AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #161 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jepp, bønner, kikerter og linser hører inn under grønnsaker for meg. Brød med grønnsakspålegg, men ja glemte korn. Yoghurt og plantemelk er nettopp laget av planter? Mørk sjokolade smaker dritt, men ja. Anonymkode: ad6c2...022 Det er jo din subjektive mening. Finnes for øvrig flere typer vegansk lys sjokolade, men mørk sjokolade er mer næringsrikt, derfor jeg nevnte det. Belgvekster er ikke grønnsaker, selv om det «hører inn under grønnsaker» for deg. Belgvekster regnes ikke med i «5 om dagen» nettopp fordi det ikke er grønnsaker. Men belgvekster er i likhet med grønnsaker veldig sunt. Anser heller ikke vegetarpostei, nøttesmør, vegansk ost eller sjokade som «grønnsakspålegg»😂 Anonymkode: 53578...96d 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #162 Skrevet 19. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja for man kan selvsagt sammenligne hvordan de spiste før i tiden for å overleve vs dagens storindustri og kjøttfråtsing Anonymkode: 24640...7fc Du svarer ikke på spørsmålet. Men faktum er at vi levde hovedsaklig av å spise andre dyr, eller det du kanskje vil kalle "kjøttfråtsing." Anonymkode: 1f7af...727 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #163 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo din subjektive mening. Finnes for øvrig flere typer vegansk lys sjokolade, men mørk sjokolade er mer næringsrikt, derfor jeg nevnte det. Belgvekster er ikke grønnsaker, selv om det «hører inn under grønnsaker» for deg. Belgvekster regnes ikke med i «5 om dagen» nettopp fordi det ikke er grønnsaker. Men belgvekster er i likhet med grønnsaker veldig sunt. Anser heller ikke vegetarpostei, nøttesmør, vegansk ost eller sjokade som «grønnsakspålegg»😂 Anonymkode: 53578...96d Det er jo laget av planter og grønnsaker, plantebasert? Er det ikke det som er å være veganer? Anonymkode: ad6c2...022 1
Coronas Skrevet 19. juni 2021 #164 Skrevet 19. juni 2021 Nei. Da hadde jeg vært konstant oppblåst, fått mageknipe samt vært sulten og kvalm om en annen 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #165 Skrevet 19. juni 2021 Jeg glemte rømme! Og fløte! Mange gode argumenter for ikke å bli veganer. Anonymkode: ad6c2...022 4
Coronas Skrevet 19. juni 2021 #166 Skrevet 19. juni 2021 (endret) fitnessjenta skrev (10 timer siden): Visste du at B12 ikke finnes naturlig i kjøtt, men er tilsatt? Tar du flytende B12 som tilskudd, absorberer kroppen det like bra om ikke bedre enn om du spiste det tilsatt i kjøtt! I tillegg er langt fler veganske erstatninger tilsatt B12 nå enn før 😊 Ehhh "Kroppen vår kan ikke lage vitamin B12, så vi er avhengig av å få det tilført fra kosten. Vitamin B12 finnes kun i animalske matvarer. Gode kilder er lever, oksekjøtt, svinekjøtt, melk, ost og egg og fet fisk." https://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitaminb12.php Endret 19. juni 2021 av Coronas 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #167 Skrevet 19. juni 2021 On 6/18/2021 at 2:27 AM, AnonymBruker said: Hvordan føler du at du bryr deg om andre med å spise kjøtt? Du betaler for at noen skal myrde et uskyldig dyr. Du betaler for at folk skal miste boplassen sin. Du betaler for at folk sulter ihjel. Du betaler for å ødelegge jorda vår. Hvordan er det å ikke kun bry seg om seg selv og sine smaksløker? Anonymkode: 9f19e...9da At du personifiserer meg som djevelen på grunn av ulike meninger og ideologier fører dessverre ikke til noen konstruktiv debatt. Anonymkode: 4dd0b...a21 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #168 Skrevet 19. juni 2021 Nei, veganer kunne jeg ikke vært, men vegetarianer hadde ikke vært noe problem. Jeg spiser veldig lite kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke liker det😬 Men jeg er veldig glad i meieriprodukter. Ost kan spises til alt🙈 Anonymkode: 0759b...e96 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #169 Skrevet 19. juni 2021 fitnessjenta skrev (9 timer siden): Propaganda? Er vel heller en motvekt mot all propagandaen om at kjøtt er nødvendig for å overleve, når det faktisk ikke er sant! Kjedelig å høre om manglene du har, men å knytte det opp mot kjøttspising blir feil 😊 Så ditt mål er bare å overleve? Du vil få dårlig helse og belaste helsevesenet vårt, samtidig som du forårsaker unødvendig mye lidelse for dyr og ødelegger naturen. Velg heller lokalt kjøtt fra dyr som har blitt beitefôret og kjøp direkte fra bonde. En eneste ku kan fø et menneske i et helt år hvis man spiser bare det og ingenting annet. Estimeringer