Gå til innhold

Aner ikke hva jeg bør studere til høsten😩 5,47 i snitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er smart å studere når man er usikker?

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet har søknadsfristen for studier til høsten gått ut, så kanskje en jobb? 

Og uansett burde du søke noe du ønsker å studere, uavhengig av snittet. 

Anonymkode: 3f5a5...b43

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg vet har søknadsfristen for studier til høsten gått ut, så kanskje en jobb? 

Og uansett burde du søke noe du ønsker å studere, uavhengig av snittet. 

Anonymkode: 3f5a5...b43

Men må omrokkere på listen min, jeg satte opp masse forskjellig…

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du velger det du tror du vil trives best med, ikke hva som har mest status eller høyest snitt. Les litt om jobbene, spør folk som jobber med ulike ting eller studerer det du vurderer, og vurder så hvilke studier som virker kjekkest.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men må omrokkere på listen min, jeg satte opp masse forskjellig…

Anonymkode: 7115f...ea7

Da må du jo nesten fortelle litt om hva du har søkt på, vi er jo ikke synske. 

Anonymkode: 7e06a...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tror dere jeg er flinkest til basert på karakterene i ulike fag? Føler jeg alltid har vært elendig i matte, men P-matte er jo lett…?

E2360620-E99E-4556-8472-DEC7975126CC.jpeg

6380CA29-1E59-411B-ADE9-3BEDD2EF5633.jpeg

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarte er å gå i deg selv først og velge studier deretter. Altså; gjør en skikkelig analyse av deg selv.

  • Hva er du interessert i?
  • Hva er du virkelig ikke interessert i?
  • Hvilke typer arbeidsoppgaver kan du tenke deg å drive med?
  • Hva kan du ikke tenke deg for alt i verden?
  • Hvilke personlige egenskaper har du som gjør deg spesielt godt egnet for noen typer oppgaver?
  • Har du noen personlige egenskaper som diskvalifiserer deg fra enkelte jobber? 

Hvis du ikke har søkt noe til høsten har du selvsagt to valg: enten å bruke et år på å bestemme deg, eller å velge mellom det som kommer på restplassene.

Hvis du har søkt, er det bare rekkefølgen som kan endres en stund til, så da bør du vurdere ut fra det du allerede har lagt inn på Samordna Opptak. Du kan selvsagt bestemme deg for at du ikke skal studere fra høsten, likevel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tror dere jeg er flinkest til basert på karakterene i ulike fag? Føler jeg alltid har vært elendig i matte, men P-matte er jo lett…?

E2360620-E99E-4556-8472-DEC7975126CC.jpeg

6380CA29-1E59-411B-ADE9-3BEDD2EF5633.jpeg

Anonymkode: 7115f...ea7

Mener at jeg fikk 6 i P-matte fordi det er lett, ikke at det er lett for meg… Tror jeg hadde litt flaks 

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror dere jeg er flinkest til basert på karakterene i ulike fag? Føler jeg alltid har vært elendig i matte, men P-matte er jo lett…?

E2360620-E99E-4556-8472-DEC7975126CC.jpeg

6380CA29-1E59-411B-ADE9-3BEDD2EF5633.jpeg

Anonymkode: 7115f...ea7

Hvorfor viser du oss karakterene dine? 

Anonymkode: 0a6a1...eeb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det høres dumt ut, men jeg vil tjene bra… Men vil ikke gjøre noe jeg ikke liker… Men kommer ikke på en eneste jobb jeg virkelig hadde likt, og i hvertfall ikke som gir god lønn

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også ikke at jeg kommer inn på juss i Bergen🥲 Usikker på om jeg har lyst til det eller ikke

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor viser du oss karakterene dine? 

Anonymkode: 0a6a1...eeb

Fordi det jeg skrev over

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn med tanke på å få jobb ville jeg tatt rettsvitenskap master øverst (bergen, oslo, tromsø), men bare hvis du faktisk vil. Ville bare tatt psykologi om du har sjangs på profesjon, ikke bachelor. 

Anonymkode: be4ff...bf7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av skolefagene synes du var mest interessante? 

Anonymkode: b583d...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig ikke psykologifaget på skolen, vet ikke om det er lærerne eller hva det er, men jeg elsker jo å lære om psykologi utenom skolepensum😂 Vet ikke om det er lurt å studere psykologi når jeg ikke liker det på skolen, og spesielt siden «alle» sier at man ikke får jobb… eller blir fattig

Anonymkode: 7115f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av disse ligger du vel desverre litt under grensen (fjorårets) for både profesjon psykologi, og rettsvitenskap (selvsagt litt avhengig av hvor i landet du har søkt). 

Bachlor i psykologi har jeg hørt at man ikke får jobb med. 

Hvilke av disse retningene er det som frister mest for deg, da? Du må jo plukke litt etter hva du tenker kan være spennende å studere. :)

Anonymkode: 7e06a...6fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt ærlig droppet økonomi, det har jeg lest er et felt der teknologien vil komme til å ta over.

Bachelor i psykologi: du må ha 6 i alle fag første år har jeg hørt for å komme inm på profesjon,så her må du være dedikert om du ønsker det. Dersom du tenker bachelor og ikke profesjon då må du regne med å bygge på med en master.

Rettsvitenskap i Bergen har jeg tatt selv, veldig bra studieopplegg med eksamen/undervisning i 1 fag om gangen. Det er også varierte arbeidsmuligheter. Bør være god på å skrive, se sammenhenger, drøfte, osv. Men du lærer det også.

Hadde jeg personlig kunnet gå tilbake i tid ville jeg valgt biologi eller noe som ikke var så mye kontorarbeid.

Anonymkode: 8262d...5a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tror dere jeg er flinkest til basert på karakterene i ulike fag? Føler jeg alltid har vært elendig i matte, men P-matte er jo lett…?

E2360620-E99E-4556-8472-DEC7975126CC.jpeg

6380CA29-1E59-411B-ADE9-3BEDD2EF5633.jpeg

Anonymkode: 7115f...ea7

Det er ingen ting på karakterutskriften din som sier noe om hva du kan eller ikke kan mestre av de studiene du har søkt. Du har jo gode karakterer i alt. 

Nå, som jeg ser hva du har søkt (du la inn dette samtidig som jeg skrev mitt forrige svar), ville jeg vel rådet deg til å sette de integrerte masterstudiene høyest. I alle fall hvis du er reelt interessert i jus og psykologi.

Bachelor i psykologi ville jeg ikke valgt pga begrensede jobbmuligheter. Årsstudiene er kanskje kjekke for å undersøke om fagene er interessante, men de kvalifiserer ikke til noe i seg selv. De kan trolig inngå i en fritt sammensatt bachelor, eller være kjekke som påbygning på noe annet, men årsstudier alene er ikke en fullverdig utdanning. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med NTNU? Du har gode nok karakterer til å komme inn på siv.ing. Men du mangler fysikk osv..

 

Anonymkode: 242da...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...