Gå til innhold

Er vi sære, eller er dette merkelig oppførsel fra vennepar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.01):

Vi er et samboerpar som liker å være sosiale. Etter at vi kjøpte ny bolig i fjor med god plass til sammenkomster både innendørs og utendørs, har vi mang en gang vært vertskap. Grunnet koronarestriksjoner har det naturligvis i all hovedsak vært "dobbeltdater". 

Bestekompisen til min samboer er naturligvis en naturlig gjest. Han har også samboer, og vi har det (tilsynelatende) veldig hyggelig sammen de gangene vi faktisk møtes. Dette paret utmerker seg imidlertid ved at det er veldig vanskelig å legge planer med dem. Mens andre par vi ber synes å sette pris på invitasjonen og takker ja/kommer med forslag til annet tidspunkt hvis det foreslåtte tidspunktet ikke skulle passe, opplever vi at dette venneparet har vanskeligheter med å legge planer. De takker aldri ja på stående fot. Hvis de ikke kan si nei på stående fot heller, tar det ikke lang tid før vi får negativ respons og de skylder på andre planer. Jeg må innrømme at jeg tar det personlig, selv om samboeren min prøver å overbevise meg om at kompisen hans "bare er sånn", og at det ikke bare er overfor oss. 

Denne gangen spurte vi igjen om de ville komme på besøk. Vi hadde i utgangspunktet ingen andre planer, og sa at de kunne bestemme fredag, lørdag eller søndag. De hadde visstnok lovet seg bort til et annet vennepar på lørdag, var responsen.  I går morges fikk vi imidlertid forespørsel om vi ville være med dem på en fysisk aktivitet i dag. Både jeg og samboeren min er godt trente og liker å være aktive, men den fysiske aktiviteten som ble foreslått er ikke noe jeg er komfortabel med. Samboeren min videreformidlet at jeg ikke hadde lyst (han sa til meg at han heller ikke hadde lyst, men unnlot å videreformidle dette...), men sa at vi opprettholdt middagsinvitasjonen, eventuelt at de kan komme innom på en kaffekopp. Kompisen prøvde da å "pushe" ved å si at jeg kunne se på, det ville jo bli sosialt likevel. Jeg hadde fortsatt ikke lyst, all den tid det også kom frem at vi måtte kjøre i over en time hver vei, samt at dette var en innendørsaktivitet i det fine været. Samboeren min fastholdt at jeg ikke hadde lyst. Kompisen sa noe sånt som: "Ok, da bare ser vi det an". Vi ba da om en tilbakemelding i løpet av gårsdagen, slik at vi eventuelt kunne handle inn til middag. Vi hørte ikke noe mer, og vi antar derfor at de ikke kommer. 

Jeg presiserer at jeg i utgangspunktet sier ja til det meste, selv om det er noe jeg i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til. Jeg er heller ikke redd for å prøve nye ting. Jeg merket imidlertid at i denne situasjonen - sett hen til at vi har bedt dem tidligere på middag denne helgen, og de har avslått invitasjonen - at jeg ikke ønsket å føye meg etter deres lyster. Jeg bemerker at deres forslag om fysisk aktivitet ikke var planlagt for deres del heller før i går morges. Det bemerkes også at det hadde stilt seg annerledes om det var snakk om en fysisk aktivitet/interesse som vi hadde felles, og ikke en aktivitet som kun de i utgangspunktet hadde lyst til. 

 

Er det jeg/vi som er sære, og som synes det er noe spesielt å avlyse vår middagsinvitasjon, men samtidig be oss med på en aktivitet som kun de i utgangspunktet har interesse av? Jeg merker at jeg faktisk ble litt såret, det er derfor jeg spør. 

Anonymkode: b110e...25d

Kanskje de ikke liker at alle avtaler skal foregå på dine premisser. Synes det virker som de har vært mye hos dere, og hvis det er selskapet det handler om fremstår du som bitter og takket nei til deres forslag. Noe som jeg oppfatter som utrolig barnslig og kommer frem i innlegget ditt generelt at dette må handle om ganske ungt par. Prøv å gi litt andre veien også, selv om det er noe du ikke har foreslått og higer etter.

Anonymkode: 39f5e...535

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje de ikke liker at alle avtaler skal foregå på dine premisser. Synes det virker som de har vært mye hos dere, og hvis det er selskapet det handler om fremstår du som bitter og takket nei til deres forslag. Noe som jeg oppfatter som utrolig barnslig og kommer frem i innlegget ditt generelt at dette må handle om ganske ungt par. Prøv å gi litt andre veien også, selv om det er noe du ikke har foreslått og higer etter.

Anonymkode: 39f5e...535

Helt enig i dette. Slik tolket jeg det også.

Anonymkode: 18f79...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare ulike interesser, dere liker parmiddager, de ikke. Kanskje de synes det blir litt mye med full middag hver gang dere skal møtes og at de ønsker "dater" som er mindre "formelle" og ikke så tidkrevende. Jeg føler jeg må sitte hele kvelden hvis jeg blir bedt på middag, noen ganger er det bedre med en spontan kaffe.

 

Synes også dere høres ekstremt sosiale ut, jeg orker ikke treffe venner så ofte som dere tydeligvis gjør. Kanskje dette venneparet også er litt som meg. 

Anonymkode: 3d8ad...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppsummering av tråden.

Begrepet sosialt er så misbrukt generelt, de fleste forbinder det med å omgås et annet menneske automatisk. Men det betyr vel mer relasjonen mellom mennesker. Et menneske med gode sosiale evner, klarer å dømme selv hva de skal bruke tiden sin på. Samtidig klarer de å omgås andre mennesker. Det er lite sosialt å kreve andre sin tid, å bestemme over andre. Sosial kontroll er dessverre veldig vanlig i Norge, det ser man så fort du ikke følger saueflokken.

Så vi har dessverre veldig forskjellig forventninger her i livet, hvordan ting skal foregå. Livet er hardt det, med alle kravene vi skal leve etter. Det kreves av oss heletiden, både i arbeidslivet og fritiden skal man fylle opp all tid og prestere.

Den lille tiden man har utenom dette må man nesten bestemme over som enkeltperson.

Så da må man godta nei til svar, så enkelt er det. Mitt tips er å ikke drive å arrangere ting, tar mer ting den dagen man har ledig tid.

Anonymkode: 51f65...5f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...