av korn vs beitefôret kjøtt er at man dreper 100 ganger så mange dyr ved å spise korn sammenlignet med beitefôret kjøtt. Men du bryr deg kanskje ikke om alle harene, fuglene, insektene, slangene, froskene, Veganisme funker ikke over tid. Hvor lenge det funker spørs på hvor mye vitaminer og mineraler du har lagret i kroppen og hvor ofte du har pause fra veganismen. Det er ganske vanlig å få black-out som veganer og plutselig ha spist en hel grillet kylling uten å huske å ha spist det. Det er få som innrømmer dette mens de er veganere. Men veldig mange eks-veganere som innrømmer at det skjedde mens de var veganere. Mitt mål er god helse. Og så ønsker jeg også å gjøre noe positivt for klimaet og for dyrevelferd. Jeg kjøper beitefôret kjøtt direkte fra bønder som jeg kjenner og vet at behandler dyrene bra. Enhver bonde som er seriøs med dyrevelferdet vil la deg komme på besøk og se hvordan gården drives hvis du spør om det og sier at du er opptatt av dyrevelferd og vil kjøpe kjøtt fra bønder med god dyrevelferd. Hvis de mistenker at du er dyreterrorist og bare ute etter å sverte dem, så gidder de selvfølgelig ikke. Men hvis du genuint er interessert i god dyrevelferd, så lar de deg komme på besøk. For å ha en god helse, så er det viktig å spise mye av det sunneste og mest næringsrike mennesket kan spise; kjøtt. Veganisme er helt utelukket for min del. Anonymkode: c25a6...fd4 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #170 Skrevet 19. juni 2021 Katten.2.0 skrev (6 timer siden): Dette med kreft er jo avkreftet flere ganger ( https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer , https://junkscience.com/wp-content/uploads/2015/11/Microsoft-Word-Red-meat-and-cancer_Final.docx-file1.pdf , https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0309174014000564?via%3Dihub ), hvor studien i seg selv referer til omnivores som kjøttetere, mens de som spiste en diett mer lik carnivore (altså nesten kun dyreprodukter) hadde lavere forekomst enn vegetarianere. I beste fall kan man si at det trengs mer studier på temaet. Her har du en god samling med forskningsrapporter på temaet: https://pastebin.com/cqAJ0gvF Her har du en samling av forskning som avviser at kjøtt fører til høyt kolesterol: https://pastebin.com/Pujbztr7 Angående b12 så er opptageligheten betraktelig høyere i kjøtt enn i planter ( https://journals.sagepub.com/doi/10.3181/0703-MR-67 ). Det er måten dyrene omgjør b12 som gjør det mer opptagelig for oss, ikke hvor selve b12 kommer fra. Interessant nok, angående sult i verden, er hvordan de største problemene er mangel av jern, jod, folat, vitamin A og sink ( https://www.karger.com/Article/FullText/371618 ). Kjøtt har disse lett tilgjengelig og i mye letter grad av bioopptagelighet enn i grønnsaker. Eksempelvis tar du opp max 13% av jern som er tilgjengelig i spinat ( https://academic.oup.com/jn/article-abstract/44/3/383/4727580 ). 86% av maten dyrene i kjøttproduksjonen spiser, kan ikke spises av mennesker ( http://www.fao.org/ag/againfo/home/en/news_archive/2017_More_Fuel_for_the_Food_Feed.html ), noe som underbygges at kun 30% av Norges dyrkbare områder kan brukes til å dyrke menneskemat ( https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/jordvern/jordvern/id2009556/ ). 57% av verdens jord hvor man dyrker mat til dyrene, er ikke kapabel til å dyrke menneskemat ( https://macaulaylab.berkeley.edu/wp-content/uploads/2016/01/LivestockFeed2017.pdf#page=6 ). 29% av vegetarianere/veganere opplever alvorlige helseproblemer relatert til dietten ( https://faunalytics.org/wp-content/uploads/2015/06/Faunalytics_Current-Former-Vegetarians_Full-Report.pdf#page=7 ), av disse opplevde 82% vesentlig bedring etter å ha introdusert kjøtt. Interessant nok ser det ut som det er flere veganere som har sluttet å være veganere - stort sett grunnet helse - enn det er veganere nå (fant dessverre ikke igjen hovedkilden min på dette, men kan lete grundigere om ønskelig - https://i.imgur.com/AQZQbIC.jpg ). Det har vært lagt fram at en vegansk diett skal kunne reversere hjerteproblemer/motvirke hjertesykdommer, noe som er motbevist ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16467234/ , https://www.edge.org/response-detail/25497 ). Interessant nok er stort sett alle studier som større en vegetar eller vegansk diett basert på observasjonsstudier, og mesteparten klarer aldri å bli reprodusert ( https://rss.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1740-9713.2011.00506.x ). Det virker også til at veganere er utrolig glad i chronomtere, for å se nøyaktig hvilke næringsstoffer som er i f.eks. en grønnsak, men glemmer å tenke på bioopptagelighet, som jeg har referert grundig til. Før jordbruksrevolusjonen (de siste 80,000 årene) var vi renspikket carnivore, hvor vi supplementerte med plantekost om vi ikke fikk i oss nok kjøtt (Richards, Trinkaus, 2009), og de eldste verktøyene for å tilberede kjøtt er 3.5 millioner år gamle. Ser vi på utviklingen vår, går den vesentlig bort fra våre andre slektninger blant primatene, ved at hjernen vår har utviklet seg enormt de siste 120,000 årene. Den gikk fra å trenger rundt 9% av vårt daglige energiforbruk, som f.eks. gorillaen, til rundt 20% (Fonseca-Azevedo, Herculano-Houzel, 2012). Hvis vi skulle fortsatt å spise en vegetar diett, som våre slektninger, måtte vi tilbragt over ni timer - sammenhengende - hvor vi ikke gjorde annet enn å spise. Vår overgang til kjøtt er hoveddrivkraften bak vår utvikling (Milton 2003), og faktisk har vi - de siste 120,000 årene, kun opplevd én nedgang i hjernens størrelse. Tør du tippe når det var? Fra jordbruksrevolusjonen for 10-12,000 år siden, og fram til den industrielle revolusjon gav oss mer kjøtt på menyen igjen (Hawks, 2013). Avslutter med et sitat: "The fact that we are biologically adapted to diets that include substantial amounts of meat does not by itself prove that low-meat diets cannot be healthy. However, when it comes to virtually every other species, we generally take it for granted that it will flourish best on a diet that roughly resembles the one to which it was adapted. It would be, though not impossible, somewhat surprising if Homo sapiens turned out to be such a spectacular exception to this principle." Dette innlegget må trekkes frem igjen. Det ligger for mye godt arbeid bak denne posten til å bare gå videre. Ingen av veganerne i debatten som tør å kommentere heller? Anonymkode: c25a6...fd4 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #171 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En eneste ku kan fø et menneske i et helt år hvis man spiser bare det og ingenting annet. Estimeringer av korn vs beitefôret kjøtt er at man dreper 100 ganger så mange dyr ved å spise korn sammenlignet med beitefôret kjøtt. Men du bryr deg kanskje ikke om alle harene, fuglene, insektene, slangene, froskene, Anonymkode: c25a6...fd4 Fant tallene nå. Det var visst 25+ ganger og da var det snakk om bare mus. Og ikke snakk om alle habitatene som fjernes av åker, alle insektene som drepes, alle økosystemene som ødelegges, drivhusgassene som forsvinner fra jorda og opp i atmosfæren hver gang man pløyer ++. https://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659 Sitat Published figures suggest that, in Australia, producing wheat and other grains results in: at least 25 times more sentient animals being killed per kilogram of useable protein more environmental damage, and a great deal more animal cruelty than does farming red meat. Anonymkode: c25a6...fd4 2
Gjest Hipparchia Skrevet 19. juni 2021 #172 Skrevet 19. juni 2021 fitnessjenta skrev (10 timer siden): Du kan gjerne fortelle deg dette 100 ganger hvis det får deg til å føle deg bedre, men veganere lever lenger enn kjøttetere og er i mindre risiko for livsstilssykdommer som for eksempel høyt kolesterol og flere former for kreft. Kan legge ved kilder hvis du vil, men virker ikke som at du er så veldig åpen for det:) Selvfølgelig lever veganere lengre enn omnivorer. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at det å kunne være veganer er en luksus få mennesker i verden kan ta seg råd til. For hvor mange på denne kloden kan si nei til mat? I samme studier så kan hvem som helst med ulike sosioøkonomiske forhold være omnivorer, men veganere er primært mennesker fra i-land med god økonomi. Påstanden din bør derfor endres til at veganere lever lengre enn omnivorer fordi den gjennomsnittlige veganere er rikere enn den gjennomsnittlige kjøtteter. Når det kommer til siste delen regner jeg med mye av infoen er hentet fra The china study, også kjent som den dårligste studien gjort på kosthold noen gang. Den er kilden til all vegansk propaganda og har blitt tilbakevist. Den største feilen til hele studien er at konklusjonen kun består av korrelasjon uten å se på kausalitet. I tillegg har han vel og listet opp en av gruppene i studien som veganere når de egentlig var altetende. Bare fordi man har en doktorgrad og gjort en stor studie betyr det ikke at personen har rett. Kildekritikk er fint. Fantastisk innlegg av @Katten.2.0 lengre oppe som har flere gode kilder listet opp. For å besvare spørsmålet til TS, nei, jeg kunne aldri utsatt helsen min for å bli veganer.
Katten.2.0 Skrevet 19. juni 2021 #173 Skrevet 19. juni 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette innlegget må trekkes frem igjen. Det ligger for mye godt arbeid bak denne posten til å bare gå videre. Ingen av veganerne i debatten som tør å kommentere heller? Anonymkode: c25a6...fd4 De gjør som regel ikke det. Det er jo et jævlig kompleks felt, og vi vet jo ikke mye. Spesielt siden mesteparten av forskningen er basert på selvrapportering, og i noen tilfeller korte observasjonsstudier. Det å gjennomføre genuine kliniske studier er jo ikke moralsk forsvarlig et sted. For å gjøre det hele mer komplisert, vil jo forskjellige folkegrupper ha litt forskjellige mattyper de tåler bedre samt mer utsatt for andre typer intoleranse. Eksempelvis har vi nordmenn relativt mye neandertaler i oss, som gjør oss enda bedre til å fordøye rødt kjøtt. Uansett. Selv om forskningen har åpenbare mangler, tenker jeg det ikke er så risikabelt å se på hva vi hovedsakelig har spist over potensielt milloner av år. I tillegg utviklet vi oss til den mest effektive jegeren på denne planeten, og migrerte med store byttedyr. Hvorfor har jeg alle disse kildene relativt lett tilgjengelig? Det er fryktelig mange vegetarianere og veganere som kommer med direkte helsefarlige råd. Spesielt i forbindelse med de av oss som har allergier. Kroppen min fungerer aller best på carnivore eller strict paleo, men... Bakst er og blir min bane i dette livet Jeg ville ikke hatt noe problem med å spise vegetarisk - all junk i verden fås jo som det. Jeg ville bare dødd. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #174 Skrevet 19. juni 2021 Man vil ikke savne melkeprodukter og egg på vegansk kosthold da disse kan erstattes av plantemelk og vegansk ost, og egg kan erstattes av diverse planteprodukter avhengig av bruksområde. Og det finnes heldigvis vegansk rømme/fløte! Anonymkode: 2e842...ec8 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #175 Skrevet 20. juni 2021 Robin666 skrev (På 17.6.2021 den 16.58): På trass. Er så lei av alt maset rundt kjøtt at jeg velger å spise enda mer Måtte le av denne. Det at du spiser mer kjøtt pga mas går bare utover din egen helse i verste fall. Eventuelt dyrene som ikke blir bra behandlet. Ingen vegetarianere får det dårligere av at du spiser kjøtt. Om du f.eks er disponert for tarmkreft. Se statistikk på hvilke land som har lav forekomst av tarmkreft. Fellestrekket er at store deler av befolkningen spiser lite kjøtt. Anonymkode: 9aa86...dff 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #176 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 17.08): eg skulle ønske vi alle bare kunne spise hva vi vil, uten at noen blir krenka av det. Jeg er verken veganer eller vegetarianer men har noen venner som er det. Aldri opplevd at de har blitt krenket eller sure når jeg spiser kjøtt sammen med dem. Jeg har spurt dem endel om kosthold og lært mye. Og ser at fordelene med å kutte kjøtt er store helsemessig. Vegansk derimot krever mye større kunnskap om ernæring og kosthold. Så veganer kunne jeg ikke greid å være. Anonymkode: 9aa86...dff 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #177 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 17.07): Teorien er at vi bør spise slik vi er skapt for, og praksis er at jeg aldri har hatt så god helse som etter at jeg kuttet ut 90% av den moderne plantematen og gikk over til et kosthold basert på kjøtt, fisk og egg. vi er nok skapt forskjellig og noen har mer behov for kjøtt enn andre. Fisk og egg er supre kilder og vanskelig å finne erstatninger for. Mens behovet for rødt kjøtt tror jeg varierer fra person til person. Hva slags plantemat har du kuttet ut? Anonymkode: 9aa86...dff
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #178 Skrevet 20. juni 2021 3 hours ago, Hipparchia said: Selvfølgelig lever veganere lengre enn omnivorer. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at det å kunne være veganer er en luksus få mennesker i verden kan ta seg råd til. For hvor mange på denne kloden kan si nei til mat? I samme studier så kan hvem som helst med ulike sosioøkonomiske forhold være omnivorer, men veganere er primært mennesker fra i-land med god økonomi. Det samme kan man si om å være et godt menneske. Hvor mange fattige kan gi fra seg mat til andre mennesker når egne barn sulter? Rike nordmenn, derimot, kan være rause og gavmilde mot sine nære. Å være født i Norge gjør deg i oftere i stand til å være et bedre menneske mot de du kjenner. Betyr det at vi burde være mer egoistiske? Siden fattige ikke har råd til å være like gavmilde som oss selv? Skal hva vi velger å gjøre moralsk, være avhengig av at fattige kan gjøre det også? Kjøpe elbil? Nei, det har ikke en fattig råd til, så det kan ikke nordmenn gjøre heller. Vi må enten la være kjøre bil, eller vi må kjøre de eldste, mest forurensende kjøretøyene vi finner. Du vet, fordi vi kan ikke velge bedre når fattige ikke kan det. Kildesortere søppel? Hallo, ser det ut som mennesker som har søppel som sine 4 husvegger gjør det? Nei, da må vi nordmenn slutte med dette også Det blir ganske absurd. Om man skal være veganer eller ikke, er ikke et valg man skal ta basert på om en fattig person kan gjøre det. Det er et valg man tar avhengig av om man kommer frem til at det er et bedre moralsk valg enn å ikke gjøre det. Anonymkode: 30617...ed9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #179 Skrevet 20. juni 2021 theTitanic skrev (På 17.6.2021 den 20.35): Til sammenligning: du bor i Afrika og lever I 40 år. Da blir du spist av en løve. Vil du si at livet ditt var verdiløst og det hadde vært bedre å aldri ha eksistert? Alt i naturen har sin plass i næringskjeden. Du må nok endre det spørsmålet. Spiser gjerne gris fra en gård som har godt dyrevelferd jeg. Men gris fra en gård der grisen som har så liten plass at de må ligge i en stilling, innlåst i binger med lite lys og frisk luft, sover på betong m.m. Nesten samtlige av gårdene (30) de besøkte nylig hadde det sånn. Grisene som hadde skader som bøndene antagelig ikke hadde råd til å behandle. Den ene gikk og haltet og de hadde sår på rompa. Så forstår godt de som er veggis av dyrevelferdsgrunner. Siden det utrolig nok er så drit på norske gårder blir det bedre å spørre Du bor i Afrika og har noen få kvm å leve på. Du sover på betong i 40 år og sykdommer og vondter du får blir ikke behandlet. Du blir spist av en løve. Ville det vært bedre å aldri ha eksistert? Jeg hadde valgt å ikke eksistere. Anonymkode: 9aa86...dff 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #180 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 0.46): Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil bli veganer. Vil ikke sitte og se på at jeg får slike holdninger mot andre mennesker, bare fordi at de velger annerledes enn meg. Anonymkode: 4dd0b...a21 Men det hun skrev er jo sånn det er. jeg som spiser kjøtt har ikke gode unnskyldninger om mine vegetarianervenner skulle si at jeg er ego. Det gjør de heldigvis ikke. Men jeg kjøper produkter av en industri som er kynisk mot dyr. Kunne ikke falle meg inn å bli sur for det. jeg vet at jeg tenker mer på meg selv enn dyrene når dyrevelferden er så jævlig som den er. Anonymkode: 9aa86...dff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå