Gå til innhold

Er jeg gjerrig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (Akkurat nå):

Man må vel bruke mye tid på Finn for å finne alt man trenger av klær mm? 

Ja, det kan absolutt ta sin tid. Men for meg er det verdt det! Jeg bruker jo min egen fritid på det. Ville aldri avlyst noe med vennene mine fordi jeg skulle handle noe på Finn. 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også kalle deg for veldig sparsommelig, og ikke gjerrig.

Men så må jeg også være såpass ærlig at jeg hadde syntes det var kjipt å dra på tur med deg. Om du aldri kjøpte noe når vi shoppet og dro opp en matpakke på flyplassen så ville du (om ikke med vilje) gitt meg en litt uggen følelse. Jeg hadde nok shoppet mindre og heller ikke kost meg like mye med flyplassmaten. Det hadde vært som å ha en sånn snusfornuftig styggenpåryggen med meg på ferie. Så det er nok derfor de kaller deg gjerrig. Din veldig sparsommelighet gjør at de selv ikke føler de kan kose seg like mye med sine valg.

Anonymkode: 9f7e8...dcf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Moren min hadde ei sånn venninne før. Da de reiste et eller annet sted, hadde denne venninnen alltid brødskiver med seg. Kunne aldri kjøpe kaffe take-away, kunne ikke kose seg for en gangs skyld. Hele vennegjengen ble lei og kuttet henne ut. 

Anonymkode: 74e7e...611

Jaha, er jo ikke venninnen som var problemet her. Er jo samme for din mor om hun spiste brødskiver, det kunne jo være kos nok for henne.

Dette er så typisk Norsk, godtar aldri at andre ikke følger strømmen. Totalt forbudt å ta egne valg i livet.

Aldri legg deg borti andre sine valg!!

Anonymkode: ac5c9...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jaha, er jo ikke venninnen som var problemet her. Er jo samme for din mor om hun spiste brødskiver, det kunne jo være kos nok for henne.

Dette er så typisk Norsk, godtar aldri at andre ikke følger strømmen. Totalt forbudt å ta egne valg i livet.

Aldri legg deg borti andre sine valg!!

Anonymkode: ac5c9...a6b

Joda. Tror ikke at 6-7 venner tar feil. Når alle reiser bort sammen og bestiller noe deilig på kafé, sier venninna "Jeg har brødskivene mine...". Da føler de andre seg elendig og nesten "skyldig" for å bruke penger på ferien. 

Anonymkode: 74e7e...611

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke gjerrig. Men venninnene dine føler seg nok dårlig i lys av deg. Alltid bedre å «sløse» med penger når alle gjør det og alle etterpå kan riste litt på hodet over hvor ufornuftig det var. Tror du på en måte blir en påminnelse på deres litt dårlige samvittighet for hvordan de bruker pengene sine. 

Anonymkode: e06b8...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville også kalle deg for veldig sparsommelig, og ikke gjerrig.

Men så må jeg også være såpass ærlig at jeg hadde syntes det var kjipt å dra på tur med deg. Om du aldri kjøpte noe når vi shoppet og dro opp en matpakke på flyplassen så ville du (om ikke med vilje) gitt meg en litt uggen følelse. Jeg hadde nok shoppet mindre og heller ikke kost meg like mye med flyplassmaten. Det hadde vært som å ha en sånn snusfornuftig styggenpåryggen med meg på ferie. Så det er nok derfor de kaller deg gjerrig. Din veldig sparsommelighet gjør at de selv ikke føler de kan kose seg like mye med sine valg.

Anonymkode: 9f7e8...dcf

Takk for svaret ditt! Jeg tror jeg skjønner hva du mener!

Jeg kan absolutt se det sånn. Spørsmålet er liksom hvor grensen går. Jeg krangler aldri på om vi skal ta tog i stedenfor taxi og slikt når vi er på ferie. Jeg koser meg på restaurant når vi er i utlandet. Jeg er med i butikker og ser og koser meg. Jeg kan kjøpe en is på stranda. Så er det mitt ankerpunkt og det er jo klær og sminke. Jeg kan kjøpe kunst og møbler i utlandet. Gjerne dyre ting også! Så jeg opplever selv at jeg ikke legger demper på gleden, men må jo også innse fakta at det er deet jeg gjør. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda. Tror ikke at 6-7 venner tar feil. Når alle reiser bort sammen og bestiller noe deilig på kafé, sier venninna "Jeg har brødskivene mine...". Da føler de andre seg elendig og nesten "skyldig" for å bruke penger på ferien. 

Anonymkode: 74e7e...611

Jeg ville aldri tatt frem brødskiver på kafe! Aldri! Men jeg kjøper aldri mat på flyplasser (med mindre det er kritisk, forsinket fly og sulten tar overhånd). Men setter vi oss ned er det rett og rimelig og kjøpe seg noe! 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Verden er ikke svart-hvitt og det finnes en balanse, en god mellomting. Å bruke for mye er absolutt ikke bra, men å ikke unne seg noe EVER? Å ikke kjøpe seg ei flaske vann på flyplassen? Nei, altså...Too much. 

Anonymkode: 74e7e...611

I oppgangstider kjøper folk nytt, og de  økter sitt forbruksmønster.   I nedgangstider må forbruksmønsteret endres i forhold til priosriteringer.   Den norske finanminister har hatt  eit "gullkort" men dette kortet varer ikkje evig.   Pandemien har vist at landet, og verden rundt oss er sårbar, også økonomisk.   

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo! Jeg kan absolutt sette av noe penger for å handle med i butikker! Det er jo en lett løsning det! Så prinsippfast er jeg ikke! Hygge foran det å ha rett!

Jeg skriver at jeg ikke legger meg oppi hvor mine venninner handler. Og det mener jeg! Men jeg vil selv ikke handle i de butikkene (Zara, H&M, Beshka osv). Jeg liker andre merker som de ikke har noen interesse av. Har tidligere prøvd å få med meg vennene mine i de butikkene jeg liker men de er for dyre

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her!

Jeg anser meg selv som gjestfri og spandabel, tror jeg? Jeg inviterer stadig til middag og fest. Når jeg inviterer til middag står jeg for maten og tar selvsagt ikke en krone for det. Drikke stiller jeg også opp med men de andre pleier (uoppfordret) og ta med en ekstra flaske fin eller lignennde. 

Jeg kan også gi bort klær ol. hvis en venninne har tidligere sagt at hun synes den var fin og jeg ikke lenger har bruk for det. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

Det ville du ikke gjort om du var gjerrig. Ei heller brukt penger på de forholdvis dyre "luksusting" du nevner oppi her.  Gjerrige mennesker nekter å bruke penger på noe som helst. Du er bare litt nøysom og sparsommelig på en del ting men prioriterer å bruker penger på annet. Å kalle deg gjerrig for dette er jo bare latterlig.

Anonymkode: 87283...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda. Tror ikke at 6-7 venner tar feil. Når alle reiser bort sammen og bestiller noe deilig på kafé, sier venninna "Jeg har brødskivene mine...". Da føler de andre seg elendig og nesten "skyldig" for å bruke penger på ferien. 

Anonymkode: 74e7e...611

NEI, andre har ikke rett :) Man bestemmer SELV hvordan man løser sitt liv.

Anonymkode: ac5c9...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Standarduttrykk fra andre gjerrige.

Anonymkode: 65d58...0ed

Tull!

Anonymkode: 87283...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan snakke med vennene dine om hvorfor du velger å gjøre som du gjør? Hvis du klarer det uten å virke moraliserende. 

Anonymkode: 5960d...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Jeg har en tante dom er arbeidsnarkoman, hun har minst 8 mill i banken. Hun er nå 70 år og vil ikke høre snakk om at det kanskje er på tide å pensjonere seg og kose seg litt mens man fortsatt er sprek. Hun unner seg ingenting, har alltid matpakke i veska. 

Det er bra å være økonomisk, men man må passe på at det ikke blir «sykelig». At man ikke kan unne seg noe til fullpris uten å få vondt i magen. Livet er for kort til å «spare seg til fant». 

Anonymkode: e529d...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jaha, er jo ikke venninnen som var problemet her. Er jo samme for din mor om hun spiste brødskiver, det kunne jo være kos nok for henne.

Dette er så typisk Norsk, godtar aldri at andre ikke følger strømmen. Totalt forbudt å ta egne valg i livet.

Aldri legg deg borti andre sine valg!!

Anonymkode: ac5c9...a6b

Det handler om at det er frustrerende å være på tur med slike. 

Vente mens de fyller vannflaska på flyplassen (om de ikke bare sniker seg unna mens man spiser), nekter gå inn på flyplassrestaurant fordi de ikke kan spise skiva si der, insistere på kollektivtransport til hotellet, kreve rimelige hotellrom, rimelige attraksjoner, nekter å tipse i land der dette er normen, ber om vann til maten slik at det bare blir knot å dele regningen for vinen, og alle andre småting som bare er irriterende når man først skal kose seg på ferie. 

(Snakker ikke om TS, hun understreker jo at hun alltid er med på ting på ferie). 

Anonymkode: 1c668...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svaret ditt! Jeg tror jeg skjønner hva du mener!

Jeg kan absolutt se det sånn. Spørsmålet er liksom hvor grensen går. Jeg krangler aldri på om vi skal ta tog i stedenfor taxi og slikt når vi er på ferie. Jeg koser meg på restaurant når vi er i utlandet. Jeg er med i butikker og ser og koser meg. Jeg kan kjøpe en is på stranda. Så er det mitt ankerpunkt og det er jo klær og sminke. Jeg kan kjøpe kunst og møbler i utlandet. Gjerne dyre ting også! Så jeg opplever selv at jeg ikke legger demper på gleden, men må jo også innse fakta at det er deet jeg gjør. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

Ja, det er jo ikke noen fasitsvar på hvor grensen går. 
Jeg reiser på tur med en som er veldig glad i å trene når hun er på tur. Jeg er ikke interessert i å trene når jeg er på helgetur til en storby. Men vi er begge veldig åpen om det. Jeg kunne jo valgt å få dårlig samvittighet fordi jeg ikke trente da- eller jeg kunne valgt å bli med henne på trening. Men da tar jeg meg en ekstra runde med shopping eller jeg slapper av helt alene på hotellrommet mens hun trener. Kanskje dere kan overføre noe av dette til deres turer? Snakk om det på forhånd. Si at du har en følelse av at de ikke liker at du er så sparsommelig- men st det bare betyr at dere liker å bruke penger på ulike ting (og begge deler er like bra). Få det ut - så dere får renset luften. Kanskje du kan stikke av et par timer mens de andre shopper- så kan du ta Finn-kjøpene da f.eks? Jeg ville iallefall snakket åpent med de om det- så slipper du de frekke stikkene de kommer med. For det er jo heller ikke ok å gjøre!

Også tenker jeg du veldig gjerne kan kjøpe deg noe mat på flyplassen- for den matpakken har irritert meg noe grenseløst 😅

Anonymkode: 9f7e8...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt med måte. Jeg har en tante dom er arbeidsnarkoman, hun har minst 8 mill i banken. Hun er nå 70 år og vil ikke høre snakk om at det kanskje er på tide å pensjonere seg og kose seg litt mens man fortsatt er sprek. Hun unner seg ingenting, har alltid matpakke i veska. 

Det er bra å være økonomisk, men man må passe på at det ikke blir «sykelig». At man ikke kan unne seg noe til fullpris uten å få vondt i magen. Livet er for kort til å «spare seg til fant». 

Anonymkode: e529d...db3

Plata om at livet er for kort til at ein skal  "spare seg til fant " har eg høyrt før.   Spørsmålet er hvem du tror  har det mest komfortabelt i sin økonomiske situasjon.     Han / Hun som har spart seg til fant  ?     Han / Hun som sitter som gjeldslaver ? 

Mange nordmenn har finansiert sin velferd på lånte penger i mange år, og takket vere en lav rente i mange år har gjeldsveksten økt ytterligere i mange husholdninger.     Har med selvsyn fra tid til annen sett på "luksusfellen" der gjeldslaver har felt noen syklige gorillatårer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (20 minutter siden):

Plata om at livet er for kort til at ein skal  "spare seg til fant " har eg høyrt før.   Spørsmålet er hvem du tror  har det mest komfortabelt i sin økonomiske situasjon.     Han / Hun som har spart seg til fant  ?     Han / Hun som sitter som gjeldslaver ? 

Mange nordmenn har finansiert sin velferd på lånte penger i mange år, og takket vere en lav rente i mange år har gjeldsveksten økt ytterligere i mange husholdninger.     Har med selvsyn fra tid til annen sett på "luksusfellen" der gjeldslaver har felt noen syklige gorillatårer. 

 

 

Alt er bare svart-hvitt, ja. Enten-eller.

Anonymkode: 74e7e...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne reist på tur med deg og vært venn med deg. Synes du høres fornuftig ut :)

Anonymkode: b067b...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...