Gå til innhold

Er vi sære, eller er dette merkelig oppførsel fra vennepar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et samboerpar som liker å være sosiale. Etter at vi kjøpte ny bolig i fjor med god plass til sammenkomster både innendørs og utendørs, har vi mang en gang vært vertskap. Grunnet koronarestriksjoner har det naturligvis i all hovedsak vært "dobbeltdater". 

Bestekompisen til min samboer er naturligvis en naturlig gjest. Han har også samboer, og vi har det (tilsynelatende) veldig hyggelig sammen de gangene vi faktisk møtes. Dette paret utmerker seg imidlertid ved at det er veldig vanskelig å legge planer med dem. Mens andre par vi ber synes å sette pris på invitasjonen og takker ja/kommer med forslag til annet tidspunkt hvis det foreslåtte tidspunktet ikke skulle passe, opplever vi at dette venneparet har vanskeligheter med å legge planer. De takker aldri ja på stående fot. Hvis de ikke kan si nei på stående fot heller, tar det ikke lang tid før vi får negativ respons og de skylder på andre planer. Jeg må innrømme at jeg tar det personlig, selv om samboeren min prøver å overbevise meg om at kompisen hans "bare er sånn", og at det ikke bare er overfor oss. 

Denne gangen spurte vi igjen om de ville komme på besøk. Vi hadde i utgangspunktet ingen andre planer, og sa at de kunne bestemme fredag, lørdag eller søndag. De hadde visstnok lovet seg bort til et annet vennepar på lørdag, var responsen.  I går morges fikk vi imidlertid forespørsel om vi ville være med dem på en fysisk aktivitet i dag. Både jeg og samboeren min er godt trente og liker å være aktive, men den fysiske aktiviteten som ble foreslått er ikke noe jeg er komfortabel med. Samboeren min videreformidlet at jeg ikke hadde lyst (han sa til meg at han heller ikke hadde lyst, men unnlot å videreformidle dette...), men sa at vi opprettholdt middagsinvitasjonen, eventuelt at de kan komme innom på en kaffekopp. Kompisen prøvde da å "pushe" ved å si at jeg kunne se på, det ville jo bli sosialt likevel. Jeg hadde fortsatt ikke lyst, all den tid det også kom frem at vi måtte kjøre i over en time hver vei, samt at dette var en innendørsaktivitet i det fine været. Samboeren min fastholdt at jeg ikke hadde lyst. Kompisen sa noe sånt som: "Ok, da bare ser vi det an". Vi ba da om en tilbakemelding i løpet av gårsdagen, slik at vi eventuelt kunne handle inn til middag. Vi hørte ikke noe mer, og vi antar derfor at de ikke kommer. 

Jeg presiserer at jeg i utgangspunktet sier ja til det meste, selv om det er noe jeg i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til. Jeg er heller ikke redd for å prøve nye ting. Jeg merket imidlertid at i denne situasjonen - sett hen til at vi har bedt dem tidligere på middag denne helgen, og de har avslått invitasjonen - at jeg ikke ønsket å føye meg etter deres lyster. Jeg bemerker at deres forslag om fysisk aktivitet ikke var planlagt for deres del heller før i går morges. Det bemerkes også at det hadde stilt seg annerledes om det var snakk om en fysisk aktivitet/interesse som vi hadde felles, og ikke en aktivitet som kun de i utgangspunktet hadde lyst til. 

 

Er det jeg/vi som er sære, og som synes det er noe spesielt å avlyse vår middagsinvitasjon, men samtidig be oss med på en aktivitet som kun de i utgangspunktet har interesse av? Jeg merker at jeg faktisk ble litt såret, det er derfor jeg spør. 

Anonymkode: b110e...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... vi er voksne mennesker, så jeg synes jo ikke det er uholdbart å ta en middag sammen. Men mulig de synes vi er veldig kjedelige, uten å gi uttrykk for det under de middagene vi faktisk har hatt. Jeg synes også det hadde vært mer realt å si det da vi spurte. Det hører også med til historien at det handlet om en grillmiddaginvitasjon. Kompisen til samboeren min elsker grillmat, men de har ikke grill grunnet klager fra naboer.  Han uttrykte også misunnelse da et annet vennepar var på grillmiddag forrige helg. 

Anonymkode: b110e...25d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare ta helt fri og slippe å må ha planer for hver helg ? 
Ikke alltid en har lyst å si ja til invitasjoner nettopp av den grunn at en synes det er godt å ha agendaen åpen , og at en kanskje ikke alltid har overskudd til middagsdater hos venner? 
Når en føler at andre ødelegger planene for helgen din bare ved å ikke takke ja til invitasjoner , ja da må en se litt på om kontrollbehovet ditt er litt i overkant. 
 

Anonymkode: f4644...02b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inntrykket jeg får(og jeg ser at noen andre også får det) er at de synes det er kjedelig med middager og kaffedates hos dere. Ikke alle par er fan av "middagdates". Kanskje dere liker ulik mat eller at de rett og slett synes det er kjedelig å sitte hjemme hos noen? Jeg og samboeren min er sånn. Vi liker å finne på ting, og hater å sitte hjemme hos noen. Du inviterte dem over en gang, og hvis de takker nei, så er det dems tur å invitere neste gang. Det kan jo ikke være enveiskommunikasjon 

Anonymkode: 66fd9...1b9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mennesker "er bare sånn", som samboeren din sier. Jeg har også venner det er vanskelig å få klare svare fra når man skal planlegge noe, og som har lav terskel for å avlyse og endre. Det er irriterende, men jeg har lært meg å leve med at det bare er sånn de er, lar være å ta det personlig og lager heller litt løsere planer med dem (og grillmiddag, hvor maten uansett ikke lages før gjestene har kommet er jo i den kategorien. Om man kjøper inn litt ekstra mat er det jo bare å fryse eller spise den en annen dag),

Her ville de jo treffe dere, men de tok initiativ til en annen type samvær enn det du hadde sett for deg og du valgte å takke nei. Jeg ser ikke hva som er så sært med det, annet enn at du tydeligvis synes at det at du hadde invitert til middag (som de ikke hadde gitt et endelig svar på) burde være viktigere enn hva de ønsket å bruke dagen sin til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med å bare ta helt fri og slippe å må ha planer for hver helg ? 
Ikke alltid en har lyst å si ja til invitasjoner nettopp av den grunn at en synes det er godt å ha agendaen åpen , og at en kanskje ikke alltid har overskudd til middagsdater hos venner? 
Når en føler at andre ødelegger planene for helgen din bare ved å ikke takke ja til invitasjoner , ja da må en se litt på om kontrollbehovet ditt er litt i overkant. 
 

Anonymkode: f4644...02b

Veldig enig. Synes det er rart å være så avhengig av å ha andre par til stedet for å ha det gøy. Ikke alle er så sosiale som dere. Noen par liker å tilbringe tiden med hverandre. Noen liker å tilbringe helgene hos svigers. 

Anonymkode: 66fd9...1b9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Høres ut som de ikke liker "snakke-dates" så godt, men de ønsker ikke gi inntrykk av at de ikke liker dere/ ikke vil være sammen med dere, så de inviterer med på en type dobbeldate de liker. For å vise at selv om de ikke vil grille, så ønsker de gjøre ting med dere. 

De prøvde unngå såre dere, men det har åpenbart slått tilbake på dem selv. 

Så mener jeg at samboeren din burde være ærlig om at aktiviteten ikke er noe for han heller. Det gir mye misforståelser og kan i verste fall føre til bitterhet ovenfor deg, å ikke være ærlig. Det trenger ikke være dramatisk heller. Han sier at dessverre er den aktiviteten ikke noe dere kunne tenke dere gjøre, men kanskje der er noe annet dere kunne gjort sammen istedet som dere likte bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel fortsatt planer lørdag kveld selv om de inviterte dere på en aktivitet på dagtid? 

Anonymkode: 86450...99e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min svoger og hans samboer... De sier alltid nei til middager og sammenkomster (ikke bare hos oss, men hos andre i samme "gjeng") og har alltid noe annet å gjøre. Det eneste de bryr seg om er crossfit, så om jeg og samboer hadde spurt om å få være med på treningssenteret deres hadde de garantert sagt ja med en gang.

