Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om folk som blir får barn rundt 45 års alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg forsøker å få barn i en alder av 44 år. Jeg kan ikke fortelle det til min mor og far, søsken , og venner. Har jo veldig lyst å fortelle om mitt første IVF/eggdonasjon forsøk for jeg har så store håp rundt det. Men jeg vet at mitt barneønske vil med størst sannsynlighet bli motatt med fordommer pga alder. Har diskutert om det før, og da har de sagt at de synes at det er galskap å få barn når man er over 38 år. De eneste som vet om ivf og forsøk er mine to voksne barn fra tidligere forhold. Har et veldig godt forhold til dem, og vi prater om alt mulig av erfaringer og opplevelser i livet. Det synes vi er veldig fint. Og vi er tette om alt. Det blir ikke sagt videre. 

Hva tenker dere om dette med å bli foreldre i eldre alder? Jeg velger det fordi jeg ønsker å gi min mann gleden av å få oppleve å få sitt første barn, og av eget ønske. 

Mine foreldre kommer nok til å spørre meg igjen. De spurte om jeg skulle ta korona-vaksinen fordi den er så viktig. Jeg sa at jeg kom mulig til å utsette den litt. Svaret deres ble da: Den må du ta med en gang, hvorfor utsette? Jeg sa at det er mitt valg fordi jeg har allergi. Skyldte på at legen sa at jeg ikke kunne ta den pga allergi. Men sannheten er at legen har sagt at jeg må utsette pga ivf og hormonbehandlingen.  Min mor sa at jeg må presse på legen om å få tatt den... Jeg sa at jeg skulle gjøre fordi jeg orket ikke å diskutere det mer. Vet ikke hva mer jeg skal forklare til de. Har lyst å si det, men mannen min mener at det er best å vente til jeg er gravid, og heller bare si at jeg utsetter vaksinen. 

Hva tenker dere om valget om å forsøke å få flere barn i min alder, og gjennom IVF og donasjon på toppen? 

Anonymkode: baace...bd6

Jeg er mann, så ting blir litt annerledes for meg, siden jeg av naturlige årsaker ikke kan bli gravid.

Men, jeg er 38 år selv, og har to barn på 6 og 10 år. Og det er fullstendig uaktuelt for meg å starte på nytt med en baby nå. Ser mange av barnas venners foreldre driver å får barn nr.3 nå, og dette er for meg ufattelig at de orker.

Min eldste begynner på skolen nå, og den friheten man får ved at de blir mer selvstendig og kan være ute alene osv, den er ubetalelig. Å skulle gå på en ny runde med bleieskift og nattevåk, er for meg helt uaktuelt.

Du skriver at du er 44 år, og har voksne barn. Det betyr at du sannsynligvis var småbarnsmor for 15-20 år siden. Da var kroppen din i 20-årene, og du orket sannsynligvis mye mer. Som 44-åring, så er man ikke i den samme formen, hverken psykisk eller fysisk.

Anonymkode: 41fda...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du skal være alene med dette barnet? Og allerede i en alder av 20 år skal det ha en mor på 65+? Får vondt av det! La vær, kos deg med de to du har med to forskjellige allerede!!!

Anonymkode: 7d1dc...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nuith said:

Jeg er 39 år, har 3 barn under 7 år og tenker at jeg hadde definitivt hatt kapasitet til en til, om et år eller to. kan ikke se at 5 år gjør så stor forskjell.

Faren da, hvor gammel er han?

Min mann er like gammel som meg.  Han har ingen barn fra før av. Jeg har forsøkt å forklare dette med at det kan være vanskelig for barnet å vokse opp som enebarn. Legen  på klinikken har gitt oss råd til å sette inn to embryo. Da kan det resultere i tvillinger, men han mener at det er best med at det blir ett. Han ønsker bare å fordoble sjansen på å få barn med to embryo. Kanskje en av de fester seg. 

Det eneste som stresser meg er alt som jeg må igjennom for å få barn. IVF i min alder. Har også hatt mye tanker rundt at dette blir et barn unnfanget via eggdonor. Tenker tanken på hva jeg vil føle for barnet kontra mine egne to biologiske barn fra tidligere forhold. Men har kommet fram til at jeg kommer til å bli glad i det. Jeg kommer til å behandle det som mitt eget. Jeg kommer til å elske det på lik linje som mine egne biologiske, tror jeg. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Veit ikkje, det er ikkje opp til meg kva andre gjer da. Høyrest slitsomt ut med småbarnsperiode så seint, men folk har veldig forskjellig energinivå.

