Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om folk som blir får barn rundt 45 års alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig synes jeg det er spesielt å få barn i en så høy alder, særlig når du har to voksne barn fra før og du må få hjelp for å få det til. Sjansen for downs og andre utfordringer øker. Men jeg kjenner ikke deg og det høres ut som dere har et sterkt ønske. Jeg  ble ferdig med barn i 20-årene 😄 

Anonymkode: b017b...66a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk mine barn som 23, 26, 38 og er nå 38 og venter nr 4 nå😍 fyller akkurat 39 før jeg får nr 4!

ALDRI kost meg så mye som nå🙏🏻 Får barn nr 4, så nr 3 ikke skal vokse opp alene pga eldre søsken☘️

Klart det uten ivf da, men det spiller jo ingen rolle for hvordan man er som forelder!

Lykke til TS❤️

Anonymkode: 18b8b...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker «hvorfor fikk du ikke barn tidligere isteden?» «Om du venter så lenge så var kanskje ikke barneønsket så sterkt uansett?» og «Stakkars barn som får en så gammel mor.»

Men når det er sagt.. du bestemmer 😊

Anonymkode: 68ef4...12d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan ta ut Afp på 62 og barnetrygd samtidig....

Anonymkode: 5134a...267

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg tror vi ser det litt forskjellig ut fra hvordan vi selv har det. Om vi har store barn og føler oss ferdige med slikt, eller om det er første mulighet. Da er jeg så glad på dine vegne. Gratulerer og lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke forklaringsplikt overfor noen. Barneønske er en privatsak. Det er så lett for andre å dømme fordi å velge å få barn på den måten er et aktivt valg som går utenfor a4-normen. Ingen hadde sagt noe hvis du bare slumpet til å bli gravid med mannen du elsker. Ikke slipp andre inn i avveiningene dine hvis du kjenner dem dit hen at de ikke vil støtte deg. Valget er ditt og din manns. 

De som svarer at de aldri hadde klart det bla bla bla, de har nok lavere energinivå enn deg. Så er det at de mister livet sitt etc. Som om livet uten barn er det "egentlige" livet og barn er et stopp som hindrer deg i å leve det slik de egentlig ønsker. Men det er deres vurdering.  Men hva om livet med barn og det som hører med er det livet man ønsker seg? 

Skjønner heller ikke argumentet om at man er gammel når man er 60 og barnet er 20. Vår generasjon 60 åringer er ikke det samme som de født på 60-tallet. Vi er sprekere, lever sunnere, trener mer. 

De som benytter seg av ivfbehandling i utlandet er også gjerne mer suksessfulle økonomisk/i arbeidslivet iom at de har råd til å bekoste behandlingen selv. 

Anonymkode: a2e06...635

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt fint om det er første barn og noen ønsker å oppfylle ønsket sitt om å bli mor, ville bare tenkt at personen kanskje ikke møtte sin utkårede før den tid eller at livet skjedde i en annen rekkefølge for de. Men må innrømme jeg rynker litt på nesa når man allerede har flere barn fra før av. Men det kommer også an på helse og hvordan man holder seg og lever, det finnes unge og gamle 45åringer :)

Anonymkode: 44a98...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenke meg å bli gravid i midten av 40-årene. Når ungen er 10år er du 55år. Bestemoralder. 
Man kan fint være frisk og rask, men sprek og ha energi som en ordinær 20-30åring? Absolutt ikke. 

Anonymkode: 39d45...5a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere om dette med å bli foreldre i eldre alder?

Jeg tenker "så fint for dem !" Folk må da få bestemme selv når de vil bli gravide . Det har faktisk ingen andre noe med . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er for gammelt. Jeg er 37, og yngste er 11 år, og jeg kjenner jo at energinivået som 37 er noe annet enn ved 27. Og jeg begynner å glede meg til barna flytter hjemmefra 😆

Så som 47åring ville jeg nok ikke et barn som skal bo hjemme til jeg blir 65 (minst)....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har voksne barn når de er midt i 60årene👍

Anonymkode: 04379...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At de har voksne barn når de er midt i 60årene👍

Anonymkode: 04379...0b5

Jeg kan ikke begripe problemet. Mora min ble foreldreløs da hun var 70. Hun takket det greit...

Anonymkode: a2e06...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er for gammelt, rett og slett.