Anonymkode: db64a...dcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, TS. Jeg synes ikke dere er sære, og synes det er ugrei oppførsel fra venneparet. Det er selvfølgelig helt greit om man ikke ønsker middag, men da kan man jo si dét, i stedet for å gi uttrykk for at det handler om at man ikke har tid og i ettertid komme med et forslag en selv har lyst til. Jeg synes det ryddigste hadde vært å avslå middag, men foreslå flere aktiviteter slik at man kunne enes om én. I stedet for å bare forvente at dere skulle hoppe på deres ene forslag til aktivitet. 

 

Vi har også et sånt vennepar. Et vennepar som ikke er interessert med mindre de har regien fullt ut. Jeg har etterhvert lært meg å ikke ta det personlig. Som samboeren din sier; noen mennesker bare "er sånn". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere inviterte på middag, de sa nei. De inviterte på aktivitet, dere sa nei. Sånn er det bare. De hadde ikke lyst på dobbeldate middag, dere hadde ikke lyst til innendørs aktivitet. Ser ikke at de er noe verre enn dere her...

Anonymkode: eef42...fa4

Enig med over her. 

Eg synes det er hyggelig å dra på fjelltur, bade osv. med venner på dagtid, men har ofte eit ønske om å tilbringe ettermiddag/kveld aleine med kjæresten. Vi har det ganske travelt mandag-fredag begge to, så eg liker også å ikkje ha alt for mange sosiale planer i helgen. Ein plan/date per dag eller per helg er nok. Så eg synes ikkje det her er så sært.

Tenker også at kanskje dette venneparet synes det er vanskelig å sei nei? Når dere har så åpen invitasjon er det litt vanskeligere å takke nei.. "Takk, men vi har planer lørdag ettermiddag" er lettere å sei enn "Takk, men er opptatt fredag, lørdag og søndag" (dette er jo nesten som å sei at dei ikkje liker dere så godt).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt sært at de venter så lenge med å si nei til middagen. Jeg liker best å få et klart ja/nei, slik at jeg kan handle inn før helgen og vite at jeg ikke trenger å bruke lørdags ettermiddag på å løpe til butikken for å handle ekstra mat. 

Men tenker også at hvis dette er et problem bør dere heller sett en fast dato fremfor å tilby hele helgen, slik dere gjorde i dette tilfelle. Passer ikke lørdag for dere? Nei vel, da tar vi det en annen gang, problem løst. :) 

Anonymkode: ad21c...bb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de hadde jo takket nei til middagen, siden de hadde lovet seg bort til noen andre på kvelden? Men er da ikke noe i veien for at de spør om dere vil være med på en aktivitet på dagtid for det? Ser virkelig ikke problemet... de hadde jo andre planer

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må jo være greitt å si nei og da heller foreslå noe annet som kan passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet? 

TS kan du oppklare litt mer? 

Anonymkode: 040b5...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
50 minutter siden, Lille Py said:

Jeg forstår deg, TS. Jeg synes ikke dere er sære, og synes det er ugrei oppførsel fra venneparet. Det er selvfølgelig helt greit om man ikke ønsker middag, men da kan man jo si dét, i stedet for å gi uttrykk for at det handler om at man ikke har tid og i ettertid komme med et forslag en selv har lyst til. 

Joa, bortsett fra at mannen til ts gjør det samme, han er ikke direkte og ærlig. I dette tilfelle skyldte han på kjæresten. 

Så både kompisen og mannen til ts burde igrunn skjerpe seg der og være mer ærlige med hverandre om hva de egentlig vil. Istedetfor å komme med unnskyldninger eller være unnvikende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne vært litt klarere i avslaget: "Nei takk, det passer ikke denne helga". Det hadde vært tydeligere enn "Det passer ikke på lørdag."

Jeg skjønner også at det er irriterende hvis de har for vane å ikke gi klare svar. 

Utover det så ser jeg ikke problemet. De må kunne invitere dere med på aktiviteter (og tåle at dere takker nei), på lik linje med at dere inviterer på middag og tåler at de takker nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...