Anonymkode: 6b7af...a70

Jeg kunne ønske at vi hadde fått barn tidligere, men sånn er det desverre ikke. Men jeg er fullt klar over hva du mener. Det høres slitsomt ut, og dette er ikke noe jeg selv vil anbefale andre. Jeg vil anbefale andre å få barn tidligere. Men jeg har lyst å gi min mann sjansen til å oppleve å få sitt eget barn slik som jeg opplevde. Jeg har opplevd det, og barna mine betyr alt i livet mitt. 

Men ja, jeg forstår at det er sent i livet. 

 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke noe om ivf generelt, spesielt ikke i de tilfellene familien ikke dekker alle kostnader selv.  Jeg tenker at når du ikke blir gravid naturlig er det kroppen din som sier i fra at du ikke bør få barn.

Men jeg hadde jo ikke sagt noe av dette til deg. Hadde du vært min venn eller min søster ville jeg gledet meg sammen med deg over det kommende barnet, strikket babyteppe og hentesett, og latt mine tanker forbli mine tanker.

Anonymkode: 4534f...ae9

Fint sagt av deg.  

Anonymkode: baace...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor måtte ta seg av sin brors barn da han ble enkemann. Og først da de var selvstendige kunne bestemor tenke på å starte et eget liv. (Tenk at tidene var sånn for bare 50-80 år siden!)

Hun fant seg en mann, og de fikk barn da hun var hhv 44 og 46 år gammel. 

De var spreke foreldre, og selv om de jo alltid var gamle besteforeldre for meg, så hadde jeg dem begge til jeg ble student. 

 

Selv føler jeg meg for gammel til å bli mor nå, men det er jo mest fordi jeg har vært småbarnsmor i 12 år allerede og dermed føler meg ferdig. 

 

Ikke bry deg om hva andre tenker. Det jeg tror er at de fleste tenker at du har tatt feil av overgangsalderen og dermed sluttet med prevensjon. Men utover det tenker ikke folk mye. 

Folk tenkte "stakkars deg" da jeg ble mor som student. Men det betyr jo ingenting hva folk tenker om årsaken til graviditeten. 😊 barnet blir jo like høyt elsket 

Anonymkode: dba64...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det sikkert er et etterlengtet barn og en veloverveid beslutning. 
I en periode likte jeg å drive med slektsforskning. Var forundret over å finne ut at for noen hundre år siden var det vanlig at kvinner fikk barn til de var langt over 40 år. 
Ikke tenk så mye over hva andre tenker, dere vet best hva som er best for dere. 
 

Anonymkode: 92e8c...4eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du skal være alene med dette barnet? Og allerede i en alder av 20 år skal det ha en mor på 65+? Får vondt av det! La vær, kos deg med de to du har med to forskjellige allerede!!!

Anonymkode: 7d1dc...3e0

Jeg skal ikke være alene om barnet. Jeg har en mann som ikke har barn fra før. 

Jeg har ikke to barn med to forskjellige menn fra før. Det stemmer ikke. Jeg har to barn med min tidligere eksmann. En og samme mann. De to er ekte søsken , født med 3 års mellomrom. De er begge i tyveårene. 

Anonymkode: baace...bd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du skal være alene med dette barnet? Og allerede i en alder av 20 år skal det ha en mor på 65+? Får vondt av det! La vær, kos deg med de to du har med to forskjellige allerede!!!

Anonymkode: 7d1dc...3e0

Gratulerer, TRE dømmende meninger basert på ikke å ha lest innlegget engang👏

Anonymkode: fbc2d...8c1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det med å ha eldre foreldre synest eg er ganske uglesett da. Det er eit ræva argument da, vi kan døy når som helst. Det er ikkje alle som har foreldra sine i live uansett alder. Bør man ikkje setta pris på den tida man får saman? Det romantiske bildet av kjernefamile som man ser på TV finnest ikkje lenger i stor grad faktisk. Det er meg, deg, våre og dine barn. Ein del folk har fleire kull, er kravet at ein familie skal væra mor, far, barn, hund og stasjonsvogn der alle har rett alder?

Anonymkode: 6b7af...a70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre de som har foreldre som var 45+ da de ble født. Det er ikke alltid en enkel oppvekst når foreldre er nærmere 60 år når en begynner på ungdomsskolen. Jeg savner mer fokus på barnas opplevelse om det å ha eldre foreldre som er 15-25 år eldre enn vennenes foreldre.

Anonymkode: 6e927...cfd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså det med å ha eldre foreldre synest eg er ganske uglesett da. Det er eit ræva argument da, vi kan døy når som helst. Det er ikkje alle som har foreldra sine i live uansett alder. Bør man ikkje setta pris på den tida man får saman? Det romantiske bildet av kjernefamile som man ser på TV finnest ikkje lenger i stor grad faktisk. Det er meg, deg, våre og dine barn. Ein del folk har fleire kull, er kravet at ein familie skal væra mor, far, barn, hund og stasjonsvogn der alle har rett alder?

