over gjennomsnittet, men absolutt innenfor normalen. Hun vokser og trives og da er jeg fornøyd! 

Cravings? Klementiner! På kveldene finner man stort sett meg i sofaen med joggebukse, gravidputa og ei bøtte med klementiner 😂😂

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Et deilig glass med rødvin og spekemat! Er vanligvis enormt fan av spekemat og i våre familier går det mye av dette gjennom jula, det er et skikkelig savn for meg i år! 

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Ikke noe særlig, men merker at jeg begynner å bli kraftig lei av å føle meg som en strandet hval… Fra og med lørdag blir det frem med triksene for å få fortgang på sakene 😂 Om ikke strandet hval gir et godt nok bilde, så føler jeg meg rett og slett litt sånn her: 

image.thumb.jpeg.da200b54f5d717cbd3aa7fa4a6cd87a7.jpeg

Innkjøp? Nå er det veldig mye som har falt på plass hos oss. Vi var jo litt strategiske og satte en del på ønskelister til jul. Både fordi samboer og jeg har det vi trenger og fordi vi visste at begges familier gjerne ville bidra med ting til bebisen 🥰 Så nå er tripp trapp med nyfødtsete, badebalje med nyfødtstøtte, babygym, vognpose, saueskinn, innsektsnett og koppholder til vogna på plass! Ble helt rørt av alt det fine vi fikk til jul 💖🎅🏻 Nå gjenstår bare stellematte, dyne og litt småtterier, men det er nå bestilt og på vei i posten. 

Tanker om fødsel? Begynner å glede meg nå kjenner jeg. Er jo litt smånervøs, men er også såpass lei av å gå gravid at jeg merker at jeg føler meg mer og mer klar. Regner med at jeg får den hjelpen jeg trenger på sykehuset og føler meg trygg på at jeg skal slippe å dra inn alene. Vi har brukt kurset til Positiv Fødsel sammen og det har vært veldig bra for oss begge 🥰 Føler meg trygg på at det skal gå fint, nå lengter jeg bare etter bebisen vår 💖

• Liker 2
Skrevet

Så koselig oppdatering 💗 Formen din høres jo absolutt ikke så aller verst ut, med tanke på hvor kort tid det er igjen! Bare at du er ute og går tur altså, wow. Jeg må passe på å ikke gå mer enn 3000 skritt pr. dag, ellers blir jeg invalid i lang tid. Og sånn har jeg hatt det i mange uker allerede 🙈

Håper du får en klar bekreftelse i neste uke på at lille snuppa ligger riktig vei. Og så gøy og fint med så mange gaver fra de nærmeste, det hjelper virkelig på. 

Skrevet
Amatariel skrev (14 timer siden):

Så koselig oppdatering 💗 Formen din høres jo absolutt ikke så aller verst ut, med tanke på hvor kort tid det er igjen! Bare at du er ute og går tur altså, wow. Jeg må passe på å ikke gå mer enn 3000 skritt pr. dag, ellers blir jeg invalid i lang tid. Og sånn har jeg hatt det i mange uker allerede 🙈

Håper du får en klar bekreftelse i neste uke på at lille snuppa ligger riktig vei. Og så gøy og fint med så mange gaver fra de nærmeste, det hjelper virkelig på. 

Nei jeg har virkelig ikke mye å klage på! Det er vel heller at jeg er overasket over hvor slitsomt det faktisk er å gå gravid 😂 Jeg var nok litt naiv, og samtidig litt dømmende inni mitt eget hode overfor andre jeg kjenner som har slitt i svangerskapet. Det blir jo ikke de lange turene jeg er vant til lenger, de får mannen ta nå, men jeg tar gjerne morgen- og kveldsturene rundt kvartalet så hun får gjort fra seg 🐶

Ja familiene har virkelig trått til med veldig mye! 💖 Svigermor har i tillegg stått på med å sy laken til både vogn og vugge, laget bilstolpose, sydd nye beskyttelseskanter til vugge og heklet vogntepper. Mens mamma strikker ulltøy så pinnene går helt varme 😂 Til og med tøffelsokker med silkebånd og i forskjellige farger (jeg selv går alltid med forskjellige sokker):

image.thumb.jpeg.f134b336c3ebc8c7b871c131497ebe38.jpeg

Skrevet
51 minutter siden, Fhuzzy said:

Til og med tøffelsokker med silkebånd og i forskjellige farger (jeg selv går alltid med forskjellige sokker):

image.thumb.jpeg.f134b336c3ebc8c7b871c131497ebe38.jpeg

Så fantastisk nydelig og personlig 🥰 

Det er som å lese om meg selv når jeg leser det du skriver, føler vi har det ganske likt ❤️😅 (og vi har vel også termin samme dag). Er også sjukt tett i nesa men har et anstrengt forhold til nesespray og har klart meg uten hittil. Saltvannet går unna da! Har du prøvd nesehorn? 

Skrevet

Herlighet så flinke bestemødre altså! Så stas å få så mye hjemmelagd altså ❤️

• Liker 1
Skrevet
Solina skrev (3 timer siden):

Så fantastisk nydelig og personlig 🥰 

Det er som å lese om meg selv når jeg leser det du skriver, føler vi har det ganske likt ❤️😅 (og vi har vel også termin samme dag). Er også sjukt tett i nesa men har et anstrengt forhold til nesespray og har klart meg uten hittil. Saltvannet går unna da! Har du prøvd nesehorn? 

Det er så hyggelig og samtidig betryggende at andre opplever det samme som en selv! ❤️ En ekstra bekreftelse på at man ikke er alene og at det er helt normalt. Ja, og nå nærmer termin seg veldig! Kjære vene! Tenk at vi snart skal få møte mageboerne våre! 

Går unna med saltvannet her også! Bruker nesehorn hver kveld før jeg legger meg og det hjelper akkurat nok til at jeg sovner ganske raskt, men det blir tett igjen etter en stund og så våkner jeg med sandpapir i munnen etter all munnpustingen 😂 Er så utrolig takknemlig for at mannen har så godt sovehjerte for jeg er ganske overbevist om at jeg ikke sover så søtt og stille som jeg pleier 😂 

Skrevet

31.12.2021 ble faktisk dagen da min kjære bestemte seg for at det var på tide å fri 💖🎆🥺 Så utrolig fint, personlig og rørende! Ute på en stor veranda i mørket med masse julelys rundt hele. Bare oss to i finstasen rett før middagen og en svoger som smøg seg rundt med kamera i bakgrunnen 🤩💖🥺 For et år 2021 ble! 

• Liker 4
Skrevet

Åå gratulerer så mye Fhuzzy! ❤️ Så utrolig koselig å gå inn i det nye året som nyforlovet! 😍

• Liker 1
Skrevet

Ååh, gratulerer med forlovelsen 🥰 

Så mange fine begivenheter i det siste da 🥰 Så herlig å ha fått mye babyting til jul, så fine tøfler blant annet 🥰 Nei, nå nærmer det seg virkelig altså!

• Liker 1
Skrevet

Ååå herlighet, gratulerer SÅ mye med forlovelsen kjære Fhuzzy!😍 For en helt perfekt måte å gå ut av 2021 på - nyforlovet og veldig snart som foreldre til ei lita jente❤️ Jeg er for øvrig helt enig i 2021 har vært LITT av et år, vil si det mest begivenhetsrike så langt i livet. Og ikke minst det året som har gitt flest voksenpoeng på en gang!:fnise:

Og tenk at du nå er 38 uker på vei og kan føde når tid som helst! Herregud, så for noen spennende dager/uker dere har i vente nå. Håper den siste ventetiden går fort, og at du slipper å føle deg som en strandet hval så veldig mye lenger🙊 Og for noen nydelige, personlige tøfler da🥺 Så snille og flinke bestemødre ❤️ Masse, masse lykke til den siste tiden🥰

• Liker 1
Skrevet

38+0

Tusen takk for koselige gratulasjoner @Amatariel @Atticmess og @Annabel💖💖💖 Det var virkelig helt spesielt altså! Føler fortsatt jeg lever på en liten sky. Jeg er jo ganske så lettrørt for tiden, så jeg gråt jo som et lite barn! Og ringen er så nydelig!

Nå føles det som om det bare er venting igjen egentlig. I dag har jeg pakket fødebagen, det kjentes godt å få unna! Har også hatt siste time hos manuellterapeuten. Vi har en åpen avtale om at jeg tar kontakt ved behov, særlig hvis det drøyer lenge før fødsel, men det kjentes greit ut ikke sette opp ny time. 

Merker tydelig at modusen har endret seg nå etter nyttår. Prøver å ikke legge for mye i kraftige kynnere eller murringer i magen, men man blir jo litt håpefull! For min del kan hun gjerne komme når som helst nå 😅 Synes ikke magen har sunket heller enda, så jeg begynner å bli klar for at hun skal feste seg så det kan bli litt lettere å puste. 

Ellers har jeg begynt med en aldri så liten puddingkopp på senga om morgenen, og det gjør veldig godt! Propud med smak av «sjokoboll» har blitt den nye favoritten. Da slipper jeg lavt blodsukker selv om jeg drunter en stund før jeg står opp, også får jeg en god dæsj med proteiner også 😊 Så nå er det nye morgenrutinen at mannen står opp og kommer med kaffe og propud på senga til meg 😂❤️

I morgen skal vi få hentet det siste av utstyr som vi har mellomlagret hos svigers, det blir deilig å få i hus. Vogna står klar i stua med både saueskinn og vognposen oppi, får egentlig litt lyst til å legge meg oppi selv for det ser så deilig ut! Så må bare den siste pakken komme med dyne og sengetøy osv., så skal jeg få redd opp og gjort det ordentlig koselig for tulla på soverommet vårt! 

Skrevet
Fhuzzy skrev (12 timer siden):

Det var virkelig helt spesielt altså! Føler fortsatt jeg lever på en liten sky. Jeg er jo ganske så lettrørt for tiden, så jeg gråt jo som et lite barn! Og ringen er så nydelig!

Jaa det er magisk. Jeg ble faktisk også forlovet som gravid, så husker godt hvor spesielt og emosjonelt det var ❤️

Hurra for 38 uker! Skjønner godt du føler hun kan komme nå altså. Er jo absolutt ferdigbakt nå så 😊 Men blir spennende å se når hun selv finner det for godt...

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer så mye med forlovelsen! 🥰

Og nå kan jo jenta deres komme når som helst! Det blir spennende dager fremover nå! 😊

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk @Lianne 🥰

Amatariel skrev (15 timer siden):

Jaa det er magisk. Jeg ble faktisk også forlovet som gravid, så husker godt hvor spesielt og emosjonelt det var ❤️

Så koselig å høre! ❤️ Det var virkelig noe helt for seg selv når man står der og kjenner at babyen sparker mens mannen sitter på kne foran deg! Gleder meg til vi skal i gang med brullupsplanleggingen - selv om det sikkert blir en god stund til! 

Ja nå kan det virkelig skje når som helst! Jeg håper at ikke hun drøyer så lenge nå, begynner virkelig å kjenne at jeg er lei og ferdig med å være gravid! Lei av vondter, den helt insane rapingen jeg holder på med, vann i kroppen og alt det herlige som følger med når man er høygravid :fnise: 

Skrevet

38+3

Det viser seg at frøkna ikke har tenkt til å komme med hodet først likevel… Det var jo en litt kjip beskjed å få 😕 Hun har leiret seg med sete-fot, så hun ligger ikke festet og med bena oppover kroppen som mange setebarn gjør heller. Heldigvis viser både ultralyd og CTG en veldig frisk og aktiv bebis ❤️ Vekstestimatet ligger på -2%, så trolig skyldes litt høyere SF-mål at hun ligger høyt og med setet ned.

Så nå har vi vært til samtale med overlegen og må bare vente på innkalling til CT av bekkenet. Ny time for nøyere planlegging av fødselen blir om ei uke. Hadde et lite håp om at de kunne tilby vending, men det har de visst slutta med 😕 Fikk mye informasjon og føler oss egentlig trygge på at det skal gå greit, men det var jo virkelig ikke den beskjeden vi ønsket oss… 

Skrevet

,Så synd, skjønner at det var en litt kjip beskjed.. Kan det hende at hun vil snu seg enda? Er jo noen babyer som snur og vender på seg helt fram til fødsel 🤞 Godt dere får god oppfølging og føler dere trygge og godt ivaretatt 😊 Også er det jo flott å vite at hun har det bra og trives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...