Gå til innhold

Jeg fikk leilighet av faren min til 4 millioner, og nå hater søsteren min meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at enten er det snakk om betydelig forskjellsbehandling her, som vi ikke får vite om, eller så handler dette om at ts og søsteren halsbånd ulike verdier at det skaper konflikt. 

Anonymkode: 0a2b3...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Har så ulike verdier» autokorrekt altså! 😂

Anonymkode: 0a2b3...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de samtalene gikk noe slikt:

Søster1: "jeg har vært i banken og fått finansieringsbevis på X kr, sett på en fin leilighet jeg kan tenke meg, er så fornøyd!"

Far: "åja, jeg tenkte kanskje at jeg kunne hjelpe til litt når du skulle kjøpe deg leilighet jeg..."

Søster1: "neida, dette klarer jeg alene, bruk sparepengene dine på noe du virkelig ønsker deg du, kos deg!"

 

Søster2: "jeg har så lyst på en fin leilighet jeg så til 4 millioner, men jeg har jo ingen EK eller mulighet til  få så stort lån..."

Far: "jeg har jo så mye penger på sparekonto, og søstra di ville ikke ha dem, så du kan få dem!"

 

Søster1: "det var ikke akkurat DET jeg sa da, jeg sa "bruk pengene på deg selv", ikke "gi bort alt til søstra mi", dette er skikkelig forskjellsbehandling og hun er en igle som i det hele tatt spurte"

 

...og vips, dårlig forhold mellom alle tre parter. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuith skrev (4 minutter siden):

Søster1: "neida, dette klarer jeg alene, bruk sparepengene dine på noe du virkelig ønsker deg du, kos deg!"

For noen er det å hjelpe barna noe som er høyt ønsket.

Nuith skrev (4 minutter siden):

Søster1: "det var ikke akkurat DET jeg sa da, jeg sa "bruk pengene på deg selv", ikke "gi bort alt til søstra mi",

Nei, det var ikke det du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur

Det er jo også en viss forskjell på spørsmålet "trenger du hjelp til kjøpe leiligheten du har sett deg ut?" og "jeg kan kjøpe den leiligheten du vil ha, og betale alt, samme hva den koster".

Visste søster hva slags "hjelp" det var snakk om - og hva som lå i det? Kanskje hun trodde den hjelpen som ble tilbudt var snakk om var i hundretusen-kroners-klassen? Hvis jeg hadde blitt tilbudt hjelp fra foreldre mine, hadde jeg tenkt det kanskje var snakk om hjelp til egenkapitalskravet, og absolutt ikke at foreldrene mine skulle betale hele leiligheten min. Det hadde jeg aldri forventet. Kanskje søster ikke hadde hadde hatt noe som helst problem med at søster hadde fått for eksempel 200.000 kroner i hjelp til egenkapital som hun selv ikke trengte - fordi hun alt hadde egenkapitalen. Det er ganske stor forskjell på det og å få hele leiligheten til fire millioner

Jeg regner jo med at søster har tatt opp lån på sin leilighet. Jeg mener far har dummet seg kraftig ut her, hvis han ikke har klargjort med søster at "nå har jeg tenkt til å kjøpe leilighet til TS til fire millioner. Jeg vet du har takket nei til hjelp med leiligheten, men siden jeg nå skal hjelpe TS med en så stor sum, så får du får selvsagt tilbud om den samme summen - enten nå eller som arv senere. Kan vi snakke om det?" 

Hvis søster DA takket nei, da er det noe annet. Men det høres jo litt ut som søster har takket nei til "hjelp" uten å ha noen anelse om hva som egentlig lå i det. Da skjønner jeg at hun er sjokkert og forbannet. Hvis jeg hadde vært deg TS, så hadde jeg bedt far om å snakke med søster. Det er jo først og fremst han som har dummet seg ut her. Han bør tilby søsteren din det samme som du har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min søster kjøpte seg ny leilighet for noen få måneder siden, hun var så glad for det, og pappa spurte henne om han skulle hjelpe henne med den, men hun ville betale alt selv. Jeg tok i mot leiligheten jeg ville ha fra pappa, fordi jeg har ikke råd til det som min søster. 

Nå tar aldri søsteren min telefonen lenger når jeg ringer. Vi var på en middag og da så hun ikke på meg engang. Sånn her ble det etter hun fikk vite dette. Jeg har ikke gjort henne noe, hvorfor hater hun meg? Hun snakker med pappa og ikke meg, jeg synes det er veldig rart. Hun vil ikke svare meg heller. Hva tenker dere?

Anonymkode: cd24e...78c

Dette går muligens som "forskudd på arv" sånn at søsteren din får mer penger / større verdier, etter at faren deres dør. 

Anonymkode: ac143...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

leiligheten er vel arv du har fått i forskudds arv TS.

 Hun får sin arv når faren deres faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker du selv da? 

Forestill deg at det var omvendt, altså at du måtte ta opp lån og skyte inn egenkapital mens søsteren din fikk alt gratis. 

Ville ikke du reagert? 

Er dere gamle? 

Anonymkode: 8a526...29a

Men søsteren fikk tilbudet fra faren og takket nei. Da kan hun ikke syte når den andre søsteren takker ja til hjelp. Hun takket nei, og ville betale selv, så hva er problemet? Hun har råd til å kjøpe selv, det har ikke søsteren. Hva med å heller være glad på hennes vegne? 

Anonymkode: 64b16...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med dette blir gjort opp når dere skal arve.

Anonymkode: b34f8...d82

Ja, dette. Hun har nok tenkt at du får mye mer enn henne i gave av foreldrene.

TS jeg synes du skal snakke med din far og si at han må oppklare at leiligheten du har fått er forskudd på arv. Så kan han snakke med henne og forklare. Ellers så er deres forhold ødelagt. Han vil nok mer enn noe annet at dere skal være venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjellsbehandling som faen. Faren deres belønner deg for å være uselvstendig. Klart søsteren din er sur. Dere har endt opp samme sted i livet til tross for at hun har stått på som faen, mens du har fått alt opp i hendene...

Anonymkode: 7efa8...70c

Dette er ikke forskjellsbehandling. Søsteren takket NEI til hjelp. Og vet du? Det er MANGE som står på, men som likevel ikke får kjøpt bolig pga boligmarkedet i dag. Så den kan du dra lenger på landet med..

Anonymkode: 64b16...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men søsteren fikk tilbudet fra faren og takket nei. Da kan hun ikke syte når den andre søsteren takker ja til hjelp. Hun takket nei, og ville betale selv, så hva er problemet? Hun har råd til å kjøpe selv, det har ikke søsteren. Hva med å heller være glad på hennes vegne? 

Anonymkode: 64b16...32f

Men fikk søster et vagt spørsmål om hun trengte eller ønsket hjelp, eller fikk hun vite "jeg kommer til å kjøpe leilighet til søsteren din til x millioner, og vil gjerne gjøre dette rettferdig". DET er det stor forskjell på. 

Hvis jeg hadde blitt spurt av foreldrene mine om jeg trengte hjelp til leilighetskjøp, så hadde jeg også sagt "neida, det går bra". For det gjør det jo, jeg har jo ikke planlagt etter å få millionvis fra foreldrene mine - så jeg trenger per definisjon ikke hjelpen. Men hvis man plutselig er i et slags tidlig arveoppgjør hvor det står om millioner som ett søsken skal få - så er plutselig situasjonen en helt annen, og det må man snakke åpent om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringhalelemur skrev (5 minutter siden):

Men fikk søster et vagt spørsmål om hun trengte eller ønsket hjelp, eller fikk hun vite "jeg kommer til å kjøpe leilighet til søsteren din til x millioner, og vil gjerne gjøre dette rettferdig". DET er det stor forskjell på. 

Hvis jeg hadde blitt spurt av foreldrene mine om jeg trengte hjelp til leilighetskjøp, så hadde jeg også sagt "neida, det går bra". For det gjør det jo, jeg har jo ikke planlagt etter å få millionvis fra foreldrene mine - så jeg trenger per definisjon ikke hjelpen. Men hvis man plutselig er i et slags tidlig arveoppgjør hvor det står om millioner som ett søsken skal få - så er plutselig situasjonen en helt annen, og det må man snakke åpent om. 

Det er det bare ts som kan svare på. Og søsteren kan ta litt ansvar selv og snakke med faren sin å høre hvordan dette ble gjort. Men, hun velger å ikke ta telefonen å ta den praten. Umodent.

Anonymkode: 64b16...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men søsteren fikk tilbudet fra faren og takket nei. Da kan hun ikke syte når den andre søsteren takker ja til hjelp. Hun takket nei, og ville betale selv, så hva er problemet? Hun har råd til å kjøpe selv, det har ikke søsteren. Hva med å heller være glad på hennes vegne? 

Anonymkode: 64b16...32f

Søsteren syter ikke, hun lar være å svare. Hvis man synes mest mulig penger er viktigere enn forholdet til søsken så kan man ikke syte i etterkant når ikke de vil snakke til deg. Vi har bare fått den ene siden av historien. Kanskje var dette hele arven slik at den andre søsteren ikke lenger kan få hjelp til noe, verken nå eller seinere.

Anonymkode: 52cb1...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Min søster kjøpte seg ny leilighet for noen få måneder siden, hun var så glad for det, og pappa spurte henne om han skulle hjelpe henne med den, men hun ville betale alt selv. Jeg tok i mot leiligheten jeg ville ha fra pappa, fordi jeg har ikke råd til det som min søster. 

Nå tar aldri søsteren min telefonen lenger når jeg ringer. Vi var på en middag og da så hun ikke på meg engang. Sånn her ble det etter hun fikk vite dette. Jeg har ikke gjort henne noe, hvorfor hater hun meg? Hun snakker med pappa og ikke meg, jeg synes det er veldig rart. Hun vil ikke svare meg heller. Hva tenker dere?

Anonymkode: cd24e...78c

Skjønner du ikke det gullunge?

Anonymkode: d20f5...f7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at søsteren din ble sur. Du snylter på din far i stedet for å klare deg selv.

Jeg opplever noe lignende. Når min mor er hos meg, så spanderer jeg alt på henne av det hun trenger mens hun er her. Er jeg hos henne og vi går på restaurant, så spanderer jeg. Mens min bror hele tiden tigger penger fra henne. Der må hun spandere, om det så er bensin til hans bil, hotellovernattinger, middager, alle slags ting han plutselig trenger. Min mor ser at det er urettferdig, men hun våger ikke å si nei til ham. Selv om det er frivillig at jeg spanderer på min mor, så gjør jeg det jo for at hun skal kunne bruke sine penger på seg selv, ikke for at min blodsuger av en bror skal ha de.

Jeg syns du utviser dårlig moral, og utnytter din far.

Anonymkode: 8b455...192

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søsteren syter ikke, hun lar være å svare. Hvis man synes mest mulig penger er viktigere enn forholdet til søsken så kan man ikke syte i etterkant når ikke de vil snakke til deg. Vi har bare fått den ene siden av historien. Kanskje var dette hele arven slik at den andre søsteren ikke lenger kan få hjelp til noe, verken nå eller seinere.

Anonymkode: 52cb1...bfd

Arveloven sin hovedregel betyr ikke at barn har krav på å arve. Ingen har plikt til å etterlate seg noe hverken til barn eller ektefelle. Så lenge man er i live, står man fritt til å gjøre hva man vil med de verdiene man selv eier. Syting er kanskje dårlig ordvalg, men jeg står fortsatt på at hun bør ta en prat med sin far og ikke unngå situasjonen.
 

kjipt, men sant. Og igjen dette blir kun spekulasjoner fra vår side når ts ikke er å finne...

Anonymkode: 64b16...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arveloven sin hovedregel betyr ikke at barn har krav på å arve. Ingen har plikt til å etterlate seg noe hverken til barn eller ektefelle. Så lenge man er i live, står man fritt til å gjøre hva man vil med de verdiene man selv eier. Syting er kanskje dårlig ordvalg, men jeg står fortsatt på at hun bør ta en prat med sin far og ikke unngå situasjonen.
 

kjipt, men sant. Og igjen dette blir kun spekulasjoner fra vår side når ts ikke er å finne...

Anonymkode: 64b16...32f

Og søsteren har forsøkt å ringe henne mange ganger for å snakke med henne og er fortvilet pga hun ikle tar tlf. Om penger hadde betydd mest, så hadde hun ikke brydd seg om det. Vi vet ikke hva faren har sagt til ts angående pengene. Vi vet ikke om han er kausjonist/medlåntaker etc eller gitt hele summen. Så hva om vi avventet å dømme ts..Vi vet ikke alt

Anonymkode: 64b16...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det bare ts som kan svare på. Og søsteren kan ta litt ansvar selv og snakke med faren sin å høre hvordan dette ble gjort. Men, hun velger å ikke ta telefonen å ta den praten. Umodent.

Anonymkode: 64b16...32f

Ja, det er bare TS som kan svare på det. Eller kanskje det bare er far som kan svare på det, akkurat hva som har blitt sagt og ikke sagt. Ellers enig i at det er litt umodent av søster å være forbanna på TS men ikke på faren - for her hadde faren alle muligheter til å unngå denne ekle situasjonen mellom døtrene. 

Men dersom min forelder hadde kommet til meg å tilbudt meg en leilighet til fire millioner, så hadde jeg også selv tatt initiativ til en samtale med mine søsken. Jeg ville sjekket ut om dette kom til å skape dårlig stemning, hva alle hadde fått tilbud om og så videre. Når det gjelder så store gaver er det bedre med en samtale for mye enn en for lite. Det gjelder alle involverte i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringhalelemur skrev (1 minutt siden):

Ja, det er bare TS som kan svare på det. Eller kanskje det bare er far som kan svare på det, akkurat hva som har blitt sagt og ikke sagt. Ellers enig i at det er litt umodent av søster å være forbanna på TS men ikke på faren - for her hadde faren alle muligheter til å unngå denne ekle situasjonen mellom døtrene. 

Men dersom min forelder hadde kommet til meg å tilbudt meg en leilighet til fire millioner, så hadde jeg også selv tatt initiativ til en samtale med mine søsken. Jeg ville sjekket ut om dette kom til å skape dårlig stemning, hva alle hadde fått tilbud om og så videre. Når det gjelder så store gaver er det bedre med en samtale for mye enn en for lite. Det gjelder alle involverte i denne saken.

Ts fikk vite at søsteren hadde takke nei. Så med det som utgangspunkt så kan vi tenke at ts handlet i god tro på bakgrunn av infoen hun hadde fått...Personlig mener jeg at faren har det meste av skylden i dette tilfellet.

Ellers enig i dine tanker rundt dette.

Anonymkode: 64b16...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Arveloven sin hovedregel betyr ikke at barn har krav på å arve. Ingen har plikt til å etterlate seg noe hverken til barn eller ektefelle. Så lenge man er i live, står man fritt til å gjøre hva man vil med de verdiene man selv eier.

Hvor i loven står det at man er pålagt å fortsette å ha kontakt med søsken så lenge ikke de har brutt noen lover?

Anonymkode: 52cb1...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...