Gå til innhold

Er vi sære, eller er dette merkelig oppførsel fra vennepar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jo være så enkelt som at de trives med dere, men dere er rett og slett ræva til å lage mat. Ev. at dere har noe mangel på hygiene som gjør at de ikke vil spise hos dere. Man ser ikke alltid slike ting selv.

Jeg har selv takket nei til mat hos en familie av disse grunnene.

Anonymkode: 7fb6e...ca0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående situasjonen hvor dere inviterte til middag og de foreslo aktivitet. Sånn jeg tolker det så hadde de ikke lyst å treffes for middag. Da blir det rart om dere likevel maser igjen og igjen om middagsinvitasjon og holder den "åpen" i stedet for å ta et nei for et nei. Kan det tenkes at de ikke er så komfortable med parmiddager? At de synes det blir litt "stivt" eller kanskje er lei av å være hjemme hos noen i stedet for å finne på noe annet. Det virker jo som dere er de som oftest inviterer, men likevel får en del nei. Men når de da først foreslår noe så synes jeg dere burde være litt mer åpen. Ellers virker det jo kun som "vi blir kun med om vi gjør det VI vil, ikke hva andre vil". Litt enig egentlig  i at du kunne sittet på sidelinjen fordi det ville jo blitt sosialt uansett. Det kan jo hende de tenkte dere kunne ta en tur på kafe eller rusletur for prat i etterkant. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er et samboerpar som liker å være sosiale. Etter at vi kjøpte ny bolig i fjor med god plass til sammenkomster både innendørs og utendørs, har vi mang en gang vært vertskap. Grunnet koronarestriksjoner har det naturligvis i all hovedsak vært "dobbeltdater". 

Bestekompisen til min samboer er naturligvis en naturlig gjest. Han har også samboer, og vi har det (tilsynelatende) veldig hyggelig sammen de gangene vi faktisk møtes. Dette paret utmerker seg imidlertid ved at det er veldig vanskelig å legge planer med dem. Mens andre par vi ber synes å sette pris på invitasjonen og takker ja/kommer med forslag til annet tidspunkt hvis det foreslåtte tidspunktet ikke skulle passe, opplever vi at dette venneparet har vanskeligheter med å legge planer. De takker aldri ja på stående fot. Hvis de ikke kan si nei på stående fot heller, tar det ikke lang tid før vi får negativ respons og de skylder på andre planer. Jeg må innrømme at jeg tar det personlig, selv om samboeren min prøver å overbevise meg om at kompisen hans "bare er sånn", og at det ikke bare er overfor oss. 

Denne gangen spurte vi igjen om de ville komme på besøk. Vi hadde i utgangspunktet ingen andre planer, og sa at de kunne bestemme fredag, lørdag eller søndag. De hadde visstnok lovet seg bort til et annet vennepar på lørdag, var responsen.  I går morges fikk vi imidlertid forespørsel om vi ville være med dem på en fysisk aktivitet i dag. Både jeg og samboeren min er godt trente og liker å være aktive, men den fysiske aktiviteten som ble foreslått er ikke noe jeg er komfortabel med. Samboeren min videreformidlet at jeg ikke hadde lyst (han sa til meg at han heller ikke hadde lyst, men unnlot å videreformidle dette...), men sa at vi opprettholdt middagsinvitasjonen, eventuelt at de kan komme innom på en kaffekopp. Kompisen prøvde da å "pushe" ved å si at jeg kunne se på, det ville jo bli sosialt likevel. Jeg hadde fortsatt ikke lyst, all den tid det også kom frem at vi måtte kjøre i over en time hver vei, samt at dette var en innendørsaktivitet i det fine været. Samboeren min fastholdt at jeg ikke hadde lyst. Kompisen sa noe sånt som: "Ok, da bare ser vi det an". Vi ba da om en tilbakemelding i løpet av gårsdagen, slik at vi eventuelt kunne handle inn til middag. Vi hørte ikke noe mer, og vi antar derfor at de ikke kommer. 

Jeg presiserer at jeg i utgangspunktet sier ja til det meste, selv om det er noe jeg i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til. Jeg er heller ikke redd for å prøve nye ting. Jeg merket imidlertid at i denne situasjonen - sett hen til at vi har bedt dem tidligere på middag denne helgen, og de har avslått invitasjonen - at jeg ikke ønsket å føye meg etter deres lyster. Jeg bemerker at deres forslag om fysisk aktivitet ikke var planlagt for deres del heller før i går morges. Det bemerkes også at det hadde stilt seg annerledes om det var snakk om en fysisk aktivitet/interesse som vi hadde felles, og ikke en aktivitet som kun de i utgangspunktet hadde lyst til. 

 

Er det jeg/vi som er sære, og som synes det er noe spesielt å avlyse vår middagsinvitasjon, men samtidig be oss med på en aktivitet som kun de i utgangspunktet har interesse av? Jeg merker at jeg faktisk ble litt såret, det er derfor jeg spør. 

Anonymkode: b110e...25d

de hadde vel ikke lyst til det dere foreslo men heller ville at dere skulle bli med på noe de ville denne gangen. Men de kunne jo sagt det da at de heller ville det heller enn å bare ignorere deres invitasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

little fairy skrev (3 minutter siden):

Angående situasjonen hvor dere inviterte til middag og de foreslo aktivitet. Sånn jeg tolker det så hadde de ikke lyst å treffes for middag. Da blir det rart om dere likevel maser igjen og igjen om middagsinvitasjon og holder den "åpen" i stedet for å ta et nei for et nei. Kan det tenkes at de ikke er så komfortable med parmiddager? At de synes det blir litt "stivt" eller kanskje er lei av å være hjemme hos noen i stedet for å finne på noe annet. Det virker jo som dere er de som oftest inviterer, men likevel får en del nei. Men når de da først foreslår noe så synes jeg dere burde være litt mer åpen. Ellers virker det jo kun som "vi blir kun med om vi gjør det VI vil, ikke hva andre vil". Litt enig egentlig  i at du kunne sittet på sidelinjen fordi det ville jo blitt sosialt uansett. Det kan jo hende de tenkte dere kunne ta en tur på kafe eller rusletur for prat i etterkant. 

de sa jo ikke direkte nei. Er vel det som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

de sa jo ikke direkte nei. Er vel det som er problemet

Det gjorde det ikke. Men hvis det er en gjenganger at dette paret ikke alltid svarer med en gang, så kan det tenkes at de synes det er vanskelig å avvise de helt fordi det kanskje har skjedd også tidligere at paret ikke tar et nei for et nei? Maser seg til besøk. Det virker jo som dette paret er avhengig av å få folk på besøk hos seg selv hver helg, hvis ikke så er helgene ødelagt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sosialt er jo opp til hver enkelt å vurdere, så dere bør kanskje finne noen som er mer interessert i å besøke dere. Er vanlig at man bruker tid på mennesker som har mer til felles.

Synes du kompliserte dette veldig også.

Selv synes jeg også det er kjedelig å dra på besøk til andre med mindre det er noe spesielt, jeg og mannen min planlegger aldri helgen på den måten. Vi liker å styre tiden vår selv, liker å spise ute på restaurant/reise/trene/turer etc. Liker å omgås mennesker, men slike kjedelige sammenkomster orker jeg bare ikke. Sitte der med masse tomprat, så må være en grunn til å møtes.

Så har man jo lite fritid da, 2 dager fri i helgen. Disse 2 dagene må man nesten disponere selv 100%.

Anonymkode: 51f65...5f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kommer det til maten, ikke alltid den er noe som faller i smak. Men de fleste lyver jo å roser maten, mens i bilen hjem får den full slakt.

Da unngår man kanskje å dra dit igjen. Jeg må vite hva som serveres, må ha skikkelig mat. Ellers står jeg over.

Men jeg tenker mest tiden, hva man vil bruke tiden sin på. Tenk mest på det du.

Anonymkode: 51f65...5f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere inviterte på middag, de sa nei. De inviterte på aktivitet, dere sa nei. Sånn er det bare. De hadde ikke lyst på dobbeldate middag, dere hadde ikke lyst til innendørs aktivitet. Ser ikke at de er noe verre enn dere her...

Anonymkode: eef42...fa4

Sånn ser jeg det og.

Ettersom ts og mannen opplever at dette paret avlyser/ikke kan likevel, så er det på tide å ta hintet. Vil dere møtes, så får dere finne på noe annet enn «kom hjem til oss».

Anonymkode: 1e606...5c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud du og mannen din virker som utrolig slitsomme mennesker. Det er ikke alle som er hyper sosiale hele tiden da slapp av. 

Anonymkode: b8ab7...1c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er nok den delen som deres vennepar. vi trives best med å slappe av i helgene spise god mat og se en god film,og i helgene prioriterer vi å gjøre ting vi har lyst til, lade batterier etter slitsom uke, gjøre ting hjemme, dra på båttur eller hytte. vi er vel av de kjipe og litt asosiale som heller ønsker å finne på noe et par timer i uken, framfor å sette av en hel kveld (eller en hel helg som vi kunne dradd bort på tur). 

vi liker ikke å svare på invitasjoner over bordet fordi vi vil snakke sammen om det først. 

hvis vi har takket ja til en avtale lørdag, så vil vi gjerne ha fri fredag og søndag. vi synes også det er dumt med de som spør ofte. da blir det vi som skuffer de og gir inntrykk av at vi ikke liker de,når det ikke er tilfelle. 

vi kan gjerne finne på noe men etter vi har funnet på noe er det deilig med litt pause inntil neste gang. hvis dere har spurt først, kan vi spør neste gang. 

 

Anonymkode: b2154...c92

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over her. Liker best å slappe av hjemme i helgene. Har ingenting med at vi missliker folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bestekompisen til mannen din. La han fikse det og ta ansvaret for å invitere. Så slipper du både å tenke på dem og irritere deg over dem. Problem løst! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.20):

Dere inviterte på middag, de sa nei. De inviterte på aktivitet, dere sa nei. Sånn er det bare. De hadde ikke lyst på dobbeldate middag, dere hadde ikke lyst til innendørs aktivitet. Ser ikke at de er noe verre enn dere her...

Anonymkode: eef42...fa4

Enig! 

Anonymkode: fa0fd...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånt er kjedelig, samme med mannen min også med bare middag dates, det blir kjedelig i lengden. Vi liker faktisk å gjøre ting annet enn bare å bable og spise hele tiden m folk. Synes dere er ganske vanskelige her. De har føyd seg for dere så hvorfor ikke føye seg litt for de og bli med på den aktiviteten ? 

Anonymkode: 284e7...33d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes sånt er kjedelig, samme med mannen min også med bare middag dates, det blir kjedelig i lengden. Vi liker faktisk å gjøre ting annet enn bare å bable og spise hele tiden m folk. Synes dere er ganske vanskelige her. De har føyd seg for dere så hvorfor ikke føye seg litt for de og bli med på den aktiviteten ? 

Anonymkode: 284e7...33d

tenkte igrunn jeg og. Forstår ikke hvorfor dere steiler sånn her. hva er det for aktivitet som byr dere så imot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare å innse at de er»just not that into you» 

 

De ghoster dere;) 

 

Spør noen andre da vel

Anonymkode: 4ed69...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også venner som det nærmest er umulig å avtale noe med. Noen takler ikke å planlegge ting, de skal alltid se det an, så turer og aktiviteter der man må bestille billett e.l på forhånd funker aldri for dem. Men plutselig sender de en melding på en torsdag og vil komme på besøk i helgen. 

Et annet vennepar kan vi avtale med, men så plutselig kom de på ar de hadde en annen avtale likevel. 

Samboeren min kan være like vanskelig innimellom han også. Han dobbelbooker og glemmer avtaler. Skal plutselig endre på ting i siste liten, eller vil ikke være med likevel. Så vi blir vel oppfattet som like irriterende av andre. 

Jeg er en person som har 100% kontroll på alle avtaler, aldri avlyser noe og hater å se ting an og kanskje passer det da og kanskje ikke. Og jeg gir alltid et tydelig og hyggelig svar hvis det ikke passer, i god tid. Jeg holder alle avtaler, og jeg sender ofte meldinger og minner om avtaler. Hadde alle bare vært som meg. Neida. Men jeg har innsett for lengst at ikke alle er som meg. 

Jeg har ei venninne med psykiske vansker, som kan avlyse avtaler fordi hun har en veldig dårlig dag. Jeg forstår og respekterer dette, og lar henne da være i fred. Hun kommer ofte for sent, eller det passer ikke likevel osv osv. Det kan være et skikkelig styr å få til noe sammen med henne i blant. Men jeg har kjent henne såpass lenge nå, og har skjønt at det ikke har noe med meg eller med manglende respekt å gjøre. Så jeg er tålmodig med henne, og det går fint. Harhatt felles venner som nærmest har blitt uvenner med henne pga dette. Jeg har måtte forklare noen venner at de ikke kan ta det personlig og at det er en grunn til at det er sånn. Bare la henne være, hun kommer når hun er klar. 

Dette har nok gjort at jeg ikke tar meg så nær av det når andre venner gjør lignende også. Det er jo ikke sånn at de kutter meg helt ut og er slemme mot meg. De viser jo at de vil være med meg ellers. Noen er noen skikkelige susepaver og klarer ikke kommunisere tydelig, eller det virker som de ikke tenker på mine behov og ønsker liksom. Men hva skal man gjøre? Noen ganger går det skeis og blir tull. Man får prøve igjen. 

Anonymkode: 078b8...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en person som har 100% kontroll på alle avtaler, aldri avlyser noe og hater å se ting an og kanskje passer det da og kanskje ikke. Og jeg gir alltid et tydelig og hyggelig svar hvis det ikke passer, i god tid. Jeg holder alle avtaler, og jeg sender ofte meldinger og minner om avtaler. Hadde alle bare vært som meg. Neida. Men jeg har innsett for lengst at ikke alle er som meg. 

Anonymkode: 078b8...d73

Vi skal vel være glad alle ikke er som deg.

Anonymkode: 51f65...5f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de eller dere barn?

Nå på forsommeren har folk tettpakkede timeplaner. Det er sommeravslutninger med jobb og studiekamerater, bursdager, og alle som har bursdag i sommerferien legger feiringen rett før fellesferien. Så har du faktoren at ting har åpnet opp igjen etter korona, og alle vil treffe gamle kjente igjen over et glass vin ute. 

Jeg er litt der, som kanskje deres vennepar, at det holder med én ordentlig sosial greie i helgen. Skal jeg og kjæresten bort på middag på lørdag, vil jeg gjerne ha fredag for oss to sammen. Så om jeg er usikker på planene lørdag, er jeg også usikker på planene fredag. Men selvsagt skal man være fair og gi folk et skikkelig svar.

Antakeligvis er de litt mindre hypp på å se dere, eller se dere så ofte, som dere er. Men de vil ikke ødelegge vennskapet, så de føler de MÅ gjøre noe i retur. For ikke å legge nok en middag inn i kabalen, inviterer de dere heller på noe de liker å gjøre, som de gjør uansett. Da takker dere nei, fordi dere "ikke har lyst". Det er jo en litt sær avvisning, der ville vel de fleste enten ofret det eller funnet på en unnskyldning. 

Jeg tror dere må ha mindre forventninger til at alle andre er så hypersosiale som dere er. En partner skal jo være din beste venn, og når jeg er med kjæresten er jeg med min bestevenn, så mye sosialt er dekket allerede. Det er fint med påfyll fra andre par, men det trenger ikke være hver helg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...