Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om folk som blir får barn rundt 45 års alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å få barn i en alder av 44 år. Jeg kan ikke fortelle det til min mor og far, søsken , og venner. Har jo veldig lyst å fortelle om mitt første IVF/eggdonasjon forsøk for jeg har så store håp rundt det. Men jeg vet at mitt barneønske vil med størst sannsynlighet bli motatt med fordommer pga alder. Har diskutert om det før, og da har de sagt at de synes at det er galskap å få barn når man er over 38 år. De eneste som vet om ivf og forsøk er mine to voksne barn fra tidligere forhold. Har et veldig godt forhold til dem, og vi prater om alt mulig av erfaringer og opplevelser i livet. Det synes vi er veldig fint. Og vi er tette om alt. Det blir ikke sagt videre. 

Hva tenker dere om dette med å bli foreldre i eldre alder? Jeg velger det fordi jeg ønsker å gi min mann gleden av å få oppleve å få sitt første barn, og av eget ønske. 

Mine foreldre kommer nok til å spørre meg igjen. De spurte om jeg skulle ta korona-vaksinen fordi den er så viktig. Jeg sa at jeg kom mulig til å utsette den litt. Svaret deres ble da: Den må du ta med en gang, hvorfor utsette? Jeg sa at det er mitt valg fordi jeg har allergi. Skyldte på at legen sa at jeg ikke kunne ta den pga allergi. Men sannheten er at legen har sagt at jeg må utsette pga ivf og hormonbehandlingen.  Min mor sa at jeg må presse på legen om å få tatt den... Jeg sa at jeg skulle gjøre fordi jeg orket ikke å diskutere det mer. Vet ikke hva mer jeg skal forklare til de. Har lyst å si det, men mannen min mener at det er best å vente til jeg er gravid, og heller bare si at jeg utsetter vaksinen. 

Hva tenker dere om valget om å forsøke å få flere barn i min alder, og gjennom IVF og donasjon på toppen? 

Anonymkode: baace...bd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv 44 og ville egentlig tenkt ‘stakkars deg’:) Ikke i min villeste fantasi ville jeg tenkt at du valgte å bli gravid i en så høy alder. Mine tanker ville jeg såklart holdt for meg selv og er også såklart basert på at jeg selv føler meg sliten og altfor gammel til å drive med våkenetter nå - og det verste: henge på lekeplasser i regnet..!

Men om du virkelig har lyst og energi ser jeg ikke store problemet med det. Muligens litt dumt for barnet hvis det ikke får søsken, spesielt med eldre foreldre, men slike ting styrer man ikke alltid. Så stol på egne ressurser og glem de som har fordommer, inkludert meg:)

Anonymkode: fbc2d...8c1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 og naturlig gravid. Tenker ofte at jeg egentlig er for sliten, men ønsker søsken for ungen. Orker ikke tenke på hva folk sier. Livet er for kort til å tenke på hva andre sier. 

Anonymkode: 80ec1...59c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ingenting. Hvorfor skal jeg bry meg om kroppen til en annen kvinne? Ditt valg. Ingen andres :sleep:

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er fullt og helt ditt/deres valg. Syns spesielt det er greit om det er første barnet, og eneste mulighet til å bli mor. Stusser litt mer over dem som kanskje har flere barn og så fortsetter å få etter godt fylte 40 år. Men for all del, andres valg og liv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir 44 år i år og synes det er fantastisk med store barn så for meg hadde det vært uaktuelt. Mannen ble nettopp bestefar og jeg bonusbestemor, det synes jeg er veldig koselig. 
 

Men, jeg aksepterer selvsagt at andre har andre ønsker så jeg dømmer ingen. 

Anonymkode: 5054e...72f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette må være opptil de potensielle foreldrene. Jeg synes også det er helt greit å holde planene innenfor de aller nærmeste, enten man prøver med eller uten hjelp utenfra. 

Når man planlegger graviditet, synes jeg man bør ha tenkt gjennom forutsetningene (helse, økonomi osv.), inkludert hvordan situasjonen blir ved samlivsbrudd. Det gjelder uansett hvilken måte man blir gravid på og uansett alder. 

Hvis det viser deg at det blir vanskelig å lykkes, håper jeg dere stopper i tide, før både økonomi og forhold får uopprettelige skader. Det mener jeg også uavhengig av alderen din. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og har to små barn. Jeg kan derfor ikke se at 45 er så mye verre, er jo pluss fem år bare. Jeg selv kunne ikke tenke meg en ny baby nå, men det er fordi jeg har akkurat nå er nok med mine to små, og ikke på grunn av alderen. :) 

Anonymkode: 92e4e...e6f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kropp, ditt valg. Er det dette du ønsker, kjør på og blås i fordommer og hva andre måtte tenke og mene. 
 

personlig hadde jeg aldri orket. Jeg er 39, og føler meg for gammel til flere barn. Syntes også det er noe egoistisk, du vil være 60 når barnet ditt er 15

Anonymkode: ab935...269

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt utrolig.  Ønsker meg også et barn til...er 45...hvor får du ivf behandling? Jeg har enda ikke funnet et sted som vil gjennomføre på grunn av at jeg har blitt 45..lykke til

Anonymkode: ba663...b18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er helt utrolig flott  Ønsker meg også et barn til...er 45...hvor får du ivf behandling? Jeg har enda ikke funnet et sted som vil gjennomføre på grunn av at jeg har blitt 45..lykke til

Anonymkode: ba663...b18

 

Anonymkode: ba663...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er helt utrolig.  Ønsker meg også et barn til...er 45...hvor får du ivf behandling? Jeg har enda ikke funnet et sted som vil gjennomføre på grunn av at jeg har blitt 45..lykke til

Anonymkode: ba663...b18

I Danmark er grensa 46 år. I Øst-Europa mye høyere.

Anonymkode: 80ec1...59c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 39 år, har 3 barn under 7 år og tenker at jeg hadde definitivt hatt kapasitet til en til, om et år eller to. kan ikke se at 5 år gjør så stor forskjell.

Faren da, hvor gammel er han?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! . 

Forstår at dere kan synes at det er gammelt. Har ønsket flere barn helt siden jeg var 23 år. Fikk min nummer 2 da jeg var 23 år. Men desverre : lykkes ikke på naturlig måte, og så ble det forholdsbrudd , og ny mann da jeg var ca 42 år. 

Ønsket mitt var altså veldig stort. Jeg hadde gitt opp barneønske, og lagt det helt bak meg inntil jeg møtte min nye mann. Og jeg fikk lyst å gi det en sjanse. Jeg er i veldig god fysisk form. Trener aktivt. 

Jeg tror at de fleste tror at jeg har lagt barneønske på hyllen. Jeg har tenkt tanken på hvordan det vil fungere med et barn til i min alder. Jeg tror det vil gå fint, men den store bekymringen er hvordan jeg vil tåle hormonbehandlingen, IVF, og et mulig svangerskap. Mye å gå igjennom. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er helt utrolig.  Ønsker meg også et barn til...er 45...hvor får du ivf behandling? Jeg har enda ikke funnet et sted som vil gjennomføre på grunn av at jeg har blitt 45..lykke til

Anonymkode: ba663...b18

De skal gjennomføre IVF i Tsjekkia.. De tar imot tross alder. 

Anonymkode: baace...bd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om ivf generelt, spesielt ikke i de tilfellene familien ikke dekker alle kostnader selv.  Jeg tenker at når du ikke blir gravid naturlig er det kroppen din som sier i fra at du ikke bør få barn.

Men jeg hadde jo ikke sagt noe av dette til deg. Hadde du vært min venn eller min søster ville jeg gledet meg sammen med deg over det kommende barnet, strikket babyteppe og hentesett, og latt mine tanker forbli mine tanker.

Anonymkode: 4534f...ae9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har jeg ikke noe med.

Men som 43åring tenker jeg at dette livet der hadde jeg ikke orket, tenk på hvor mange år som skal brukes på barnet...du mister så mye av ditt liv. Du er over 60år før avkommet flytter ut.

Anonymkode: 324b7...db5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, hvorfor ikke? 

Lykke til, ts ☺

Anonymkode: e9cd4...9c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten har funnet ut at vi skal ha to barn sammen om et par år, når vi er henholdsvis 50 og 43. Jeg blir nærmere 70 når barnet er 20, så det er viktig for oss at barna ikke blir alene.
Å få egne barn i en verden der det finnes millioner av barn som trenger et hjem er strengt tatt egoistisk åkkesom, så dette er nøye gjennomtenkt.

Jeg tenker: Bare kjør på, TS.

Anonymkode: c9019...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje, det er ikkje opp til meg kva andre gjer da. Høyrest slitsomt ut med småbarnsperiode så seint, men folk har veldig forskjellig energinivå.

Anonymkode: 6b7af...a70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...