Gå til innhold

Storebror passe lillesøster....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (På 23.6.2021 den 2.22):

Så pysete folk har blitt.

Jeg passet min søster på 1 år flere ganger ca 1 t da jeg var bare 9 år gammel. Dette var på 90 tallet. Det man brukte som barnevakt da for å passe små barn var 12 -14 åringer, av og til litt yngre også. Utrolig at barna som ble født da overlevde..

Det samme tenkte jeg!

jeg var akkurat blitt tolv år (i 2002) da jeg begynte å passe ei jente på litt over året, seks måneder senere hadde jeg ansvaret for henne og de to eldre barna en hel kveld og litt utover natten da far var på julebord og mor på nattevakt. Den familien hadde vel fått barnevernet på seg i dag om det hadde vært opp til folk her inne…

Anonymkode: bc26a...4fd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 20.23):

Takk for svar ☺️

Til de som spør: han er veldig ansvarsfull og passer godt på henne selv når vi er det. Veldig beskyttende ovenfor henne. Han er dog litt virrete. Han har passet henne i maks 15 min, men da er jeg i hagen. Det gikk veldig fint. 

Lillesøster er veldig rolig og forsiktig av seg. 

Men ser at flertall mener at det ikke er en god ide, så spørs om ikke mannen må ta fri den dagen. Det var kanskje mer vanlig før mon tro? 

Ts 

Anonymkode: ca363...71a

Satt barnevakt som 12 åring for baby kusine. 

Anonymkode: 9ed5c...b3a

AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager så passet store barn på de mindre barna og de ble meget ansvarsfulle og pålitelige som voksne.  Jeg mener store barn og gutter bare har godt av å lære å ta ansvar for andre enn seg selv. 13 åringer er ingen små barn. Min far reiste ut til sjøs som 15 åring...folk før i tiden måtte ut å jobbe og bli tidligere voksne allerede som tenåringer. 

Anonymkode: 9ed5c...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satt selv barnevakt for søsteren min fra jeg var 11 år og hun var 1 år (da amming var over), synes det var så stas! I helgene var hun som regel min "jobb" fram til kl 10. Stod opp, stelte, matet, tok på klær og dro ut på lekeplassen og kom tilbake til felles frokost kl 10. Alle var strålende fornøyde med det. Dette var rundt år 2000. Har det forandret seg så mye altså? 

Anonymkode: ae0b8...827

Skrevet

Jeg kjente mine barn godt i den alderen og hadde helt uten betenkeligheter latt hver av dem passe en baby da de var 13. Null problem!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i kommentaren at folk er hysteriske. Send dem ut på trilletur den tiden så sovner hun, og han får seg en luftetur. Den 1.5 timen går fort. 

Anonymkode: bb5d9...426

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Natea skrev (På 24.6.2021 den 8.09):

Kan storebror førstehjelp? Vet han hva han skal gjøre om hun setter noe i halsen, og ikke får puste? 

Litt usikker på om jeg ville latt han få det ansvaret, også for sin egen del i tilfelle noe skjer. 
Du sier han er virrete, det taler heller ikke til hans fordel. Ettåringer er små selvmordskandidater 😅

Kan DU førstehjelp? Er mange foreldre som ikke vet hva de skal gjøre.

Ærlig talt, snakker om krisemaksimering

Anonymkode: ab67b...a78

AnonymBruker
Skrevet
Snurrepurre skrev (På 22.6.2021 den 19.37):

Hadde det vært storesøster så hadde jeg hellet mot ja - men storebror på 13? Litt skeptisk 😬.. modenheten er som regel en del lavere enn jenter på samme alder. (Og ville ikke hatt en jente under 13 til å passe heller). 

Wow min bror satt barnevakt fra 11-12 års alderen.

Han er i dag ped leder i barnehage, så kommer helt an på personen ikke alltid alderen/kjønn

Anonymkode: 0d25e...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Wow min bror satt barnevakt fra 11-12 års alderen.

Han er i dag ped leder i barnehage, så kommer helt an på personen ikke alltid alderen/kjønn

Anonymkode: 0d25e...3a4

Som jeg skrev; modenheten er som regel en del lavere. 

Finnes selvfølgelig enkelte unntak. Men her var det et enkelt spørsmål; gutt 13 sitte barnevakt for baby = jeg ville vært skeptisk 

:P  

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 10-12 var jeg trillepike et par dager i uka for en ettåring. Da passet jeg et barn i ca. 2 timer. Null problem. 

Anonymkode: a37dc...16d

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (På 23.6.2021 den 2.22):

Så pysete folk har blitt.

Jeg passet min søster på 1 år flere ganger ca 1 t da jeg var bare 9 år gammel. Dette var på 90 tallet. Det man brukte som barnevakt da for å passe små barn var 12 -14 åringer, av og til litt yngre også. Utrolig at barna som ble født da overlevde..

Er litt overrasket jeg og. Vokste opp på 90-tallet og jeg passet søsteren min fra hun var 2 år, da var jeg 9. Det er jo faktisk ikke såååå lenge siden. Interessant er det uansett å lese denne tråden :P 

Anonymkode: 7c49c...b3b

Skrevet

Du vet best selv. Dette kommer jo an på barna dine. Gutten din ringer deg hvis det er noe, og da er du bare 10 min unna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan DU førstehjelp? Er mange foreldre som ikke vet hva de skal gjøre.

Ærlig talt, snakker om krisemaksimering

Anonymkode: ab67b...a78

Krisemaksimering? Etter å ha opplevd at toåringen min satt noe i halsen så har jeg kjent på kroppen hvordan det oppleves... det var grusomt!  Og ja, jeg har tatt førstehjelpskurs så jeg visste akkurat hva jeg skulle gjøre. Har du vært i en situasjon hvor du har behøvd å kunne førstehjelp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...