Gå til innhold

Er jeg gjerrig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du er ingen gjerrigknark, men ein person som m.a. er miljøbevist, og opptatt av gjennbruk sidan du valgte å kjøpe på finn.no.    Du er nok litt priviligert som har foreldre som har kjøpt leilighet til deg , og kanskje er det eit snev av missunnelse hos dine venner på grunn av det.    

Endret av Skybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du er vel heller prisbevist, men på kanten til det syklige.

Anonymkode: edec5...a0e

Syklig ?   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I så tilfelle er det jo bare slik at du prioriterer pengene dine godt. 

Det er mange som alltid spør seg selv "har jeg råd?". I stedet for det mye viktigere spørsmålet; "er det verdt det?". 

Det finnes jo de som synes jeg er rar/gjerrig, fordi jeg kjører en 10 år gammel bil, samtidig som jeg kunne kjøpt en tesla kontant på dagen. Men det er rett og slett ikke verdt det for meg, bil er bare et fremkomstmiddel. Samtidig kan jeg lett bruke 40 000 på en handveske. 

Anonymkode: 1c668...09e


Jeg er så enig med deg! Nå er ikke bil aktuelt for meg for øyeblikket men den dagen jeg skal kjøpe det så skal det ikke være noe jeg bruker mye penger på! En flott veske derimot... Ja, det gir meg mye mer! ts

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du er kanskje gjerrig. Eventuelt vil jeg si du er opptatt av gjenbruk og det er jo kjempebra! Tenker at så lenge dette ikke påvirker vennindene dine så skal jo ikke det ha noe å si. Mulig det blir litt spesielt om dere setter dere ned for en drink og litt mat på flyplassen og du tar frem matpakken og drikkeflasken (det er vel kanskje ikke lov heller?). Men fortsett med gjennbruk, det er supert for miljøet og vi trenger flere som gjør det :) 

Anonymkode: 03427...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (19 minutter siden):

Hvordan er følelsen din hvis du må kjøpe noe til full pris på butikken fordi du ikke har mulighet til å handle det på Finn?

Takk for et utrolig godt spørsmål! 

Jeg tror jeg føler at det er bortkastet og handle til full pris i butikk? Når jeg vet at jeg kan få finere ting til en billigere penge hvis jeg kjøper via Finn? 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for et utrolig godt spørsmål! 

Jeg tror jeg føler at det er bortkastet og handle til full pris i butikk? Når jeg vet at jeg kan få finere ting til en billigere penge hvis jeg kjøper via Finn? 

Anonymkode: 7f3b9...40c

Det er vel problemet deres da, og ditt, hvis du bryr deg litt om fellesskapet. Shopping på ferie blir vel sett på som en koselig fellesaktivitet, og en som bare følger med, men ikke deltar blir vel litt gledesdreper. Shopping er jo som oftest unødig, men noe mange synes er gøy. At dine pengevaner er såpass rigide er vel problemet. Tviler på at de bryr seg om hva du bruker pengene på til hverdags.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har aldri ansett meg selv for å være gjerrig. Likevel har jeg blitt kalt det av vennegjengen de siste årene (etter at jeg flyttet hjemmefra). 

Jeg var heldig og fikk en leilighet av mine foreldre. Da jeg skulle møblere valgte jeg og kjøpe alt fra Finn. Jeg handler også alle klær, vesker, smykker på Finn. Jeg kan også finne på og kjøpe sjampo, balsam og andre produkter der man skviser ut produktet på Finn. Når det gjelder mat så kjøper jeg sjeldent kjøtt og velger First price der jeg kan (dette inkluderer også dopapir). 

Det overnevnte gjelder meg og mitt liv. Jeg bor alene og dette går ikke utover noen andre. Eller gjør det det?

Jeg får ofte høre jeg er gjerrig når vi f. eks reiser sammen. Jeg har med matpakke til flyreisen (synes flyplasser så dyrt) og vannflaske jeg kan fylle opp. Når vi er på selve feriedestinasjonen så er jeg med på det vennene mine vil og klager aldri på pris på restaurant o.l. Jeg kan også være med på shopping men handler aldri noe mens vi shopper. Er dette et problem? Jeg kommenterer heller ALDRI valgene mine venner foretar seg når det gjelder pris. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor dette anses som gjerrig? Hva er det jeg ikke ser? Håper på noen ærlige tilbakemeldinger!

Anonymkode: 7f3b9...40c

Du lever vel sparsommelig kan man si så da håper jeg du sparer penger så du kan oppgradere boligen for alt du sparer i hverdagen :)❤️ 

Anonymkode: dbac3...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har aldri ansett meg selv for å være gjerrig. Likevel har jeg blitt kalt det av vennegjengen de siste årene (etter at jeg flyttet hjemmefra). 

Jeg var heldig og fikk en leilighet av mine foreldre. Da jeg skulle møblere valgte jeg og kjøpe alt fra Finn. Jeg handler også alle klær, vesker, smykker på Finn. Jeg kan også finne på og kjøpe sjampo, balsam og andre produkter der man skviser ut produktet på Finn. Når det gjelder mat så kjøper jeg sjeldent kjøtt og velger First price der jeg kan (dette inkluderer også dopapir). 

Det overnevnte gjelder meg og mitt liv. Jeg bor alene og dette går ikke utover noen andre. Eller gjør det det?

Jeg får ofte høre jeg er gjerrig når vi f. eks reiser sammen. Jeg har med matpakke til flyreisen (synes flyplasser så dyrt) og vannflaske jeg kan fylle opp. Når vi er på selve feriedestinasjonen så er jeg med på det vennene mine vil og klager aldri på pris på restaurant o.l. Jeg kan også være med på shopping men handler aldri noe mens vi shopper. Er dette et problem? Jeg kommenterer heller ALDRI valgene mine venner foretar seg når det gjelder pris. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor dette anses som gjerrig? Hva er det jeg ikke ser? Håper på noen ærlige tilbakemeldinger!

Anonymkode: 7f3b9...40c

Gjerrig... Når jeg tenker det ordet, så tenker det gjelder først og fremst på folk som har god råd men likevel alltid skal snike seg litt unna. Aldri spanderer noe på andre (men gjerne tar imot) eller alltid gir litt billigere gaver enn det man kanskje hadde sett som naturlig i situasjonen . Alltid nøye på at en selv ikke skal betale en krone for mye i et spleiselag, men ikke like nøye på det når det er ANDRE som betaler. Jeg vet om en person som er kjempeopptatt av å få bensinpenger hvis han kjører, men hvis noen andre kjører prøver han å snike seg unna å betale bensinpenger. Sånne folk synes jeg er slitsomme å være venner med. 

Det virker jo ikke som du er slik, TS? 

Synes det er helt greit å kjøpe ting brukt. Det er jo masse fint å få kjøpt brukt av møbler og klær og slik. Jeg synes det virker litt underlig å kjøpe sjampo og balsam og liknende på finn.no, fordi jeg tenker på det hygieniske aspektet. Min umiddelbare tanke er at det er uhygienisk å kjøpe sminke og kroppsprodukter som er brukt - men det er kanskje ubrukte greier?

Når det gjelder å dra på ferie er det jo greit nok å ha med matpakke til flyet. Ingenting av dette er så rart. Kanskje de selv "føler litt på det" når de selv shopper og bruker penger? Når du er så sparsommelig, så føler de litt at de sløser og det gir de en følelse de ikke liker? Ellers... Spanderer du av og til på vennene dine, hvis det er vanlig i vennegjengen din? 

 

Anonymkode: 79ea8...541

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 10.49):

Tja, du er kanskje gjerrig. Eventuelt vil jeg si du er opptatt av gjenbruk og det er jo kjempebra! Tenker at så lenge dette ikke påvirker vennindene dine så skal jo ikke det ha noe å si. Mulig det blir litt spesielt om dere setter dere ned for en drink og litt mat på flyplassen og du tar frem matpakken og drikkeflasken (det er vel kanskje ikke lov heller?). Men fortsett med gjennbruk, det er supert for miljøet og vi trenger flere som gjør det :) 

Anonymkode: 03427...f0e

Da vi vokste opp som barn  på 1950-1960 tallet vart vi ofte minnet om fra våre foreldre / besteforeldre  hvor heldige vi var,  og  hvor godt vi fekk det i motsettning til deres oppvekts på 20- 40 tallet.  Vi blei ofte minnet om spanskesyken,   30 årene , krigsårene, og at de fleste  levde under fattige  kår, og sparsommelighet  / sjølvforsyning av mat.       Da vi sjølve etterhvert  blei foreldre på midten av 70  tallet minnet vi etterhvert   våre barn om korleis vår levestandard var i forhold til deres, men det var som  å snakke til døve ører.

70 år har nå gått, og ein sitter igjenn med  minnene som   våre foreldre / besteforeldre ga oss,  og nå er   vi er sjølve  forlengst blitt besteforeldre. Vi  har opplevd en eventyrleg velstandsutvikling, og endret   forbruksmønster som kan gji grunn til en viss bekymring. Dette  forhold til da vi vokste opp på 50-60 talet, og våre barn vokste opp på 80 -90 talet,og slik kan ein følge utviklingen.      Vi lever idag i eit "bruk og kast samfunn" og  vårt forbruksmønster er  blitt drastisk endret , er etterhvert blitt  den  største trussel for miljøet.  Dine foreldre såg seg råd å kjøpe leilighet til deg, og skulle ikkje forundre meg om dine foreldre har  vert sparsommleg, og hatt en bevist holdning til bruk av penger.    Du har nok fått med eg en "ballast"ifra hjemmet,og oppveksten som mange barn idag desv. mangler. 

Gjerrige er dem som forsøker å utnytte andre økonomisk, og på annet vis.                          

Endret av Skybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri ansett meg selv for å være gjerrig. Likevel har jeg blitt kalt det av vennegjengen de siste årene (etter at jeg flyttet hjemmefra). 

Jeg var heldig og fikk en leilighet av mine foreldre. Da jeg skulle møblere valgte jeg og kjøpe alt fra Finn. Jeg handler også alle klær, vesker, smykker på Finn. Jeg kan også finne på og kjøpe sjampo, balsam og andre produkter der man skviser ut produktet på Finn. Når det gjelder mat så kjøper jeg sjeldent kjøtt og velger First price der jeg kan (dette inkluderer også dopapir). 

Det overnevnte gjelder meg og mitt liv. Jeg bor alene og dette går ikke utover noen andre. Eller gjør det det?

Jeg får ofte høre jeg er gjerrig når vi f. eks reiser sammen. Jeg har med matpakke til flyreisen (synes flyplasser så dyrt) og vannflaske jeg kan fylle opp. Når vi er på selve feriedestinasjonen så er jeg med på det vennene mine vil og klager aldri på pris på restaurant o.l. Jeg kan også være med på shopping men handler aldri noe mens vi shopper. Er dette et problem? Jeg kommenterer heller ALDRI valgene mine venner foretar seg når det gjelder pris. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor dette anses som gjerrig? Hva er det jeg ikke ser? Håper på noen ærlige tilbakemeldinger!

Anonymkode: 7f3b9...40c

Tjaaa.. det kan jo være helt andre årsaker enn det du nevner her som gjør at du oppfattes som gjerrig.

Et enkelt spørsmål : hvor ofte spanderer du noe på noen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Jeg anser meg selv som gjestfri og spandabel, tror jeg? Jeg inviterer stadig til middag og fest. Når jeg inviterer til middag står jeg for maten og tar selvsagt ikke en krone for det. Drikke stiller jeg også opp med men de andre pleier (uoppfordret) og ta med en ekstra flaske fin eller lignennde. 

Jeg kan også gi bort klær ol. hvis en venninne har tidligere sagt at hun synes den var fin og jeg ikke lenger har bruk for det. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du er gjerrig. Men det er jo helt greit det og. 

Hva sparer du til? Jeg var i overkant gjerrig før. Men innså etterhvert at jeg kom til å gå i graven med enorme summer på bok. Så nå er jeg veldig avslappet når det kommer til pris på kvalitetsmat, med mer. Mens jeg fortsatt kjøper toalettpapir på sekkesalg, og velger Rema1000 med mindre jeg trenger ferskvaredisk. 

Anonymkode: 1c668...09e

Definer "enorme summer"😂😂😂.

Anonymkode: 65d58...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du er prisbevisst, ikke gjerrig. Hvorfor skal du ut shoppe ting du ikke trenger? Det er jo bare idiotisk. Du er i det minste med for den sosiale biten.

Det går jo ikke en gang ut over noen. Jeg tror heller det er disse venninne som heller prøver å rettferdig gjøre sin egen sløsing.

Anonymkode: b067b...01f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra beskrivelsen din mener jeg at du er sparsommelig, ikke gjerrig. Men dersom du liker å få ting, men sjelden gir, da bikker du over til gjerrig etter min mening.

Anonymkode: a619b...bd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selbu skrev (1 time siden):

Det er vel problemet deres da, og ditt, hvis du bryr deg litt om fellesskapet. Shopping på ferie blir vel sett på som en koselig fellesaktivitet, og en som bare følger med, men ikke deltar blir vel litt gledesdreper. Shopping er jo som oftest unødig, men noe mange synes er gøy. At dine pengevaner er såpass rigide er vel problemet. Tviler på at de bryr seg om hva du bruker pengene på til hverdags.


Her tror jeg du peker på noe viktig. Dette med fellesskapsfølelsen. Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg husker en venninne for mange år tilbake som aldri ville bruke en krone på kafe, men spiste opp restene til oss som ikke fullførte bollene våre. 