Anonymkode: 6b7af...a70

Ja, livet er vanskelig å styre. Ting blir ikke alltid slik man håpet på. Jeg ønsket at det skulle fungere med min første mann / far til mine to barn, og at jeg var ferdig med alle svangerskap da jeg var 30 , men livet ble ikke slik som man håpet på. Liker de mennesker som aksepterer og respekterer andres valg utifra forutsetninger. Greit at man har forskjellige meninger. Dette er en tråd der man ytrer meninger, men man bør respektere og støtte andres beslutninger selv om de ikke er lik sine egne. 

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Gratulerer, TRE dømmende meninger basert på ikke å ha lest innlegget engang👏

Anonymkode: fbc2d...8c1

Ja, jeg ble gitt tre dømmende meninger.  Du har rett i det. Og de meningene var feil. Jeg elsker de to barna som jeg allerede har. Å velge å få et barn med min nye mann, betyr ikke at de to voksne barna mine fra et tidligere forhold er mindre elsket. Jeg elsker dem, uansett om jeg lykkes eller ikke lykkes. Jeg elsker dem uansett beslutning om å få flere barn eller ikke.  Godt at du forsto det og tok det opp i tråden. :) . Takk! 

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke spørre de som har foreldre som var 45+ da de ble født. Det er ikke alltid en enkel oppvekst når foreldre er nærmere 60 år når en begynner på ungdomsskolen. Jeg savner mer fokus på barnas opplevelse om det å ha eldre foreldre som er 15-25 år eldre enn vennenes foreldre.

Anonymkode: 6e927...cfd

Er det noen som er barn av eldre foreldre som kunne ønske at foreldrene aldri hadde fått dem fordi de var så gamle tror du?  Men såklart det ville være interessant å høre barn av eldre foreldre kommentere i tråden.. 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså det med å ha eldre foreldre synest eg er ganske uglesett da. Det er eit ræva argument da, vi kan døy når som helst. Det er ikkje alle som har foreldra sine i live uansett alder. Bør man ikkje setta pris på den tida man får saman? Det romantiske bildet av kjernefamile som man ser på TV finnest ikkje lenger i stor grad faktisk. Det er meg, deg, våre og dine barn. Ein del folk har fleire kull, er kravet at ein familie skal væra mor, far, barn, hund og stasjonsvogn der alle har rett alder?

Anonymkode: 6b7af...a70

Enig med deg . Folk dør uansett alder, selv om risikoen for å dø er større jo eldre man er. Men det fins barn som mister sine foreldre selv om foreldrene er bare i tyveårene også. Desverre. Det fins tyveåringer som blir alvorlig syke. Det er farlig å leve generellt. Men såklart er risikoen høyere jo eldre man er. Men livet blir ikke alltid slik som vi ønsket for noen av oss. Enig med deg :) 

Anonymkode: baace...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nøye hva andre tenker. Jeg tenker vi andre skal passe våre egne saker og at folk kjenner seg selv best. Noen er utslitt og kunne ikke taklet graviditet og baby om de er 35. Andre kan være 50 og i tipp topp form. Go for it, sikker på at foreldrene dine etc blir verdens lykkeligste om det klaffer. Dette unner de deg! Du er voksen nok til å bestemme selv. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke spørre de som har foreldre som var 45+ da de ble født. Det er ikke alltid en enkel oppvekst når foreldre er nærmere 60 år når en begynner på ungdomsskolen. Jeg savner mer fokus på barnas opplevelse om det å ha eldre foreldre som er 15-25 år eldre enn vennenes foreldre.

Anonymkode: 6e927...cfd

Men, tror du ikke de barna det gjelder vil tenke at; er det ikke bedre å ha litt eldre foreldre, enn å ikke være født i det hele tatt? 

Anonymkode: cdad6...5d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at folk burde tenke på seg selv først, det har ingenting med oss å gjøre. Med mindre du får positivitet fra mennesker så burde dem ikke si noe som helst. Det er ditt liv og din kropp, hvis du ønsker deg barn så burde du ha barn, alderen din spiller ikke noe rolle så lenge du og typen/mannen din ønsker det. Alle som har de fordommene og meningene om foreldre som er eldre enn det "vanlige" vet ingenting.

Jeg synes du burde gå for det, ignorer hvis noen sier det motsatte. Du er ikke gammel, tror du klarer å oppdra et barn helt fint. 😇

Hvis noen lurer så er jeg 24 år gammel og jeg synes fordommer er så idiotisk. 44 år er ikke gammel, det er en ganske fin alder faktisk. 

Anonymkode: e7fc5...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man på grunn av alder ikke kan bruke egne egg lenger en gang, da mener jeg egentlig at man bør innse at toget er gått. I en alder av 44-45 bør man legge inn årene, og innse at tiden for reproduksjon er over, så sant det ikke skjer naturlig. Kroppens måte å si i fra at "jeg er for gammel".

 

Anonymkode: 21ae0...5ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når man på grunn av alder ikke kan bruke egne egg lenger en gang, da mener jeg egentlig at man bør innse at toget er gått. I en alder av 44-45 bør man legge inn årene, og innse at tiden for reproduksjon er over, så sant det ikke skjer naturlig. Kroppens måte å si i fra at "jeg er for gammel".

 

Anonymkode: 21ae0...5ff

Har du som skriver dette barn selv?

Anonymkode: cdad6...5d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke noe om ivf generelt, spesielt ikke i de tilfellene familien ikke dekker alle kostnader selv.  Jeg tenker at når du ikke blir gravid naturlig er det kroppen din som sier i fra at du ikke bør få barn.

Men jeg hadde jo ikke sagt noe av dette til deg. Hadde du vært min venn eller min søster ville jeg gledet meg sammen med deg over det kommende barnet, strikket babyteppe og hentesett, og latt mine tanker forbli mine tanker.

Anonymkode: 4534f...ae9

Er det å være en god venn? 

Anonymkode: e9cd4...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er altfor sent. Har foreldre som fikk meg som 41 og jeg syns det var gammelt. Jeg er 30 nå og attpåkladd. Så er på en måte enebarn da mine eldre søsken nærmer seg 50. 

En ting er å få meg som 40 åring, men at jeg er «enebarn» i tillegg er kjedelig. Vokste opp alene med eldre foreldre som ikke orket stort. Pappa var også uføretrygdet da jeg var 10 år. 

Syns det er kjipt at de er såpass gamle at jeg kan miste de når som helst å at alt er vanskelig for dem. 

Fikk mine barn tidlig fordi jeg ikke ønsket at de skulle få gamle foreldre. 

Tenk litt på barnet å ikke kun dere selv. 

Anonymkode: 1133f...dbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det etterlyses erfaringer fra barn av eldre foreldre. Her kommer en; mamma var over 40 da hun fikk meg og broren min. Pappa noe yngre. Aldri vært noe problem. Pappa døde først, han ble ikke så gammel. Mamma hang med til hun var  90. Opplevde å få barnebarn. 

Husker jeg som lita filosoferte over hvor gammel mamma kom til å bli. Tenkte Hvis hun dør når hun er 80, er jeg 40 og det går fint.

Dette må du ikke spørre her om. Jeg har selv fått barn i tyveåra, tredveåra og som 45-åring. Den første og siste naturlig. Gjør det som er riktig for deg og dine. Bra at du har eldre barn, og at disse er med på laget! 

Anonymkode: 1879d...f3a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: go for it! 

Jeg vil gjøre akkurat det samme, og blåser i andre. Min kropp, mitt valg - min drøm!  OG en annen ting jeg syns er viktig å tenke på: vi av i dag er mye yngre enn hva vår foreldregenerasjon var. Altså, vi fremstår sprekere og yngre  når vi er i 40-årene enn det min mor og hennes like var.  

så føler du for det og har et stort ønske, så sier jeg hurra for deg og leve drømmen! ❤️ 

Anonymkode: a0b2f...15c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET JEG TENKER...

...er at man blir gravid når man blir gravid. Det er ikke noe rett eller galt, og det er mange grunner til at man ikke fikk barn når man er 20 eller 30 eller eldre enn 40.

Jeg syns man skal la folk være i fred, og at barn som blir til etter 40 er sterkt ønskede barn.

Dere skal vite at i før i tiden, da folk flest ikke hadde prevansjon, ble de gravide opp mot 50 år. Det var ingen som kunne si eller mene noe om det, for sånn var det bare. Kvinner kan bli gravide så lenge de er fruktbare, og mange er fruktbare og kan bli gravide opp mot 50, og noen etter 50.

De færreste ønsker seg barn etter 50, også pga aldersforskjell og helse, men om man har god helse og er frisk og fin og fruktbar er det ingenting i veien for å bli gravid i 40-årene.

Jeg syns man skal passe sine egne saker og heller støtte folks valg, for man vet aldri hvilke kamper andre har måtte kjempe eller grunnene for at livet ble som det ble.

Selv er jeg 40 og har ikke barn, men om jeg plutselig skulle bli gravid når jeg er 48 så kommer jeg til å beholde om. jJeg har god helse og er frisk og fin og veldig fruktbar. Jeg ønsker meg barn, men har aldri hatt muligheten til å få det. Så om det skjer i fremtiden, så skjer det. Om ikke, så har jeg mye kjærlighet og omsorg og gi til alle rundt meg. OG  jeg støtter valgene til andre med stor respekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...