Beklager, men du spurte. 🙈

Anonymkode: 1bbcc...787

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker «hvorfor fikk du ikke barn tidligere isteden?» «Om du venter så lenge så var kanskje ikke barneønsket så sterkt uansett?» og «Stakkars barn som får en så gammel mor.»

Men når det er sagt.. du bestemmer 😊

Anonymkode: 68ef4...12d

Noen treffer ikke mannen man ønsker å få barn med før man er godt voksen. Kanskje når man er 40. Barneønsket kan ha vært veldig sterkt i mange år for det. Syns du skal lytte til hun som tidligere i tråden sa at man vet aldri hvilke kamper noen har kjempet, eller hvorfor ting ble som de ble. Det er ikke bare å si «hvorfor startet du ikke tidligere» hvis det ikke var et alternativ. For noen betyr dette at man starter med barn når man er 40. Man kan være en vel så god mor som en 25-åring for det. 

Anonymkode: cdad6...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ditt valg, og bare du og mannen din som vet om det er rett. Jeg har ei god venninne som fikk sistemann da hun var 44, og har aldri syntes det var noe galt i det. Og at det er så individuelt hvor sprek man er utover i livet og hva man ønsker å prioritere. 

 

Anonymkode: dd241...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker «hvorfor fikk du ikke barn tidligere isteden?» «Om du venter så lenge så var kanskje ikke barneønsket så sterkt uansett?» og «Stakkars barn som får en så gammel mor.»

Men når det er sagt.. du bestemmer 😊

Anonymkode: 68ef4...12d

Tror du virkelig at barneønsket var så sterkt fordi jeg ikke fikk barn tidligere isteden? Dette kan jeg forklare. Jeg har aldri forsøkt å forhindre å bli gravid selv. Jeg fikk 2 barn i tidligere forhold. Fikk andre da jeg var 23 år. Ønsket flere med en gang etter fødselen. Eksen var ikke enig. Etter noen år begynte vi å forsøke igjen og forsøkte hardt i mange år med oppfølging av spesialist / forsøkte pergo/ stimulerende medisin uten å lykkes.  Men eksen ønsket ikke prøverørsbehandling. Forholdet tok slutt. Han gjorde det slutt fordi han følte forholdet vårt ikke fungerte på andre plan, og det hadde han rett i. 

Jeg levde alene helt til jeg var ca 42 år. Skulle ha truffet han før. Men sånn ble det. Jeg er nå 44 år, men fyller 45. Jeg hadde egentlig gitt opp dette med barneønske. Men han har ingen barn og ønsker å oppleve å få barn. Og den muligheten vil jeg ikke at han skal gå glipp av. Og ga det derfor et forsøk. Så kan du nå si at barneønsket ikke kan ha vært så sterkt ? Han på sin side hadde et tre års langt forhold, men det resulterte ikke i barn selv om de ønsket barn. 

Greit: jeg trenger ikke å forklare min historie, men ville bare få fram at det å si at barneønsket ikke kan ha vært noe sterkt i utgangspunktet er mulig litt feil? 

Anonymkode: baace...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror du virkelig at barneønsket var så sterkt fordi jeg ikke fikk barn tidligere isteden? Dette kan jeg forklare. Jeg har aldri forsøkt å forhindre å bli gravid selv. Jeg fikk 2 barn i tidligere forhold. Fikk andre da jeg var 23 år. Ønsket flere med en gang etter fødselen. Eksen var ikke enig. Etter noen år begynte vi å forsøke igjen og forsøkte hardt i mange år med oppfølging av spesialist / forsøkte pergo/ stimulerende medisin uten å lykkes.  Men eksen ønsket ikke prøverørsbehandling. Forholdet tok slutt. Han gjorde det slutt fordi han følte forholdet vårt ikke fungerte på andre plan, og det hadde han rett i. 

Jeg levde alene helt til jeg var ca 42 år. Skulle ha truffet han før. Men sånn ble det. Jeg er nå 44 år, men fyller 45. Jeg hadde egentlig gitt opp dette med barneønske. Men han har ingen barn og ønsker å oppleve å få barn. Og den muligheten vil jeg ikke at han skal gå glipp av. Og ga det derfor et forsøk. Så kan du nå si at barneønsket ikke kan ha vært så sterkt ? Han på sin side hadde et tre års langt forhold, men det resulterte ikke i barn selv om de ønsket barn. 

Greit: jeg trenger ikke å forklare min historie, men ville bare få fram at det å si at barneønsket ikke kan ha vært noe sterkt i utgangspunktet er mulig litt feil? 

Anonymkode: baace...bd6

Ikke hør på sånt vas. Jeg skjønner GODT at du og den nye mannen din vil ha barn, og jeg håper virkelig dere lykkes! Stå på!!❤️

Anonymkode: cdad6...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2021 at 6:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er helt fint om det er første barn og noen ønsker å oppfylle ønsket sitt om å bli mor, ville bare tenkt at personen kanskje ikke møtte sin utkårede før den tid eller at livet skjedde i en annen rekkefølge for de. Men må innrømme jeg rynker litt på nesa når man allerede har flere barn fra før av. Men det kommer også an på helse og hvordan man holder seg og lever, det finnes unge og gamle 45åringer :)

Anonymkode: 44a98...55c

Dette er hans første barn ( dersom vi lykkes). Jeg har 2 voksne barn. Jeg kan velge om jeg vil frata han den gleden som jeg selv hadde med å få barn/  eller la han gå slik at han kan finne en yngre kvinne. Selvsagt skal jeg også velge å få barn av eget ønske og ikke bare for å hjelpe han som er barnløs. Men folk kan få kritisere min avgjørelse så mye de vil. Men jeg ønsker å gi han muligheten til å oppleve å få et barn. Jeg gjør det fordi jeg selv elsker familielivet itillegg :) . Så dette er som sagt hans første barn. Så hans ønske er vel forståelig for mange? Men kanskje ikke mitt ønske er like forståelig, siden jeg har 2 voksne barn fra tidligere forhold? . Men jeg har hadde som sagt et barneønske helt fra jeg var 23 år til jeg var nesten 40 uten å lykkes med det av ulike situasjoner. Jeg hadde gitt det opp da jeg traff han, pga alderen min. 

Følte meg litt alene etter å ha lest svarene i tråden. Følte meg som den eneste som tenker på å bli gravid/ føde barn i denne alderen. Men jeg leser historien på internett om det. :) 

Folk må å mene hva de vil om dette. Men jeg håper at både meg , han og vårt mulig kommende barn slipper å få negative kommentarer om det i virkeligheten. :) 

On 6/23/2021 at 2:21 PM, AnonymBruker said:

Ikke hør på sånt vas. Jeg skjønner GODT at du og den nye mannen din vil ha barn, og jeg håper virkelig dere lykkes! Stå på!!❤️

Anonymkode: cdad6...5d3

Takk for forståelsen <3 . Takk!  :) 

Er en årsak til at vi velger å være stille om ivf-forsøkene. Det er kun mine to voksne barn som vet om det. Vi velger å holde stille for familie, venner, kollegaer osv om det med tanke på at vi får ta det hvis det skjer, og skylde på at barnet ble unnfanget med en "glipp" :D . Er mye fordommer rundt om. Men det er godt at noen klarer å forstå valget. 

 

 

Anonymkode: baace...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at andre mennesker dømmer deg. Uansett situasjon. Er du 23 år når du får barn er du for ung, er du 43 er du for gammel. Er du 33 er du kanskje både for ung og for gammel, du har feil far til barna, du gir dem ikke god nok mat fra bunnen, du er for streng eller mild, det er for stort mellomrom fra de andre barna - eller kanskje for lite? Nei, våger du å droppe amming? Du er en heks!

Ikke la andre diktere hva du gjør. Det vil alltid være noen der ute som dømmer deg for akkurat det valget du tok. Og for å være helt i krisemaksimeringsboksen... du har faktisk VOKSNE barn som kan ta seg av ditt nyeste barn dersom dere begge skulle dø eller få tidlig demens eller noe sånt. Dere har faktisk et sikkerhetsnett rundt, som kun brukes i nødstilfelle, men det er likevel et stort pluss!

Anonymkode: 08218...d08

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris

Hva jeg tenker om det? At jeg håper de er spreke nok til å løpe på lekeplassen og leke og være like aktive og tilstedeværende på alle vis, som en i tyveårene ville ha gjort. Jeg syns personlig at å få barn når man er 40, er ok. Men ikke etter 45. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...