AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #21 Skrevet 22. juni 2021 Jeg får gå mot strømmen og si at jeg tror det går bra. Betal han for jobben, og kjøp inn mat til lillesøster og han selv. Også må han ha mulighet til å få tak i dere på telefon. Hvis dere har mulighet ville jeg øvd litt først, en 45 min feks. Anonymkode: 763d7...9cc 12
Arkana Skrevet 22. juni 2021 #22 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men handler det bare om å stole på barnet? Ja det er sikkert mange trettenåringer som man kan stole på, men for min del hadde det handlet om ansvaret. Om ettåringen skader seg, får smettet ut en dør eller lignende. Det kan fort skje. Det ville ikke jeg at en trettnåring skulle stått med. 10 minutter unna er også ganske lenge i en slik situasjon. Anonymkode: b4935...407 Som sagt, det kommer an på 13-åringen og ettåringen. Som Vera Vinge poengterer blir det rart å snakke om 13 år gamle gutter generelt når det her dreier seg om en spesifikk 13-åring. Jeg hadde latt min sønn passe sin ett år gamle søster. Hva alle andre 13 år gamle gutter er, eller ikke er, i stand til er sånn sett uvesentlig. 3
Snurrepurre Skrevet 22. juni 2021 #23 Skrevet 22. juni 2021 Vera Vinge skrev (15 minutter siden): Den kommentaren der syns jeg ikke noe om, altså... Å skjære alle gutter under én kam på den måten. Her snakker vi jo om er konkret barn, og det er jo helt irrelevant å snakke om jenter og gutter generelt da, selv om du nok har rett i generell modenhet blant kjønnene i den alderen. Men forskjellen innad i kjønnene vil jo også være store, og mange gutter vil være mer ansvarlige enn mange jenter, selv om det motsatte kanskje er mer normalt. (Ja, jeg er guttemamma og lei alle generaliseringer rundt gutter...) Til spørsmålet, så ville jeg ikke latt en 13-åring passe en veldig aktiv 1,5-åring. Men om det er snakk om en ansvarlig 13-åring og en ganske rolig 1,5-åring og det var tydelig sagt hva de kunne gjøre osv, så kunne jeg tenkt ja. Men kommer helt an på. Mine barn har vært veldig rolige rundt 1,5 år, satt mest på gulvet og puslet med et eller annet, mens to av dem ble mer aktive og sånn sett mer krevende å passe et år senere. Mens andre barn er jo helt bajaser i den alderen. Neinei, men så kan man ikke alltid være enig heller 😉 Jeg har kun vært borti svært umodne 13 år gamle gutter - som er milevis unna modenheten til jenter på samme alder. Er vel nesten den alderen det er mest synlig, etter mitt syn. Derav kommentaren. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #24 Skrevet 22. juni 2021 Ja det går nok fint Anonymkode: f9ef9...e7e
Queen of the North Skrevet 22. juni 2021 #25 Skrevet 22. juni 2021 Det må da komme an på hvordan 13 åringen er sammen med barnet. Hvis han har ingen problemer med bleiebytter, stell og mat samt leke med barnet uten å sitte med mobilen i ansiktet så ser jeg ikke problemet. Jeg var hjemme med en 2 åring alene i 1 døgn som 12 åring. Da pappa kom hjem fra fødestua sto middagen på bordet, han spiste og gikk rett å la seg etter å ha vært med på fødselen til vår nye lillebror. Som 14 åring var jeg hjemme med to brødre på 2år og 4år i 3 døgn mens mamma og pappa var bortreist. Bestemor bodde riktignok nedi gata, men jeg trengte aldri hjelp fra henne. Klarer 13 åringen seg ellers alene hjemme over noen timer? 1
Millimani Skrevet 22. juni 2021 #27 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det innafor at en 13 åring passer søsteren sin på ett år, 1 og 1/2 time på dagen? Jeg er 10 min unna, men kjenner på litt uro ang dette. Noen innspill? Anonymkode: ca363...71a Det kommer helt an på modenheten til 13 åringen. En av mine barndomsvenninner (jente ja, men dog) på da 13 år, passa lillesøstra si gjennom en hel skoleferie flere timer så å si hver dag en lang sommerferie fra jenta var ni til elleve måneder. Hun var så absolutt moden. Jeg var selv trillepike på den alderen og var ute med barnet alt fra tre kvarter til halvannen time. Men det er klart; det var bare i vogna - fram til hun var stor nok til å like å sitte i sandkassa eller i babyhuska i barnehagen hun begynte i. Er dette snakk om sommeren, eller videre utover? De er søsken, og da er en på 13 stor nok til å ta ansvar. Han må jo være stolt av lillesøstra si. Kanskje er det også litt i sovetiden til jenta, og da er det jo "ingen ting" å gjøre. Hvis han selv er moden og har lyst ser jeg ingen problemer med å la ham prøve. Du ser jo hva han er moden til nå. Du forteller nøye hva han kan og ikke kan gjøre. Ha "grenser", og veiledning om han trenger det. Du er jo 10 minutter unna, og det er ikke langt. Men husk at han må skifte bleier på jenta når det trengs. Synes han det er greit å bytte en bleie med bløt bæsj? 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #28 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det innafor at en 13 åring passer søsteren sin på ett år, 1 og 1/2 time på dagen? Jeg er 10 min unna, men kjenner på litt uro ang dette. Noen innspill? Anonymkode: ca363...71a Jeg satt barnevakt for en 1,5-åring i to dager da jeg var 12 🤷🏻♀️ Anonymkode: ab67b...a78 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #29 Skrevet 22. juni 2021 Ikke noe problem. Da jeg var baby hendte det iblant at storebror på 12 passet meg noen timer. Andre ganger også storesøsteren min som var nesten 8. Anonymkode: cb117...6a7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #30 Skrevet 22. juni 2021 Min 12-åring passer lillesøsken på 1,5 år når jeg drar i butikken. Er borte maks 20 min. Ville ikke latt dem være lenger alene enn det. Men det er mest pga 12-åringen ikke skifter bleier og at h*n ikke er helt komfortabel med å passe lenger enn det. Anonymkode: 9313a...f15
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #31 Skrevet 22. juni 2021 Arkana skrev (24 minutter siden): Som sagt, det kommer an på 13-åringen og ettåringen. Som Vera Vinge poengterer blir det rart å snakke om 13 år gamle gutter generelt når det her dreier seg om en spesifikk 13-åring. Jeg hadde latt min sønn passe sin ett år gamle søster. Hva alle andre 13 år gamle gutter er, eller ikke er, i stand til er sånn sett uvesentlig. Handler ikke om hva de er i stand til for min del, men at det er fort gjort at en ettåring skader seg feks. Ja, selv rolige ettåringer kan skade seg. Og da er det trettenåringen som føler på ansvaret og må stå i den situasjonen til mor/far kan komme. Spørsmålet er da om man synes det er et ok ansvar å legge på et barn. Ettåringer er små og i en alder hvor det lettere skjer skader/ulykker, selv med voksne til stede. Anonymkode: b4935...407 1
Millimani Skrevet 22. juni 2021 #32 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Handler ikke om hva de er i stand til for min del, men at det er fort gjort at en ettåring skader seg feks. Ja, selv rolige ettåringer kan skade seg. Og da er det trettenåringen som føler på ansvaret og må stå i den situasjonen til mor/far kan komme. Spørsmålet er da om man synes det er et ok ansvar å legge på et barn. Ettåringer er små og i en alder hvor det lettere skjer skader/ulykker, selv med voksne til stede. Anonymkode: b4935...407 En moden 13 åring klarer å passe på. Er 13 åringen mer umoden kan jeg skjønne det. I "gamle dager" hadde vi lekegrind, men det er ikke så vanlig lenger. Noen mente at den var uunnværlig, andre synes det var hensiktsløst. Men det er klart, halvannen time i en lekegrind blir litt for voldsomt 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #33 Skrevet 22. juni 2021 Jeg ville ikke gjort det, både med tanke på hvor moden (evt umoden) en 13-åring er, men også med tanke på om det skulle skje noe. Da er det storebror som sitter med ansvaret. Jeg passet mine yngre søsken (da 1 og 7 år), da jeg var 12 år. Gikk fint, men jeg ville aldri gjort det om det var jeg som var foreldrene. Anonymkode: f3f46...101
GammelKaktus Skrevet 22. juni 2021 #34 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hormoner passer på liten unge... Anonymkode: 646a8...dcd Javel... Du mener det samme om det hadde vært en jente på 13? Ser ikke at det skal være noe problem, moden og ansvarlig 13 åring klarer dette uten problem så lenge han ønsker det selv. 1
solmåneogstjerner Skrevet 22. juni 2021 #35 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Kommer an på, som mange sier. Jeg passet selv ettåringer (utenfor familien) da jeg var 13. Når jeg ser tilbake på det så vurderer jeg det som forsvarlig. Passet mitt eget søsken på samme alder da jeg var 9 og oppover - men ikke så lenge, kanskje en halvtime. Ca to timer ett år senere. Men det er absolutt ikke alle 13-åringer jeg ville satt i den situasjonen. Du må gjøre en vurdering som involverer -Ungdommens væremåte, ansvarsfølelse og forhold til barnet - ungdommens motivasjon for 'oppdraget' - definer klart hva det innebærer - Barnets væremåte. Trøtt og trassig på ettermiddagen? Svaret er nei. - Grundig opplæring i hva som MÅ gjøres, hva som BØR gjøres, hva som er lov og hva som IKKE er lov. - det fysiske hjemmemiljøet - hvor trygt er det? Sørg for å være nære, med tilgang på telefon, gjerne også en nabo på vakt. Observer dem i lek og stelle/omsorgssituasjoner. Om det er noe å tvile på, så la være. Endret 22. juni 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #36 Skrevet 22. juni 2021 Queen of the North skrev (47 minutter siden): Det må da komme an på hvordan 13 åringen er sammen med barnet. Hvis han har ingen problemer med bleiebytter, stell og mat samt leke med barnet uten å sitte med mobilen i ansiktet så ser jeg ikke problemet. Jeg var hjemme med en 2 åring alene i 1 døgn som 12 åring. Da pappa kom hjem fra fødestua sto middagen på bordet, han spiste og gikk rett å la seg etter å ha vært med på fødselen til vår nye lillebror. Som 14 åring var jeg hjemme med to brødre på 2år og 4år i 3 døgn mens mamma og pappa var bortreist. Bestemor bodde riktignok nedi gata, men jeg trengte aldri hjelp fra henne. Klarer 13 åringen seg ellers alene hjemme over noen timer? Han er veldig selvstendig ja, og klarer seg alene. Lager mat, middag, tar ut søppla, rydder etter seg, leker med lillesøster, er forsiktig med henne og passer på at vi tar vare på lillesøster 😅 Han er moden og ansvarsfull, aner ikke med tanke på jenter på samme alder, men iforhold til kompisene hans er han langt fremme. Men han er også litt vimsete og sitter mye med telefonen. De hadde blitt sittende i stua hvor det ikke er noe klemfare, skarpe kanter eller kontakter. Mating trenger han eventuelt ikke å gjøre. Ts Anonymkode: ca363...71a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #37 Skrevet 22. juni 2021 Her lar svigerfamilien 5 åringen passe alt av småsøsken uten oppsyn. Om jeg syntes det er greit, nei.. Anonymkode: 61d8c...113
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #39 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er veldig selvstendig ja, og klarer seg alene. Lager mat, middag, tar ut søppla, rydder etter seg, leker med lillesøster, er forsiktig med henne og passer på at vi tar vare på lillesøster 😅 Han er moden og ansvarsfull, aner ikke med tanke på jenter på samme alder, men iforhold til kompisene hans er han langt fremme. Men han er også litt vimsete og sitter mye med telefonen. De hadde blitt sittende i stua hvor det ikke er noe klemfare, skarpe kanter eller kontakter. Mating trenger han eventuelt ikke å gjøre. Ts Anonymkode: ca363...71a Hva om ungen bæsjer seg ut? Tar storebror det? Anonymkode: f3f46...101
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå