AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Er det innafor at en 13 åring passer søsteren sin på ett år, 1 og 1/2 time på dagen? Jeg er 10 min unna, men kjenner på litt uro ang dette. Noen innspill? Anonymkode: ca363...71a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #2 Skrevet 22. juni 2021 Oi, veldig usikker. Heller mot nei Anonymkode: bdddd...4b7 5
AnonymBrukern Skrevet 22. juni 2021 #3 Skrevet 22. juni 2021 Det ville jeg ikke gjort.. hva som helst kan skje og enda mer kan skje på 10 min. Ikke for å stresse deg men høres ikke særlig lurt ut 2
SaySomething Skrevet 22. juni 2021 #4 Skrevet 22. juni 2021 Kommer veldig an på modenheten hans. Har han passet søsteren før uten problemer? 12
Snurrepurre Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Hadde det vært storesøster så hadde jeg hellet mot ja - men storebror på 13? Litt skeptisk 😬.. modenheten er som regel en del lavere enn jenter på samme alder. (Og ville ikke hatt en jente under 13 til å passe heller). Endret 22. juni 2021 av Snurrepurre 3
Ulrikke Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 Det kommer helt an på hvordan han er som type.... Har 10 år mellom eldste og yngste her, og han kunne se etter henne ganske tidlig i korte perioder, men han har alltid vært en stødig, fornuftig fyr.... Og 1,5 time mens hun er våken er jo en stund... Men de kjenner vel hverandre godt.... Kommer an på hvordan han er! 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 Hormoner passer på liten unge... Anonymkode: 646a8...dcd 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Det er sikkert ok, bortsett fra at ting plutselig kan skje når du er borte. Noe som like godt kunne skjedd når du var hjemme. Da vil du uansett få skylden for uansvarlighet.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #9 Skrevet 22. juni 2021 Jeg ville ikke gjort det. Anonymkode: 0f3cb...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #10 Skrevet 22. juni 2021 Det ville jeg ikke gjort, nei. Ettåringer kan fort skade seg feks, og da vil 13 åringen sitte med ansvaret, selv om du er 10 min unna. Det ville ikke jeg lagt på en unges skuldre. Ettåringer skader seg jo til og med når voksne er rett i nærheten, med større forutsetning enn en 13 åring til å avverge. Anonymkode: b4935...407
Arkana Skrevet 22. juni 2021 #11 Skrevet 22. juni 2021 Det kommer jo an på både 13-åringen og ettåringen. Jeg hadde lett latt min snart 13 år gamle gutt gjøre det. Jeg stoler på ham, men jeg ville ikke latt en 13-åring jeg ikke kjenner sitte barnevakt (selv om jeg gjorde det selv på den alderen). 13
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #12 Skrevet 22. juni 2021 Arkana skrev (3 minutter siden): Det kommer jo an på både 13-åringen og ettåringen. Jeg hadde lett latt min snart 13 år gamle gutt gjøre det. Jeg stoler på ham, men jeg ville ikke latt en 13-åring jeg ikke kjenner sitte barnevakt (selv om jeg gjorde det selv på den alderen). Men handler det bare om å stole på barnet? Ja det er sikkert mange trettenåringer som man kan stole på, men for min del hadde det handlet om ansvaret. Om ettåringen skader seg, får smettet ut en dør eller lignende. Det kan fort skje. Det ville ikke jeg at en trettnåring skulle stått med. 10 minutter unna er også ganske lenge i en slik situasjon. Anonymkode: b4935...407
Raven.Writingdesk Skrevet 22. juni 2021 #13 Skrevet 22. juni 2021 (endret) 1 1/2 år.. Synes jeg er for liten, det er jo en baby. En 4-5 åring er null stress. Under tre år, helst ikke, nei. Endret 22. juni 2021 av Raven.Writingdesk 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #14 Skrevet 22. juni 2021 Det hadde ikke jeg gjort altså 💁♀️ har selv ei frøken på 1 år, og jeg vet hvor fort ting kan skje. Jeg kan se vekk i et halvt sekund og hun har plutselig klemt finger, dunket hodet eller alt mulig annet rart. Anonymkode: ba292...fc7 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #15 Skrevet 22. juni 2021 Takk for svar ☺️ Til de som spør: han er veldig ansvarsfull og passer godt på henne selv når vi er det. Veldig beskyttende ovenfor henne. Han er dog litt virrete. Han har passet henne i maks 15 min, men da er jeg i hagen. Det gikk veldig fint. Lillesøster er veldig rolig og forsiktig av seg. Men ser at flertall mener at det ikke er en god ide, så spørs om ikke mannen må ta fri den dagen. Det var kanskje mer vanlig før mon tro? Ts Anonymkode: ca363...71a
Gjest RockOn Skrevet 22. juni 2021 #16 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det ville jeg ikke gjort, nei. Ettåringer kan fort skade seg feks, og da vil 13 åringen sitte med ansvaret, selv om du er 10 min unna. Det ville ikke jeg lagt på en unges skuldre. Ettåringer skader seg jo til og med når voksne er rett i nærheten, med større forutsetning enn en 13 åring til å avverge. Anonymkode: b4935...407 Denne!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #17 Skrevet 22. juni 2021 Jeg (jente) var 13 når min lillebror var rundt året. Jeg fikk passe han, men da var moren min rett rundt hjørnet. Jeg gikk flere trilleturer da, men da sov han. Anonymkode: eb178...97f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #18 Skrevet 22. juni 2021 En på 1-1,5 år er jo krevende å passe på for en voksen, iallefall var vår det. Ting kan jo skje på 2 sek. Jeg synes det er for mye ansvar å legge på en 13 åring. Om den lille skulle skade seg, så vil jo det ikke føles bra for 13 åringen. vår 1 åring måtte til legevakten en gang, både far og jeg var tilstede, men var en fare vi ikke så (og har måttet fortelle om den til både besteforeldre, tanter og onkler siden, da de heller ikke tenkte over det). Absolutt ikke noe farlig, ingen varige men, men det var virkelig guffent, jeg ble helt på gråten selv. Tenk om 13 åringen skulle følt på noe sånt 😞 Anonymkode: 8fe16...5e9 4
Vera Vinge Skrevet 22. juni 2021 #19 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Snurrepurre skrev (1 time siden): Hadde det vært storesøster så hadde jeg hellet mot ja - men storebror på 13? Litt skeptisk 😬.. modenheten er som regel en del lavere enn jenter på samme alder. (Og ville ikke hatt en jente under 13 til å passe heller). Den kommentaren der syns jeg ikke noe om, altså... Å skjære alle gutter under én kam på den måten. Her snakker vi jo om er konkret barn, og det er jo helt irrelevant å snakke om jenter og gutter generelt da, selv om du nok har rett i generell modenhet blant kjønnene i den alderen. Men forskjellen innad i kjønnene vil jo også være store, og mange gutter vil være mer ansvarlige enn mange jenter, selv om det motsatte kanskje er mer normalt. (Ja, jeg er guttemamma og lei alle generaliseringer rundt gutter...) Til spørsmålet, så ville jeg ikke latt en 13-åring passe en veldig aktiv 1,5-åring. Men om det er snakk om en ansvarlig 13-åring og en ganske rolig 1,5-åring og det var tydelig sagt hva de kunne gjøre osv, så kunne jeg tenkt ja. Men kommer helt an på. Mine barn har vært veldig rolige rundt 1,5 år, satt mest på gulvet og puslet med et eller annet, mens to av dem ble mer aktive og sånn sett mer krevende å passe et år senere. Mens andre barn er jo helt bajaser i den alderen. Endret 22. juni 2021 av Vera Vinge 12
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 Vera Vinge skrev (3 minutter siden): Den kommentaren der syns jeg ikke noe om, altså... Å skjære alle gutter under én kam på den måten. Her snakker vi jo om er konkret barn, og det er jo helt irrelevant å snakke om jenter og gutter generelt da, selv om du nok har rett i generell modenhet blant kjønnene i den alderen. Men forskjellen innad i kjønnene vil jo også være store, og mange gutter vil være mer ansvarlige enn mange jenter, selv om det motsatte kanskje er mer normalt. (Ja, jeg er guttemamma og lei alle generaliseringer rundt gutter...) Til spørsmålet, så ville jeg ikke latt en 13-åring passe en veldig aktiv 1,5-åring. Men om det er snakk om en ansvarlig 13-åring og en ganske rolig 1,5-åring og det var tydelig sagt hva de kunne gjøre osv, så kunne jeg tenkt ja. Men kommer helt an på. Mine barn har vært veldig rolige rundt 1,5 år, satt mest på gulvet og puslet med et eller annet, mens to av dem ble mer aktive og sånn sett mer krevende å passe et år senere. Mens andre barn er jo helt bajaser i den alderen. Hun er veldig rolig og forsiktig. Sitter som regel på gulvet å leker, krabber litt rundt eller går langs stuebordet. Veldig enkel unge. Hun fikk en kul i panna da hun begynte å krabbe. Ellers har det ikke vært noe. Derfor har jeg vært på tanken med at det er innafor, men vært litt usikker. Storebror var helt vilter som ettåring og ville aldri falt meg inn at noen yngre passet. Der var det skader hele tiden. Ts Anonymkode: ca363...71a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå