Gå til innhold

Aner ikke hva jeg bør studere til høsten😩 5,47 i snitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er smart å studere når man er usikker?

Anonymkode: 7115f...ea7

Hva med livets skole? 

Helt alvorlig. Hvis du ikke vet er det sløsing med tid å studere noe bare for å studere. Hva med å skaffe deg erfaring fra andre areaner? Forsvaret? Høyskole? Reise? Men også helt ordinære jobber som i kassen, kiosk eller plukke jordbær.

Hvis det er snakk om fag ville jeg valgt de "irrasjonelle" fagene. Noen påpeker at økonomi kommer til å bli overtatt av teknologi, men dette er vanskelig. Nettopp fordi økonomi er basert på menneskets handlinger og menneskers handlinger viser seg overraskende nok å være irrasjonell gang på gang. Derfor er markedsføring eller økonomi ikke eksakte vitenskaper. Derimot bedriftsøkonomi og verdsettelse er rene matte beregninger som, er, og vil bli erstattet mer og mer. 

Jus er også ett eksempel på ett fag som vil ikke vil bli erstattet av tech. 

Men, hvis du er på jakt etter å ikke bli gammel på arbeidsmarkedet vil jeg anbefale å bli kapitaleier (eller pensjonere deg tidligere) :) Over tid slår kapitaleierne, lønnstakere ned i støvlene. Hva bør du da gjøre? Jobbe som f*** mens du er ung og vil klare å sjonglere dette med en utdannelse innen finans, jus eller teknologi. Invester det du tjener enten i aksjer eller bolig, også ALDRI selg. 

Lykke til! 
 

Endret av DaddyDom
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er mange som ikke ønsker en hel grad, men vil ha litt av kunnskapen. Da trenger de ikke gå en hel grad. Det er noe vi gjør for å kunne planlegge hvor mange studenter vi har på universitet/høyskole.

Anonymkode: 3ef09...533

Men hvis man vurderer en bachelor, er det ikke da like greit å starte på den og hoppe av etter 1.året? Eller har det noe å si for lån eller studiepoeng?

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det dumt av meg å bare gå for et årsstudium i psykologi siden jeg ikke aner hva jeg vil studere? Foreldrene mine virker ganske imot det…

Anonymkode: 7115f...ea7

jeg tenker det kanskje kan være en god ide. 

som du skriver så er du veldig fokusert på "hvilken jobb jeg skal ha". litt tid på universitet og utenfor videregående vil hjelpe deg sånn at du både får litt pause fra dette skolejaget, men også får se at det er mange flere retninger enn man tenker når man er 18, og det også finnes et utallige mange flere jobber en man tenke enn de en ofte tenker på.  DETTE skulle jeg gjerne fortalt meg selv som 18åring. jeg søkte selv førskolelærer bare fordi det var greit å jobbe i barnehage. 

psykologi vil også gi deg mer som kan hjelpe deg å vokse personlig. jeg er nokså sikker på at det kan bygges på, hvis ikke har du jo tatt kun et årsstudium. fått noen poeng og erfaringer og kan da tenke hvilken retning du ønsker videre :)

Anonymkode: 9d1be...e63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha 8-16 jobb så tenker jeg at du kan bli spesialist i et fagfelt som de trenger i kommune, departement o.l og ta master i det, da blir du rådgiver eller saksbehandler. Fag du kan ta da er juss, økonomi, administrasjonsfag, ingeniør innen bygg, arkitekt, arealplanlegger..

Anonymkode: 2c2ee...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er smart å studere når man er usikker?

Anonymkode: 7115f...ea7

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva tror dere jeg er flinkest til basert på karakterene i ulike fag? Føler jeg alltid har vært elendig i matte, men P-matte er jo lett…?

E2360620-E99E-4556-8472-DEC7975126CC.jpeg

6380CA29-1E59-411B-ADE9-3BEDD2EF5633.jpeg

Anonymkode: 7115f...ea7

Men hva vil du da?

Ikke noe poeng å studere bare for å studere.

Og lære er ikke det samme som å studere. Man kan lære av å lese en bok, høre på ett foredrag, stille gode spørsmål, lytte på de med erfaring. Alle disse tingene kan man gjøre i en jobb eller på fritiden. 

Forskjellen er at en høyskole lager ett ferdig oppsett som kjører deg igjennom. Husk på det. Man lærer så lenge man lever. Og det er innspillingen og arbeidet rundt som avgjør hvor godt du lærer, ikke om det er på skole eller ikke. Og jeg har høy og mye utdannelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du ender ikke opp på NAV med mindre du har elendige karanterer og null ambisjoner.

Anonymkode: 8262d...5a4

Jeg har elendige karakterer og null ambisjoner. Får ikke jobb i nav nei 😭

Anonymkode: 414f8...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er økonom og kan bare anbefale det. Du må bli siviløkonom da. Det er en bred lederutdanning med mange ulike spesialiseringsmuligheter. Du har et stort jobbmarked etterpå med mulighet til å tjene bra etterhvert - med fleksibilitet, hjemmekontorordning osv. Ombestemmer du deg er økonomi greit å ha i bakhånd uansett dersom du skal jobbe som leder innen andre områder også. Jeg jobber selv med analyse, utvikling og rådgivning i skjæringspunktet mellom business og IT - kjempespennende! 

Jussen gir også mange muligheter, men det jobbes med roboter for mye av jobben som nyutdannede gjør etter hva jeg har skjønt, så da kan det kanskje bli arbeidsløshet på sikt? Samme gjelder revisjon og lignende repetitive oppgaver. 

Psykologi er sikkert et spennende fag, men det er dårlig lønn (etter hva jeg har hørt), og så kan det kanskje være en litt slitsom jobb pm man ikke er 100% glad i å jobbe med mennesker? Samme gjelder medisin, der får man god lønn men forferdelige arbeidstider. Eller så blir man fastlege og må høre på syke folk hele dagen.

Ville ikke gått for årsstudium iaf - ta en bachelorgrad som minimum.

Anonymkode: d4584...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaddyDom skrev (11 minutter siden):

 

Men hva vil du da?

Ikke noe poeng å studere bare for å studere.

Og lære er ikke det samme som å studere. Man kan lære av å lese en bok, høre på ett foredrag, stille gode spørsmål, lytte på de med erfaring. Alle disse tingene kan man gjøre i en jobb eller på fritiden. 

Forskjellen er at en høyskole lager ett ferdig oppsett som kjører deg igjennom. Husk på det. Man lærer så lenge man lever. Og det er innspillingen og arbeidet rundt som avgjør hvor godt du lærer, ikke om det er på skole eller ikke. Og jeg har høy og mye utdannelse. 

Ja, men det er utdanning som gir formell kompetanse og gjør at man får jobb. Og det gir et teoretisk fundament man må ha med seg i veldig mange jobber! Livets harde skole eller bøker på ettermiddagen etter arbeidstid som ufaglært butikkmedarbeider eller barnehageassistent er ikke noen vei å gå om man ikke må.

Anonymkode: d4584...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er utdanning som gir formell kompetanse og gjør at man får jobb. Og det gir et teoretisk fundament man må ha med seg i veldig mange jobber! Livets harde skole eller bøker på ettermiddagen etter arbeidstid som ufaglært butikkmedarbeider eller barnehageassistent er ikke noen vei å gå om man ikke må.

Anonymkode: d4584...624

Nei det er kun ett tips basert på hvis man ønsker å tjene penger og har kapasitet til det. 

Poenget mitt er at hvis man ikke vet hva man vil studere og vil i livet så er det dumt å ta 3 eller 5års utdanning for å oppdage at etter 2-3 år i arbeidslivet så passer man til noe annet. 

Da er det bedre å jobbe i noen år, kjenne på det og finne ut av seg selv. Itillegg mener jeg god at det er ikke negativt å oppleve hvordan slike yrker er, samtidig få en forståelse av systemer og yrker fra bunnen og opp. 

Det kommer jo også an på hva ønsket til denne personen er i livet? Hva er målet? Ha en lidenskap i jobben sin? Tjene mest mulig? Ha mest mulig fritid? Mest mulig spenning? 

Utdanning varer i 3-7 år. Jobben skal du ha i 50år. Finn ut av det. Ikke bare ta noe utdanning fordi du har angst for å ikke studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har elendige karakterer og null ambisjoner. Får ikke jobb i nav nei 😭

Anonymkode: 414f8...cc6

Tror ikke vedkommende mente du skulle jobbe der.

Du får ta deg en jobb et år og finne ut av hva du vil studere neste år

Anonymkode: c64f9...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er økonom og kan bare anbefale det. Du må bli siviløkonom da. Det er en bred lederutdanning med mange ulike spesialiseringsmuligheter. Du har et stort jobbmarked etterpå med mulighet til å tjene bra etterhvert - med fleksibilitet, hjemmekontorordning osv. Ombestemmer du deg er økonomi greit å ha i bakhånd uansett dersom du skal jobbe som leder innen andre områder også. Jeg jobber selv med analyse, utvikling og rådgivning i skjæringspunktet mellom business og IT - kjempespennende! 

Jussen gir også mange muligheter, men det jobbes med roboter for mye av jobben som nyutdannede gjør etter hva jeg har skjønt, så da kan det kanskje bli arbeidsløshet på sikt? Samme gjelder revisjon og lignende repetitive oppgaver. 

Psykologi er sikkert et spennende fag, men det er dårlig lønn (etter hva jeg har hørt), og så kan det kanskje være en litt slitsom jobb pm man ikke er 100% glad i å jobbe med mennesker? Samme gjelder medisin, der får man god lønn men forferdelige arbeidstider. Eller så blir man fastlege og må høre på syke folk hele dagen.

Ville ikke gått for årsstudium iaf - ta en bachelorgrad som minimum.

Anonymkode: d4584...624

Ikke årsstudium? I stedet for friår f.eks? Bare for å prøve ut noe? Kan vel også bygge på til bachelor

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men det er utdanning som gir formell kompetanse og gjør at man får jobb. Og det gir et teoretisk fundament man må ha med seg i veldig mange jobber! Livets harde skole eller bøker på ettermiddagen etter arbeidstid som ufaglært butikkmedarbeider eller barnehageassistent er ikke noen vei å gå om man ikke må.

Anonymkode: d4584...624

Men også at flinke folk danker formel kompetanse ut over tid. Noen som er drit flink å kode er attraktet uansett om han lært det selv på gutterommet eller 5 år på NTNU. 

Ja det er vanskeligere med den første jobben eller de 2 første jobbene, men så starter det å jevne seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke årsstudium? I stedet for friår f.eks? Bare for å prøve ut noe? Kan vel også bygge på til bachelor

Anonymkode: 7115f...ea7

Ville startet på en bachelor i så fall - og droppe ut etter første året om du vil noe annet 😊 Du kan bruke fagene i andre sammenhenger uansett.

Hvis du skal ha friår anbefaler jeg folkehøyskole eller jobbe + reise om det blir mulig, det har du med deg for resten av livet! 

Anonymkode: d4584...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaddyDom skrev (1 minutt siden):

Men også at flinke folk danker formel kompetanse ut over tid. Noen som er drit flink å kode er attraktet uansett om han lært det selv på gutterommet eller 5 år på NTNU. 

Ja det er vanskeligere med den første jobben eller de 2 første jobbene, men så starter det å jevne seg ut. 

IT er litt spesielt på akkurat dette - mange gamer og koder døgnet rundt og blir da flinke. Økonomer? Ikke mange ufaglærte der som ikke er grundere eller lignende og blir sjef i sitt eget firma. Psykologer/leger og lignende? Ingen, absolutt ingen ufaglærte!

Og ja, kan skje det utligner seg innen noen få fag, men hvorfor ikke være i front fra start om man har muligheten til det?

Anonymkode: d4584...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, bør jeg ta årsstudium eller droppe ut etter 1.året på bachelor? Kan ikke forestille meg ta en bachelor i psykologi med de dårlige jobbmulighetene, eller økonomi når jeg hater matte og tall…

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

IT er litt spesielt på akkurat dette - mange gamer og koder døgnet rundt og blir da flinke. Økonomer? Ikke mange ufaglærte der som ikke er grundere eller lignende og blir sjef i sitt eget firma. Psykologer/leger og lignende? Ingen, absolutt ingen ufaglærte!

Og ja, kan skje det utligner seg innen noen få fag, men hvorfor ikke være i front fra start om man har muligheten til det?

Anonymkode: d4584...624

Absolutt. Jeg prøver bare å få fram at læring er ikke betinget med studier, siden personen hang seg veldig opp i studier. Mange har litt overdrevet fokus på skole og grad til tider. Men det er jo forståelig, det er vanskelig å skille kandidater og man ønsker å forenkle. Og en del yrker har jo egne prøver og egne krav man MÅ ha for å praktisere noe i Norge, noe som gjør at man har det ekstremt vanskelig å lære på egenhånd og umulig i noen tilfeller.

Men poenget her er hva som er the "end game". Hva ønsker man å jobbe med eller hva er målene man har i livet sitt? 

Og hvis man absolutt ikke har noe peiling på hva man skal studere ville jeg anbefalt å bruke tiden på å finne det ut og imellomtiden jobbe eller reise eller en kombinasjon.

Endret av DaddyDom
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er noe man kan studere som gir en godt lønner kontorjobb som jurist? Siden jeg ikke kommer inn på juss i Bergen…

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det større sannsynlighet for at jeg kommer inn på juss i år eller neste år tror dere? 

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på noe som gir jobb og ikke kosestudier som sosiologi, litteratur vitenskap eller Eritreiastudier. Greit å følge hjertet med det blir ikke enklere med jobb i fremtiden så det lønner seg å gjøre litt research og tenke taktisk, 

Anonymkode: 0e9a5...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et friår, du stresser unødvendig 

Jobb litt, prøv ut ulike interesser 

Anonymkode: dc9f6...253

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...