Gå til innhold

Min 10-åring vil begynne med hijab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er forbauset over hvor mange hjernevaskede folk det er her. 
 

Ser ut som folk har glemt at hijab-aktig hodeplagg har vært vanlig i Norge også. Maria (mor til Jesus i kristen tradisjon) brukte også hijab. Kristne nonner bruker noe som ligner og ortodokse jødiske kvinner dekker også håret. 

Anonymkode: 3e8b0...5e8

Ikke på tiåringer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår at du tenker det, at det er logisk for deg. Men nå er samfunnet blitt slik, og vi må tilpasse oss deretter. 

 

Sant nok.

Ikke mange tiår frem i tid kommer du selv til å se smashing ut i nikab.

Håper ikke du er glad i varer fra Vinmonopolet.

Anonymkode: 8c166...a59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, vi er 100% etnisk norske, og har nylig flyttet til Groruddalen fra Vestlandet. I klassen er de fleste ikke-norske, og noen av jentene har akkurat begynt med hijab. Min 10-årige datter sa nå i dag at hun også ville begynne med hijab. Hun spurte også hva hijab egentlig er. Jeg ble ganske forfjamset, og er usikker på hva jeg skal svare. Dette er veldig ukjent for oss som kommer fra «bøgda». Noen råd til hvordan man skal forholde seg til dette?

Anonymkode: b43fb...587

Røm! 
nå begynner de muslimske jentene med hijab. 
Så begynner strikken å strammes hardere og hardere for hvert år som går. De dydige prektige jentene er merket og guttene fra samme kultur begynner å skjønne at hijabjentene som til nød får sitte på ei huske, ikke kan røres, mens din datter er en hore som man ikke behøver å respektere. Og dette vil hun få høre. 
 

herregud flytt. Flytt i går. 
Ikke utsett ungen for konservativ islam og den galskapen der. 

Anonymkode: acd93...bb9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tatt meg bryet med å se alle kommentarene, så mulig du har fått en tilsvarnede kommentar, men: Datteren din er 10 år, og kan virke liten, men er antagelig langt mer reflektert enn du tror - og interessert i å ta egne beslutninger. Det er bra, men medfører også kritikk fra deg kan skyve henne unna. Religion er et personlig valg, så gi henne valget (som hun uansett tar fritt når hun er 18 år), men ta en prat med henne. Utfordre henne til å tenke selv, bekreft at hun er god nok hvaenn, og støtt valget hun tar. 

Anonymkode: 933b9...567

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke hun skal begynne med hijab. Hun er heller ikke muslim. Dette må du da klare å forklare henne? 

Det er et stort press på å være mest dydig og ren bland i strenge muslimske miljøer, så da er det lett for jenta di å føle seg utenfor. Og de som ikke bruker hijab blir sett ned på. Og alle som ikke er muslimer blir også sett ned på. 

 

Anonymkode: 789ef...35f

Det er helt tragisk at man skal måtte lage sånne skiller mellom barn. En ting er voksne. De har helt andre forutsetninger for å skjønne hva religion er. Men det denne historien illustrerer er hvordan hijaben som religiøst symbol er med på å ettertrykkelig markere opp skillene mellom mennesker. Barn, som er altfor unge til å forstå. 
Det er et hinder for all tankegang om at barn må få være barn når dette må presses frem. De burde slippe dette. 
jeg klandrer dere hijabtilhengerne for å sette fokus så sterkt på forskjeller når andre jobber så hardt for integrering. 
unger i bhg alder skal deles inn etter religion? Det er helt sjukt. 
hvilken Gud er det som vil dette her ? 
ikke min iallefall. 

Anonymkode: acd93...bb9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et islamistplagg, så at det av noen oppfattes som greit at noen barn som helst går med dette synes jeg er helt utrolig. Moderate muslimer går ikke med hijab, men det virker som om de moderate blir mer og mer marginaliserte om dagen. Ytterliggående religion er jo den største årsaken til at det kommer så mange fra enkelte land til andre verdensdeler om dagen, så det er et tankekors at noen av de mest ytterliggående delene av (u)kulturen får så lett fotfeste her.

Anonymkode: 8ff7d...8ad

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. I hovedsak er det jobben til gubben som ble sentralisert til Oslo, og vi var i utgangspunktet åpen for en forsndring. Vi har ikke råd til et «finere» strøk enn det vi bor i. Vi har vært her 1,5 år nå, og sliter vel ærlig talt med å finne oss til rette her (Furuset-området). Vi føler at det ikke er så mange likesinnede her, kan man si. Vi har også tidligere møtt noen problemstillinger som vi ikke var forberedt på, uten at jeg ønsker å gå i detalj. Barnas situasjon er jo sentral her. Gubben har også tatt «hijab-saken» sterkere enn meg, for å si det sånn. Så nå har vi blitt enig om en langsiktig plan om å returnere til Vestlandet. 

Anonymkode: b43fb...587

Dere flyttet til Oslo og havnet på furuset av alle steder? Grøss og gru..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle hva Islam er, så kanskje hun vil skjønne hvilken undertrykning  hijab er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at du tenker det, at det er logisk for deg. Men nå er samfunnet blitt slik, og vi må tilpasse oss deretter. 

 

Tilpasse oss? De må tilpasse seg oss, ikke motsatt! Her kommer de til Norge, men vi må tilpasse oss dem?! 

Anonymkode: 8ff19...570

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor du i noen av disse områdene i Oslo. Har du barn eller ungdommer i barnheage/skole på for eksempel Vestli eller Romsås?

Anonymkode: 61489...7b2

Nettopp er så jævla lei av slike naive bedrevitere som ikke har opplevd dette på nært hold og sitter på sin høye hest og tror de er moralsk overlegne... vi måtte flytte fra vårt kjære område i Oslo, siden nærskolen vår ble slått sammen med en annen skole i nærheten som hadde 90%minoritets elever. Nærskolen vår ble full av muslimer, hele miljøet endret seg, hverdagen til barna våre ble preget av trusler om vold, vold mot elever og lærere, helt uhørte ekstreme sexistiske banneord fra barn ned i 10 årsalderen, prat i timene om at alle jøder må dø og Israel er ikke noe land, allaho akbar skrik i timene, "leker" om at vi skal drepe alle kristne og vantro. Oss mot dem leker

Trusler om å ikke fornærme min gud og profet, æsj til barn som spiste gris, barnehijab, mas om halal mat, og problemer med halloween fest på skolen for det var vist haram av en eller annen grunn jeg aldri forsto.. til slutt når skolen vurderte endre navn på juleavslutning til vinteravslutning for å ikke krenke muslimene fikk vi nok og flyttet ut av Oslo..

Også finnes det idioter her som mener jeg troller og er rasist.. huuff folk er så dumme... fakta er at muslimer skaper problemer, det er dette man mener med at muslimer kan "ta over" områder om de blir mange nok..

Anonymkode: 2f6dc...555

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (2 timer siden):

Nei, jeg bor i Asker. Men det er irrelelevant.

Nei det er ikke irrelevant, hadde du bodd og hatt barn på slike skoler hadde du nemlig opplevd disse tingene selv og barna dine hadde lidd. 

Anonymkode: 2f6dc...555

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok bare en fase ;) Men det er jo praktisk å slippe å sette opp håret i det minste 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, hadde jeg en venninne fra en kristen familie. Vi to var veldig gode venner, så jeg var med henne på kristenkor, kristenleir og etterhvert kristen ungdomsklubb. Min familie er ikke kristne. Foreldrene mine er ikke gift, og jeg ble ikke døpt. 

Likevel proklamerte jeg stolt en dag til mine foreldre at jeg ville døpe meg. Jeg hadde hørt fra noen voksne i koret eller hva det var, om at de satte opp dåper for de som ikke var døpt, og at det aldri var for sent. Foreldrene mine nekta meg ikke, men responsen var jo noe laber og litt sånn "hva er poenget?". 

Det endte opp med at jeg ikke gjorde det. I etterkant skjønte jeg at jeg fikk bare den ideen fordi jeg var nysgjerrig, jeg var jo i miljøet og det var mye prat om det, og det hadde jo vært en liten opplevelse. 

Er glad for at jeg ikke gjorde det, jeg var og er ikke kristen. Som ung henger man litt etter saueflokken og utforsker ulike områder av livet. Man mener det ikke nødvendigvis seriøst. 

Anonymkode: 9da61...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (12 timer siden):

En tiåring er voksen nok til å bestemme klær seg. Vil hun gå med hijab for å passe inn og ikke bli mobbet, så får hun gå med hijab. Ser ikke hvem som blir skadet av dette. Vil tro det evt er en periode, så vokser hun seg av det igjen.

La meg snu det - hvis en tiåring er voksen nok til å bestemme klær selv, bør man tillate at de går rundt med nettingstrømper, hullkorte skjørt og utringning? Magetopper? De aller fleste foreldre tillater ikke det. Så hvorfor tillate religiøse plagg som er der for å undertrykke kvinner?

Jeg reagerer også på at TIåringer bruker hijab. Så vidt jeg vet, skal man ikke bruke hijab før man får mensen, og det er ikke sjans i havet at så mange tiåringer allerede har fått det. 

Anonymkode: b04e4...16b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå har jeg ikke tatt meg bryet med å se alle kommentarene, så mulig du har fått en tilsvarnede kommentar, men: Datteren din er 10 år, og kan virke liten, men er antagelig langt mer reflektert enn du tror - og interessert i å ta egne beslutninger. Det er bra, men medfører også kritikk fra deg kan skyve henne unna. Religion er et personlig valg, så gi henne valget (som hun uansett tar fritt når hun er 18 år), men ta en prat med henne. Utfordre henne til å tenke selv, bekreft at hun er god nok hvaenn, og støtt valget hun tar. 

Anonymkode: 933b9...567

Men hun velger jo ikke religion, hun velger et religiøst plagg. Hadde mitt barn insistert på å gå med religiøst plagg, ville jeg ha forlangt at hun konverterte til troen plagget tilhørte. Altså sluttet å spise svin, gå i norske bursdager, overholdt ramadan og ba fem ganger om dagen. Da hadde det kanskje ikke vært så kult å gå med religiøse plagg hvis hun forstod hva resten av religionen innebar. 

Anonymkode: b04e4...16b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Elendig oppdragelse," kommer det fra en med elendig folkeskikk 

Anonymkode: 9c250...360

TS har en elendig folkeskikk, ja! Fullstendig enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (9 timer siden):

Trist å se at Kvinneguiden har blitt det feminine alternativet til Resett og Document. Her flommer det over av rasisme og fremmedhets uten at folk reagerer.

Jeg er selv utenlandsk og tilhører annen religion enn kristendom (ikke islam). Det er ikke rasistisk å mene at man ikke skal la sine barn bruke religiøse plagg fra andre religioner enn den man selv utøver. Det har heller ikke noe med fremmedhets å gjøre. Jeg har venner med annen religion enn meg selv, men jeg konverterer jo ikke til deres tro for det om. Særlig i disse dager med kroppspress, religionspress og press for å være like alle sammen, er det viktig å lære barna sine verdien av å være forskjellig og unik. 

Anonymkode: b04e4...16b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan det er i oslo. Har aldri bodd der. Mulig dette høres himla rasistisk ut, mrn jeg mener muslimer burde vært i mindretall. Det er mer greit at bare en eller to i en klasse går med hijab i norge, enn motsatt. Hadde det vært i pakistan f.eks. Hadde det vært naturlig om flertallet gikk med hijab, men dette er norge. Etnisk norske skal ikke være nødt til å være de som føler seg som den som er annerledes pga hudfarge eller kulturelt plagg i sitt eget land...

Syns du noen i det hele tatt bør føle på dette? Hva om folk bare brydde seg om seg selv, og ikke fikk andre til å føle seg annerledes, uansett hudfarge, hodeplagg eller Gud de tror på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...