AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #41 Skrevet 22. juni 2021 Nei, ville jeg sagt. Her passer storebror på 11 lillesøster på 2,5 år innimellom, men det er bare i korte perioder og bare ute i hagen eller på lekeplassen som jeg kan se fra verandaen (tar 1 minutt å løpe dit maks). Veldig moden, omsorgsfull og fornuftig storebror, så det går veldig greit, men jeg synes 1åringer er mer uforutsigbare og 1,5 time er ganske lang tid. I tillegg er 10 minutter mye om det skulle skje noe alvorlig. (Sette noe i halsen, falle stygt etc.) Anonymkode: 74dc7...c59
tussi84 Skrevet 23. juni 2021 #42 Skrevet 23. juni 2021 Så pysete folk har blitt. Jeg passet min søster på 1 år flere ganger ca 1 t da jeg var bare 9 år gammel. Dette var på 90 tallet. Det man brukte som barnevakt da for å passe små barn var 12 -14 åringer, av og til litt yngre også. Utrolig at barna som ble født da overlevde.. 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #43 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva om ungen bæsjer seg ut? Tar storebror det? Anonymkode: f3f46...101 Det har aldri skjedd at hun har gjort. Men han tar bæsje bleier. Ts Anonymkode: ca363...71a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #44 Skrevet 23. juni 2021 tussi84 skrev (5 timer siden): Så pysete folk har blitt. Jeg passet min søster på 1 år flere ganger ca 1 t da jeg var bare 9 år gammel. Dette var på 90 tallet. Det man brukte som barnevakt da for å passe små barn var 12 -14 åringer, av og til litt yngre også. Utrolig at barna som ble født da overlevde.. Jeg tror det var mer vanlig når vi var små. Søsteren min passet meg masse når jeg var baby/liten som 10/11 åring. Var også på 90 tallet. Ts Anonymkode: ca363...71a
tussi84 Skrevet 23. juni 2021 #45 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror det var mer vanlig når vi var små. Søsteren min passet meg masse når jeg var baby/liten som 10/11 åring. Var også på 90 tallet. Ts Anonymkode: ca363...71a Skulle dagens ungdom nå være mer umoden en den gang tror du?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #46 Skrevet 23. juni 2021 Ja, helt innafor. Så lenge han syns det er greit så ser jeg ingen utfordringer med det. Anonymkode: 2a1d4...73d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #47 Skrevet 23. juni 2021 TS, jeg har selv hatt en rolig 1,5-åring. Du sier selv 13-åringen er ansvarsfull, jeg ser virkelig ikke noe problem. Er jo maks 1,5 time... Anonymkode: ab67b...a78 2
Raven.Writingdesk Skrevet 23. juni 2021 #48 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for svar ☺️ Til de som spør: han er veldig ansvarsfull og passer godt på henne selv når vi er det. Veldig beskyttende ovenfor henne. Han er dog litt virrete. Han har passet henne i maks 15 min, men da er jeg i hagen. Det gikk veldig fint. Lillesøster er veldig rolig og forsiktig av seg. Men ser at flertall mener at det ikke er en god ide, så spørs om ikke mannen må ta fri den dagen. Det var kanskje mer vanlig før mon tro? Ts Anonymkode: ca363...71a Det var nok det, og barnedødeligheten var også langt høyere enn idag den gang da.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #49 Skrevet 23. juni 2021 Raven.Writingdesk skrev (53 minutter siden): Det var nok det, og barnedødeligheten var også langt høyere enn idag den gang da. Pga yngre søsken som passet mindre søsken? 🤔 Anonymkode: ca363...71a
Raven.Writingdesk Skrevet 23. juni 2021 #50 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pga yngre søsken som passet mindre søsken? 🤔 Anonymkode: ca363...71a Pga foreldre som blant annet overlot ansvaret over små barn til andre barn, ja. Det er en myte at foreldre var mer tilstede for sine barn før begge foreldre ble yrkesaktiv slik som idag. Foreldre var ikke mer sammen med barna selv om mor var hjemme, barna måtte ordne seg mye selv.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #51 Skrevet 23. juni 2021 Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Pga foreldre som blant annet overlot ansvaret over små barn til andre barn, ja. Det er en myte at foreldre var mer tilstede for sine barn før begge foreldre ble yrkesaktiv slik som idag. Foreldre var ikke mer sammen med barna selv om mor var hjemme, barna måtte ordne seg mye selv. Ok, har jeg aldri hørt om. Har du link til noen artikler? Hadde vært interessant å lese om, finner ikke noe om det. Anonymkode: ca363...71a
Skalperud Skrevet 23. juni 2021 #52 Skrevet 23. juni 2021 Har en på snart 13 og en på 2. Får passe han rett utenfor når jeg er hjemme, men ikke hjemme alene. For mye som kan skje, sette fast ting i halsen, slå seg osv. Minsten må bli 4 tenker eg.
regine Skrevet 23. juni 2021 #53 Skrevet 23. juni 2021 Hjelpes for en gjeng med hysterikere! Jeg syns du skal stole på både deg selv og din kjennskap til DINE barn, TS, og la gutten passe lillesøster. Det er noe med at barn av i dag ikke får noe som helst ansvar for noen ting og dermed heller ikke lærer å ta ansvar. Jeg vedder på at dersom du lar han ha ansvaret for lillesøster slik du skisserer, så er det noe han vil vokse på, nettopp fordi han faktisk får ansvar. Og da tipper jeg og at han blir mindre vimsete nettopp fordi det er HAN og han alene som har ansvaret. Det er ingen backup som kan ta over hvis han soser litt. Barn og unge som trengs, som opplever at deres rolle og det de gjør i familien betyr noe for familiens ve og vel opplever mastering. Det er viktig lærdom på vei til å bli voksne, ansvarlige mennesker. Og alle har behov for at de trengs, at hvis akkurat du ikke er der, så blir ting vanskelig. Så dette er definitivt innafor, ingen grunn til å hyre inn ekstra barnevakt fordi storebror er for «liten» for å passe lillesøster. 6
Natea Skrevet 24. juni 2021 #54 Skrevet 24. juni 2021 Kan storebror førstehjelp? Vet han hva han skal gjøre om hun setter noe i halsen, og ikke får puste? Litt usikker på om jeg ville latt han få det ansvaret, også for sin egen del i tilfelle noe skjer. Du sier han er virrete, det taler heller ikke til hans fordel. Ettåringer er små selvmordskandidater 😅
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #55 Skrevet 24. juni 2021 Stakkars storebror Anonymkode: f0caf...4c0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #56 Skrevet 24. juni 2021 Vi lar sønnen på 10 år passe søsteren sin på 2 år. Han tar henne med alene til lekeplassen også. Anonymkode: 85d1f...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #57 Skrevet 24. juni 2021 tussi84 skrev (På 23.6.2021 den 7.56): Skulle dagens ungdom nå være mer umoden en den gang tror du? Ja, det tror jeg faktisk. Ungdommen da var ikke like avhengig av telefon/skjerm, og var kanskje mer tilstede i den «virkelige» verden. Hjalp mer til hjemme/med småsøsken osv. I dag sitter ungdommen stort sett med telefonen (eller en eller annen annen skjerm). Anonymkode: f3f46...101
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. juni 2021 #58 Skrevet 24. juni 2021 regine skrev (16 timer siden): Hjelpes for en gjeng med hysterikere! Jeg syns du skal stole på både deg selv og din kjennskap til DINE barn, TS, og la gutten passe lillesøster. Det er noe med at barn av i dag ikke får noe som helst ansvar for noen ting og dermed heller ikke lærer å ta ansvar. Jeg vedder på at dersom du lar han ha ansvaret for lillesøster slik du skisserer, så er det noe han vil vokse på, nettopp fordi han faktisk får ansvar. Og da tipper jeg og at han blir mindre vimsete nettopp fordi det er HAN og han alene som har ansvaret. Det er ingen backup som kan ta over hvis han soser litt. Barn og unge som trengs, som opplever at deres rolle og det de gjør i familien betyr noe for familiens ve og vel opplever mastering. Det er viktig lærdom på vei til å bli voksne, ansvarlige mennesker. Og alle har behov for at de trengs, at hvis akkurat du ikke er der, så blir ting vanskelig. Så dette er definitivt innafor, ingen grunn til å hyre inn ekstra barnevakt fordi storebror er for «liten» for å passe lillesøster. Veldig enig i dette. Er jo ikke rart dagens ungdom ikke blir ansvarlige når ingen gir dem muligheten til å bli det. Man må selvfølgelig se an ungene, men en normalt moden 13-åring har neppe vansker med å passe en 1-åring. Mange sier det er "vanskelig" å passe 1-åringer, det er det da absolutt ikke, det er slitsomt, men det er jo noe annet. Ungdommer har jo stort sett mye mer energi enn voksne, så det bør i alle fall ikke være noe problem. Synes det er helt greit at en 13-åring passer småbarn på dagtid.
Kontorotta Skrevet 24. juni 2021 #59 Skrevet 24. juni 2021 Forstår jeg TS riktig, er det snakk om en gang, 1,5 timer. Om gutten er moden nok, burde det gå helt fint. At far i huset skal ta fri fra jobb fordi mor skal ut 1,5 timer, kan jo ses på som litt overdrevent. Eventuelt kan jo mor ta med seg begge og gutten trille lillesøster i nærheten av der mor er. For alt de vet vet, kan det hende det faller inn under den tiden hvor lillesøster tar en blund. Jeg forstår skepsisen til de fleste. Og jeg ville nok sett på mange muligheter selv også. Samtidig er det litt trist at vi skjermer ungene såpass mye som vi gjør. Og da tenker jeg mest på storebror i dette tilfellet. Vi slipper jo ikke til ungene lenger. De har få plikter og vi ordner opp både her og der. Minsten her hjemme på 11 år har ei klassevenninne som er en kløpper til å passe lillebroren sin. Hun skifter bleier og mater. Var ute på lange trilleturer med babyen, da den bare var et par uker gammel. Vår unge hadde ikke visst bakfram på en baby. En grunn er jo at vi fikk minsten i voksen alder og de fleste minste leker med, er yngste søsken i flokken. Dermed er vi sjelden borti babyer. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #60 Skrevet 24. juni 2021 Tusen takk for svar, alle og enhver 🙏 Jeg er veldig glad jeg spurte her inne. Jeg venter nok litt med at han passe henne så lenge. Vi har blitt enige om å "trene" han litt opp slik at både han og vi blir helt trygge, og ta litt og litt. Så får vi se etter hvert. Han ønsker veldig gjerne å passe henne og de stor koser seg sammen. Ts Anonymkode: ca363...71a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå