Gå til innhold

Min 10-åring vil begynne med hijab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

BunnyChester skrev (2 minutter siden):

Det er en 10-åring! Ærlig talt!

Og dessuten, til tross for TS sin elendige oppdragelse, virker 10åringen allerede til å bli et mer åpent og nyansert menneske enn foreldrene sine, og stort sett halve KG. 

Hun er som du sier 10 år og lett påvirkelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om jeg hadde vært muslim hadde jeg blitt dypt krenket om en ikke-muslim hadde begynt å gå rundt i mitt religiøse plagg fordi de synes det er gøy. 

Anonymkode: 7e3bb...a77

Akkurat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (43 minutter siden):

Ville kjøpt en barnehijab til henne, mange butikker på Grønland i Oslo som selger dette. Så kan hun jo bruke den hjemme. Hvis hun føler det er riktig, så kan hun jo ta den med på skolen også.

OMG Tenk på hva slags reaksjoner det blir fra muslimer når en ikke-muslim skal gå med religiøse-kulturelt plagg😲

Vi vet jo hvordan bunadspolitiet opptrer dersom noen bruker plagget feil her hjemme i Norge😬😬

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 13 var min plan å anlegge vampyrtenner som voksen. Pusse de spiss eller sette på stift etc. Helt oppriktig så drømte jeg om dette, og jeg farga håret rosa, svart, rødt alt ettersom hva jeg følte for. Jeg ville ha alskens piercinger og tatoveringer fra topp til tå. Dette var kult i omgangskretsen min på den tiden. 

Tror dere jeg ser ut som vampyr i dag? Hint: nei. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Hun er som du sier 10 år og lett påvirkelig.

Og hun er 10 år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BunnyChester skrev (Akkurat nå):

Og hun er 10 år! 

Ja, det er vi enige om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi...dette er en god grunn for meg til å ikke flytte til steder med flertall av utenlandske i klassen..

Jeg hadde faktisk vurdert å flytte vekk derfra, sånn helt seriøst.

Anonymkode: 86223...607

Dette. Hadde ikke vurdert engang, hadde flyttet. Sønnen min gikk ett år på avdeling i barnehagen med nesten bare utenlandske. Han ble mobbet for å spise svin, svin var "bæsj" kom sønnen min flere ganger å sa. Barnehagen brydde seg ikke, men så fort et barn sa "bruninger" EN gang, ble det stor oppstandelse og barna jobbet med prosjekt på prosjekte for å "forebygge" rasisme. 

Anonymkode: 6dbc4...2a7

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (2 minutter siden):

En tiåring er voksen nok til å bestemme klær seg. Vil hun gå med hijab for å passe inn og ikke bli mobbet, så får hun gå med hijab. Ser ikke hvem som blir skadet av dette. Vil tro det evt er en periode, så vokser hun seg av det igjen.

Det er noe seriøst galt med innvandringspolitikken når norske barn blir mobbet for å ikke bruke hijab, plagget representerer kvinneundertrykkelse og en ukultur der menn står over kvinner i rang og verdi.

Religiøse symboler og klesplagg bør forbys på alle skoler og offentlige arbeidsplasser, en tiåring er langt fra moden nok til å skjønne hva dette plagget egentlig er.

Men i følge denne religionen så giftet profeten seg med et barn og derfor så er det vel mange menn som synes at 10 åringer er gamle nok til å gifte seg og da må dekke seg til, profeten som var pedofil er jo tross alt et forbilde.

Anonymkode: 29a33...288

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn litt fargerike bandanaer/skjerf til henne. Da har hun noe i håret, om ikke annet. Dette handler selvsagt ikke om selve hijaben! Målet er tilhørighet. Allerede der, ligger hun bakpå, mtp hudfarge.
 

Siden hun ikke kan bli lik visuelt, kjør på med hårpynt og ulike skjerf/bånd. Sett opp håret.  

Kanskje kan det være en idé å snakke med en lærer, som igjen kan dele noen tanker med klassen. 

Neste gang kan det like gjerne være en genser, et spill eller en typ skolesekk som er en hype. Om man flytter for tilpasning, vil man helt sikkert møte på annen tematikk andre steder.  Ville tenkt meg om før jeg røsket opp i skolemiljøet i en allerede sårbar fase, med nok en flytting. Ikke undervurder betydning av vennskap. Utenom ønsket om tilhørighet, høres fars oppførsel ut som den trigges av fordommer og ikke trivsel. 
 

Alt det beste for datter :hjerte:

Endret av Tradegy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for alle innspill, saklige som usaklige. Jeg og gubben har diskutert oss fram til at vi begynner å se etter jobb og bolig på Vestlandet, der vi kommer fra.

Anonymkode: b43fb...587

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Om jeg hadde vært muslim hadde jeg blitt dypt krenket om en ikke-muslim hadde begynt å gå rundt i mitt religiøse plagg fordi de synes det er gøy. 

Anonymkode: 7e3bb...a77

Dypt krenket, du... 🙈

Anonymkode: 5cf81...b80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her. Takk for alle innspill, saklige som usaklige. Jeg og gubben har diskutert oss fram til at vi begynner å se etter jobb og bolig på Vestlandet, der vi kommer fra.

Anonymkode: b43fb...587

Altså, blir litt nysgjerrig bare..

Hvorfor flyttet dere fra Vestlandet til Groruddalen av alle steder??

Og nå plutselig bare flytte tilbake igjen, så lett liksom..? 
Høres bare litt merkelig ut.

Anonymkode: db57e...586

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Om jeg hadde vært muslim hadde jeg blitt dypt krenket om en ikke-muslim hadde begynt å gå rundt i mitt religiøse plagg fordi de synes det er gøy. 

Anonymkode: 7e3bb...a77

Joda, akkurat du hadde nok det.

Men muslimene jeg kjenner er ekstremt gjestfrie og svarer på alle spørsmål de måtte få om islam med stor iver.

De ber oss inn til sine fester og elsker å dele sine tradisjoner, sin mat og sin kultur med oss.

Om vi ønsker å bli med i moskéen, hadde de blitt kjempeglade. Og om jeg hadde vært nysgjerrig på hijab-bruk, hadde jeg fått i gave en nydelig utsmykket en, i mine farger.

Og alt dette mens jeg blir fullt ut respektert som ateist.

Er du også en av de som blir dypt krenket dersom en muslim skaffer seg bunad og får sydd matchende hijab til den?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, blir litt nysgjerrig bare..

Hvorfor flyttet dere fra Vestlandet til Groruddalen av alle steder??

Og nå plutselig bare flytte tilbake igjen, så lett liksom..? 
Høres bare litt merkelig ut.

Anonymkode: db57e...586

TS her. I hovedsak er det jobben til gubben som ble sentralisert til Oslo, og vi var i utgangspunktet åpen for en forsndring. Vi har ikke råd til et «finere» strøk enn det vi bor i. Vi har vært her 1,5 år nå, og sliter vel ærlig talt med å finne oss til rette her (Furuset-området). Vi føler at det ikke er så mange likesinnede her, kan man si. Vi har også tidligere møtt noen problemstillinger som vi ikke var forberedt på, uten at jeg ønsker å gå i detalj. Barnas situasjon er jo sentral her. Gubben har også tatt «hijab-saken» sterkere enn meg, for å si det sånn. Så nå har vi blitt enig om en langsiktig plan om å returnere til Vestlandet. 

Anonymkode: b43fb...587

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg hadde vært muslim hadde jeg blitt dypt krenket om en ikke-muslim hadde begynt å gå rundt i mitt religiøse plagg fordi de synes det er gøy. 

Anonymkode: 7e3bb...a77

Du kødder..? Krenka? Hvis du er muslim, så vet du hva hijab står for. Det er ikke bare fordi Allah har sagt at vi skal bære det, men fordi vi skal dekke oss til. Om noen synes det er fint klesplagg kan de vær så god å bruke det. 

Anonymkode: 2071e...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (8 minutter siden):

Joda, akkurat du hadde nok det.

Men muslimene jeg kjenner er ekstremt gjestfrie og svarer på alle spørsmål de måtte få om islam med stor iver.

De ber oss inn til sine fester og elsker å dele sine tradisjoner, sin mat og sin kultur med oss.

Om vi ønsker å bli med i moskéen, hadde de blitt kjempeglade. Og om jeg hadde vært nysgjerrig på hijab-bruk, hadde jeg fått i gave en nydelig utsmykket en, i mine farger.

Og alt dette mens jeg blir fullt ut respektert som ateist.

Er du også en av de som blir dypt krenket dersom en muslim skaffer seg bunad og får sydd matchende hijab til den?

Hei. Jeg som muslim kan bekrefte dette 😊 ❤️

Anonymkode: 2071e...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I alle dager.  Man kan da ikke flytte hver gang barnet blir eksponert for noe man ikke liker. Er det ikke bare å snakke med barnet. Det er en tiåring det er snakk om her, og hijab er selvsagt helt uaktuelt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

TS her. I hovedsak er det jobben til gubben som ble sentralisert til Oslo, og vi var i utgangspunktet åpen for en forsndring. Vi har ikke råd til et «finere» strøk enn det vi bor i. Vi har vært her 1,5 år nå, og sliter vel ærlig talt med å finne oss til rette her (Furuset-området). Vi føler at det ikke er så mange likesinnede her, kan man si. Vi har også tidligere møtt noen problemstillinger som vi ikke var forberedt på, uten at jeg ønsker å gå i detalj. Barnas situasjon er jo sentral her. Gubben har også tatt «hijab-saken» sterkere enn meg, for å si det sånn. Så nå har vi blitt enig om en langsiktig plan om å returnere til Vestlandet. 

Anonymkode: b43fb...587

Altså. Hvis denne hijab-situasjonen er nok til å velte lasset, så er det nok lurt å flytte. Vil tro at dette er en bagatell med tanke på hva som kan komme når barna blir ungdommer:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Altså. Hvis denne hijab-situasjonen er nok til å velte lasset, så er det nok lurt å flytte. Vil tro at dette er en bagatell med tanke på hva som kan komme når barna blir ungdommer:)

Har to venninner som måtte flytte hjem da jentene deres kom i ungdomsalder, de ble rett og slett trakassert. Så jeg tror ts gjør veldig lurt i å reise hvor som helst utenom der. Der var det og bemerkninger om at de var griser og horer osv.

 

Anonymkode: c6152...0e1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn går på en sentrumsskole der det er 900 elever og kun et par som bruker hijab (etter fylte 11, det er visst regelen), men noen av de voksne på aks gjør jo det og alle vet jo hva det er fra første klasse. Jeg nekter å tro at man ikke har krle-undervisning på Vestlandet eller at noen kan være så tafatte som dere, som ikke bare snakker med jenta. «Når du blir voksen bestemmer du selv». Men dere har jo en del å snakke om da, være så bekymra og ikke ha reflektert rundt dette før. Kors, kippa, turban, hijab… dette er nytt for dere? 

Anonymkode: def8e...8c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...