Gå til innhold

Skravletråd Mars-April 2022


ME97

Anbefalte innlegg

Annabel skrev (1 time siden):

Nei, har ikke fått gjort det ikke enda! Fremdeles usikker på hvilken uke jeg skal bestille time til… Tenker fremdeles en UL i 8. uke en gang (altså mellom 7+0-6) og en ca. 12+0☺️

Har litt utfordringer mtp. at jobben min og klinikkene hvor man kan ta UL er ganske langt unna hverandre (i hver sin retning, mens jeg bor ca midt i mellom), og det har blitt mindre og mindre bruk av hjemmekontor hos oss… Så akkurat det er litt irriterende og krever plutselig også litt planlegging🙈

Ja, jeg tenker også en til rundt uke 12, men tenker å bestille den når jeg har vært på den første :) 

haha ja hjemmekontor hadde sine fordeler! 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nilci skrev (59 minutter siden):

Ja, jeg tenker også en til rundt uke 12, men tenker å bestille den når jeg har vært på den første :) 

haha ja hjemmekontor hadde sine fordeler! 🙊

Er det slik at den offentlige ul er i uke 18? Og hvis man skal ha noe før det må man bestille i privat sektor ?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (1 time siden):

Er det slik at den offentlige ul er i uke 18? Og hvis man skal ha noe før det må man bestille i privat sektor ?🙈

Tror det er sånn at man får innkalling til OUL fra det offentlig mellom uke 18 og 20 ca., og at alle standardkontroller osv. knyttet til graviditeten er gratis i det offentlige☺️ Skal man ha noen tidligere UL må dette bestilles privat ja! Tenker du å gjøre det?🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (3 timer siden):

Tror det er sånn at man får innkalling til OUL fra det offentlig mellom uke 18 og 20 ca., og at alle standardkontroller osv. knyttet til graviditeten er gratis i det offentlige☺️ Skal man ha noen tidligere UL må dette bestilles privat ja! Tenker du å gjøre det?🤩

Har ikke tenkt så mye på det enda, men kanskje i fb med avsløring til ytterlig familie, vennee og svigers som vi tenker i uke 12😍🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg tråden jeg har lett etter. Testet første positiv for en uke siden. Tok enda en i går for å være sikker. I følge appene mine har jeg termin 22.mars 2022 ❤ Første graviditet. Dette må da være en perfekt tråd om man har spørsmål til de som er ca like langt på vei 🥰 Jeg heter forresten Linn og er 26år 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 3.7.2021 den 15.43):

Tusen takk, og i like måte😍

Uff, så fælt. Kjenner meg igjen i den frykten 😕 Opplevde en tidlig SA/kjemisk tidligere i år, og det var virkelig vondt. Håper spirene holder for oss alle nå🥰🤞🏻

Jeg har til nå kun tatt utgangspunkt i FF sin terminberegning, som regner termin ut ifra at EL var den 23. juni (EL var enten 23. eller 24. juni). Hvilke apper synes dere er best for å følge med på graviditeten?:)

Åh så spennende❤️ Her blir første milepæl å komme over IKM🤞🏻 Åh ja - tankene kverner så fort streken kommer til syne! Håper og tror at spiren klamrer seg fast:klem: Tenk, den blir sterkere og sterkere for hver dag som går!

Hva er denne FF appen dere snakker om? Har den et annet navn? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linntherese skrev (56 minutter siden):

Endelig fant jeg tråden jeg har lett etter. Testet første positiv for en uke siden. Tok enda en i går for å være sikker. I følge appene mine har jeg termin 22.mars 2022 ❤ Første graviditet. Dette må da være en perfekt tråd om man har spørsmål til de som er ca like langt på vei 🥰 Jeg heter forresten Linn og er 26år 👍

 

Linntherese skrev (3 minutter siden):

Hva er denne FF appen dere snakker om? Har den et annet navn? 😅

Gratulerer så mye med positiv test og velkommen inn i tråden!😍 Så spennene🥰

FF er forkortelsen til Fertility Friend, en app som er helt super dersom man temper. Jeg har tempet i ca. 2 år (brukte det som prevensjonsmetode før vi startet prøvingen og har vært veldig fornøyd), og FF sier når du har hatt eggløsning og «analyserer» rett og slett syklusen din basert på infoen du legger inn. Du blir kjent med kroppen din på en helt ny måte og får en indikasjon på om kroppen fungerer som den skal eller om du har noen «avvik»🤗

Suuuperinteressant etter min mening! Men, akkurat den appen har ikke så mye verdi når man er gravid (og man ikke har lagt inn noe info tidligere), da man jo ikke har noen syklus å forholde seg til🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bestilte dere time for første svangerskapskontroll? Jeg er uke 5 idag å lurer på om jeg skal kontakte jordmor allerede til uka? Min første gang å det er tydeligvis utrolig mye å sette seg inn i 😅 Jeg har lastet ned alt av apper jeg finner, leser om graviditet hele dagen, greier ikke tenke på annet!

 

Forresten, flere som opplever "menssmerter" som kommer og går, samt stikking nederst i magen som varer noen sekunder om gangen? Jeg blir så redd hver gang 😰

Endret av Linntherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linntherese skrev (10 minutter siden):

Når bestilte dere time for første svangerskapskontroll? Jeg er uke 5 idag å lurer på om jeg skal kontakte jordmor allerede til uka? Min første gang å det er tydeligvis utrolig mye å sette seg inn i 😅 Jeg har lastet ned alt av apper jeg finner, leser om graviditet hele dagen, greier ikke tenke på annet!

 

Forresten, flere som opplever "menssmerter" som kommer og går, samt stikking nederst i magen som varer noen sekunder om gangen? Jeg blir så redd hver gang 😰

Velkommen inn hit😍😍 tenkte å spørre om det samme ang svangerskapskontroll. Sies vel at første ofte er mellom 8-12, men er også vanlig å ta en time før det om man føler behov . Er selv 7+0 idag. 
 

Har svake murringer avogtil og litt stikking, men det var mest for noen uker siden synes jeg. 

Endret av ME97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (1 minutt siden):

Velkommen inn hit😍😍 tenkte å spørre om det samme ang svangerskapskontroll. Sies vel at første ofte er mellom 8-12, men er også vanlig å ta en time før det om man føler behov . Er selv 7+0 idag. 
 

Har svake murringer avogtil og litt stikking, men det var mest for noen uker siden synes jeg. 

Takk, jeg føler på en sånn trygghet å kunne snakke med flere som er kommet ca like langt som meg. Jeg har gledet meg så masse til dette å er så redd for at noe skal gå galt! Tørr nesten ikke løfte på ting 😅 Så fint å høre at jeg ikke er eneste som har følt på disse symptomene. Google sier det er vanlig, men uansett hva man søker så kommer det jo bare opp abort 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linntherese skrev (11 minutter siden):

Når bestilte dere time for første svangerskapskontroll? Jeg er uke 5 idag å lurer på om jeg skal kontakte jordmor allerede til uka? Min første gang å det er tydeligvis utrolig mye å sette seg inn i 😅 Jeg har lastet ned alt av apper jeg finner, leser om graviditet hele dagen, greier ikke tenke på annet!

 

Forresten, flere som opplever "menssmerter" som kommer og går, samt stikking nederst i magen som varer noen sekunder om gangen? Jeg blir så redd hver gang 😰

Jeg har mye mensmurringer ja! Et par ganger har det hendt at de har vært ganske sterke også (ikke vondt-vondt, men har kjent ut som når mensen kommer), andre ganger kjenner jeg lite. Like skummelt hver gang, spesielt når de «sterke» menssmertene kommer😭 Har lest myyye om det, og det er visst veldig normalt å ha det slik den første tiden! Så virker som det ikke er noen grunn til bekymring med mindre det er blod inni bildet også.

Angående svangerskapskontroller har jeg ikke foretatt meg noe enda. Har bestilt TUL til uke 7+2, og hvis alt viser seg å være fint der bestiller jeg nok første time etter det🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (2 minutter siden):

Jeg har mye mensmurringer ja! Et par ganger har det hendt at de har vært ganske sterke også (ikke vondt-vondt, men har kjent ut som når mensen kommer), andre ganger kjenner jeg lite. Like skummelt hver gang, spesielt når de «sterke» menssmertene kommer😭 Har lest myyye om det, og det er visst veldig normalt å ha det slik den første tiden! Så virker som det ikke er noen grunn til bekymring med mindre det er blod inni bildet også.

Angående svangerskapskontroller har jeg ikke foretatt meg noe enda. Har bestilt TUL til uke 7+2, og hvis alt viser seg å være fint der bestiller jeg nok første time etter det🥰

Ikke noe blod her, bare typiske mens smerter. Jeg er av de som ligger i fosterstilling og kaster opp ved mensen, så de smertene jeg kjenner nå er ikke så ille, de er mer ubehagelige, også kjenner jeg litt press nedi magen med det samme. Kan jeg spørre hva TUL står for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linntherese skrev (2 minutter siden):

Ikke noe blod her, bare typiske mens smerter. Jeg er av de som ligger i fosterstilling og kaster opp ved mensen, så de smertene jeg kjenner nå er ikke så ille, de er mer ubehagelige, også kjenner jeg litt press nedi magen med det samme. Kan jeg spørre hva TUL står for? 

Tidlig ultralyd 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linntherese skrev (9 minutter siden):

Takk, jeg føler på en sånn trygghet å kunne snakke med flere som er kommet ca like langt som meg. Jeg har gledet meg så masse til dette å er så redd for at noe skal gå galt! Tørr nesten ikke løfte på ting 😅 Så fint å høre at jeg ikke er eneste som har følt på disse symptomene. Google sier det er vanlig, men uansett hva man søker så kommer det jo bare opp abort 😒

Ja skjønner deg godt. Er skummelt å Google seg i hjel på symptomer osv, merker jeg gjør det selv også😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (Akkurat nå):

Tidlig ultralyd 😄

Åja, så enkelt, haha 😅 Må lære meg alle disse forkortelsene alle bruker her inne 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linntherese skrev (2 minutter siden):

Ikke noe blod her, bare typiske mens smerter. Jeg er av de som ligger i fosterstilling og kaster opp ved mensen, så de smertene jeg kjenner nå er ikke så ille, de er mer ubehagelige, også kjenner jeg litt press nedi magen med det samme. Kan jeg spørre hva TUL står for? 

Ja, her og er det mer et ubehag egentlig - bra måte å beskrive det på😅 Det er visst helt normalt når det er så mye som skjer der nede, så prøv å ikke bekymre deg over det (selv om jeg vet det er vanskelig)🥰 Tenk, livmoren skal jo strekkes og tøyes til å gjøre rom for en baby!😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Annabel skrev (3 minutter siden):

Ja, her og er det mer et ubehag egentlig - bra måte å beskrive det på😅 Det er visst helt normalt når det er så mye som skjer der nede, så prøv å ikke bekymre deg over det (selv om jeg vet det er vanskelig)🥰 Tenk, livmoren skal jo strekkes og tøyes til å gjøre rom for en baby!😵

Helt utrolig å tenke på hva som skjer inni magen, bare tanken på at det er en liten spire der får meg til å slippe en gledeståre flere ganger i løpet av dagen 🥲 Mange bekymringer men også gleder. For øyeblikket tenker jeg mye på jobben. Jeg er voksenlærling å sjefen min er i manko på folk, eller rettere sagt, det er bare meg. Hva kommer han til å si når jeg forteller nyheten liksom. Hjelpes 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle 🥰 Enda et lite spørsmål fra meg, blir ikke klok. Er uke 5+0 idag å lurer på en ting. Det står at spiren er to uker yngre siden man blir gravid ca to uker etter første dag i siste mens. Men på alle disse appene, skal man da følge veksten etter ukene som har gått fra første dag i siste mens, eller skal jeg gå to uker bak? Dette ble verre å forklare enn jeg tenkte 😅

Endret av Linntherese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linntherese skrev (9 minutter siden):

God morgen alle 🥰 Enda et lite spørsmål fra meg, blir ikke klok. Er uke 5+0 idag å lurer på en ting. Det står at spiren er to uker yngre siden man blir gravid ca to uker etter første dag i siste mens. Men på alle disse appene, skal man da følge veksten etter ukene som har gått fra første dag i siste mens, eller skal jeg gå to uker bak? Dette ble verre å forklare enn jeg tenkte 😅

Du skal ikke gå to uker bak. Du er nå 5+0, og det som står i appene skal skje på 5+0 skjer nå i livmoren din, selv om fosteret eeegentlig bare er tre uker gammelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (4 minutter siden):

Du skal ikke gå to uker bak. Du er nå 5+0, og det som står i appene skal skje på 5+0 skjer nå i livmoren din, selv om fosteret eeegentlig bare er tre uker gammelt :) 

Tusen takk 😍😅 Føler meg litt dum! Når jeg i morgen er 5+1 så er jeg altså o svangerskapsuke 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...