Sånn gjør ikke jeg, altså! Drar man på restaurant/kafe så må man kjøpe noe. Og det gjør jeg. Flyplass anser jeg ikke som restaurant/kafe situasjon men setter vi oss ned et sted kan jeg ta en kopp kaffe og det er det. Så spiser jeg matpakka mi på et annet tidspunkt. 

Når det gjelder shopping så synes jeg det er vanskelig. Jeg kan kose meg i butikker, se og drømme meg bort. Men jeg kjøper aldri noe. Jeg bruker energien på å si hva jeg synes om det venninnene mine kjøper. 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her!

Jeg anser meg selv som gjestfri og spandabel, tror jeg? Jeg inviterer stadig til middag og fest. Når jeg inviterer til middag står jeg for maten og tar selvsagt ikke en krone for det. Drikke stiller jeg også opp med men de andre pleier (uoppfordret) og ta med en ekstra flaske fin eller lignennde. 

Jeg kan også gi bort klær ol. hvis en venninne har tidligere sagt at hun synes den var fin og jeg ikke lenger har bruk for det. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

Neste gang en av disse vennene dine anklager deg for å være gjerrig, spør hvorfor vedkommende mener det. Også tar du opp dette med at du inviterer til middag og slikt, en gjerrig person gjør ikke det.

Anonymkode: b067b...01f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kom på en historie! Her er jeg åpen for å ta selvkritikk. Nå vil jeg høre hva andre synes . 

Vi var på ferie i en storby før coronaen kom. Vi var der en langhelg. Dagene var fylt med sightseeing, shopping og mat og jeg koste meg masse! Når vi er på ferie pleier vi ofte å legge fra oss shoppingposene, dusje og ordne oss på hotellet før vi skal ha middag. Vi pleier altså å ha en to timers pause på hotellet før vi spiser middag. 

En dag valgte jeg å kjøpe noe via dette landets Finn-tjeneste. Jeg skulle møte en dame ved et monument. Hele denne prosessen tok meg ca 30 minutter. Jeg tenkte dette var i orden mens de andre slappet av, sov, skypet med kjærsten sin etc. Jeg har alltid sett på disse to timers pausene som egentid (vi har hvert vårt hotellrom). 

Er dette å gå over grensen? 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank- og finansinstitusjoner har i flere år uttrykt bekymring over et økende problem, der folk(spesielt unge) lever over evne og pådrar seg stor gjeld. Det fins TV-programmer som "Luksusfellen" der deltagerne har pengeproblemer pga. sitt forbruk.

Når høyt forbruk er så vanlig, kan nok sånne som deg, TS, virke "gjerrige" i forhold. Men så handler det om å unngå unødig pengebruk og prioritere penger til det som er viktig.

Selv har jeg alltid hatt begrenset med penger(i lange perioder også vært fattig), slitt med pengemangel og den ekle følelsen av å aldri ha råd. Nå proriterer jeg strengt, er skikkelig "gjerrig" og sparer så mye jeg kan - og i blant kan jeg ta meg råd til noe dyrere til meg selv, eller sammen med andre. Pga. sparing i hverdagen kan jeg nyte litt luksus til spesielle anledninger, og jeg føler jeg har bedre råd enn noen sinne.

Anonymkode: c7912...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her!

Jeg anser meg selv som gjestfri og spandabel, tror jeg? Jeg inviterer stadig til middag og fest. Når jeg inviterer til middag står jeg for maten og tar selvsagt ikke en krone for det. Drikke stiller jeg også opp med men de andre pleier (uoppfordret) og ta med en ekstra flaske fin eller lignennde. 

Jeg kan også gi bort klær ol. hvis en venninne har tidligere sagt at hun synes den var fin og jeg ikke lenger har bruk for det. 

 

Anonymkode: 7f3b9...40c

  Du har tydelegvis venner rundt deg som har en helt  annen holdning til forbruksvaner, og økonomi en du selv.   Du virker å ha en holdning til forbruk som dine venner ikkje kan identifisere seg med. 

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

  Du har tydelegvis venner rundt deg som har en helt  annen holdning til forbruksvaner, og økonomi en du selv.   Du virker å ha en holdning til forbruk som dine venner ikkje kan identifisere seg med. 

     

Jeg tror du har helt rett. Vi kommer alle fra samme sosioøkonomiske bakgrunn. Jeg hadde aldri forestilt meg at dette skulle blitt et problem.

Det er vondt at jeg ikke har noe som helst problem med deres forbruk samtidig som de har problemer med mitt... Det føles egentlig ganske sårt og urettferdig. 

Anonymkode: 7f3b9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...